Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min fotosida..

Produkter
(logga in för att koppla)
Von skrev:
2. Beror adressfältets inblandning på att det är en adress oavsett det är en URL eller mail man hänvisar till kanske?
Nej, detta beror nog också på hur du skrivit koden.

3. Vad är det med den engelska flaggan, funkar inte länken eller...?
Den är inte engelsk.

4. Hur brukar de "mailto"-länkar du klickar på på nätet se ut som funkar. (behöver litet råd där).
Sök på htmlskola på google eller sånt som gäller java på javaskola. Orkar du inte det så surfa runt och klicka fram "visa källa". De allra flesta länkarna funkar i min standardläsare (Safari) Du kan ju såpass att du säljer tjänsterna väl?

5. Vilka är problemen med mitt galleri?
Utseendet förändrar sig mellan IE och Safari. Jag antog att "kamerasnubben" kanske inte skulle vara precis bakom bilden. I IE så är den mer åt höger.
 
Von skrev:
Det kan jag garantera dig att, om du kollar någon av de största/mest påkostade/trafikerade sajter på nätet lär då få en hel del "fel" via den här validatorn också. "W3":s "krav" och bedömnings-kritéria är, även enligt många professionella programmerare, löjligt hög/svår.
Till exempel vill ju "Validatorn" inte att jag ska ha två citations-tecken i en och samma tagg...
Jag har missat att på "xml-vis" avsluta alla slut-taggar med ett "/", jag vet det.
Jag arbetar med programmering mot webben och har aldrig haft några problem med att w3:s standarder inte tillåtit mig ha flera citationstecken i samma tagg.
Jag tycker heller inte att det är löjligt svårt. Kör man som du med 4.0 Transitional så tillåts ganska mycket. Däremot, om man skulle använda sig av xhtml 1.1 strict så har man inte så mycket friheter i själva koden - där kommer css in.

Det vanligaste felet på din sida är saknade attribut i bildtaggar och <style>-taggar utan atribut. Det lönar sig att "städa" upp sin kod m h a w3:s validator - det gör koden mycket mer benägen att uppföra sig liknande i olika webbläsare.
 
lotelo skrev:
Den är inte engelsk.
Det är den faktiskt. Det är den Engelska flaggan, inte Storbritanniens. Men som Christel säger, använder man Union Jack (eller Stars and Stripes för den delen) så begriper nog de flesta besökare att det är Engelska som menas. I det här fallet blir det lite som att visa den skånska flaggan för att visa att sidan finns på svenska. Jag tror inte att så många tyskar t ex har koll på den skånska flaggan...

Jag arbetar till vardags med mjukvaruutveckling, och då mycket med design av avnändargränssnitt. Jag läste följande text i ett forum, som råd till folk som utvecklar just användargränssnitt:

------
First - don't make a really common mistake: don't be "creative".

Don't try to be cute. Don't make "neat" features. Don't use odd color schemes. Don't use anything that makes you look at it and say "Wow, that's funky!".

Doing things "right" is more difficult then doing them "pretty".
------

Tycker att det i högsta grad kan appliceras även på webdesign.

Kuriosaläsning: Evolution of the British Flag
 
alcedo skrev:
Det är den faktiskt. Det är den Engelska flaggan, inte Storbritanniens.
Oh, tack för redogörelsen:) Undrar om jag ens fick lära mig sånt i gundskolan eller ens på kurser i england. Har inget minne av det iaf..

First - don't make a really common mistake: don't be "creative".

Don't try to be cute. Don't make "neat" features. Don't use odd color schemes. Don't use anything that makes you look at it and say "Wow, that's funky!".

Doing things "right" is more difficult then doing them "pretty".
------

Tycker att det i högsta grad kan appliceras även på webdesign.
Utan tvekan så är det kloka ord även för det området, bortsett från första meningen.. Kreativitet är nog en viktig ingridiens för att få till saker. Kreativitet kan nog behövas även för att göra saker rätt, men allt ska trots kreativiteten kanske kunna ske med måtta..
 
lotelo skrev:
Kreativitet kan nog behövas även för att göra saker rätt, men det bör hejdas innan överdrifter uppnås...
Jo, det gäller att vara kreativ på rätt sätt. En webbsida kan vara kreativt formgiven, men ändå hålla sig till mer eller mindre standardiserade konventioner när det gäller interaktionen med användaren.

Och det där med engelska flaggan hade jag ärligt talat ingen aning om heller. Jag slog upp det innan jag postade mitt inlägg. Så jag har också lärt mig något idag :eek:)
 
alcedo skrev:
Och det där med engelska flaggan hade jag ärligt talat ingen aning om heller. Jag slog upp det innan jag postade mitt inlägg. Så jag har också lärt mig något idag :eek:)

Själv har jag lärt mig detta med flaggan från att ha kollat fotbolls-em.
 
lotelo skrev:
Nej, det beror på din kodning. Du har lagt in en width på knappen. Ta bort den så funkar det nog. Jag kan göra såna knappar med långa ord och se i alla mina läsare..

