Annons

Minolta 7d batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders__

Medlem
Hej..

Tänkte bara kolla vilka batterier ni kör med, mitt orginalbatteri hänger med mycket bra, har även förbrukat 1st "piratbatteri" och nu två andra piratbatterier som jag tycker inte håller laddningen speciellt bra, alltså mindre än 50 bilder ibland, ännu färre när det är kallt!

Finns det orginalbatterier att få tag på någonstans? De är ju hur bra som helst! :)

/ Anders
 
Inget av Sonys nuvarande batterier passar i D7D utan ingrepp. Jag vet att det gjorts försök att konvertera nyare batterier att passa i D7D, men jag vill minnas att det misslyckades.

Det finns kvalitetsbatterier från flera olika tillverkare - jag har Minolta, KonicaMinolta, Hähnel, Sony och NoBrand, sammanlagt åtta stycken, men har kastat två stycken NoBrand för att de uppenbart var falsarier.

Du har fått ett av denna senare kategori. Det allra billigasta verkar inte vara nå't bidare, men hos renommerade åteförsäljare, så brukar det gå att hitta rimligt bra batterier till rimligt pris. Jag har tyvärr bruk för alla i mina kameror, så jag kan inte dela med mig.
 
Några nytillverkade Minolta-batterier finns inte. Om man inte vill ha batterier från tredjepartstillverkare så finns det Pentax. Batterier till Pentax K10D är samma som till D7D.
 
Hej..

Tänkte bara kolla vilka batterier ni kör med, mitt orginalbatteri hänger med mycket bra, har även förbrukat 1st "piratbatteri" och nu två andra piratbatterier som jag tycker inte håller laddningen speciellt bra, alltså mindre än 50 bilder ibland, ännu färre när det är kallt!

Finns det orginalbatterier att få tag på någonstans? De är ju hur bra som helst! :)

Tips http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/np-400.html funkar säkert bra, mina pirat fungerar lika bra som original. Ett batteri har jag kasserat genom åren och det råkade iofs vara ett piratbatteri.
 
Jag har två 1850 mAh. Jag vill minnas att jag köpte dem över nätet från nå'n batterifirma i Bristol UK. Vet inte om de är kvar - jag köpte dem 2002.
 
Nu har jag försökt ladda mitt batteri från batteriexperten men den laddar bara ett kort tag sen slocknar lampan på laddaren, det verkar varar nåt skumt med batteriet.
 
Nu har jag försökt ladda mitt batteri från batteriexperten men den laddar bara ett kort tag sen slocknar lampan på laddaren, det verkar varar nåt skumt med batteriet.

Exakt samma sak händer för mig också, blinkar till rött i en sekund ungefär och sen slocknar den. Har två stycken som beter sig på samma sätt, Orginalbatteriet fungerar fint så det är ju inte laddaren som krånglar.
 
Nu har jag försökt ladda mitt batteri från batteriexperten men den laddar bara ett kort tag sen slocknar lampan på laddaren, det verkar varar nåt skumt med batteriet.

Batteriexperten verkar vara ena riktiga luringar, det går inta att använda formuläret för reklamaton, bara det för returer, skillnaden är att vid retur får man stå för fraktkostnaden själv.
 
Det skulle jag aldrig våga påstå...

Det FINNS piratbatterier som funkar, men erfarenheter från mina kompisar säger att de ofta har betydligt lägre kapacitet och/eller mycket kortare livslängd än originalbatterierna. Ännu värre är att de är slarvigt tillverkade, så det har hänt att de har fastnat i batterifacket! Vilket kan bli ganska dyrt att åtgärda.

Ett fabrikat som verkar hålla acceptabel kvalitet är Hähnel - inga av de jag känner har haft problem med dessa. Har själv ett Hähnel-batteri till min Konica Minolta A200, och det fungerar alldeles utmärkt. Kostar visserligen kanske dubbelt så mycket som batterierna från Batteriexperten eller Batterikungen, men det är fortfarande bara hälften av priset för originalbatteriet. Dessutom, med tanke på att Batterikungen etc. inte levererar användbara batterier utan bara batteriskrot - så blir ju dessa faktiskt det allra dyraste alternativet...
 
Jo batteriskrot verkar det vara ja, får ta och skaffa mig ett eller två av de som du rekommenderar. Det är ju svårt att klara sig på bara ett batteri.
 
Nån som provat det här från danmark?: http://www.batterizonen.dk/catalog/product_info.php?cPath=cPath=25&products_id=186

Jag har ju 2 orginal batterier så det är ju inte akut med nya, så jag kan ju hålla på och testa några olika leverantörer så länge det inte kostar pengar att skicka tillbaks. Jag har mejlat kameraexperten om att jag vill reklamera mitt batteri.



Annars blir det nog att beställa nåt från cyberphoto eller scandinavianphoto, Hähnel och Uniross tror jag dom sålde.
 
Rackarns otur ni har, eller så har jag haft oförskämd tur. Mina piratbatterier är "no name" och har fungerat bra i flera år. Fick tag i ett pirat till A700 också, långt under halva priset för originalet och det fungerar nästan lika bra som original så här långt, har inte laddat det mer än tre-fyra gånger än.
 
Ja, för piratbatterier är det tur som gäller - variationerna från exemplar till exemplar är ju enorma...

Men hur blev det med InfoLithium-funktionen - kunde du avläsa den återstående batterikapaciteten med procentnoggrannhet?
 
Jag ska få ett nytt batteri från Batteriexperten, hoppas det fungerar annars vill jag ha tillbaka pengarna.
 
Nytt batteri!

Jag fick ett nytt batteri utan att behöva skicka tillbaks det gamla.
Det nya verkar fungera som det ska, än så länge har jag bara laddat det en gång.


Det gammla visade sig ha dubbla etiketter, nån har kanske märkt om ett kaserat batteri.
 

Bilagor

  • PICT7504_edit.jpg
    PICT7504_edit.jpg
    26.8 KB · Visningar: 88
Ja, för piratbatterier är det tur som gäller - variationerna från exemplar till exemplar är ju enorma...

Men hur blev det med InfoLithium-funktionen - kunde du avläsa den återstående batterikapaciteten med procentnoggrannhet?

Jadå, det funkar på A700. Första intrycket var att batteriet gick ner i effekt snabbare än original, men det är nog hugget som stucket. Å andra sidan, om det ger 500 istället för 600 exponeringar så är jag nöjd ändå.

Det enda mystiska med batteriet är att det bara fungerar i batterigreppet i position 1. Sätter jag det som nummer två funkar det inte alls. Direkt i kameran funkar det bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.