Annons

Min fotosida..

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Magnus, du stänger ju den sida länken öppnas i - inte schysst, Nu märks det inte här i forumet för det är target=_blank, men klistra in URL:en i adressfältet eller pröva den på en sida där den inte har annan target... Vips, mitt ursprungsfönster försvinner.

Det är väl halv-OK att öppna ett nytt fönster men en regel är att aldrig stänga, ändra storlek eller på annat sätt ändra det browserfönster länken öppnas i.

Jovisst stängs ursprungsfönstret, det har jag byggt in så för att det inte (mig veterligen) går att starta upp ett meny/knapplöst fönster i någon webb-läsare som jag vill ha det.
Som jag även nämnt/visat på tidigare funkar det inte så från "www.mangea.se" då den sida många av er har utgått ifrån är min "genvägs"-sida "www.mangea.se/FotografMagnusAlkerdun".

Frågan är då given; ska man bygga sina sidor överhuvudtaget med inblandning ( som många även andra här på FS har) av s.k. "Pop-upfönster i alla möjliga format trots att vissa webb-läsare inte gillar/visar dem alls? Jag är ganska övertygad om att det i någon mån kommer funka även med sådant i allt fler läsare, "Mozilla", "NN" (i "Netscape" funkar väl Pop-ups?), "Opera", mm.mm.

Jag kan rekommendera alla en "Pop-up"-dödare jag själv använder som man kan välja vilka pop-ups man vill döda och inte och utöver det känner den av sådana som kommer självmant:
"Pop-up Ad Zero"
Det är en "Share-ware" som är fullt värd sin investering.
 
Re: Re: Re: Re: Lyckat "online-galleri"?

bjanha skrev:
Jag har bl a byggt användargränssnitt, databaser, och backoffice (slå upp) för TV3, ZTV, Viasat, Åbro Bryggerier m fl, så hur du väljer att kategorisera mig är helt upp till dig.

Jaha, jag borde(?) inte veta vad "Back-office" står för så jag ska "(slå upp)" det? =)
Då är vi i viss mån kollegor du och jag då, har själv drivit en webproduktionsfirma för några år sedan.
 
Von skrev:
Frågan är då given; ska man bygga sina sidor överhuvudtaget med inblandning ( som många även andra här på FS har) av s.k. "Pop-upfönster i alla möjliga format trots att vissa webb-läsare inte gillar/visar dem alls? Jag är ganska övertygad om att det i någon mån kommer funka även med sådant i allt fler läsare, "Mozilla", "NN" (i "Netscape" funkar väl Pop-ups?), "Opera", mm.mm.
Många väljer att stänga av popups oavsett webbläsare väl? Det är nog där problemet ligger om man inte samtidigt lämnar någon klickbar länk. Jag lade nyligen in ett java själv med självöppnande popup, fast lämnade givetvis modersidan kvar med klickbar logga eftesom det alltid finns dem som inte ser sidan annars.. (Sen raderade jag iof självöppningen för att jag inte fick till något java som centrerade popupen i kombination då, vi prioriterade då centreringen. Tips om kombinerat java mottages tacksamt via gästbok/mail;-))

Tror du Magnus på att alla använder popupdödare där man själv väljer så förlorar du nog en del besökare. Så svårt är det inte att ha en liten länk från modersidan väl?
 
Von skrev:
Jovisst stängs ursprungsfönstret, det har jag byggt in så för att det inte (mig veterligen) går att starta upp ett meny/knapplöst fönster i någon webb-läsare som jag vill ha det.

Gör som andra, låt det fönster där du drar igång popup:en ligga kvar med en text typ "Sajten si och så har öppnats i ett eget fönster".
 
lotelo skrev:
Många väljer att stänga av popups oavsett webbläsare väl? Det är nog där problemet ligger om man inte samtidigt lämnar någon klickbar länk. Jag lade nyligen in ett java själv med självöppnande popup, fast lämnade givetvis modersidan kvar med klickbar logga eftesom det alltid finns dem som inte ser sidan annars.. (Sen raderade jag iof självöppningen för att jag inte fick till något java som centrerade popupen i kombination då, vi prioriterade då centreringen. Tips om kombinerat java mottages tacksamt via gästbok/mail;-))

Tror du Magnus på att alla använder popupdödare där man själv väljer så förlorar du nog en del besökare. Så svårt är det inte att ha en liten länk från modersidan väl?

