Annons

Metoder för mer konstnärliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
En anorlunda vinkel på ett porträtt tycker jag är konstnärligt

te.x http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755599.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/754158.htm?set=lp

Oskärpa som nämnts tidigare
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/659624.htm?set=lp

Eller lek med ljus
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/652367.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/753331.htm?set=lp


Med detta vill jag bara påvisa att tekniken är den samma för oss alla oavsett om vi fotar natur eller porträtt..
 
madsen1 skrev:
Med detta vill jag bara påvisa att tekniken är den samma för oss alla oavsett om vi fotar natur eller porträtt..

Självfallet - jag lade tråden i natur för det är det som intresserar mig mest.

Dina två första bilder är intressanta - för de bekräftar en tumregel jag själv följer så ofta jag kan:

Ju kortare brännvidd - fota närmare marken för intressantare bild eller bättre harmoni mellan för och bakgrund, exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/609091.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/753924.htm?set=lp
 
Jag gillar att leka med korta skärpedjup, färger, ljus och oskärpa/skärpa.

Det här är någon slags klint med underbara blå och lila färger och som vuxit som ogräs i trädgården under några år.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/708278.htm?set=lp

Den här bilden på bladet är tagen underifrån med vinkelsökare:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/708271.htm?set=lp

Kort skärpedjup med samma slags blommor i bakgrunden ger ett slags rosa skimmer:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/699030.htm?set=lp

Blad framför motljusskyddet ger inbäddad känsla:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/698636.htm?set=lp

Vinklar är roliga att leka med. Här är det lutande tulpanstjälkar som fått skärpa på sig med annan bladgrönska i bakgrunden och ett kort skärpedjup förstås.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/697458.htm?set=lp

Kul också att bryta "regler" och vara lite rebellisk. ;o)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/701020.htm?set=lp

Leta strukturer så att man ska kunna känna dem med alla sinnena:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/693644.htm?set=lp

Jag leker också gärna med motljus:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/680640.htm?set=lp

Så till sist en mycket avancerad metod - stick in kameran i bland bladen, använd autofokus och hoppas på det bästa! ;o)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/682785.htm?set=lp

Mitt 'problem' är att jag ofta bara 'gör' och är totalt närvarande i processen utan att tänka så mycket - d.v.s jag bara tar bilder och tänker inte så mycket på hur jag tar dem tekniskt sett. Ibland vill jag inte heller minnas för att inte kunna ta samma slags bild igen. :eek:)
 
[Parentes]Kroniska ryggproblem gör att jag har svårt att ta mig ner till marknivå. Jag ställer ofta kameran på hyperfokalavståndet (se http://www.dofmaster.com/doftable.html) och håller den längs marken knästående utan att titta i sökaren. Med lite träning kan man lyckas bra med detta och få i stort sett rak horisont.[/Parentes]
 
jkene skrev:
Framför allt inte speciellt konstnärligt.
Varför inte? Du måste ju kunna se möjligheten och vad du kan skapa med bilderna ändå? Om ihopläggandet sker direkt i kameran eller i bildprogrammet spelar väl egentligen ingen roll? Principen är ju likadan, eller har jag missat något?
 
Den här bilden är en kombination av blixt och oskärpa (pga en missad skärpeinställning):
Snigel

Ska jag vara ärlig, så var det inte min avsikt att bilden skulle bli så här, men ibland blir även misstagen värda att behålla (vilket kanske kan vara ett tips i sig).
 
Sans skrev:
Varför inte? Du måste ju kunna se möjligheten och vad du kan skapa med bilderna ändå? Om ihopläggandet sker direkt i kameran eller i bildprogrammet spelar väl egentligen ingen roll? Principen är ju likadan, eller har jag missat något?

Definitionsfråga, och du har säkert rätt. Tänker inte ge mig in i PS vs Kameradebatten här och säger bara att om du gör det i kameran kan du inte göra misstag - en kanonbild med dubbelexponering i kameran bygger på mer skicklighet än samma bild gjord i PS. Men mer konstnärlighet - nej , säkert inte.
 
Maxell skrev:
Den här bilden är en kombination av blixt och oskärpa (pga en missad skärpeinställning):
Snigel

Ska jag vara ärlig, så var det inte min avsikt att bilden skulle bli så här, men ibland blir även misstagen värda att behålla (vilket kanske kan vara ett tips i sig).

