Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min 350D stendog! Hur lång tid tar reparationen?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Min 350D är död. Jag har tagit bort batterigreppet och testat med andra batterier men kameran reagerar inte. Imorgon ska jag till Scandinavian Photo i Mölndal och lämna in den. Hur lång tid brukar en sådan här sak ta?

mvh

Johnnie

Det beror nog helt och hållet på vilket fel kameran har. Scandinavian Photo kan nog svara bättre på frågan efter lite felsökning.

du kan lika gärna lämna in den till Canon direkt, ligger i krokslätts fabriker. ta med dig kvittot bara. det borde spara dig någon dag, då Scandinavian troligtn lämnar in den på samma ställe.

skulle tro att du blir av med den i minst 3 veckor, tyvärr. dom är inte snabba på canon.

jag har bara bra omdömen om servicen på scandinavian photo i mölndal... ingen av servicarna har tagit längre än 2-3 dagar. Dom har service vägg i vägg och även o krokslätt som någon påpekade... men jag tror vinkelbyggnaden är deras service...

om det är garantijobb så tror jag det är Canon som gör den. Vad jag vet så är INTE scandinavian någon service partner till Canon. Och då kommer den att hamna hos Canon i alla fall. kan iofs vara så att Scandinavian kollar på den och om det är enkelt fel så kanske dom fixar det sjävla. men dom får ingen ersättning från canon för det.

Min 10D hamnade i Mölndal första vändan. Var borta i 2 månader innan de ringde och sa att den skulle skickas till Stockholm och total tid innan en ny kom blev 3 månader.

Hej!

Snackade med en kille på SP. Det skulle troligtvis ta två veckor vilket känns bra efter att ha läst det där om 3 månader. =)

Som jag förstod saken har Canon ett avtal med en reparatör i Stockholm som har haft svårt att få saker gjorda i tid men att det avtalet håller på att löpa ut. Hädanefter ska tydligen servicen göras av Canons egna reparatörer här i Göteborg.

Tyvärr kan man inte få en lånekamera under tiden men man kan alltid hyra en värsting för sisådär 1800:-/dygn. (Det vore kul men inte för de pengarna!) Däremot lovade de att hjälpa mig om kameran inte blir klar till min dotters barnkalas om tre veckor.

Alltså, ytterligare en positiv erfarenhet från SP (som hittills aldrig har strulat till det utan att göra rätt för sig och som ofta gör mer än de måste för att allt ska funka, liksom för övrigt också YFO.)

mvh

Johnnie som fasar för flera veckor utan kamera

Berätta gärna sen hur lång tid det tog. Om det blev två utlovade veckor eller längre tid.

Min erfarenhet är att när kameran / datorn skickas iväg så har det alltid tagit 1-5 månader. Nu senast fick jag tillbaka en dator som varit borta i 5 veckor.

Prylarna blir liggande i hyllor. Det har inte varit fråga om några svårare fel. Typ säkringar, garanti utbyte av hårddisk etc.

2 veckor låter otroligt snabbt.. ;)

Lämnade in min 1D MK II i vintras. Som CPS medlem skulle det ta 48 timmar. det tog nästan 2 veckor.

jag antar att det är lite säsongsbetonat när dom har mycket att göra.

CPS är Canon Professional Partner, man är berättigad till extra snabb service om man upfyller deras krav.

Kraven var när jag ansökte:

2 proffshus
3 L onjektiv
och att man har kameran i sitt yrkesliv. Man måste nog inte vara fotograf men den skall användas i jobbet.

Sedär. Alltid lär man sig något nytt. =)

Jag lämnade in kameran idag. De trodde på drygt två veckor innan den blir klar men skrev för säkerhets skull ett "skynda på!" till reparatören. Jag återkommer när jag får tillbaka den om hur lång tid det tog.

(Klämde lite på en EOS 5D när jag ändå var där. Det satt ett 17-40 på. Hm... vilket hus... och med det objektivet... hm.. vill ha..)

mvh

Johnnie

dunberg skrev:
Hej!

Min 350D är död. Jag har tagit bort batterigreppet och testat med andra batterier men kameran reagerar inte. Imorgon ska jag till Scandinavian Photo i Mölndal och lämna in den. Hur lång tid brukar en sådan här sak ta?

mvh

Johnnie

Hoppas att det inte är något smittsamt... ;-)

Men nu så borde han väl snart ha fått den? Om inte annat borde han snart få något uppdaterat besked?:)

Johnnie är avregistrerad som medlem här på FS, så ni lär inte få något svar tyvärr. Men min kamera där slutaren lagades alldeles nyss på Canon RCC i Mölndal gick på 2 veckor, så just nu ligger nog tiden på något liknande.

Jag är tillbaka! Men jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog. En kvart fjorton dagar har jag för mig. =)

//Johnnie

johnniedunberg skrev:
Jag är tillbaka! Men jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog. En kvart fjorton dagar har jag för mig. =)

//Johnnie

He's alive :)
Hur hittade du tillbaka så vältajmat efter att jag dödförklarat dig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar