Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta scan dual IV

Produkter
(logga in för att koppla)
Skall köpa en i usa nästa vecka; om inget test kommit upp och du fortfarande är intresserad av kvaliteten så påminn mig i början av april!
 
KLicka på din kameraväska o sen rescensioner o sök på Dual IV... Då ser du vilka som har lagt in den som ägare. Maila vänligt så kanske du får svar...

Sök på bilder och utrustning Dual IV så ser du vem som använt den att skanna sina dia/neg.

Alltid en start! Och jag gör det ofta med allt möjligt... Desutom är jag själv lite nyfiken på Dual IV. Och allt annat inom FOTO.

Lycka till!
 
bjornt skrev:
Skall köpa en i usa nästa vecka; om inget test kommit upp och du fortfarande är intresserad av kvaliteten så påminn mig i början av april!

Aha! Du ska dit!

Jag mailade ett företag där som sålde Dual IV 1000:- billigare än i SWE. Men eftersom de inte har den svenska elstandarden utan 120volt så skippar jag det köpet då jag måste köpa till dosa till kontakten
 
Japp, men jag kollade på radioshack.com; en sån dosa kostar ca $35.
Scannern kostar $289 dit jag skall.

Alltså, med state-tax blir totalsumman
2 588.88 SEK, med dagens forexkurs.
 
Vaddå du ska alltså tjacka en själv? Och jag kommer fram till samma pris, fast utan "dosa" till elen.

Är du inte nojjig för garantin o så? Nu har jag hört så många andra som gjort bra köp i U.S.A men ändå?

EDIT:Äh du skrev ju att du skulle handla..
 
Garantin är en risk jag är beredd att ta.. Speciellt som den blir såpass billig.
Jag är däremot nojig vad gäller objektiven jag skall köpa; men Minolta/Sverige sa att de har världsgaranti på objektiv. Det känns riktigt bra!

EDIT: Jag har alltså inte räknat in svensk moms i priset.
 
Hmmm. Jag ser att du kör med samma utrustning som en annan, dock ej Dynax 7... Kanske ska kolla lite bilder...

Vilka objektiv är det du är intresserad av att köpa till?

Hur kom du fram till att du vill ha den scannern?
Måste ju hålla mig till tråden ;-)

Dessutom så vill jag verkligen ha en sån själv då jag framkallar själv sv/v o skickar mina DIA till framkallning...

Har slutat helt med färgneg.
 
Sure, kolla gärna på bilderna; men jag vill påpeka att de jag lägger upp här är de jag vill ha kommentarer på; inte nödvändigtvis de bästa jag tagit (dvs, så bra de kan bli för en nybörjare som jag ;)
Dynax 7'an är verkligen helt underbar jämfört med 5'an - läs min recension här på sidan.
Att jag vill ha IV beror på att jag hade planerat att köpa III, men så kom IV. Har egentligen ingen koll på varför jag vill ha just den, men det känns som ett bra val.
Fotar enbart negativt pga det större exponeringsomfånget; men labbens slarviga hantering vid kopieringen är skälet att jag vill ha en scanner så jag kan göra mina egna kopior.
Har insett hur underbart det är med ljusstarka objektiv, och skall därför köpa ett Tamron 28-75/2.8 samt ett Minolta 80-200/2.8 APO G.
Hade aldrig haft råd att köpa allt detta i sverige, men nu känns det som att jag vore dum om jag inte tog chansen.
 
Minolta 80-200/2.8 APO G.

Jodu den går inte av för hackor...

Jag har 100-300 5.6 och det uppfattar jag som lite "ljusfattigt" Men helt OK...

Då jag kikat lite på dina pics (ännu ingen kommentar men kommer) så saknar du stativ. Köp ett.

När du plåtat dina första dia och ser resultatet så tror jag att dina ögon tindrar av förtrollning.. Men du har rätt med exp.omfånget, fast man kan ju plåta klockrent direkt i stället...

Du.. kolla in batterigreppet BP-200 som gör att kameran (Dynax 5) ligger som en smäck i handen. Dessutom så reducerar det batterikostnaden med uppladdningsbara batterier... Fundera...

Nu ska jag kommentera bilderna dina.

Jag har penetrerat varenda forum o fotoaffär på norra halvklotet och konstaterat att Dual IV är ett jättebra köp för såna som oss. Jag började fota samtidigt med dig nämligen...

Trevlig resa!
 
HÄRJEDALEN skrev:
Trevlig resa!

Tackar, fast det är en jobbresa. Kommer alltså jobba hela tiden och får springa iväg till affären på lunchen.
Suck. Vem hade inte velat ha semester nu?

PS! Gillar inte stativ; har funderat på att köpa ett enbensstativ men jag är orolig för att jag inte kommer ta med mig det... Kanske att jag någongång inser att det är ett nödvändigt ont...
Bra tips med batteripacket; 5'an används fortfarande som backupkamera. Tack!
 
bjornt skrev:
PS! Gillar inte stativ; har funderat på att köpa ett enbensstativ men jag är orolig för att jag inte kommer ta med mig det... Kanske att jag någongång inser att det är ett nödvändigt ont...

Jag har "alltid" stativ eller ofta då jag upptäckte en otrolig skärpeskillnad i exp. Men så kör du snabba filmer som 800 och 400 och vassa objektiv.

Jag kör "aldrig" snabbare filmer än 100.

Velvia 50 o 100 F = DIA. T-max-100 = sv/v

Plåtade en fotbollsmatch med Superia 400 utan stativ, men de e det enda...

Nu har den här tråden brakat... ;-)
 
Hej

Jag har sedan några veckor tillbaka en dual scan IV. Hitills känner jag mig väldigt nöjd med köpet. Har dock knappt någon erfarenhet av filmscannrar.

Mvh
Johan
 
Asson skrev:
Kan du inte scanna in en dia och lägga upp?

Det kan jag göra, men tidigast ikväll. Hur vill du se bilden? Lägger jag upp den här blir den ju ganska liten och visar inte scannerns prestanda.

Önskemål på motiv? uppskärpt eller ej?

/Johan
 
Lägg upp en uppskärpt bild. Så som du skulle gjort i vanliga fall. Om du har någon server att lägga den på så länka dit. Då kan du lägga upp en stor bild.
 
Skulle vara jäkla kul o jämföra. Ska se om kanske jag kan pilla fram en bra inscannad bild med min SD-3 så man kan jämföra lite..

Återkommer isf, så kan jag lägga ut den så alla kan se den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.