jkene
Aktiv medlem
Jag startade den här tråden därför att sedan jag blev medlem för snart två år sedan har det hela tiden betraktats som "fult" att diskutera teknik och metoder här på Fotosidan. Att man inte blir en bra fotograf genom att känna till metoder är för mig solklart. Metoderna skapar inte fotografierna - det gör fotografen. Men som ny fotograf som aldrig har gått någon fotoutbildning eller är medlem i någon fotoklubb är metoder som redovisats i denna tråd omöjliga att komma över. Jag har under dessa två år läst ett tjogtal fotoböcker av variande grad av pedagogik och kvalificerat innehåll, men i stort sett ingen metod som nämnts i denna tråd har redovisats i dessa böcker. Alla hantverkare måste ha metoder - för somliga fotografer är det mycket enkla för andra avancerade, men de utövas oftast framgångsrikt av den som kan sin metod och som har bildseendet vilket jag tycker exemplen i denna tråd visar.
Jag ser metoderna här som inspiration. När jag fotografer vill jag vara kreativ - jag vill skapa bilden - inte kameran. För det behöver jag dels ett bildseende och förmågan att se vad som kan kommunicera med betraktaren - det kan jag inte lära av metoder, men för min kreativitets skull behöver jag metoder också. När jag är kreativ är jag glad, och en glad fotograf har bättre förutsättningar att lyckas.
Jag har idag i denna tråd sett lyckade och vackra exempel på metoder jag förut inte kände till vilket inspirerar mig. Jag hoppas att fler forsätter att fylla på med sina egna hemmasnickrade metoder i vetskap om att vi som lär oss dem är fullt medvetna om att de inte kommer att göra oss till bättre fotografer, men att de utvidgar vår verktygslåda och kanske göra oss mer inspirerade, kreativa och glada.
Mina 5 ören...
Jag ser metoderna här som inspiration. När jag fotografer vill jag vara kreativ - jag vill skapa bilden - inte kameran. För det behöver jag dels ett bildseende och förmågan att se vad som kan kommunicera med betraktaren - det kan jag inte lära av metoder, men för min kreativitets skull behöver jag metoder också. När jag är kreativ är jag glad, och en glad fotograf har bättre förutsättningar att lyckas.
Jag har idag i denna tråd sett lyckade och vackra exempel på metoder jag förut inte kände till vilket inspirerar mig. Jag hoppas att fler forsätter att fylla på med sina egna hemmasnickrade metoder i vetskap om att vi som lär oss dem är fullt medvetna om att de inte kommer att göra oss till bättre fotografer, men att de utvidgar vår verktygslåda och kanske göra oss mer inspirerade, kreativa och glada.
Mina 5 ören...