ANNONS
Annons

Minolta Dynax 5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst kan man kritisera Pentax för att de är otydliga ibland, men kameran finns att köpa genom reguljära kanaler och så har det varit sedan midsommar. Jag har fått det bekräftat både från Pentax och från Scandinavian Photo att officiell svensk lansering var midsommar.

Eller så har plötsligt en massa handlare i Sverige, inklusive Cyberphoto, Scandinavian Photo, LP foto m. fl., plötsligt börjat med gråimport... och det förefaller för mig vara ett tämligen otroligt påstående.

Gå in på Pentax hemsida, tryck "Foto" och därefter systemkameror 35mm. Där finns *ist och den har funnits i den listan sedan midsommar. Den hamnade där när Pentax började leverera den. Pentax brukar inte uttryckligt skriva "nu finns den att köpa", utan de förutsätter att konsumenten själva begriper detta genom att den finns i produktlistan. Finns den inte med där, så finns den inte heller i butik. Så fungerar Pentax och så har de fungerat i alla de år som jag följt utvecklingen på deras hemsida.

Lita dock inte på prislistan, den är från september förra året och Pentax har inte uppdaterat den än. Nu är det dessutom sommar så jag tror inte på en uppdatering föränn till hösten. Pentax har semester...
Precis som jag... och mitt nästa inköp blir nog ingen ny kamera utan ett regnskydd. Det skulle jag behöva när jag sitter här i västra Sverige och det bara regnar hela tiden...

Med vänlig hälsning
Roland
 
Jösses!

Såg tidigare en tråd beträffande ämnet: Har Pentax någon framtid....

Med denna hantering av `the plain truth´ tycker jag de sysslar med ren självdestruktion.

Själv är jag ingen `märkesidiot´ utan har en lite mer fri och nyfiken inställning till fotoprylar.

En svag produkt skall kläs av och hängas ut. Om så behövs, kapas längs fotknölarna.

Ditt `missionerande´ av Pentax gör mig lite misstänksam.

När du påstår att Eos5 låter högt blir jag det än mer.

Hur står det till med den objektiva analysen....eller rätterae sagt, viljan att försöka vara objektiv. Du gillar inte Canon!
Eller hur??

Canon Eos3 och 1N hör inte till de tystaste.
Canon Eos30/33 anses tysta. Lägg örat PÅ kameran när den returspolar får du höra. Spegel/slutare låter inte högt.

Beträffande Eos5 anser många att detta är den tystaste SLR som någonsin konstruerats. ett litet `problem´är att objekten oftast står kvar i position då de inte hört något slutarljud.

Genom mitt företag har jag tillgång till en mycket kvalificerad bullermätutrustning (BK) så det borde vara ganska lätt att belägga hurvida Eos5 låter högt eller inte.

Beträffande hurvida kameror låter`sexigt´eller inte har jag aldrig tänkt på. Min VFR 750F med en Yoshimura-dämpare låter däremot sexigt. Kameran är däremot ganska tyst.

Jo! Du har rätt, Eos5 är ganska stor. Passar oss med rejäla händer ganska bra. Betydligt trevligare att hålla i än min gamla 600:a faktiskt.

MVH

Stephan Axelsson
 
"Minolta Dynax 5"...

Bäste "Jerka-Perka"! Jag tror BESTÄMT att av de kameror som Du nämner, och som jämfördes/jämkördes i senaste numret av "FOTO" så ÄR faktiskt Dynax 5:an det verkliga "esset" i kvartetten. Ska Du tvunget köpa NYTT och i det "segmentet" så borde/torde 5:an va' given.
Jag fick, ifjol, agera "hedersrådgivare" till en bekant beträffande kameraval. Jag rekommenderade Dynax 5, han/de är helnöjda. Mycket/mest(!)"nykamera" för de pengarna!!!
Mvh: Stefan S
 
"Minolta Dynax5"...

Bäste Roland Mabo! Det är inte alls omöjligt att Pentax *ist k-a-n va' ett alternativ att komma ifråga här, MEN, Du nämner, visserligen i förbigående, Pentax MZ:s...
Det "måste" väl ändå vara en av marknadens mest "överprissatta" kameror...
Ett anv/beg Z1-p hus i fint skick är ju ÅTSKILLIGA "strån vassare i en hel del massa radda olika avseenden"!!!
Mvh: Stefan S
PS. Dessutom kostar det c:a hälften! DS.
 
Sabud skrev:
En svag produkt skall kläs av och hängas ut. Om så behövs, kapas längs fotknölarna.

Naturligtvis, men *ist är ingen svag produkt.

Ditt `missionerande´ av Pentax gör mig lite misstänksam.

Jag missionerar inte. Jag rättar felaktiga påståenden. (som påståendet att *ist kommer i september och att de som säljs nu är gråimport... suck... Folk skriver så mycket faktafel i dessa forum...)

När du påstår att Eos5 låter högt blir jag det än mer.

Hur vore det om du läste det jag skrev?
Jag har inte skrivit att EOS 5 låter högt, jag har bara skrivit att den inte är tyst. Om "inte är tyst" är samma sak som att den låter högt, får det stå för dig. Jag har aldrig påstått det. Läs vad jag skriver, tack!!!

