Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera!??

Produkter
(logga in för att koppla)
och nu

blir frågan vilket minne man ska ha som är snabbt ;)
Vill gärna ha mängde som ett 8 G innebär, men är det snabbt nog. ja, mannen tog en runda och ska höra efter...
 
Re: varför är

Paddington skrev:
det bättre med två mindre?
är det om något kommer bort
eller är dom snabbare?

Lägg inte alla ägg i samma korg.
Ifall ett kort skulle crasha så försvinner inte alla semesterbilder.
 
För att när ett går sönder har du hälften av bilderna kvar. Lägg inte alla ägg i samma korg. Dessutom brukar det vara billigare att köpa två 4gb än ett 8gb. Kanske inte är så längre dock.
 
Zewrak skrev:
För att när ett går sönder har du hälften av bilderna kvar. Lägg inte alla ägg i samma korg. Dessutom brukar det vara billigare att köpa två 4gb än ett 8gb. Kanske inte är så längre dock.
Är vi telepatiskt sammanbundna?
 
vad ficm mig att ta beslutet...

...
Äppel, päppel, pirum, parum ;)

Näe..

Från allra första början ringde jag "min" fotograf som fotade vårt bröllop och hörde med henne rent allmänt om hon kunde rekommendera en bra kamera. Hon rekommenderade Canon 450 D, och det var så jag hamnade lite i systemvärlden. Sen hörde jag med en kompis som gillar att fota och skickade en bild på samma kamera i ett mail.

Överallt hittade jag "bara" gott om kameran och hade i stort sett bestämt mig när säljaren på onoff i Sickla var helt galen i Nikon D60 pga mer ljusmätarpunkter, lättare att ta bättre bilder, en pedagogisk fullträff. Innan hade jag kikat lite på D40, som alla pratade så gått om.

Var och kände lite på dom. Mig spelar det ingen roll rent ergonomiskt vad det blir för sort.

Maken blev såld på Nikon för pedagogikens skull (och prislappen), för han vill ha en enkel kamera (helst ingen system alls utan en fickkamera).

Så läste jag mer om den och den verkade ju också super...

Testet idag kändes genuint och ren faktamässigt och det puttade över mig på Canon igen.

Sen tillsammans med alla inlägg har jag förstått att den "är mer att växa i när man väl kan systemkameran" och då lättare att slippa gå in i menyer. Och det med kontroll för skärpedjupet och live-wiew (även om den inte är den bästa).

Jag säger det igen. En Canon 450 D med tanke på utvecklingsmöjligheter, begagnadmarknad, rekommendationer, kontroll över skärpedjup mm med Nikons pedagogiska menyer (hoppas canons är det med) och fina bilder hade inte varit fel.
 
Re: vad ficm mig att ta beslutet...

Paddington skrev:
...
Jag säger det igen. En Canon 450 D med tanke på utvecklingsmöjligheter, begagnadmarknad, rekommendationer, kontroll över skärpedjup mm med Nikons pedagogiska menyer (hoppas canons är det med) och fina bilder hade inte varit fel.

Det jag tror de flesta försöker få dig att inse är att det spelar ingen roll om det är en Nikon, Canon, Pentax, Sony, Samsung, Leica, Hasselblad eller vad det nu kan tänkas vara. Alla kameror tar "fina" bilder, det är ingen större skillnad på bilderna när de kommer till datorn. De största begränsningarna kommer att vara du och hur du använder kameran och mjukvaran i datorn. Det kommer ta tid att lära sig hur du ska få ut maximalt av din utrustning, oavsett märke eller modell. Faktum är att du skulle kunna köpa en Canon 300D och det skulle inte vara någon skillnad i hur "fina" bilderna blev.

Tänk också på att när du nu får hem din rykande nya kamera är att du kan bli besviken på hur kvaliteten är på bilderna, särskilt i RAW format, eftersom de inte alls är lika behandlade som i en kompaktkamera. Nu är det iofs instegsmodeller vi pratar om, vilka kan ha ganska hårda redigeringar i och för sig. Men generellt sett så är systemkamerorna gjorda för att du ska efterbehandla bilderna, de blir inte per automatik "fina".
 
Re: så länge

Paddington skrev:
man inte tappar bort ett av minnena ;)

Hehe, sant så sant, tror det är väldigt liten chans att ngt av minnena crashar, var noga med att formatera det ibland bara, absolut endast när du vill ta bort alla bilder eller när det är tomt.

Sandisk III och IV är bra minneskort.

Dock är nog nästan III'an hälften så dyr, räcker absolut till för 450D

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product=SANCFE3-8GB&UrlTag=Prisjakt

Storlek väljer beroende på om du ska fota RAW (stora redigerings möjligheter efteråt) eller förinställd JPEG, JPEG tar cirka 1/4 storleksmässigt i förhållande till RAW.

Canon kameran säljs nog endast med IS objektivet (bildstabiliserng) se till att du får det hur som helst, då bildkvalitén är bättre på det.

Om du behöver mer tele i framtiden är EF-s 55-250 IS ett mkt bra objektiv.
 
När man tittar i kameran så används alltid största möjliga bländare. Det är för att det skall bli så ljust som möjligt i sökaren.

Skärpedjupskontroll innebär att man trycker in en knapp. Den knappen drar ihop bländaren till det värde som är inställt och gör ljusinsläppet mindre. Samtidigt så ser du vad som hamnar inom skärpedjupet. har du valt Bl 22 ser du troligtvis ingenting för att det är såpass mörkt.

Jag gissar att du kan tvinga D60 till skärpedjupskontroll om det inte är optik med ett stort G i namnet. Den gamla Nikon 601AF hade inte heller skärpedjupskontroll men det gick att ordna ändå.

Man lossar helt enkelt objektivet till hälften och tittar i sökaren, klart! Praktiskt? tja det funkar i alla fall.

När jag använder det? Mycket sällan och när jag använder funktionen så sitter alltid kameran på ett stativ. Men för en naturfotograf så kan funktionen ha en stor betydelse för att man kan behöva den så ofta.
 
Det beror väl på bilderna. Men har du ambitionen att växa i din kamera som du sagt, så kommer du garanterat förr eller senare gå över i RAW. Då kommer du också garanterat att vilja redigera bilderna i datorn.
 
nu till nästa korkade fråga

...
hur fixar jag bilder med;
skärpa i förgrunden, blurr därbak ;)
alt.
blurr därfram och skärpa i bakgrunden
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.