Annons

Micro SD inuti SD kort

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad hittar du innanför micro SD kortet då? =)
Det är väl lite som såna där ryska gummor, man öppnar en så finns det en ny inuti att öppna, ända tills man kommer ned på nivån elementarpartiklar i kiselatomkärnan. Men i princip borde ett minneskort, oavsett om det är SD, microSD, CF, MMC, Sonys M2 som fanns i mobiltelefoner förr, etc ha ett ganska likadant innehåll, bortsett från den del som implementerar det kommunikationsprotokoll som gäller för den aktuella korttypen.

Det är väl lite som såna där ryska gummor, man öppnar en så finns det en ny inuti att öppna, ända tills man kommer ned på nivån elementarpartiklar i kiselatomkärnan. Men i princip borde ett minneskort, oavsett om det är SD, microSD, CF, MMC, Sonys M2 som fanns i mobiltelefoner förr, etc ha ett ganska likadant innehåll, bortsett från den del som implementerar det kommunikationsprotokoll som gäller för den aktuella korttypen.
Nä nä, längt in ligger en 5 tums snurrdisk.

Lite lustigt är det.
Med SD-korten har de flesta problem med korten och med CF-korten så är det kortläsaren som går sönder.
Min teori är att SD-korten går sönder för att kontakterna sitter på utsidan och när man är på dem och pillar så får de lätt en stöt av statisk elektricitet.
Plasten på många minneskortsläsare för CF-kort är inte så slitstark så en liten förslitning i gjutformarna gör att stiften kommer lite fel och viker sig.
Genom åren har jag haft ett trasigt SD-kort men 4 trasiga minneskortsläsare för CF-kort.

Edit:
Sen är det väl potatischips från Estrella inuti micoSD-kortet ;)

Senast ändrad:
Lite lustigt är det.
Med SD-korten har de flesta problem med korten och med CF-korten så är det kortlösaren som går sönder.
Min teori är att SD-korten går sönder för att kontakterna sitter på utsidan och när man är på dem och pillar så får de lätt en stöt av statisk elektricitet.
Plasten på många minneskortslösare för CF-kort är inte så slitstark så en liten förslitning i gjutformarna gör att stiften kommer lite fel och viker sig.
Genom åren har jag haft ett trasigt SD-kort men 4 trasiga minneskortslösare för CF-kort.

Edit:
Sen är det väl potatischips från Estrella inuti micoSD-kortet ;)

Varför skall man pilla på kontakterna? SD-kort är hyggligt stora så det inte är några problem med att hitta yta som inte är kontakten, sen är kontaktblecken försänkta så även om du håller där så har du ändå inte kontakt med kontaktytan.

Varför skall man pilla på kontakterna? SD-kort är hyggligt stora så det inte är några problem med att hitta yta som inte är kontakten, sen är kontaktblecken försänkta så även om du håller där så har du ändå inte kontakt med kontaktytan.
Man behöver nog inte en pilla på dem. Kontakterna sitter ju helt öppet så det räcker med att man lägger ifrån sig kortet för att olyckan ska vara framme.

Man behöver nog inte en pilla på dem. Kontakterna sitter ju helt öppet så det räcker med att man lägger ifrån sig kortet för att olyckan ska vara framme.

Fortfarande är kontakterna försänkta i förhållande till ytan och inte ända ut till kanten så ingen olycka skall vara framme.

t1-648558-dsc6241.jpg

Jag har aldrig lyckats förstöra något SD eller micro-SD. På micro-korten är kontakterna inte försänkta, och korten så små att risken att komma åt kontakterna i hantering är stor. Jag hanterar ganska många sådana, och ganska ofta i mina Raspberry Pi.

Finns det någon som har statistik över hur vanligt det är kort havererar?

Jag har aldrig lyckats förstöra något SD eller micro-SD. På micro-korten är kontakterna inte försänkta, och korten så små att risken att komma åt kontakterna i hantering är stor. Jag hanterar ganska många sådana, och ganska ofta i mina Raspberry Pi.

Finns det någon som har statistik över hur vanligt det är kort havererar?
Jag har ungefär samma uppfattning om SD-kort, har aldrig nånsin lyckats ha sönder något sådant, men jag har kanske lyckats undvika modellen med ett micro-SD inbyggt i SD. Däremot har jag några microSD i SD-adapter men inte heller där har jag haft något problem. Du brukar jag oftast låta minneskortet sitta kvar i kameran och använder kabel eller WiFi beroende på vilken kamera det är för att hämta bilderna från kameran, eftersom jag oftast inte tar så överdrivet många bilder vid samma tillfälle, så jag har tid att vänta på den långsammare överföringen, det kan kanske bidra till att minneskortet hanteras mindre och att det därför är mindre risk för skador på det. Det fungerar förstås inte för alla.
Det jag kan tänka mig skulle kunna vara en risk är statisk elektricitet som med all mikroelektronik, och då behövs inte ens direktkontakt om man har otur. 10.000 Volt hoppar gärna några millimeter.
Däremot har jag haft ett 16GB CF-kort som gick sönder och blev obrukbart när jag tog ur det ur kameran och pluggade in i datorn. Det gick inte sönder direkt utan slutade att fungera efter att drygt hälften av bilderna som var lagrade på det hade kopierats till datorns hårddisk

2007 brände jag fast en bild i ett SD-kort från PNY. Gick ej att formatera eller ta bort bilden.
Eye-fi-kortet i min bild ovan delade sig och det har jag limmat ihop.
Har haft ytterligare ett SD-kort där plasten kring metallblecken delat sig och där man behövt limma dem på plats.

Har inte haft strul med SD från SanDisk. Däremot ett CF från SanDisk som dog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar