Jag har haft en synnerligen kreativ fotohelg, och vill därför tacka alla som bidragit i tråden för att glädjen att fota återkom med enastående kraft denna regniga helg (som också gav ett mindre problem - zooma inte i regn:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=64150).
Jag har med varierande resultat provat på flera av metoderna som redogjorts i denna tråd, har också försökt mig på hemläxorna, men de blev inte helt bra i mina ögon - kommentarer mottages dock tacksamt.
Några allmänna konklusioner först:
- Det största problemet jag mötte denna helg var inte fukt i linsen - det största problemet var att när jag provat olika metoder på samma motiv och kommer hem är det inte alltid lätt att se vilken metod jag valde. Framför allt har jag problem att se vilka av mina bilder jag ha fokuserat under exponering och vilka jag har zoomat under exponeringen (effekterna är ibland väldig snarlika).
Hur gör ni för att "koppla" rätt metod till rätt bild i efterhand?
- Imma på linsen är lätt att använda, det ger en soft fin ton, men är svår att "kontrollera" (fördunstingen sker väldigt slumpmässigt på olika delar av linsen). I fuktigt väder håller sig imman kvar länge - man har gott om tid att se genom sökaren och trycka av i rätt ögonblick.
- Problemet med mörka motiv i skogen med inslag av ljus himmel mellan träden och i trädtopparna löser man fint med att "få" imman att lägga sig i trädtopparna. Problemet är bara att "få" imman att lägga sig där man vill på linsen.
Någon som lärt sig placera imman exakt där man vill ha den på en del av linsen?
- Skakoskärpa är lätt att göra, men det är förbannat svårt att få fram en talande bild.
- Om ni har en kameraryggsäck/väska med utdragbart regnskydd - se för fasen till att ha provat det i lugn och ro hemma först så ni vet hur man ska göra när det gäller