Var det någon som faktiskt läste texten? Vi snackar om $ 0.25 per kort och kamera, med ett tak på $ 250.000 per tillverkare (om jag förstod det rätt). Canon gjorde en vinst under årets tredje kvartal på ca $350 miljoner. Det ger en årlig vinst på $ 1.4 miljarder. Och då pratar vi bara om deras föräljning av kameror (OK, både digitala och analoga, men ändå). Om det nu skulle kosta dem $250.000 extra att tillverka dessa kameror, så skulle det innebära att deras vinst minskar med 0.01 %. Jag tror inte att priserna kommer att påverkas i någon större grad. Tittar man på minneskortstillverkaren SanDisk, så gjorde de en vinst på ca $ 190 miljoner förra året. Här blir ju skillnaden mer kännbar, eftersom licenskostnaden för FAT motsvarar hela 0.13 % av vinsten. Logiskt sett borde alltså priset på ett 256 MB SD-kort chockhöjas med 10kr, från SEK 895 till 905.
Jag har lite svårt att se vad som är så himla galet med Microsofts agerande här. De har utvecklat en teknik, som de har patent på, och som används av företag som masstillverkar konsumentprodukter. Jag tycker inte att det är orimligt att ta ut en avgift för det. Precis som jag inte tycker att det är orimligt för mig att ta ut en avgift när företag vill använda en bild som jag har tagit i någon trycksak, eller på en websida. Jag har en vara som de vill ha. Jag har en möjlighet att tjäna pengar på det, alltså tar jag betalt. Eller jag kanske borde skänka bort publiceringsrätten för mina bilder för att det är fult att ta betalt för något som jag har gjort och tjäna pengar på det.
Ja ja, jag har spetsat till resonemanget lite för diskussionens skull ;o)