Nepp, din slutsats är fel. Det är naturligtvis så att modellen är fel, oavsett om den logiska slutledningen och den matematiska uträkningen är rätt. Men att du därför förkastar det som en vandringssägen visar att du inte förstått vad jag var ute efter. De flesta av er förstår uppenbarligen inte vad jag är ute efter - inte är det en modell som skulle visa att modellen med Akilles och sköldpaddan skulle vara sant! Vad skulle det vara för vits med det? Lika stor (liten) mening som att någon skulle "bevisa" att en humla inte kan flyga.
Istället är jag ute efter följande.
Att hitta en modell som avslöjar när det du skapar en modell över är fel! Eller rätt! Inte mer, inte mindre! Alltså, för att åter igen ta exemplet med Akilles och sköldpaddan - alla vet att den tidigare nämnda modellen där Akilles inte kunde springa om sköldpaddan, att den inte stämmer. Hur vet man det? Jo, eftersom "förnuftet" och tidigare visade empiriska modeller säger att det inte stämmer i verkligheten. Men! Nu kommer det stora men.
Vad skulle ha skett om ingen någonsin hade sprungit ikapp någon? Om vi alltid satt ner hela livet? Jo, tills någon bevisade motsatsen,
då skulle vi tro på att modellen med Akilles och sköldpaddan var dagens sanning! Eftersom ingen hade bevisat motsatsen och vi skulle inte ha någon erfarenhet av att springa/gå/åka ikapp, och eftersom den matematiska modellen och den logiska slutsatsen visade sig vara korrekta, då skulle vår förnuft säga åt oss att "så är det, man kan inte springa ikapp någon/något".
Och det är så vetenskapen idag i långt och mycket funderar - någon hittar på en tes och om den matematiska uträkningen och logiska slutsatsen ser ut att vara korrekta, då kommer de flesta att tro på tesen. Tills någon kan hitta en fel i uppsättningen/uträkningen eller tills någon testar saken i verkligheten. Alltså, för att slippa detta, att alla tror på en felaktig teori/modell/tes tills motsatsen bevisas av empiriska studier, då skulle vi behöva hitta en modell som avslöjar när det du skapar en modell över är fel,
utan att man behöver ta empiriska tester till för att omkullkasta slutsatsen/uträkningen. Alltså en funktion som kräver en modell som input, och som output ger värdet sant eller falskt. Förstår ni nu vad jag är ute efter?