Nu bör du kunna se hela "Galleri" på knappen. "Width" är väl tilltaget samt knappen bör ha "Windows"-utseendet.
 
lotelo skrev:
Nej, detta beror nog också på hur du skrivit koden.


Utseendet förändrar sig mellan IE och Safari. Jag antog att "kamerasnubben" kanske inte skulle vara precis bakom bilden. I IE så är den mer åt höger.


Du eller någon annan får gärna förklara närmare vad det är jag skrivit fel i koden som du beksriver här. Det har med varför, hos Mac:ar, ett adress-fält dyker upp vid påklickning av ett "mailto"-länk.

I "IE" står, hos mig i alla fall, min foto-"gubbe" stå på mitten upp ovanför bakom de översta bilderna. Möjligen att den inte gör det i din Mac-läsare "Safari".
 
Von skrev:
Nu bör du kunna se hela "Galleri" på knappen. "Width" är väl tilltaget samt knappen bör ha "Windows"-utseendet.
Jo, jag ser. Helt klart förändringar till det bättre, och de verkar funka.

Dock förstår jag inte vad du menar med windowsutseende? Knapparna ser forfarande ut som på dumpen i Safari och lite fyrkantigare i explorer (som alltid på mac) fast med alla bokstäver. Det beror ju på vilken läsare man tittar i hur de ser ut väl? (Och så törs jag nog påstå att jag är lycklig för att slippa se saker windowsbetonat, testa nu inte att hacka upp funktioner för att vi macare ska se saker med windowsutseende;))
 
Von skrev:
Du eller någon annan får gärna förklara närmare vad det är jag skrivit fel i koden som du beksriver här. Det har med varför, hos Mac:ar, ett adress-fält dyker upp vid påklickning av ett "mailto"-länk.

I "IE" står, hos mig i alla fall, min foto-"gubbe" stå på mitten upp ovanför bakom de översta bilderna. Möjligen att den inte gör det i din Mac-läsare "Safari".
Nu har du ju ändrat och nya kontaktlänken funkar. Samma typ som jag själv kör i mitt galleri förresten. Måste säga att det är bättre. Kollade aldrig koden noga förut heller så jag vet faktiskt inte vad problemet var. Har faktiskt aldrig vad jag minns upplevt det problemet med andra mailto och antog att det måste ha varit något med koden. Kanske någon kan svara om du visar igen hur den var skriven?

Vad gäller kamerasnubben så är det nog så simpelt som att du glömt placera den kanske? (<td align="center" valign="top"> om han ska vara entrerad upptill..)
 
lotelo skrev:
Nu har du ju ändrat och nya kontaktlänken funkar. Samma typ som jag själv kör i mitt galleri förresten. Måste säga att det är bättre. Kollade aldrig koden noga förut heller så jag vet faktiskt inte vad problemet var. Har faktiskt aldrig vad jag minns upplevt det problemet med andra mailto och antog att det måste ha varit något med koden. Kanske någon kan svara om du visar igen hur den var skriven?

Vad gäller kamerasnubben så är det nog så simpelt som att du glömt placera den kanske? (<td align="center" valign="top"> om han ska vara entrerad upptill..)

Att min "mailto"-länk nu funkar beror nog väldigt litet på att jag flytatt dess plats till ett eget "pop-up"-fönster som nu. Jag har dock avlägsnat koden som automatiskt lägger till något i "Subject"-raden i mail-klienterna. Det är ju en ganska onödig "finess" när den ändå kanske bara funkar i "Outlook Express" och ställer till förtret för resten av klienterna. Det vill ju ingen web-designer.

Ska kanske påpeka(?), även om många har tvivlat av förståerliga skäl, att jag är litet av ett "proffs" inom detta då jag både har skolor inom programmering och design samt drivit en liten firma för några år sedan inom web-produktion, något som inte pågick så värst länge på grund av bristande möjlighet till marknadsföring. Problemen som förekommit på min sida hittills egentligen inte haft med ren okunnighet i programmering att göra utan snarare "kollen" på okompabiliteten mellan web-läsarna på marknaden, inte alltid så lätt att ha full koll på, denna ständiga föränderlighet.

"Kamera-snubben" ligger inte i någon tabell-cell utan som bakgrund till en stor tabell, positionerad med %-värden. Möjligen accepterar inte "Sarafi" dessa värden och lägger helt sonika bilden längst till vänster. Den borde dock då också hamna alldeles i mitten av "bild-väggen" vilket den inte gör enligt dig Lotta.
 
jag har oxå utbildningar och yrkesverksamhet i både webdesign- och webknåperi bakom mig.
men så fort jag inte hade varit aktiv på ett halvår aktade jag mig mer och mer för att kalla mig proffs och nu har jag totalt lagt ner den sidan av min verksamhet. jag håller mig enkom till min egen hemsida numera (med lite hjälp, dessutom).
det är mycket svårt att hänga med i svängarna om man inte håller sig up to date precis hela tiden, det är en färskvara.
och, inte för att vara elak, men det kan nog allt lätt bli lite pinsamt att kalla sig professionell webbyggare om man har html-kunskaper som passerat "bäst före datum".
 
