Annons

Min fotosida..

Produkter
(logga in för att koppla)
::F skrev:
Hej!

Jag gillar verklgien idén med din hemsida. Sättet du visar upp bilderna på är lite nyskapande. Dock kan du ju som redan påpektats se till att bilderna inte täcks så mycket av andra objekt, jag tycker lite grand att vitsen att visa upp bilderna försvinner om allt för mycket täcks. Jag har en stämpel över mina bilder på min hemsida mer tycker jag inte man ska ha.

Menyerna tycker jag är alldeles för långsamma och det beror inte på uppkopplingen, jag har en mycket snabb uppkoppling och har kollat på mycket mer grafiktunga flash-sidor än din och det har flytit på snabbt. Den är nog din kompis som gjort animationerna så långsamma och då är det ju inga problem för honom att gör dem snabbare.

Jag håller dock med Von Alkerdun här uppe att helst ska man hålla sig till vanlig html, det gör jag på min hemsida och jag behöver aldrig någon hjälp av någon annan som kan flash. Jag var påväg att göra om min sida i flash (jag skaffade t.o.m en flash-kurs) men gav upp då jag inte hade tålamod att lära mig detta och jag ändå märkte hur seg min hemsida skulle bli.

Summa: Snygg layout (även om hela bakgrundsbilden inte ryms på min skärm, 1024x768), snyggt och annorlunda sätt att visa bilderna på, även om jag inte gillar alla objekt som ligger över bilden, långsamma menyer som borde gå att göra lite snabbare. Försök oxå få det lite tydligare hur man tar sig in "på riktigt" till navigationen, det tog ett tag för mig att fatta att det var den lilla kvadraten man skulle klicka på. Det vore ändå smidigare med ren html, utan flash. Jag vet inte om du tänkt göra ett sådant alternativ?

P.S. Jag har MS Internet Explorer 6. D.S

Jag tackar för konstruktiv kritik. Jag ska ta det till mig och göra ändringar!!

Tackar!

/David
 
Jag ser bara en svart ram runt en vit ruta på förstasidan. Inget mer kommer upp..
/Lotta (Mac osx+Safari)
 
Re: 1 av 3

Tonyeagle skrev:
ett av tre alternativ måste vara det rätta:

1. Din kompis är pucko och fattar inte att det finns många som vill se din sida.

2. Din kompis är inte pucko, men har inte förstått att 98% av alla potentiella tittare kommer att byta sida innan ens förstasidan har uppenbarat sig!

3. Din kompis med dig skämta aprilo!

Jag har fått både bra och dålig kritik både på fotosidan.se och andra sidor. Möjligen kan man ju ha synpunkter på själva designen, att den är svårnavigerad och att den är seg..
Att den inte är optimerad för opera, mozilla eller dylika opsystem kan jag ta. Den är heller ej gjord för lynx.
Mitt mål med sidan var att göra en lite annorlunda sida som kombinerar både en snygg design, som en bra möjlighet att se bilderna. Jag är medveten om att den har brister, men jag är inte beredd att hålla med dig i din kritik. Kom gärna med konstruktiv kritik och berätta varför du tycker att den är ett skämt.
Som jag skrivit tidigare så tar jag inte sågningar hårt, men det är ju bättre med konstruktiv kritik.

mvh
David
 
::F skrev:
Hej!

Jag gillar verklgien idén med din hemsida. Sättet du visar upp bilderna på är lite nyskapande. Dock kan du ju som redan påpektats se till att bilderna inte täcks så mycket av andra objekt, jag tycker lite grand att vitsen att visa upp bilderna försvinner om allt för mycket täcks. Jag har en stämpel över mina bilder på min hemsida mer tycker jag inte man ska ha.

Menyerna tycker jag är alldeles för långsamma och det beror inte på uppkopplingen, jag har en mycket snabb uppkoppling och har kollat på mycket mer grafiktunga flash-sidor än din och det har flytit på snabbt. Den är nog din kompis som gjort animationerna så långsamma och då är det ju inga problem för honom att gör dem snabbare.

Jag håller dock med Von Alkerdun här uppe att helst ska man hålla sig till vanlig html, det gör jag på min hemsida och jag behöver aldrig någon hjälp av någon annan som kan flash. Jag var påväg att göra om min sida i flash (jag skaffade t.o.m en flash-kurs) men gav upp då jag inte hade tålamod att lära mig detta och jag ändå märkte hur seg min hemsida skulle bli.

Summa: Snygg layout (även om hela bakgrundsbilden inte ryms på min skärm, 1024x768), snyggt och annorlunda sätt att visa bilderna på, även om jag inte gillar alla objekt som ligger över bilden, långsamma menyer som borde gå att göra lite snabbare. Försök oxå få det lite tydligare hur man tar sig in "på riktigt" till navigationen, det tog ett tag för mig att fatta att det var den lilla kvadraten man skulle klicka på. Det vore ändå smidigare med ren html, utan flash. Jag vet inte om du tänkt göra ett sådant alternativ?

P.S. Jag har MS Internet Explorer 6. D.S

Kollade på din sida föresten.. riktigt snygg!! :)
 
Sitter på bredband (10Mb/s) och kan sä att den flyter på fint.. tar ingen tid att ladda den så för oss bredbandare går den bra.

Gillar som sagt inte att bilderna täcks av de vita raderna längst ner och menyerna som blir nästan mitt över bilderna.. Vet ej om det är mina skärminställningar som gör det (kör med 19" skärm i 1280*1024)

Hmm, den kanske inte är färdig men i meny People får jag även upp naturbilder som vattenfall och sånt.

Snygg sida för övrigt, hela layouten är annars bra tänkt. Att använda som portfolio, njaää.. den kommer vara döden för dom flesta användare på grund av att den blir jädrans tung att ladda om man inte har brett band under gatan.. som reklam för webmakeri: helt superb.

Ahhh.. såg inte det först men nu gjorde jag.. Tänkte inte på att man kunde stänga menyerna så att dom inte ligger över bilden när man kollar på den.. de va ju bra och eftersom den går bra för mig att kolla på tar de bara nånna sekunder så e alla menyer på plats igen när man klickar på fyrkanten.. =)

Men som andra säger att menyerna tar tid har jag inte märkt nått av.. när jag klicka på en av dom t.ex. Seasons så tar det max 2 sekunder så är rutorna framme.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att sidan är väldigt snygg. Gränssnittet är inte svårt att förstå undantaget entrén till galleriet som borde förtydligas. Men det är alldeles för långsamt.

Du borde kunna förladda tumnaglarna på något sätt så de kommer upp direkt. Väntetid när man bläddrar i menyer är inget som webbanvändare är vana vid och det blir ett stort stressmoment som kan väcka motvilja.

Sen tycker jag att det borde finnas nåt smart sätt att bli av med all navigering utan att tappa den plats man var på.
 
ojsan.. glömde tillägga att bilderna är väldans snygga med bra färg och fin skärpa och allt det dära. trevliga motiv.
 
Den sidan fanns det ingenting på... (Mac OS X, Linux och diverse browsrar)

<IRONI>
Kanske det finns fina bilder tagna av en skicklig fotograf där, men som tur är webben full av websidor med fina bilder tagna av skickliga fotografer som jag kan njuta av. Jag behöver inte orka anstränga mig för att se precis dendär siten (med dittanoperativsystemet, dattanbrowsern, duttanresolutionen, diverse pluggar och mycket tid)
</IRONI>

Att lägga ner mycket tid på att göra en hemsida som dessutom blir svåråtkomlig motverkar lite själva syftet med hemsidor, nämligen att sprida information åt så många som möjligt.

Nå, bara mina två cent.
 
läs mellan raderna!

Det jag ville säga var att du nog ska tänka på fler än de få procenten som har supersnabbuppkoppling + stort tålamod. Själv satt jag och väntade flera minuter innan jag stängde ner förstasidan. Visserligen har jag en väldigt långsam modemuppkoppling, men jag brukar ha tålamod ändå bara förstasidan kommer upp. Jag tror säkert din polare är mycket duktig men att han kanske inte har så stor koll på vilken typ av sidor som är snabba att ladda upp. Detta är något ni får jobba på. När man suttit 3-4 minuter och fortfarande ser strecket ritas upp på himlen blir man lite trött. Tror säkert att sidan kan bli bra om några år då kanske inte merparten har slöa modem. Enligt tidigare inlägg så verkar det inte funka ens med ADSL så det blir nog att tänka om!!!

Trodde mina sarkasmer var lättförsterliga. Ber om ursäkt om du tog illa upp men jag tror ändå att det var konstruktiv kritik.

MVH Tony
 
Vet inte om jag är bakåtsträvare men jag tycker att tekniken tagit överhand på ett negativt sätt på din sida.

Det är möjligt att man med en snabbare uppkoppling skulle upplevt det annorlunda men jag tycker att bilderna kommer i skymundan i allt plotter.

Det är säkert en vanesak att navigera på din sida men jag känner att åtminstone jag mest blir trött av allt lull lull & texter & rader som jag tycker förstör dina fina bilder...

Mvh/Larsa
 
Jag tycker att du har varit kreativ när du gjorde din sida. Flash kan vara ett bra verktyg men jag föredrar oftast lite enklare sider, dock med fin design. Jag tycker att din sida skulle bli bättre med mycket mindre flash. Dina bilder verkar bra men jag ser ej hela bilden på min skärm trots att jag har 1024 X 768. Jag tycker också att dina menyer kunde vara lite större och tydligare. Det kan vara lite svårt att hitta den lilla vita rutan för fortsatt navigering. När hela bilden kommer upp så vore det trevligare om texter/förklaringar kom lite längre ned. Musik är i min åsikt inte alls nödvändigt och kan vara lite störande.

