Hej Ingrid,
Väkommen till fotosidan!
Jag skulle först råda dig till att fundera över varför du vill ha en systemkamera. Har du en gammal kompakt idag som du tycker ger dåliga bilder? Vad är det i så fall som gör att bilderna blir dåliga.
Har du tid, lust och ork att lära dig massor av nya inställingar och förstå hur det fungerar när en bild blir till? Risken blir annars att du får en stor klump som inte ger bättre bilder än den gamla kameran.
Jag skulle våga påstå att det inte finns några dåliga systemkamror att köpa i dagsläget. Gå till en butik och testa vad som känns lagom stort i handen och lagom tungt att hålla. Kameran kommer antagligen hänga runt din nacke under långa promenader eller hållas i handen längre stunder. Det blir inga binder när man har kameran i väskan... eller hemma.
När man väljer systemkamera så väljer man ofta en objektivfattning. Canon har sin, Nikon sin, Sony sin osv. Om du fastnar för fotografi kommer du troligtvis köpa fler objektiv och säkert byta kamerahus men behålla objektiven. Samma gäller blixtar och andra tillbehör. Altså gör du "ett val för livet".
Har du någon i din närhet, i familjen, släkten, vänner, på jobb tycker om att fotografera och har utrustning så kan du kanske få låna ett objektiv då och då för att testa. Då måste du ha samma märke annars går det inte. Det kan altså vara en fördel att välja märke utefter sådant men det är såklart inget krav.
Vill man ha bra bilder så vill jag påstå att sålänge man behärskar fotografi gör huset mindre skillnad och objektiven mer skillnad. Det kan altså vara bättre att välja ett billigt kamerahus och lite bättre optik än att köpa ett dyrt kamerahus men bara ha råd med det enkla objektiv som kommer med. Det är ingen hemlighet att dyra objektiv innehåller bättre glas och ger skarpare bilder, ljusstarka objektiv ger bättre egenskaper i dåligt ljus osv.
Låna böcker på biblioteket och läs på om hur det funkar med digital fotografi.
Bländare, iso, slutartid är något du MÅSTE förstå.
Bra exempel på bok är "Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter" av Scott Kelby
Såg att du fick lite bra länkar i ett inlägg ovan medans jag skrev detta.
Lär dig använda sökfunktionen här och våga googla. Det mesta har något skrivit om redan.
Hoppas jag inte skrämt dig för mycket nu.
//erik