Annons

Minolta scan dual IV

Produkter
(logga in för att koppla)
OBS: Minolta ScanDual III - INTE IV.

Hm..

Jaja, har iaf lagt upp en bild med min scanner om nån vill se.

OBS: Minolta ScanDual III - INTE IV.


2840 dpi, 8-bitars färg, helt obehandlad.
Film: PressChrome100
Kamera: Nikon F2 Photomic, 55mm

Sparade den om JPEG med kvalité 12 i Photoshop.

http://home.student.uu.se/c/caro7337/gulblomma02.jpg

7,3 MB stor fil.

vette tusan om det här hjälper någon.. men annars får ni väl skåda en fin blomma! =P
 
Tack till både Carl och Johan. Sitter just nu på jobbet och jämför bilderna. På en inte alltför bra skärm. Ska kolla inatt när jag kommer hem. Men rent spontat så tycker jag inte skillnaderna är så stora.
 
Dammretuschering

Är det nån som vet om det är hårdvarubaserad dammretuschering på Minolta dimage scan IV?
Typ som Canons Fare teknik.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Dammretuschering

Selle skrev:
Hur bra funkar den tycker du?

Jag har dålig koll på den. Men jag tycker resultatet blev riktigt dåligt.
Idag upptäckte jag att det även fanns nån form av "dust-brush" som instick bland filtren i PS som jag hade installerat från minolta cd:n. Vet inte om det är samma som i mjukvaran men den verkar fungera mycket bättre. Måste dock utvärdera den lite mer...

/Johan
 
Re: Re: Re: Re: Dammretuschering

syncros skrev:
Jag har dålig koll på den. Men jag tycker resultatet blev riktigt dåligt.
Idag upptäckte jag att det även fanns nån form av "dust-brush" som instick bland filtren i PS som jag hade installerat från minolta cd:n. Vet inte om det är samma som i mjukvaran men den verkar fungera mycket bättre. Måste dock utvärdera den lite mer...

/Johan


Ok.
Tack
 
bjornt skrev:

Där ser du att den stöder Win 98, 98SE, 2000, ME, och XP.

Bra idé att dra till New York! Har sett att en weekendresa inkl 2 nätter på hotell går att för ca 4kkr. Ett tips är att börja nysta på Aftonbladet/Resa.

Tack! Jag har sega Win ME, som duger åt en annan.

Jag har N.Y som "dröm" och har tittat många ggr på resa dit. Senast förra månaden när jag klippte in 18.000:- på V75. Men det fanns andra hål att stoppa dom slantarna i.

Tittade förresten på tullens sida och det blir inte MYCKET billigare om man skeppar hem grejerna själv. Man torskar ju på moms o frakt...

Om man däremot e på plats så är det ju REA om man sen plankar i tullen hem.

vilket jag ABSOLUT gör om jag får minsta chans "arbetarjävel" som man är...
 
Mig passar det extra bra eftersom jag landar i köpenhamn. Det enda danskarna letar efter (om de letar efter något) är knark.
Om man sen tar tåget i sverige så gäller det att inte gå av i malmö, för där väntar tullen på perrongen.
Åker man däremot vidare med samma tåg till Lund så är allt fritt fram. Härligt och svenskt på något vis! ;)
Edit: Grattis för vinsten! Lyckost. =)
 
Senast ändrad:
bjornt skrev:
Mig passar det extra bra eftersom jag landar i köpenhamn. Det enda danskarna letar efter (om de letar efter något) är knark.
Om man sen tar tåget i sverige så gäller det att inte gå av i malmö, för där väntar tullen på perrongen.
Åker man däremot vidare med samma tåg till Lund så är allt fritt fram. Härligt och svenskt på något vis! ;)
Edit: Grattis för vinsten! Lyckost. =)

Ja du verkar ju bo neråt så du "kan" vägarna...

GÅ AV I MALMÖ? Aldrig i livet.... ;-)

Då det inte blir N.Y på ett par hundra år så blir det väl klassikern Scandinavian Photo eller Cyberphoto som får äran att skicka scanner till mig, när det blir dags.

"Vinsten" gjorde mig relativt skuldfri för stunden. men jag kallar det för reducering av den totala förlusten ;-)

---------
Fanns det en moderator på den här tråden så skulle han/hon slängt ut oss för ett par dar sen..
Men dom kanske håller till på digitaltrådarna o inte klassisk???
 
Grain dissolver vs. Digital ICE

Vi kan ju inte låta tråden dö, så jag tänkte kaste in lite relevant, och mycket intressant, info!

den här sidan finns exempel som visar hur resultaten av grain dissolver samt digital-ICE blir.
Det känns alltså som att, så länge man har bomullshanskar och inte sätter fingeravtryck på negativen, som att GD räcker långt!
 
Intressant jämförelse mellan 2700, 4000, 5400 ppi samt GD och ICE.

Man får ju en impuls till att byta upp sig från Dual III till 5400 när man ser vilken detaljrikedom det finns att plocka ur de bilder som har hög kvalitet.

På denna höga nivå verkar det som man har praktisk nytta av dammfilter eller ICE. Jag använder aldrig liknande filter i Dual III, tycker att det försämrar bildkvaliteten för mycket. Städjobbet får ske i PS i stället.

Tack för en fin länk, Björn.
 
Har dual IV DICE?


Sen för att vara krånglig så undrar man ju vad ni kommit fram till är de STORA väsentliga skillnaderna mellan III o IV?

Upplösningen vet vi men annat?
 
Svårt att bedöma scanningskvaliteten dememellan. III'an ger helt klart bra bilder. Men, den går ju inte att köpa (ny) längre så då gäller ju utan tvekan IV.
IV har Grain Dissolver, det verkar inte III ha (iaf inte enligt manualen jag hittade på nätet).
En begagnad III'a + NeatImage borde alltså ge precis lika bra resultat som en IV, om än liiite lägre upplösning på bilderna.
 
bjornt skrev:
III'an ger helt klart bra bilder. Men, den går ju inte att köpa (ny) längre

URL: http://www.scandinavianphoto.se/?523013

Hmm. På scandinavian Photo...

Hur som helst så har jag nog börjat kollat efter III som jag anser "duger" åt mig... Jag menar det är ju high tech ändå för en annan. Dessutom så är ju så mpnmga ägare här på FS nöjd o glada så varför inte jag? Även om det skiljer 600:- i pris bara... Njae det måste vara ngrt övertygande som gör att IV är ett "måste"

Fast det där med repborttagning ICE och Grain Dissolver känns som om det vore susen... Neat Image? Vad sjutton är det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.