Tänk på att dom flesta fortfarande använder lite äldre datorer (800 X 600 skärmar) och har långsamma uppkopplingar. Din sida laddar mycket snabbt hos mig men jag har 10 mbit och det tillhör ovanligheterna. Jag kör med XP Professional samt Exploerer 6 och siten fungerar som den ska hos mig.

Håkan
 
David>

Visst kan grafiska effekter i sig vara en konstart. Visst är det vackert med en bild som efter en tids väntan med ADSl sakta bildas på skärmen. Finns det fler bilder eller hur fungerar det? Jag gick efter en stund vidare till sidor som jag inte behöver en instruktionsbok till för att förstå.

/Roland som tänker på ledordet KISS - Keep It Simple Stupid
 
Jag tycker att menyn är störande när man ska titta på fotona, det störde upplevelsen, och det är för omständigt att stänga och öppna den hela tiden för att man verkligen ska göra det. Värst var det med stående bilder där menyn inte fick plats utan låg till hälften utanför bilden.

Man fick vänta hela tiden på thumbnailsen, det var störande, annars var all bandbreddsrelaterad hastighet ok, ingen störande väntetid på att ladda hela foton, har 0.5Mbit. Andra väntetider, när man väntade på menyn osv var däremot irriterande långa ibland.
 
- Iden med tummnaglar faller ju lite när man ändå måste vänta på dom . . . det är inte heller någon större tröst att dom kanske finns i cache-minnet nästa gång. (om det blir nån nästa gång)
- Flash är roligt, men det måst hända nåt även när man väntar. Lägg in en välkomst-text eller nåt när animationerna/bilderna/tummnaglarna laddas.
- Texten i menyerna syns inte mot bakgrundsbilden på förstasidan.
- När man väl hittat "stäng-menyerna-knappen" och sen vill öppna dom igen så måste man ju börja om från början, återigen minuter av väntan.
- Skulle nog vilja påstå att det är en försvinnande liten procent av dom som för det första orkar vänta ut några av bilderna som sedan kommer tillbaka för att titta igen. Det är för alldeles för slött.
- Om jag minns rätt så var flash, när det kom, ett sätt att göra häftiga animationer som blev för slöa i html. Idag verkar det vara tvärtom.
- Häftiga animationer hjälper inte mot dåliga bilder. Ta det inte som kritik mot dina bilder, det här är ingen recension av dom få jag orkade vänta på.

(endast en vit ruta i mozilla, men det vet du ju redan)

Här finns lite skoj flash _ www.gabocorp.com

//robban
 
Re: läs mellan raderna!

Tonyeagle skrev:
Det jag ville säga var att du nog ska tänka på fler än de få procenten som har supersnabbuppkoppling + stort tålamod. Själv satt jag och väntade flera minuter innan jag stängde ner förstasidan. Visserligen har jag en väldigt långsam modemuppkoppling, men jag brukar ha tålamod ändå bara förstasidan kommer upp. Jag tror säkert din polare är mycket duktig men att han kanske inte har så stor koll på vilken typ av sidor som är snabba att ladda upp. Detta är något ni får jobba på. När man suttit 3-4 minuter och fortfarande ser strecket ritas upp på himlen blir man lite trött. Tror säkert att sidan kan bli bra om några år då kanske inte merparten har slöa modem. Enligt tidigare inlägg så verkar det inte funka ens med ADSL så det blir nog att tänka om!!!

Trodde mina sarkasmer var lättförsterliga. Ber om ursäkt om du tog illa upp men jag tror ändå att det var konstruktiv kritik.

MVH Tony

Det är lugnt. No hard feelings! Anledningen till att jag länkade till sidan här på forumet var inte för att "flasha" ;) med sidan utan för att få kritik för att kunna göra ändringar. Man blir ju lätt lite blind själv. Jag sitter med adsl och jag tycker inte att det går långsamt men jag är tacksam för dina och andras kritik. Vissa saker håller jag inte med om, men andra ska jag ta mig till och försöka ändra. Tex är det ju ett objektivt faktum att en del tycker att den är svårnavigerad och seg och likväl är det ett problem att den inte går att se med andra browsers än internet explorer.
Intressant är kritiken ganska polariserad. Vissa tycker den är skit andra att den är snygg och nyskapande.. kan bli svårt att hitta den gyllene medelvägen.. ;)

mvh
David
 
Jag blev lite nyfiken och ville kolla din sida, men jag kommer inte förbi förstasidan med bilden av vattnet. Texten med ditt namn verkar vara en länk, men när jag klickar på den kommer samma bild tillbaka. Och jag har vanligt simpel Explorer 6.0.
 
Det är lite lömskt, men man måste klicka på den lilla fyrkanten under namnet... borde nog ändra det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.