Nej, visst är många, mig inräknad rent generellt emot "pop-up":s, men när det är snyggt och praktiskt tycker jag det är synd att det inte alltid accepteras av alla. Visst kan jag göra om förfarandet så så att det går att stänga fönstret och öppna det igen vid behov. Så fungerar det nu dock redan på www.mangea.se.
 
Har nu jobbat litet med min sida och undrar nu om den funkar bättre/bra?

Skulle alla som vill vara vänliga att prova med sin browser och uppge både den och de problem ni upplever.

www.mangea.se
 
Det står Galler, kanske ska vara Galleri..
Sen så öppnar sig ett tomt mail utan adressat när jag klickar OK på övriga länkar samt en extra sida "gå till denna adressen". Ser inga andra förändringar än ett saknat i. Det var lika förut då jag kollade, bara ett i rikare. Den funkar inget vidare alltså.
(Mac osx+Safari)
 
lotelo skrev:
Det står Galler, kanske ska vara Galleri..
Sen så öppnar sig ett tomt mail utan adressat när jag klickar OK på övriga länkar samt en extra sida "gå till denna adressen". Ser inga andra förändringar än ett saknat i. Det var lika förut då jag kollade, bara ett i rikare. Den funkar inget vidare alltså.
(Mac osx+Safari)

Gäller detta min sida?
Känner inte igen problemen du uppger.
 
Von skrev:
Gäller detta min sida?
Ja det gäller din sida. Alltså, jag får upp ett tomt mail utan adressat samt en "gå till..." då jag väljer OK istället för avbryt. OCH i (sista bokstaven i Galleri) saknas.

Som den är nu så blir jag inte direkt sugen på att köpa dina tjänster. Kanske kan vara bra att veta ifall du vill sälja..

Vidare förstår jag inte iden med att ha ett popupfönster samt ett popupfritt alternativ. Klickar du dig fram funkar ju popupformatet även om man skulle stängt av popup.
 
Senast ändrad:
lotelo skrev:
Ja det gäller din sida. Alltså, jag får upp ett tomt mail utan adressat samt en "gå till..." då jag väljer OK istället för avbryt. OCH i (sista bokstaven i Galleri) saknas.

Som den är nu så blir jag inte direkt sugen på att köpa dina tjänster. Kanske kan vara bra att veta ifall du vill sälja..

Vidare förstår jag inte iden med att ha ett popupfönster samt ett popupfritt alternativ. Klickar du dig fram funkar ju popupformatet även om man skulle stängt av popup.

Hos mig får jag alltid fram ett nytt mail-formulär (i mitt fall ett nytt "Outlook Express"-mail) där den mottagare jag angett på hemsidan finns med som "till:" och min egen adress "från:".
Vart saknas "i":et?
Nej, jag skulle inte heller bli sugen på mina tjänster när dessa fel finns. Det är det jag jobbar på...=)
Du menar att det bara var atomatiska pop-up:en som inte funkade för många men just de pop-up:s man klickar fram syns som de ska? Då ska jag ta bort "icke-popup"-varianten.
 
Detta är saker jag ser på och via länkarna på din sida. Nu har jag annat att göra och lämnar denna tråden.. (bilden till höger på kamerasnuben och bilden är en och samma) Collaget är alltså totalt 5 dumpar.

Inte för att vara elak, men du kanske skulle stryka rutan om webdesign som tjänster (för tillfället iaf?)
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    21.2 KB · Visningar: 136
Senast ändrad:

mailto:[email protected]?subject=Från \"mangea\"-sidan

Du måste ju koda URL:ar enligt application/www-form-urlencoded. Här kan både å, mellanslagen och dubbelfnuttarna ställa till det för vissa system, Lotta kör Mac ser det ut som.

