Annons

Micro$oft licensbelägger FAT

Produkter
(logga in för att koppla)
Fan vad trött man blir :mad: Nästa dator blir en Mac. Allt för att slippa Microsoft så mycket som möjligt. Ett mer girigt företag får man leta efter. Men heter man Bill så... (Bill=räkning)
 
Det är väl bara att köpa korten oformaterade?

Oavsett vad så får man väl hoppas på kameror med stöd för ext2 eller något annat i framtiden.
 
Contax skrev:
Fan vad trött man blir :mad: Nästa dator blir en Mac. Allt för att slippa Microsoft så mycket som möjligt.
Vad hjälper det? Du måste väl nyttja FAT i minnet till digitalkameran ändå.
Och mac, trevliga datorer. Men du kan behålla din PC o köra Linux istället för Windows.
Men som Phil frågar sig själv; korttillverkarna kan ju sälja oformaterade kort så borde det väl lösa sig.
 
En parallell kanske kan vara Unisys (tro jag det var) som visade sig ha ett patent på GIF-formatat, och helt plötsligt kom på att de ville ha betalt för det. Hur stort är GIF idag?
 
Gif är ju fortfarande lika stort som då. Png som skulle ersätta gif är ju stendött bland alla utom datornördar. Var inte den största effekten av patenthävdandet att gif utgick som format från många gratisprogram?
 
Calle S skrev:
Vad hjälper det? Du måste väl nyttja FAT i minnet till digitalkameran ändå.
Och mac, trevliga datorer. Men du kan behålla din PC o köra Linux istället för Windows.
Men som Phil frågar sig själv; korttillverkarna kan ju sälja oformaterade kort så borde det väl lösa sig.

Om du läste mitt inlägg så skrev jag "Allt för att slippa Microsoft så mycket som möjligt." Inte helt och hållet med andra ord. För det går väl inte... ;-)

Photoshop finns inte för Linux och Linux används inte i någon större utsträckning i den grafsika branchen t.ex, som jag försöker ta mig in i. I övrigt så tycker jag vi skippar OS-kriget, även om det var jag som kanske började ;-)

mvh
Christer
 
jimh skrev:
Gif är ju fortfarande lika stort som då. Png som skulle ersätta gif är ju stendött bland alla utom datornördar. Var inte den största effekten av patenthävdandet att gif utgick som format från många gratisprogram?
Angående stöd för format på webben..Transparenta PNG bilder stödjs av Mozilla/Netscape 6+ och IE5+ för Mac. IE för alla andra plattformar, oavsett version, har inget sådant stöd över huvud taget..

edit, eller kanske senare versioner av IE för PC, men jag tror inte det..rätta mig om jag har fel../edit

Det kan nog vara en bidragande anledning varför det anses stendött..
 
Senast ändrad:
Contax skrev:
Om du läste mitt inlägg så skrev jag "Allt för att slippa Microsoft så mycket som möjligt." Inte helt och hållet med andra ord. För det går väl inte... ;-)
Ja? Du kan väl köra en AMD t.ex lika MS-fritt som en Mac.

Photoshop finns inte för Linux och Linux används inte i någon större utsträckning i den grafsika branchen t.ex, som jag försöker ta mig in i.
Nä, det är sant.

I övrigt så tycker jag vi skippar OS-kriget, även om det var jag som kanske började ;-)
Upplevde det inte som något krig, och jag bara påpekade att du inte behöver byta dator för att slippa MS.
Men tänk på att det blir rätt dyrt för dig att betala för Photoshop en gång till om du byter till Mac:)
 
Funderar på en sak; betalar inte hårddisktillverkarna typ IBM, Western Digital och alla andra redan licenspengar till Microsoft för vanliga diskar i persondatorer?
 
Contax skrev:
Photoshop finns inte för Linux och Linux används inte i någon större utsträckning i den grafsika branchen t.ex, som jag försöker ta mig in i. I övrigt så tycker jag vi skippar OS-kriget, även om det var jag som kanske började ;-)

mvh
Christer
Photoshop lär gå att köra under Linux och UNIX med hjälp av WINE Windows-emulering.

http://www.winehq.com/
 
SvenneJ skrev:
Mja, men man ska inte glömma detta.
Jag sa "lika MS-fritt som en Mac". Inte helt, alltså.

För övrigt lär Officepaketet vara bättre till Mac än Windows, rätt kul tycker jag:)

Såväl Microsoft som AMD finns med i listan över anslutna företag..

Lista

Sajt med motstånd för den intresserade.
Herregud, att de orkar....
Jag är med i Amnesty, dödstraff och tortyr stör mig mer. Känner att jag inte hinner engagera mig i sånt där data-motstånd...
 
kuisma skrev:
Photoshop lär gå att köra under Linux och UNIX med hjälp av WINE Windows-emulering.

http://www.winehq.com/

Det låter enormt krångligt och dessutom inte realiserbart om man skall arbeta professionellt. Vet inte hur Linux hanterar ICC-profiler t.ex. Windows är dåligt på det jämfört med mac. Det är rätt viktigt om man arbetar i den grafiska branchen.
Men nu drar diskussionen iväg kanske ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.