Läckert misstag!
 
Arleklint skrev:
Några digitala kameror har en funktion så att man kan dubbelexponera i kameran precis som man kan göra på film. D200 och D2X kan. Jag vet inte vilka fler som kan det.

Vad jag gör är att jag fokuserar på en blomma och tar en bild. Sedan ställer jag om fokus till en annan blomma och tar en bild till. Dessa två bilder läggs då ihop till en bild i kameran.

I den ena bilden, med vitsipporna, har jag lagt ihop 4 bilder på detta sätt. Bilderna är fokuserade på varsin sippa. I den andra bilden, den med scillan, har jag lagt ihop två bilder. En skarp bild på scillan och en helt oskarp bild på samma scilla.

Om din kamera inte tillåter dubbelexponering kan du helt enkelt ta de två bilderna separat och lägga ihop dom i Photoshop.

Då lägger du bara den ena bilden som ett lager ovanpå den andra och sätter dess opacitet till 50%.
Tack för förklaringen, Janne! :eek:) Jag vet inte om Canons dyrare varianter kanske kan göra dubbelexponeringar - och då menar jag digitala kamerorna för med analoga systemkameror går det väl att använda denna teknik oavsett 'märke'?
 
jkene skrev:
Definitionsfråga, och du har säkert rätt. Tänker inte ge mig in i PS vs Kameradebatten här och säger bara att om du gör det i kameran kan du inte göra misstag - en kanonbild med dubbelexponering i kameran bygger på mer skicklighet än samma bild gjord i PS. Men mer konstnärlighet - nej , säkert inte.
Jo, det stämmer nog att det är lättare att få till bilden mer exakt som man vill ha den direkt i kameran - och min avsikt var inte att sätta igång en vs-diskussion utan bara uttrycka min fundering högt. :eek:)
 
jkene skrev:
Måste fråga när det gäller färgfilter:

Är vissa mer situationsanpassade än andra, eller använder man dem helt efter tycke och smak (när det gäller färgfilm/digital - med S/V film har jag förstått att det är andra principer som styr)?
Jag har i alla fall använt 'tycke och smak'-metoden. :)
 
jkene skrev:
[Parentes]Kroniska ryggproblem gör att jag har svårt att ta mig ner till marknivå. Jag ställer ofta kameran på hyperfokalavståndet (se http://www.dofmaster.com/doftable.html) och håller den längs marken knästående utan att titta i sökaren. Med lite träning kan man lyckas bra med detta och få i stort sett rak horisont.[/Parentes]
Den här bilden ingår i min nya (och första) dokumentära utställning och jag tog den genom att böja neråt och använda autofokusen, och jag gillade den lite obalanserade "sjösjukekänslan" man får av den:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755526.htm?set=lp

Försökte mig faktiskt på samma teknik fast med hyperfokalavstånd, men det var inte så lätt att räkna ut med min kameras kitobjektiv eftersom bländare etc inte finns utmärkt på själva optiken, men jag ska försöka igen och nästa gång med mitt makro-objektiv. Det är roligt och spännande att lära sig något nytt. :eek:)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/756067.htm?set=lp
 
Sans skrev:
Den här bilden ingår i min nya (och första) dokumentära utställning och jag tog den genom att böja neråt och använda autofokusen, och jag gillade den lite obalanserade "sjösjukekänslan" man får av den:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755526.htm?set=lp

Försökte mig faktiskt på samma teknik fast med hyperfokalavstånd, men det var inte så lätt att räkna ut med min kameras kitobjektiv eftersom bländare etc inte finns utmärkt på själva optiken, men jag ska försöka igen och nästa gång med mitt makro-objektiv. Det är roligt och spännande att lära sig något nytt. :eek:)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/756067.htm?set=lp

Den första är ett utmärkt exempel på att rak horisont inte behöver vara rätt. Den bilden vinner verkligen på sjösjukegången.

Den andra framhäver marknivåns läckra perspektiv.

Vackert Susanne!
 
Maxell skrev:
Den här bilden är en kombination av blixt och oskärpa (pga en missad skärpeinställning):
Det är inte ofta jag använder ordet 'läckert' i samband med sniglar, men det här blev ju ett riktigt läckert resultat! :eek:)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar