Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dynax 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

jerkaperka

Ny medlem
Någon som har någon åsikt om den?
Är lite ny inför fotografering men jag tycker att den verkar vara hyfsat prisvärd, eller har jag fel?

Kanske någon som kan rekommendera någon liknande modell som är bättre/billigare?

//Erik
 
Hej,

jag har en Dynax 5. Har inte haft den så jättelänge, men är hittills nöjd. Fördelar med Dynax fem är att du får mycket kamera för pengarna, den har en mängd funktioner och inställningsmöjligheter, och är billigare än liknande modeller av andra märken. Prisvärd alltså.

Motargument till att köpa Dynax 5 skulle vara att det (tror jag) är sämre utbud av optik, framförallt begagnat, till Minolta än t ex Canon och Nikon. Men jag är inte helt säker. (Rätta mig den som vet!)

Tips! Läs gärna senaste numret av FOTO, där de testar Dynax 5 och liknande modeller från Nikon, Canon och Pentax. Inte bara för att Dynax 5 kom bäst, men att läsa testet ger en bra överblick av vad som skiljer mellan olika modeller och vilka funktioner som finns osv, så kan man ju fundera över vad man själv prioriterar högst.

Lycka till!
Mvh Boel
 
tack för snabbt och bra svar!

Har hittat ett erbjudande där man får hus och ett 28-80-objektiv med för 2495 kronor, låter väl hyfsat billigt tycker jag.. nån som har några åsikter om det objektivet?

Har inga proffsambitioner, vill bara kunna ta lite bra bilder och ha lite kul på vägen, så 2500 känns ungefär som det jag skulle vilja lägga på kamera...
 
Dynax 5 är en alldeles formidabel kamera för sitt pris, med funktioner och möjligheter som man får betala mer för hos andra. Utbudet av optik är stort, men i Sverige säljs det mer Canon och Nikon så de märkena blir ju helt naturligt större även på begagnatmarknaden. Men, för Canon och Nikon får man betala mer för namnet. Minolta är minst lika bra, till mycket bättre priser. All optik man kan tänkas behöva finns, och även ännu mer.

Det finns inga bra 28-80 konsumentobjektiv på marknaden. De är alla ganska dåliga. Plastiga, taskig byggkvalitet, och inga optiska höjdare. Dessa objektiv spelar i lingonserien och man ska se det som att det är kameran man betalar för, optiken får man så att säga på köpet (de är inte värda många hundralappar...). Det är värt pengarna att köpa till något bättre. Minolta har många fina objektiv, men deras billigaste 28-80 tillhör inte dessa.

När det gäller FOTO's test som hänvisas till ovan, så är det inget test jag ger mycket för då de har med en gammal modell från Pentax i testet istället för ersättaren. Ersättaren *ist är mycket bättre än den testade MZ-6, FOTO's val att inte ta med den mest spännande kameran i klassen känns som ett val bestämt av de annonsörer som betalar mest snarare än riktigt objektivt.
(enligt ett färskt nyhetsbrev från Pentax Switzerland så har *ist pecis utsetts till Camera of the year av TIPA). Pentax *ist är som Dynax 5 men med mer avancerat fokussystem och en del extra finesser (som låsning av spegeln, mer eller mindre nödvändigt vid macrofotografering), men den är även dyrare (ligger på runt 4 000 kr. för ett hus). För priset är Dynax 5 kanon.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Läste testen idag, om jag inte har fel missnämner dom 300V som att den hade spotmätning... fint, första canon kameran i den klassen i sånt fall... :D

Och jag har aldrig sett så dåliga blixtbilder från en 300V, alla jag sett har varit bra, och om något kan vissa bilder bli för ljusa och inte för mörka. Nästan som om dom fått ett måndagsexemplar.

Faktum är att jag inte ger många ören för Foto's tester, iaf inte av teknik, dom har mycket att lära av IT sektorn och dom digitala testerna, med flertalet applicerbara tekniker och metoder. Känns mer som dom bara återger info från en kort broschyr och sen knäpper första bästa motiv.

Vad hände igentligen med väl underbyggda testmetoder och faktasökande. Eller är det under deras värdighet att syssla med dom tekniska bitarna.
 
svar till Peter

Håller visserligen med dig peter om att canons blixtbilder är bättre än vad som visats i testet men däremot håller jag inte med dig om att de har fel i fråga om mörka bilder.

Både syrran och svågern har en eos300 (inte V) och de tar i mitt tycke ett halvt snäpp för mörka bilder...
Samtidigt som min egen Pentax mz-7 mycket riktigt tar ett halvt snäpp för LJUSA bilder...så som de också påpekar på mz-6 kameran.

Fast jag var också irriterad på att de inte testade ist* kameran med tanke på att den ju faktiskt finns ute och är bra mycket mer modern och intressant jämfört med mz-6.

Sen invänder jag nog även mot priserna men det är ju en annan sak...
 
Jag vet inte hur det är med den vanliga eos300, men en kollega har V modellen, och ingen bild jag sett av dom har jag nånsing lagt märkte till att den skulle vara för mörk på något sätt. Fast å andra sidan har jag inte suttit och jämfört med andra kamerar så det kanske är så. Men så länge alla bilderna blir bra tycker jag inte det spelar så mycket roll faktiskt.

Då tycker jag att det är värre att dom anger 300V att dom skulle ha spotmätning, samt avhöll från att testa *ist som Roland har talat sig så varm inför. ;) Samt deras brist på tekniska detaljer och fakta.

För att återgå till tråden, jo Dynax 5 verkar vara väldigt mycket kamera för pengarna, varför jag avhöll mig var mest för att jag alltid haft i tankare att skaffa mig digitalt senare, så det blev canon. Fast jag saknar spotmätningen på min EOS33 faktiskt, tur jag har en E-10 också.
 
Damocles skrev:
Fast jag saknar spotmätningen på min EOS33 faktiskt

Att fotografera med en kamera som saknar spotmätning är som att gå på styltor efter ett rejält partaj. Det går om man har lyckan med sig.. :=))


/Jonas - som föredrar att halsa kyld läskeblask och gå på marken utan styltor.
 
Måste bara...

...tillägga att FOTO faktiskt nämner *ist och varför den inte är med i testet.
Jag citerar:
"Kamerorna är Canon EOS 300V, Nikon F75, Minolta Dynax 5 och Pentax MZ-6. De befinner sig i ungefär samma prisklass och riktar sig till samma målgrupp av köpare"

"Pentax har lanserat en mer avancerad modell, Pentax *ist, som enligt de tekniska specifikationerna kommer vara betydligt mer avancerad och därmed förhoppningsvis en ännu bättre kamera. Men den kommer också att bli 1000 kr dyrare med samma optik"

Min enkla slutledning blir då bara att pentax *ist helt enkelt inte befinner sig i "rätt" prisklass... rätt? inte vet jag....men det förklarar i allafall varför. =)

Tack för mig! /Malin
 
forstheim skrev:
Ok..vilket märkligt namn på en kameramodell. Vad innebär tecknet och vad står "ist" för?

Den officiella förklaringen är:
This is the new brand name of Pentax SLRs, combining the asterisk, which is one of the wild card characters in the computer language, and the English suffix -ist which means people who do or believe in certain things. The * can be replaced by various words, composing, for example, Artist, Liberalist, Idealist, Naturalist, Humanist, etc. The *ist was named in tribute to those who have their own ideals and live a proactive life."
(Tack till Ken T. Takeshita för översättningen från japanska).

'*' är inget nytt tecken för Pentax. Pentax mest exklusiva objektiv brukar ha '*' med i namnet. (Ex: FA* 28-70 f/2.8 AL).

'ist' är ett japanskt fenomen som står för något kompakt och luxuöst för trendiga ungdomar. Det finns ett flertal ist-produkter i Japan, t.o.m bilar! (Toyota har en ist-bil).

Med vänlig hälsning
Roland
 
Re: Måste bara...

SmurfMolly skrev:
...tillägga att FOTO faktiskt nämner *ist och varför den inte är med i testet.
Jag citerar:
"Pentax har lanserat en mer avancerad modell, Pentax *ist, som enligt de tekniska specifikationerna kommer vara betydligt mer avancerad och därmed förhoppningsvis en ännu bättre kamera. Men den kommer också att bli 1000 kr dyrare med samma optik"

Min enkla slutledning blir då bara att pentax *ist helt enkelt inte befinner sig i "rätt" prisklass... rätt?

FOTO pratar goja. Scandinavian Photo tar 4 495 kr. för *ist med FAJ 28-80 f/3.5-5.6 AL optik. MZ-6 med FA 28-90 f/3.5-5.6 tar de 4 550 kr. för. Det är alltså samma prisklass, men priset på MZ-6 kommer att sjunka nu på grund av *ist-ens lansering.

*ist är en definitiv konkurrent till EOS 300V, F75 och Dynax 5. Men en sak bör vi ha i åtanke. *ist kommer med databack som standard, det går inte att köpa den utan. Med konkurrenterna kan du välja om du vill ha date-modellen eller inte. Date-modellerna brukar i regel vara runt 500 spänn dyrare än icke-date modellen. Så, jämför man *ist date med konkurrenter utan date så kan *ist uppfattas som dyr, men jämför man date-modeller med date-modeller så blir bilden annorlunda. Det fina med *ist är att den ger funktioner, finesser och möjligheter som EOS 30/33 och Nikon F80 till betydligt lägre pris.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Re: svar till Peter

pul skrev:
Både syrran och svågern har en eos300 (inte V) och de tar i mitt tycke ett halvt snäpp för mörka bilder... Samtidigt som min egen Pentax mz-7 mycket riktigt tar ett halvt snäpp för LJUSA bilder...så som de också påpekar på mz-6 kameran.

Det finns en viss variation i ljusmätningen mellan olika exemplar av samma kamera, och det finns även viss variation mellan objektiven. Så, exponeringen jämfört mellan olika exemplar och olika optik blir inte *exakt samma*, men skillnaderna brukar vara marginella.

Men sedan är exponering något personligt. Jag har en MZ-5n, med exakt samma mätsystem som MZ-7 och MZ-6. Förförra sommaren gjorde jag ett intressant test med mitt nyinköpta FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF). Jag gick omkring en solig dag i Stockholm och körde på full auto, diafilmen var Agfa CTPrecisa 100. Jag fick bilder som var exponerade helt enlighet med hur mina ögon uppfattade scenen, alla bilder var korrekt exponerade. Pentax har en *neutral* exponering. Många tillverkare justerar sina kameror till att ge en liten underexponering, vilket tilltalar diafilm (en liten överexponering tilltalar negativ film). Pentax har inte justerat sina kameror för diafilm eller negativ film. De ligger neutralt. Tycker man om en liten underexponering med den diafilm som man använder är detta lätt att ordna genom att ändra ISO inställningen. Jag tycker *inte* om det, därför att jag har upptäckt att för de Agfa dior jag kör så är en neutral exponering det bästa. Jag vill se på film det jag såg med mina ögon. Var det en ljus, klar härlig dag så ska den komma ut så på dia också. Vill jag ha den annorlunda är det jag som fotograf som ska bestämma det.

MZ-S modellen, däremot, känner av filmtypen man använder och justerar exponeringen efter dia- resp. negativ film. (lätt underexponering med dia, lätt överexponering med negativ film). Den läser filmtypen från DX koden.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Hej!

Jag tycker att det var rätt av FOTO att inte ta med *ist:en. Dels så är den `brutto´ dyrare än de andra kamerorna och vidare är den inte släppt av Pentax i Sverige än.

Jag gnällde tidigare på att Pentax på sin hemsida inte säger ett ord om att *ist:en nu finns att köpa.

Fick svar från Pentax i dag att kameran kommer att släppas till försäljning i början av September.

Om detta stämmer borde de *ist:ar som nu säljs av ett par `distributörer´ vara `grå´ och utan svenska manualer....eller hur.

Jag personligen skulle aldrig rekommendera någon att köpa en kamera utan att den blivit ordentligt recenserad. På nätet kan man däremot läsa ett och annat och det verkar från ett flertal håll talas om att *ist:en låter illa.

En som arbetar i fotoaffär (UK) säger att AF:en är snabb dock inte lika snabb som MZ-S. Däremot låter den högt!

En annan säger:
The *ist Film has a much more `ugly´ sounding noise when the shutter button is released, it sounds likes one of those `rubber duckies´ :(

Ingen rök utan eld som man brukar säga.
Vi får väl se vad man kommer fram till framöver.

Om man nu tvunget vill ha en plastkamera kan man till exempel köpa en välrecenserad och ljudlös EOS5 med ett par objektiv för 4.500:-

Det gjorde jag i går.
 
För att återgå till frågan.....

För att komma tillbaka till ämnet. Dynax5 ÄR en bra kamera till ett bra pris. Jag är själv hobbyfotograf och äger en sådan som jag är mer än nöjd med. Visst jag skulle gärna vilja köpa det värsta som finns på marknaden men någonstans måste man kompromissa, och Dynax5 är en mycket bra "kompromiss". Enda nackdelen är att den saknar PC-sync. Eller finns det nu??
 
En annan grej med dynax 5:an är att den är väldigt liten. För liten för min smak, jag tror inte att jag skulle kunna trivas med en sådan kamera. Mitt tips är därför att du ska känna på kamerorna innan du bestämmer dig. Att ha en kamera som är trevlig att arbeta med är lika viktigt som spotmätning, inställbara isotal m.m.
 
Lite liten men...

Jo visst kan den kännas lite liten men man vänjer sig faktiskt. Och med batteripacken så ligger den mycket bra i handen.
Men allt är ju en avvägningsfråga och handlar nog till sist om tycke och smak.
 
Sabud skrev:
Jag tycker att det var rätt av FOTO att inte ta med *ist:en. Dels så är den `brutto´ dyrare än de andra kamerorna och vidare är den inte släppt av Pentax i Sverige än.

Helt fel! Den finns visst att köpa och har funnits att köpa i Sverige sedan före midsommar. Svensk kamera med svensk handbok och svenska garantier importerad och distribuerad av Pentax Scandinavia.

Jag gnällde tidigare på att Pentax på sin hemsida inte säger ett ord om att *ist:en nu finns att köpa.

*ist finns med i produktlistan. Den finns inte med på förstasidan, men den finns med i produktlistan. Och den finns med där därför att den finns att köpa! Pentax stoppade in den där när den kom ut i butikerna. Pentax har bara produkter i produklistan som finns att köpa. Pentax skriver aldrig ordagrant "nu finns den att köpa", de förutsätter att konsumenterna begriper det själva när de stoppar in en produkt i produktlistan. Den har funnits med i listan sedan midsommar.

Fick svar från Pentax i dag att kameran kommer att släppas till försäljning i början av September.

Det är *ist D som kommer i början av september! *ist finns att köpa nu, idag! Den finns i lager hos Scandinavian Photo & Video, LP Foto samt Björns Foto & Video. Den finns säkert hos fler. Efter midsommar fick jag ett brev från Björns Foto & Video att den just hade kommit in i lager. Jag fick även svar från Pentax Scandinavia veckan efter midsommar att den fanns ute i butik. Så, det svar du har fått gäller *ist D och inte *ist. Det är två olika kameror! Men visst kan Pentax scandinavia bli förvirrade ibland, jag har också fått besked om *ist D när jag frågade om *ist. Och då frågade jag igen, då bad de om ursäkt och sa att *ist finns att köpa nu och att det var *ist D de trodde att jag menade...

Detta besked fick jag från Pentax för två veckor sedan. Och frågan ställde jag i maj. Det tog en månad för dem att svara och då var svaret redan inaktuellt, för då hade kameran redan lanserats en vecka tidigare. När det gäller svarstider på mail får Pentax inte precis något överbetyg... *s* Men, de svarade till slut... och det är ju positivt. Även fast det tog fyra veckor...

Om detta stämmer borde de *ist:ar som nu säljs av ett par `distributörer´ vara `grå´ och utan svenska manualer....eller hur.

Det är ingen gråimport. Officiell svensk marknadslansering för *ist var midsommar.

På nätet kan man däremot läsa ett och annat och det verkar från ett flertal håll talas om att
*ist:en låter illa.

Det stämmer att *ist har ett mer traditionellt slutarljud än det sexiga, speciella ljud som Pentax kameror brukar ha. Men jag tror att det bara är vana Pentax användare som reagerar på ljudet.

En som arbetar i fotoaffär (UK) säger att AF:en är snabb dock inte lika snabb som MZ-S. Däremot låter den högt!

MZ-S har världens kanske snabbaste autofokus och dessutom är det en professionell kamera. *ist är en instegsmodell. Man kan inte förvänta sig att *ist har lika snabb autofokus som MZ-S. Men den har snabbare autofokus än konkurrenterna. Ja, ända sedan MZ serien kom så har Pentax varit snabbast i instegssegmentet. När Dynax 5 kom så förlorade Pentax ledarpositionen, med *ist återtar den. *ist är snabbare än MZ-6, MZ-5n mfl.

Enligt erfarna Pentax användare som testat *ist låter den mindre än MZ-serien, men den låter annorlunda. *ist låter inte mer än Dynax 5 eller Nikon F75.

Och detta med att EOS 5 skulle vara tyst. Tillåt mig att skratta högt åt detta sanslösa påstående. En vän till mig har haft en EOS 5. Det var en stor, tom plastlåda som lät som skramlande tunnor när man tryckte ner avtryckaren. Om detta är tystnad, då har du en helt annan uppfattning om ljud än jag har. Jag tyckte den lät alldeles förfärligt, dessutom kändes den oerhört billigt byggd jämfört med min MZ-5n. Ingen solid känsla alls. Bara en tom, tung plastlåda med förfärligt slutarljud. Förvisso ett intressant ljud, men lät... det gjorde den! Och min väns EOS 3 tycker jag inte är mycket bättre. Stor, tung, plastig med förfärligt slutarljud.

Men, ljudsmaken är som baken...

*ist har testats i Chasseur d'Image med mycket gott betyg.

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.