Alla kameror låter. Varken EOS 5, *ist eller MZ-serien låter särskilt mycket. Men de har ljud för sig. Och vad man sedan tycker om dessa ljud är individuellt och personligt.

*ist låter mindre än MZ-serien, men den har ett ljud med mer diskantinnehåll. Slutaren låter alltså ljusare. Huruvida detta är välljud eller oljud är upp till var och en att bedöma. Den har inte det traditionella Pentax ljudet, och detta upprör många Pentax användare. Se bara när MZ-S kom. Bland de längsta trådar jag sett på Pentax Discuss Mailing List, var huruvida slutarljudet var vackert eller inte. Den hade inte heller det traditionella Pentax ljudet... utan låg något högre i tonskalan.

EOS 5 har ett "klonkigt" ljud. Jag har ju hört EOS 5 själv. Eftersom jag hör ljudet så kan den ju inte vara helt tyst, eller hur? Och detta "klonk" när man trycker ner slutaren är inget ljud som jag tycker är snyggt.

Det finns inga objektiva åsikter när det gäller slutarljud, ett ljud som passar person A kanske skapar obehagliga rysningar hos person B. Jag är fullt tillfreds med klangen i min MZ-5n. Den innehåller fler toner än EOS 5 och ligger lite högre i frekvens, EOS 5:ans ljud är lite mörkare. Men min MZ-5n låter inte klonkigt.

Jag har inget emot EOS 30/33 som jag tycker är bland det bästa Canon någonsin producerat, men EOS 5 tycker jag är en fånig kamera. Stor och otymplig som låter "klonk" när man trycker ner sluaren. Definitivt ingen kamera för mig, men alla har ju sina personliga preferenser.

Med vänilg hälsning
Roland
 
Re: "Minolta Dynax5"...

lion-62 skrev:
Bäste Roland Mabo! Det är inte alls omöjligt att Pentax *ist k-a-n va' ett alternativ att komma ifråga här, MEN, Du nämner, visserligen i förbigående, Pentax MZ:s...
Det "måste" väl ändå vara en av marknadens mest "överprissatta" kameror...
Ett anv/beg Z1-p hus i fint skick är ju ÅTSKILLIGA "strån vassare i en hel del massa radda olika avseenden"!!!
Mvh: Stefan S
PS. Dessutom kostar det c:a hälften! DS.

Det enda som Z-1p:n har, som inte MZ-S har, är
1/8000 slutare (MZ-S har 1/6000)
4 bps (MZ-S har 2.5)
1/250 blixtsync (MZ-S har 1/180).
Motor zoom funktioner som "zoom clip".
HyperMode (MZ-S har HyperOperation, variant på samma tema).

MEN... MZ-S har 6 fälts AF system (Z-1p har 1 fälts) som dessutom är snabbare och säkrare, särskilt i svagt ljus. (bättre än EOS 5 och EOS 3 i svagt ljus). Ljusmätningen är mycket bättre (färre fält, men bättre algoritm) - faktum är att MZ-S har marknadens bästa evaluerande ljusmätning. MZ-S ger korrekt exponering även i situationer där den annars välrenommerade Z-1p:n diffar (MZ-S har samma system som i 645N, som har hyllats i Outdoor Photography för att ha överlägsen exponering jämfört med EOS 1V).
PC-sync kontakt, inkopiering av exponeringsdata på filmen, höghastighetssync (1/6000 blixt), ännu fler programmerbara funktioner, belyst objektivfattning. Och massa andra saker som Z-1p:n inte har. MZ-S är alltså en mer avancerad kamera, men skälet till att slutaren och frammatningen är långsammare beror på att teknikerna hade kravet på sig att göra marknadens minsta professionella 35mm systemkamera.
Slutaren och filmmotorn i Z-1p drar mer ström. Mer ström innebär större batteri. Större batteri innebär större kamera. MZ-serien var känd för sin lilla storlek. Ett större batteri och därmed större kamera, var helt otänkbart.

(hur jag vet detta? Jo, jag har läst teknikernas egen förklaring till varför kameran blev som den blev...)

En sak som ofta kommer bort i debatten om MZ-S är byggkvaliteten. Den är gjord i magnesium. Inte metall på utsidan och plast inuti (som Canons kameror brukar vara), utan den interna kvaliteten är extrem. Bottenplattan är den tjockaste (och dyraste) som någon Pentax kamera någonsin har haft. Armarna som håller i den interna blixten är magnesium rakt igenom. Slutaren är vald efter livslängd och robusthet. Den speciella flerskikts ytbehandlingen appliceras för hand och ger varje MZ-S en unik, individuell textur. MZ-S är alltså en mycket dyr kamera att bygga. Men så har den också en byggkvalitet som är överlägsen EOS 3, F100 och Dynax 7. Och mycket bättre än Z-1p. Z-1p:n har ett plastskal ovanpå ett aluminiumchassi. Lite Canon över det hela. Helt OK, men MZ-S är fullkomligt överlägsen.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Dynax 5

Minolta Dynax 5 + 28-100/3,5-5,6 D
finns hos cyberphoto för 2663:-
Har även sett att det finns vc-grepp till 5 a:n i England, kostar 23-24 £ kjellsn,
 
"Pentax v:s Pentax"...

Njaä, Roland Mabo! Visst k-a-n det finnas en-staka faktorer som talar FÖR MZ:s, som ex. vis. byggkvalite', nog så viktigt, i och för sej...
Men, från/ur Min synvinkel; tänk Dej följande scenario: Volvo 85o GLT va' en helt O'kay bil när den lanserades, eller hur? Tänk OM Volvo skulle lanserat 74o:an fem år EFTER 85o:an, OCH dessutom; "ta'tt 1oo ooo:- m-e-r i pröjs"...
Jag kastbyter INTE Mitt Z1-p hus mot ett MZ:s, inte ens med 3ooo:- mellan, kontant i handen...
Jag är, som Du säkert förstår, MYCKET NÖJD!
Och, Vi FÅR tycka som Vi gör/vill, och det är(väl)det ALLRA bästa med FOTOsidan, "förmodligast"...
De ALLRA bästa(FOTO)hälsningar:
Stefan S
PS. Z1-p:an är STÖRRE&tyngre vilket Jag anser va' en fördel, det ENDA, och då är jag(kanske)lite' elak, negativa är att Z1-p är något plastig, DÄR ger Jag Dej rätt...DS.
 
lion-62 skrev:
Njaä, Roland Mabo! Visst k-a-n det finnas en-staka faktorer som talar FÖR MZ:s, som ex. vis. byggkvalite', nog så viktigt, i och för sej...
Men, från/ur Min synvinkel; tänk Dej följande scenario: Volvo 85o GLT va' en helt O'kay bil när den lanserades, eller hur? Tänk OM Volvo skulle lanserat 74o:an fem år EFTER 85o:an, OCH dessutom; "ta'tt 1oo ooo:- m-e-r i pröjs"...


Volvo gjorde faktiskt som Pentax.
De lanserade en mindre modell, men gjorde den lyxigare med bättre prestanda, finesser och känsla, dock kompromissade de med storleken. (850:n är en mindre bil än 740:n, jämför lastutrymmet...)

MZ-S är mer avancerat uppbyggd än Z-1p med fler avancerade finesser. Men visst, om man vill ha ett långsammare och sämre AF system, ingen PC kontakt, ingen inkopiering av exponeringsinformation mellan bildrutorna, ingen framspolning till rätt bildruta på film man tagit ur och stoppat i igen, sämre ljusmätningssystem, sämre blixtsystem (ingen höghastighetssync, ingen trådlös blixtstyrning, ingen 3D flermältsmätning kopplad till blixten), färre möjligheter till personliga inställningar, och en massa andra saker... så är Z-1p:n en utmärk kamera. Jag har aldrig gillat Z-1p:n, den är stor, tung och ful. MZ-S presterar bättre och har ett användargränsnitt som passar mig mycket bättre. Dessutom behöver man inte ta ner kameran till magen för att avläsa LCD panelen på utsidan, eftersom MZ-S har en vinklad panel. En fantastisk finess!

(F.ö så sitter det en 1/8000 slutare i MZ-S, men den körs på 1/6000 för att dra mindre ström. Dessutom håller den längre om man gör så, och hållbarheten är själva grejjen med MZ-S, förutom storleken då. Tycker man den är för liten kan man addera ett batterigrepp).

Ett litet, men talande, exempel på skillnaden mellan MZ-S och Z-1p: Glaset i sökarokularet är i MZ-S behandlat med 7 lagers SMC. Det är obehandlat i Z-1p:n. Det är denna genomgående "attention to detail" som MZ-S har men Z-1p saknar. Och den kostar pengar.

Men visst kan man säga att Pentax gjort en alltför bra kamera. Konsumenterna värderar finesser mer än byggkvalitet. *ist är Pentax svar på detta. MZ-serien är ju bättre byggd än konkurrentena, med mer metall under skalet. Men kvalitet kostar pengar. MZ-serien hade bättre kvalitet, men färre finesser, än konkurrenterna. *ist är, tyvärr, inte bättre byggd än EOS 300V och Dynax 5, men den har däremot fler finesser. (exempelvis så är det Pentax första konsumentkamera utan filmguider av metall i filmkammaren, *ist har plast precis som konkurrenterna) Och den är lika långsam som konkurrenterna på att reagera på slutaravtrycket (det som på engelska kallas "shutter lag"). MZ-serien var överlägsen konkurrenterna på denna punkt, men konsumenterna har visat att de värderar andra saker. Vi får se vad konsumenterna tycker om detta paradigmskifte för Pentax.

Scandinavian Photos senaste pris på *ist med 28-80 optik är 4 295 kr. Cyberphoto tar 4 095 kr. för kamerahuset. Scandinavian Photo tar 3 695 kr. för EOS 300V QD. Priskillnaden mellan *ist och konkurrenterna är försumbar. Man får mer för pengarna med *ist (MLU, 9 korskänsliga sensorer, och en massa, massa!, annat).

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.