Störigt som attans när sånt händer...
Ang. den tidigare diskussionen har jag varit inblandad i liknande ett par gånger tidigare, och konsensus i slutet av de flesta av de tillfällena har varit att det är lite knöligt med "prestanda per pixel" för i stort sett alla som inte tycker det är kul med /sysslar med mätteknik dagligen.
Som exempel:
Kamera A har "x" dB signal/brusavstånd vid 18% grå, på bas-ISO.
Kamera B har "y" dB lägre signal/brusavstånd vid 18% grå, på bas-ISO, men också z % högre upplösning.
Betyder detta att jag kan skriva ut lika stora/större/mindre utskrifter som/än tidigare om jag vill ha kvar samma renhet i mellantonerna? Och hur vet jag det utan att prova? Vad är korrelationen mellan brusvärde per pixel, upplösning och mängd brus per 20x30 utskrift i 360dpi? Vad är korrelationen mellan signal/brusvärde på raw-signalen och färgexaktheten?
Martins förslag med ett värde som anger brusvärde per bildbredd per upplösning tycker jag verkar vara ett mer lättfattligt "mätvärde" för en normal kamerakund. Jag skulle tro att det har betydligt större koppling till vår "upplevelse" av bilden än enbart en S/N dB-angivelse för ett exponeringsvärde på en enskild pixel.
Naturligtvis kommer detta mätvärdes standardmätmetodik (vald rawomvandlare - detta måste naturligtvis standardiseras, invägning av luminans/färg-brus osv) bli minst lika diskuterat som DxO (om vi nu hypotiserar om att det skulle bli verklighet), men siffran skulle åtminstone ha en mer direkt koppling till det vi ser på ett verkligt foto än vad en enskild sensels brusvärden har.
Lägre siffra = bättre [punkt.]