Sedan tillkommer nästa problem - som dom flesta också "glömmer" att väga in.... - Vitbalansen!
I sämre ljus, ofta inomhus med glödlampsbelysning, kommer man ofta ner mot 2800K i vitbalans, och detta innebär vitbalanskoefficenter på 1.5 för rött och ofta >3 för blått... Dessa siffror visar hur mycket mer än G(rönt) som R och B måste förstärkas. Om du ligger på ISO1600 på exponeringen är alltså bruset i rött motsvarande 1600*1.5=ISO2400 och för blått 1600*3=ISO4800!
Ingenstans i vitbalansspektrat ligger dessa förstärkningar lägre än ca 1.5, normalfallet vid dagsljus (4800-5500K... beroende på vilken kamera) är att R och B förstärks 1.5-2x mer än Grönt.
Du kan ju själv gissa vilken påverkan detta har på färgnogrannhet och brusfördelning när man går mot högre ISO... Och detta är på Raw-värden. Det slår ännu "hårdare" mot nogrannheten i interpoleringen som måste till innan vi kan se resultatet av exponeringen som en färdig bild. Eftersom brusnivåerna kommer bli väldigt höga ganska snabbt när vi går neråt i exponeringsskalan, och raw-interpoleraren kommer försöka hålla färger i schack också, så kommer signal/brus i svart/vitt (ljushet) sjunka drastiskt vid ett visst tröskelvärde.
Jag har gjort informella mätningar på ett par punkter tidigare, och vet ungefär var jag tror att värdena kommer landa - men min plan var på ett ungefär:
Ta en Gretag ColorChecker och en upplösningskarta, belyst med fast 4800K halogen och ta en exponeringsstege från 1s ner till 1/1000s.
Ifrån raw-värdena, plocka ut brusvärdena på bildens vitaste och svartaste punkt (i upplösningskartan antagligen), och ett par gråpunkter på colorchecker-kartan.
Göra raw-interpoleringen med något vanligt förkommande program - antagligen LR2.3 - och mäta bruset på samma punkter.
På den konverterade bilden ska även dE på färgerna mätas, här tar jag den ljusaste av bilderna som referens. En avläsning på upplösningskartan ska göras med två eller tre olika kontrastkrav.
Efter detta plottar jag färdigkonverterat brus, upplösning/kontrast och färgfel som funktion av raw-bruset.
Detta är lätt en helkvälls arbete, och eftersom jag mot bättre vetande börjat arbeta mer igen så blir det nog inte förrän till helgen.