Von skrev:
"Kamera-snubben" ligger inte i någon tabell-cell utan som bakgrund till en stor tabell, positionerad med %-värden. Möjligen accepterar inte "Sarafi" dessa värden och lägger helt sonika bilden längst till vänster. Den borde dock då också hamna alldeles i mitten av "bild-väggen" vilket den inte gör enligt dig Lotta.
Faktum är att jag stressad men på rak arm ändå törs påstå att det går att skriva koder på ett sätt så saker ser rätt ut även i Safari och på mac. Dessutom ligger gubben ännu värre i IE på min dator än i Safari. Jag tycker det är en ganska dålig bortförklaring att inte vissa läsare skulle visa placeringen av bilderna rätt. Tänk om allt på t e x fotosidan hamnade huller om buller hur som helst i mina läsare? Varför får de sajten att se kanon ut? Allvarligt Magnus, ligger gubben i mitten av bakgrunden men inte tabellen med bilderna så är ju problemety där och inte i någon läsare? Jag kan tillägga att jag inte har kollat koden men att något är vajsing där är jag rätt säker på.

F ö så driver jag en reklam/webbyrå. Har arbetat med viss kodning i flera år, men kallar mig inte proffs på varken all kod eller design. Om jag är duktig och bäst av oss på t e x ASP, så finns det någon annan som är bäst på de andra språken/flash och annat. Jag kanske är bättre på kundkontakter och någon annan på bokföring t e x? Det gäller att ha folk för var sak. Ingen behöver vara proffs på alla områden väl? Behöver vi i mitt företag sånt som hamnar utöver våra egna kunskaper så anlitar vi någon som är proffs på det vi behöver. Allt för ett snabbt flöde med bästa resultat. Det skulle inte funka att knacka en sida som kunderna och besökarna sedan bara kunde se (som den skulle ses) i vissa browsers/system..
 
Senast ändrad:
lotelo skrev:
Faktum är att jag stressad men på rak arm ändå törs påstå att det går att skriva koder på ett sätt så saker ser rätt ut även i Safari och på mac. Dessutom ligger gubben ännu värre i IE på min dator än i Safari. Jag tycker det är en ganska dålig bortförklaring att inte vissa läsare skulle visa placeringen av bilderna rätt. Tänk om allt på t e x fotosidan hamnade huller om buller hur som helst i mina läsare? Varför får de sajten att se kanon ut? Allvarligt Magnus, ligger gubben i mitten av bakgrunden men inte tabellen med bilderna så är ju problemety där och inte i någon läsare? Jag kan tillägga att jag inte har kollat koden men att något är vajsing där är jag rätt säker på.

...i alla fall så det ser någorlunda ut som man tänkt sig kan man ju tillägga...
Man ska ju inte glömma att vi talar om datorer från två helt och mycket konkurrerande världar, så att allt som går att göra med en PC för visning i Explorer behöver inte nödvändigtvis även synas lika bra i andra system/läsare. Vissa funktioner struntar vissa browser-byggare i att deras läsare ska klara av. Mycket av rivaliteten mellan IE och NN handlade om det för några år sedan.

Nu har jag gått in i närkamp med den sidan där "gubben" finns och kan i min själ inte hitta något direkt fel.
Har du/någon provat runt bland andra plattformar/browsers hur det ser ut där?
Tabellen där "gubben" ska synas bakom är skriven efter konstens alla "regler" och "style-sheets"-funktionen med "position" ska väl ändå, idag, greppas av de flesta läsare, eller?
 
Gubben har studsat till den plats du ville nu, både i Explorer och Safari. Något ändrade du tydligen i koden?
 
Guffa skrev:
Fick mig ett gapflabb av den här taggen i alla fall:

<noscript>alert('Tyvärr klarar inte din webb-läsare JavaScript')</noscript>

Ett gott skratt förlänger käften. :)

Meningen med taggen är annars att de som använder browser utan JavaScript-möjlighet ska få reda på det och varför vissa/inga funktioner syns/fungerar på sin sida.

Vad jag inte tänkte på just då är att "alert" är ett JavaScript, så den bjuder jag på. ;-)

Ska ändra det typ, nu.

Det blir roligare ju mer man tänker på den faktiskt, *skrockarlitetförmigsjälv*
Litet programmerar-humor om man säger så...
 
lotelo skrev:
Gubben har studsat till den plats du ville nu, både i Explorer och Safari. Något ändrade du tydligen i koden?

Mig veterligen har inget nytt gjorts på den sidan?
Jag laddade hem "Mozilla" nu ikväll och kollade sidan. Såg ungefär ut som jag tänkt mig. Det är en bra läsare att ha om man anvnäder IE och vill kolla hur den tar sig ut i andra läsare. Många, kanske de flesta förutom just IE, bygger en hel del på just "Mozilla"-källkod.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.