Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Inkii

Avslutat medlemskap
Hej hej!

Jag funderar på att önska mig en systemkamera när jag fyller år nu i juni. Jag har försökt att kolla runt på lite olika forum för att få en överblick och förstå lite mer om systemkameror. Jag är helt nybörjare och undrar vad det är jag ska kolla efter när jag jämför kameror. Några tips?

Hälsningar
Ingrid
 
Hej hej!

Jag funderar på att önska mig en systemkamera när jag fyller år nu i juni. Jag har försökt att kolla runt på lite olika forum för att få en överblick och förstå lite mer om systemkameror. Jag är helt nybörjare och undrar vad det är jag ska kolla efter när jag jämför kameror. Några tips?

Hälsningar
Ingrid

GIllar inte att länka länkar egentligen, men är lite trött nu tyvärr så...

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=tips+on+buying+dslr&ie=UTF-8&oe=UTF-8

...kanske kan hjälpa lite iaf. =)

Viktigaste är dock att du själv trivs med den. Som jag förstått det med systemkamerorna, till tillnad ifrån t.ex vanliga kompaktkamerorna, är egentligen alla kameror i billigare segmentet
bra kameror och är upp till tycke och smak. Prova kamerorna och kör på den du tycker känns bäst. Du skriver tyvärr inte vilken prisklass du tänkt röra dig i. =|

Men bland dom absolut billigaste kamerorna finns ju Canon 1000D, Nikon D3000, Pentax K-x och Sony a230. Tycker du Sony a230 har för litet grepp finns även Sony a200 t.ex.

Tänkte du gå upp lite i pris och nivå, vilket kanske kan vara värt om du endå skall önska dig kameran i present, så kan du kika i tråden här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=121439
 
Två märken

Köp Nikon eller Canon. Överlägset mest att välja på vad gäller objektiv och tillbehör. Med rätt märke från början behöver du bara köpa nytt hus när du växt ur ditt första. Vilket märke och vilken kamera är inte det viktiga. Önska så dyrt du kan utan att skämmas =)

Live view är ett tips om du är van att fota med kompakt digitalkamera. Å andra sidan är sökaren lite av tjusningen med systemkamera.

Jag gjorde misstaget att starta med Olympus och det ångrar jag.
 
Hej Ingrid,
Väkommen till fotosidan!

Jag skulle först råda dig till att fundera över varför du vill ha en systemkamera. Har du en gammal kompakt idag som du tycker ger dåliga bilder? Vad är det i så fall som gör att bilderna blir dåliga.
Har du tid, lust och ork att lära dig massor av nya inställingar och förstå hur det fungerar när en bild blir till? Risken blir annars att du får en stor klump som inte ger bättre bilder än den gamla kameran. ;)

Jag skulle våga påstå att det inte finns några dåliga systemkamror att köpa i dagsläget. Gå till en butik och testa vad som känns lagom stort i handen och lagom tungt att hålla. Kameran kommer antagligen hänga runt din nacke under långa promenader eller hållas i handen längre stunder. Det blir inga binder när man har kameran i väskan... eller hemma.

När man väljer systemkamera så väljer man ofta en objektivfattning. Canon har sin, Nikon sin, Sony sin osv. Om du fastnar för fotografi kommer du troligtvis köpa fler objektiv och säkert byta kamerahus men behålla objektiven. Samma gäller blixtar och andra tillbehör. Altså gör du "ett val för livet".

Har du någon i din närhet, i familjen, släkten, vänner, på jobb tycker om att fotografera och har utrustning så kan du kanske få låna ett objektiv då och då för att testa. Då måste du ha samma märke annars går det inte. Det kan altså vara en fördel att välja märke utefter sådant men det är såklart inget krav.

Vill man ha bra bilder så vill jag påstå att sålänge man behärskar fotografi gör huset mindre skillnad och objektiven mer skillnad. Det kan altså vara bättre att välja ett billigt kamerahus och lite bättre optik än att köpa ett dyrt kamerahus men bara ha råd med det enkla objektiv som kommer med. Det är ingen hemlighet att dyra objektiv innehåller bättre glas och ger skarpare bilder, ljusstarka objektiv ger bättre egenskaper i dåligt ljus osv.

Låna böcker på biblioteket och läs på om hur det funkar med digital fotografi.
Bländare, iso, slutartid är något du MÅSTE förstå.
Bra exempel på bok är "Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter" av Scott Kelby

Såg att du fick lite bra länkar i ett inlägg ovan medans jag skrev detta.
Lär dig använda sökfunktionen här och våga googla. Det mesta har något skrivit om redan.

Hoppas jag inte skrämt dig för mycket nu.
//erik
 
Låna böcker på biblioteket och läs på om hur det funkar med digital fotografi.
Bländare, iso, slutartid är något du MÅSTE förstå.

//erik

Visst bör man lära sig det mesta men instegsmodellerna är snälla och har såväl bra auto-möjligheter som förinställda motivlägen. Med kameran i handen lär man sig genom att fota massor. Sen ger böckerna en större förståelse.
 
Visst bör man lära sig det mesta men instegsmodellerna är snälla och har såväl bra auto-möjligheter som förinställda motivlägen. Med kameran i handen lär man sig genom att fota massor. Sen ger böckerna en större förståelse.

Absolut, det är lite det jag försöker få fram. Men autolägen har även kompakter och är man inte villig att gå längre kommer man billigare undan och har mer glädje av en kompakt tror jag :)
Tyvärr ser man allt för många som släpar på systemkamror men ändå bara använder den gröna rutan och då använder inbyggda blixten på motiv i fjärran!
Som t.ex. min moster som köpte en dyr Canon kompakt med fulla möjligheter att ställa allt manuellt. Dock kör hon gröna rutan, får ofta dåliga och suddiga bilder och tycker kameran är kass. Trots försiktiga påpekanden från mig vägrar hon läsa manualen och förstå hur kameran fungerar. Hon kunde lika gärna köpt en enklare kompakt och sparat pengar...
Eftersom det inte framgår vilken kunskap Ingrid har och vilken vilja hon har att lära sig tycker jag att man skall lugna sig lite med att peka på vilken kamera hon skall köpa utan ge henne kött på benen att ta moget beslut. Det är mitt sätt att se på saken. Vill hon sen ha en systemkamera så är övriga tips här jättebra!
 
Köp Nikon eller Canon. Överlägset mest att välja på vad gäller objektiv och tillbehör. Med rätt märke från början behöver du bara köpa nytt hus när du växt ur ditt första. Vilket märke och vilken kamera är inte det viktiga. Önska så dyrt du kan utan att skämmas =)

Live view är ett tips om du är van att fota med kompakt digitalkamera. Å andra sidan är sökaren lite av tjusningen med systemkamera.

Jag gjorde misstaget att starta med Olympus och det ångrar jag.

???

Jag har efter 2 st (bra) digitala Canon DSLR-kameror just blivit mkt nöjd med att byta till Olympus... så det där med att det (dessutom för en amatör/nybörjare) skulle vara bara CaNikon som gäller det kallar jag BS.

Skall tillägga att det är den 10:e systemkameran jag ägt så jag kan säga mej veta hyggligt vad jag gör/gjort (ja, inte pga antalet men har iaf fotat med system sen tidigt 70-tal)..vilket i sej inte alls är en uppmaning till andra att hoppa på just Olympuståget.

Bara menar att vet man vad man är ute efter och vet de olika systemens fördelar OCH nackdelar kan man välja vilket märke som helst och bli MKT nöjd!!!

Finns många goda argument att välja både Canon och Nikon, men att automatiskt utesluta andra märken (Sony/Olympus/Pentax) det är verkligen "BS"...

(...om än detta kanske är ett lite väl starkt uttryck...)

-----------------------------------------------------------------------------------

Erik Aronssons tips (och Martins ang att prova med kameran i hand) kan jag instämma i och väljer att inte tillägga något, då de uttrycker tämligen väl hur jag skulle sagt det själv.
 
Senast ändrad:
???

Finns många goda argument att välja både Canon och Nikon, men att automatiskt utesluta andra märken (Sony/Olympus/Pentax) det är verkligen "BS"...

Tycker att din historia pekar på just den anledning som gör att jag rekomenderar Canon eller Nikon. Det vill säga att du bytt flera gånger och till slut landat i Olympus.

Det är inget fel med de andra märkena, men vill man växa med sin kamera så sätter en liten budget effektivt stopp med till exempel Olympus. Jag hade (har) en E 500. Fick med en vidvinkel och zoom vid köpet. Fungerade utmärkt och jag var för det mesta nöjd med kameran. Skaffade även en Sigma 50-500 för att kunna fota fåglar och andra djur. Funkade sådär.

Problem uppstod när jag ville skaffa optik för att kunna fota inomhus i idrottshallar. Varken Sigma eller Zuiko erbjöd något objektiv som lämpade sig, och hittade jag något som skulle funka så kostade det skjortan.

Därför menar jag att man ska välja ett märke som ger möjligheter att växa utan för stora investeringar. Jag kan bara se tillbaka på Olympus och vet inte vad t.ex Sony erbjuder i optikväg, och har man inga ambitioner än att använda sin första kamera i en evighet så håller jag med om ditt BS-resonemang =)
 
Tycker att din historia pekar på just den anledning som gör att jag rekomenderar Canon eller Nikon. Det vill säga att du bytt flera gånger och till slut landat i Olympus.

Det är inget fel med de andra märkena, men vill man växa med sin kamera så sätter en liten budget effektivt stopp med till exempel Olympus. Jag hade (har) en E 500. Fick med en vidvinkel och zoom vid köpet. Fungerade utmärkt och jag var för det mesta nöjd med kameran. Skaffade även en Sigma 50-500 för att kunna fota fåglar och andra djur. Funkade sådär.

Problem uppstod när jag ville skaffa optik för att kunna fota inomhus i idrottshallar. Varken Sigma eller Zuiko erbjöd något objektiv som lämpade sig, och hittade jag något som skulle funka så kostade det skjortan.

Därför menar jag att man ska välja ett märke som ger möjligheter att växa utan för stora investeringar. Jag kan bara se tillbaka på Olympus och vet inte vad t.ex Sony erbjuder i optikväg, och har man inga ambitioner än att använda sin första kamera i en evighet så håller jag med om ditt BS-resonemang =)


Ja, just för "tele-foto i dåligt ljus" är inte Olympus optimala valet, men skulle säga det klarar i praktiken det mesta i övrigt.

"Snygga, korrekta färger och superb jpeg-kvalitet direkt ur kameran" är den gren där jag tycker Olympus gör det väldigt bra, kombinerat med små objektiv i bas-serien.

Att dessa "kit"-gluggar sen är väldigt fina optiskt är ju trevligt också...
Andra system har sina egna för och nackdelar...

Själv har jag sparat mina EF-70-200/4L, EF 24-85/3,5-4,5 samt Sigma EX 18-50/2,8...och beg-fyndat ett Sigma 24mm/2,8 mini-wide (superb liten mid-vidvinkel) så det kommer säkert bli ett Canonhus, också, så småningom...om jag bara kunde få mej själv att "gilla" Canons lite trista färger...svårt när jag nu vant mej vid Olympus snygga återgivning och sen jämför rakt av...

Men, det finns ju PS i datorn...så... ;-)
 
Hej hej!

Jag funderar på att önska mig en systemkamera när jag fyller år nu i juni. Jag har försökt att kolla runt på lite olika forum för att få en överblick och förstå lite mer om systemkameror. Jag är helt nybörjare och undrar vad det är jag ska kolla efter när jag jämför kameror. Några tips?

Hälsningar
Ingrid

Börja med att läsa: http://www.pulpeten.se/firstdslr.html (Tack Per Strömgren)
 
Köp Nikon eller Canon. Överlägset mest att välja på vad gäller objektiv och tillbehör. Med rätt märke från början behöver du bara köpa nytt hus när du växt ur ditt första. Vilket märke och vilken kamera är inte det viktiga. Önska så dyrt du kan utan att skämmas =)

Live view är ett tips om du är van att fota med kompakt digitalkamera. Å andra sidan är sökaren lite av tjusningen med systemkamera.

Jag gjorde misstaget att starta med Olympus och det ångrar jag.

Vill bara instämma i detta. Jag vet att många retar upp sig på sådana resonemang, men det är det bästa råd jag skulle kunna ge en nybörjare tror jag. Ja, det finns ju Fujifilm också förstås och då blir det Nikonsystem. En beg. Fuji S5 vore nog inte helt fel att börja med. Kan fås för en spottstyver idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.