"?subject=" stöds heller inte av alla epostsystem, det kan också vara en felkälla. Skicka mailen från servern istället.
 
prs skrev:
Den var väl ok. Förutom att det kanske inte ser så bra ut att du marknadsför dig som att kunna html, medan din egen sajt inte uppfyller html-definitionerna.

http://validator.w3.org/check?uri=h...et=iso-8859-1+(Western+Europe)&ss=1&verbose=1

Det kan jag garantera dig att, om du kollar någon av de största/mest påkostade/trafikerade sajter på nätet lär då få en hel del "fel" via den här validatorn också. "W3":s "krav" och bedömnings-kritéria är, även enligt många professionella programmerare, löjligt hög/svår.
Till exempel vill ju "Validatorn" inte att jag ska ha två citations-tecken i en och samma tagg...
Jag har missat att på "xml-vis" avsluta alla slut-taggar med ett "/", jag vet det.
 
lotelo skrev:
Detta är saker jag ser på och via länkarna på din sida. Nu har jag annat att göra och lämnar denna tråden.. (bilden till höger på kamerasnuben och bilden är en och samma) Collaget är alltså totalt 5 dumpar.

Inte för att vara elak, men du kanske skulle stryka rutan om webdesign som tjänster (för tillfället iaf?)

Uppenbart är inte Explorer och Netscape-läsarna riktigt samstämmiga ännu, ingen nyhet för dock, men att det skulle "krångla" så här för den störste komnkurrenten till IE hade jag mindre koll på. "Pop-up":er vet jag att NN inte klarar så bra. Du skriver att det är 5 dumpar i kollaget, jag kan bara se 4...?
 
Von skrev:
"Pop-up":er vet jag att NN inte klarar så bra.
Gör det inte? I vilka fall då? Jag har inte upplevt såna problem. (fast mitt inlägg handalade inte om webläsare. Christer däremot skrev om olika system, och att han har rätt i det han skriver är väl ingen tvekan om?)

Du skriver att det är 5 dumpar i kollaget, jag kan bara se 4...?
1. Galler (galleriknappen)
2. Adressfält
3. Vit/röd flagga
4. Fält ur MAC osx:s mailklient (heter bara mail)
5. Ur ditt galleri
 
lotelo skrev:
Gör det inte? I vilka fall då? Jag har inte upplevt såna problem. (fast mitt inlägg handalade inte om webläsare. Christer däremot skrev om olika system, och att han har rätt i det han skriver är väl ingen tvekan om?)


1. Galler (galleriknappen)
2. Adressfält
3. Vit/röd flagga
4. Fält ur MAC osx:s mailklient (heter bara mail)
5. Ur ditt galleri


Mina erfarenheter visar att i alla fall MacOs9.x med IE inte klarar "pop-up"-fönster. Kanske klarar "X":an det bättre. Vare sig det är med IE eller NN.

1. "Galleri"-knapproblemet måste ha med ditt OS att göra, ser på din skärmdump att knappen inte har "windows"-utseendet vilket medför att den klipps av innan "i":et syns.

2. Beror adressfältets inblandning på att det är en adress oavsett det är en URL eller mail man hänvisar till kanske?

3. Vad är det med den engelska flaggan, funkar inte länken eller...?

4. Hur brukar de "mailto"-länkar du klickar på på nätet se ut som funkar. (behöver litet råd där).

5. Vilka är problemen med mitt galleri?
 
clindh skrev:

mailto:[email protected]?subject=Från \"mangea\"-sidan

Du måste ju koda URL:ar enligt application/www-form-urlencoded. Här kan både å, mellanslagen och dubbelfnuttarna ställa till det för vissa system, Lotta kör Mac ser det ut som.

"?subject=" stöds heller inte av alla epostsystem, det kan också vara en felkälla. Skicka mailen från servern istället.

Kan inte hitta den kod-standarden på nätet.
Du får gärna hjälpa mig.
Hur man till exempel skriver en korrekt "mailto"-länk.
 
Von skrev:
1. "Galleri"-knapproblemet måste ha med ditt OS att göra, ser på din skärmdump att knappen inte har "windows"-utseendet vilket medför att den klipps av innan "i":et syns.
Nej, det beror på din kodning. Du har lagt in en width på knappen. Ta bort den så funkar det nog. Jag kan göra såna knappar med långa ord och se i alla mina läsare..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.