Annons

Minolta Obejektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Odd Svenonius

Avslutat medlemskap
Jag undrar ifall det finns något sätt för mig att använda mina gamla konica minolta AF objektiv till den Canon eos 20D som jag nu fotar med.

Jag är inte så insatt på obejektivsområdet och ifall det finns adaptrar eller konverters för detta ändamål, men ifall det finns så vore jag mycket tacksam för tips om dessa och vart man kan införskaffa detta.

//Odd S

Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas någon sådan adater.

Ett problem med en sådan adapter, om den skulle finnas i sinnevärlden, är att den förmodligen skulle bygga ut objektivfattningen/kamerafattningen en hel del. Detta skulle bli som en mellanring och innebära att det inte skulle gå att fokusera på långa avstånd. Möjligen skulle det gå att använda för närbildsfoto och makrofoto, där objektivet då skulle få en mindre närgräns än vad det har på kameran det är avsett för.

Sedan kommer man till autofokusöverföringen och alla elektiska överföringar för bländare och avstånd. Det är kanske inte helt lätt att ordna det.

Odd Svenonius skrev:
Jag undrar ifall det finns något sätt för mig att använda mina gamla konica minolta AF objektiv till den Canon eos 20D som jag nu fotar med.

Jag är inte så insatt på obejektivsområdet och ifall det finns adaptrar eller konverters för detta ändamål, men ifall det finns så vore jag mycket tacksam för tips om dessa och vart man kan införskaffa detta.
//Odd S
Det är nog tyvärr så att det är endast 4/3-systemet som har tillräckligt kort avstånd mellan bajonetten och till sensorn, för att man ska kunna kila in en adapter. Canon har den näst kortaste, men för just Minoltas objektiv är det nog för kort. Du får nog låta Minolta-gluggen sitta kvar på en Minolta-kamera.
Se i denna tråd en firma som säljer andra adaptrar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=57534#post684612

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar