Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Miljövänlig svartvit kemi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra fråga! Det är vad jag funderar på också. Och kanske är det inte bara mängden som är viktig utan också hur nedbrytningsbart det är i naturen. Med andra ord, är det ämnen som ackumuleras eller som bryts ner snabbt? Om jag förstår det rätt med Xtol är en skilnad mot D-76, till exempel, att ämnena är biologiskt nedbrytbara relativt lätt. (rätta mig gärna om jag har fel).

Angående sköljvatten inser till och med en miljömupp som jag att det är orealistiskt/omöjlgt att ta hand om, åtminstone för hobbyfotografen. Viktigare är nog, tror jag, att minimera vattenförbrukningen.

/Markus

Varför ska vi minimera vattenförbrukningen av mljöskäl i Sverige? Enda anledningen jag kan se att minimera den här, är väl möjligtvis av privatekonomiska skäl?

God poäng. Men för min del anser jag att det ändå finns anledningar att spara på vattnet. Vattenförsörjningssystem och reningsverk är inte saker som enbart drivs av god vilja utan en hel del energi. Dessutom tar din poäng utgångspunkt i att infrastrukturen för vatten och avlopp redan finns och inte kostar energi, material, pengar eller arbetstid att bygga och att upprätthålla. Med en större konsumtion av vatten skulle vi få bygga ut infrastrukturen, vilket inte sker utan miljöpåverkan. För det tredje utgår du ifrån att vattnet s.a.s. bara ligger och väntar för oss att använda och att det inte har någon funktion alls i naturen, att det inte innebär någon ekologisk konsekvens alls att ta det. Jag vet inte hur det är med det, men jag förhåller mig tveksam. Avslutningsvis brukar det även i Sverige (i alla fall här och där) kunna bli vattenbrist heta somrar, vilket påverkar bl.a. jordbruk negativt. Jag är långt ifrån någon vattenexpert, och jag gissar att jag har missuppfattat ett och annat (och kanske har fel om ett och annat också) ;-).

Men visst, vattenkonsumtionen är inte högprioriterat att hålla nere, det håller jag med om. Jag skrev det mest i jämförelse med (den högst tveksamma) "miljövinsten" (förskräckliga neologism!) i att samla upp sköljvatten och "rena" det, som artikeln från GU antydde.

/Markus

Senast ändrad:
Silver i framkallare eller ej (själv förstår jag inte hur det skulle hamna silver i normala framkallare mtp vad de är till för), de är ändå giftiga. Om du inte vill dricka skiten, ta den till miljöstationen. Då har du ett lika rent samvete som vilken annan medborgare som helst – den enda hobby som inte påverkar miljön negativt är ekologisk trädgårdsskötsel.

Om man ska relativisera silverfotografins miljöpåverkan kan vi titta på hur man etsar kretskort och halvledare. Kemikalierna som används där får vanlig fotokemi att framstå som blandsaft i jämförelse. Alla batteridrivna apparater med stor strömåtgång (telefoner, datorer, spelkonsoler och digitalkameror, t ex) är också en mycket stor miljöbov.

Om du inte vill dricka skiten, ta den till miljöstationen.

Jag vet inte riktigt om jag tycker att den tumregeln håller. Jag skulle hellre dricka de 3ml R09 jag använder till en rulle 135-film än det maskindiskmedel jag använder till en omgång maskindisk. Faktum är att det är väldigt lite av det som försvinner ned i mitt avlopp som jag skulle kunna tänka mig att dricka.

Frågan är hur illa det är, och visst tusan måste det vara skillnad på olika framkallare.

Jag vet inte riktigt om jag tycker att den tumregeln håller. Jag skulle hellre dricka de 3ml R09 jag använder till en rulle 135-film än det maskindiskmedel jag använder till en omgång maskindisk. Faktum är att det är väldigt lite av det som försvinner ned i mitt avlopp som jag skulle kunna tänka mig att dricka.

Frågan är hur illa det är, och visst tusan måste det vara skillnad på olika framkallare.

Giftigt behöver inte nånting vara för att det ska vara skadligt
att dricka. Kokande vatten, 1kg salt på en dag och det jag
vattnar blommorna med är inte giftigt, men man kan dö av det.
Växter gillar inte kranvatten, men regnvatten eller sjövatten,
gärna lite lagrat oxå så det blir mer bakterier.

Dödskalle på flaskan eller påsen bör väl räcka...
Tror inte en liten mängd framkallare gör så mycket...
Finns inte hydrokinon i så kanske det bara är att hälla ut.

Visst sköljs det med en mikroskopisk del silver i framkallare och stopp,
men det måste vara försumbart.
Ett större problem är nog det du får i dig när du läser det här;
tex mjukgörare i plast och flamskyddsmedel.

Fixet sköljer ut mycket silver, beroende på exponeringen/svärtningen.
10kg fotopapper kanske innehåller 0.5 till 1 kg silver,
ponerar vi att fixet tar med sig hälften så tror jag att det räcker
för att ta död på fisken i en mindre sjö.
Nån som vet bättre?

Senast ändrad:
10 kg fotopapper innehåller inte alls 0.5 - 1 kg silver. Det är rena fantasierna. Sanningen är istället att 1 kvadratmeter fotopapper innehåller mellan 1-2 gram silver. Detta enligt tillverkarnas egna uppgifter.

Jag har kollat på min brevvåg. Ett framkallat, fixerat och torkat fiberpapper i stl 20x25 cm väger på brevvågen exakt 15 gram. Ett oexponerat och oframkallat/ofixerat dito väger samma (ja på vågen som har streck för varje gram kan jag inte se någon skillnad).

Jag får ut 20 såna papper på en kvadratmeter. I så fall skulle en kvadratmeter papper väga 300 gram. På 300 gram papper går det då 1-2 gram silver, alltså mellan 1/300 och 1/150 silver av totalvikten. 10 kg fotopapper innehåller då mellan 33,3 - 66,6 gram silver.

Vi säger att hälften av det hamnar i fixet, alltså mellan 16-17 till 33 gram. Huvudelen av detta (rätta mig om jag har fel) kommer inte ut i recipienten till reningsverket utan hamnar i rötslammet som sprids på park/jordbruksmark. Det finns gränsvärden för hur mycket av olika tungmetaller som slammet får innehålla för att kunna spridas på odlingsmarker. Överskrids detta gränsvärde så får det istället användas i parker och liknande anläggningar där livsmedelsproduktion inte förekommer. I vårt reningsverk här i Lessebo får t.ex slammet inte spridas på odlings/betesmark, eftersom det har för höga halter av kadmium och bly.

Hur mycket silver som kommer ut i recepienterna kan jag inte svara på, men om det skulle vara så mycket att det tar död på fisken i en mindre sjö så hade väl problemen med fiskdöd nedströms våra reningsverk varit rent katastrofala på den tiden då det framkallades och fixerades mera allmänt ute i stugorna runt om i vårt land? Jag har dock personligen aldrig hört talas om något sådant under min livstid. Och de problem som jag hört talas om har varit relaterat till helt andra verksamheter, t.ex kadmium och bly från glasmålning/slipning/gravering och rengöringsvatten från bryggerier (som helt helt slagit ut reningen på reningsverken och gått rakt ut i recipienterna, samt andra liknande händelser/problem. Stora problem med utsläppen från Lessebo massa- och pappersbruk har det givetvis också varit tidigare om åren. Det var mycket sånt som kom upp på mötena i Lessebo kommuns Plan- och Miljönämnd under de år på 1990-talet då jag satt där som supplenat för miljöpartiet.

Under hela 1980-talet så framkallades och kopierades det regelbundet i Lessebo Fotoklubbs labb. Under skoltid ca 2-3 halvdagar per vecka och i övrigt när medlemmarna var där. I princip allt fix gick då rakt ut i avloppsvattnet och hamnade i reningsverket. Under denna tid hade jag kontakter med föreståndaren för reningsverket och miljöavdelningen på Lessebo kommun. Inte vid något tillfälle under denna tid rapporterades några problem eller annat pga av vår verksamhet i klubbens labb. Och det var åtskilliga mängder fotopapper/film som gick genom fixeringsbaden där. Säkert betydligt mera silver än vad 10 kg fotopapper genererar skulle jag tro.

Senast ändrad:
10 kg fotopapper innehåller inte alls 0.5 - 1 kg silver. Det är rena fantasierna. Sanningen är istället att 1 kvadratmeter fotopapper innehåller mellan 1-2 gram silver. Detta enligt tillverkarnas egna uppgifter.
...................

Det var en gissning, och jag hamnade lite fel.
Uppgifterna om giftighet ligger i minnet från 90-talet(lite suddigt).
Troligen från utskick från Naturhistoriska eller nåt annan
annat museum som informerade om foto under några år.
Kontentan är att silver är mycket giftigt i jonform, men inte
som metall, om jag minns rätt.
Rötslam är nog mest partiklar och skräp som rensas ut i
sedimenteringen. Men mina kunskaper är dåliga, en del silver
tas nog om hand i kemiska utfällningar.

Jag vet inte riktigt om jag tycker att den tumregeln håller. Jag skulle hellre dricka de 3ml R09 jag använder till en rulle 135-film än det maskindiskmedel jag använder till en omgång maskindisk.

Mitt avlopp verkar inte gilla basiska ämnen som R09, så jag avstår ändå från att hälla ut det i rören.

Visst är det skillnad på framkallare och framkallare. Jag dricker hellre R09 än hydrokinonhaltig D76, och hellre c-vitamin än metol.

Angående silver i reningsverk: Tänk på hållbarheten i fixerad svartvit film, och att färgfilm behöver ett bakteriedödande bad. Silvret i svartvit film är bakteriedödande, och många reningsverk använder sig av mikrober i reningsprocessen. Döda inte mikroberna.

C-vitamin (egentligen askorbater) används redan i framkallare man kan köpa, som t.ex. Xtol.

Tvättsoda är detsamma som natriumkarbonat som har ingått i framkallare sedan fotografins barndom. "Sodium thiosulfate" heter natriumtiosulfat på svenska, och ingår i vanligt normalt fix. I snabbfix ingår ammoniumtiosulfat istället, men det är inte skadligare. (Man kan f.ö. själv tillverka snabbfix med natriumtiosulfat och ammoniumklorid) Ammoniumtiosulfatbaserade fix brukar bara säljas i flytande koncentrat.

Nej, c-vitamin- och kaffeframkallare kan du hälla ut i avloppet. Framkallarens jobb är att recucera silversalterna i emulsionen till metalliskt silver. Silver fälls inte ut i framkallaren.

Det är fixet som tar bort det oframkallade silvret ur emulsionen, och därmed gör negativen klara och hållbara. Man kan spara gammalt använt fix i en dunk och använda någon metod för att fälla ut och ta vara på silvret. Då kan du lämna in torrt metalliskt silver till miljöstationen (eller juvelaren om du får mycket ;-) ) och sedan hälla ut fixet.

kul att jag hittade denna intressanta tråd på svenska äntligen!

min tanke nu: så är det OK att hälla ut XTOL i avloppet då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar