Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Det finns professionelle kameror med 3MP också!

Jag pratar INTE om kompaktkameror! utan professionella kameror... "

menar du Kodaks gamla Nikon/Canon kameror? Dom finns väl knappt längre? Var dom så bra?
För annars finns det väl inte någon prof. digikam med 3mp? ... Jo, Nikon D1... men hur bra va den?

/Jacob vP

Frågan kvarstår!

Det är inga problem att kopiera dior, eller negtiv för den delen, med en diaduplikator analogt. Varför fixar inte en scanner eller en digitalkamera det lika bra? Tekniken är ju i praktiken densamma.

Dessutom skulle jag vilja ifrågasätta om ytan på motiven är av vikt så länge som det är större än den filmruta/chip den ska registrera sig på. I slutändan måste det ju iaf minskas ner till rätt storlek, vilket är optikens uppgift. Blir en stor vit vägg bättre i digitalkameror än en liten vit vägg? På analoga kameror är det mig veterligen ingen skillnad.

Mvh
Maverick

Att det inte går använda digitalbildbehandling på analoga bilder trodde jag att till och med du begrep – men tydligen inte. Eller är det så att det är taktiken att möta vettiga frågeställningar med blaj som gäller? Eller kan det vara så att du inte har en aning om vad du snackar om?
Jag testar att förtydliga tankegången. Låt oss säga att vi har en negativ-/diascanner i konsumentprisklassen, ca 8500:-, som vid inscanning av ett 24x36 dia levererar en bild av kvaliteten 2736x4104=11228544 pixlar. Detta kan något slarvigt avrundas till 11 Mpx eller mer exakt till 10,7 Mpx, låt oss för enkelhetens skull enas kring den slarvigare avrundningen. Denna process har jag praktisk erfarenhet av och jag påstår därför att filmens korn inte syns och därför inte är begränsande för resultatet.
Ok, nu har vi en högupplöst bild på 11 Mpx och frågan är; finns det någon naturlag som hindrar oss från att interpolera denna bild till 22 Mpx?
-----------------------------------
Nej, du kan interpolera den till 7miljarder mpx om du vill.. vart vill du komma?

menar du att antal pixlar på en skannad bild kan jämföras med antal pixlar på en digitalbild? att tex 22mpix motsvarar 22mpix på en digitalkamera?

Kan svara dig direkt = Nej, det stämmer inte.

menar du Kodaks gamla Nikon/Canon kameror? Dom finns väl knappt längre? Var dom så bra?
För annars finns det väl inte någon prof. digikam med 3mp? ... Jo, Nikon D1... men hur bra va den?

---------------------------
Menar du tex att Nikon D1 är skräp? samma med D1h också då eller?

Kan ju ta med D30 också även om den egentligen inte räknas som en professionell..

Frågan kvarstår!

Det är inga problem att kopiera dior, eller negtiv för den delen, med en diaduplikator analogt. Varför fixar inte en scanner eller en digitalkamera det lika bra? Tekniken är ju i praktiken densamma.

Dessutom skulle jag vilja ifrågasätta om ytan på motiven är av vikt så länge som det är större än den filmruta/chip den ska registrera sig på. I slutändan måste det ju iaf minskas ner till rätt storlek, vilket är optikens uppgift. Blir en stor vit vägg bättre i digitalkameror än en liten vit vägg? På analoga kameror är det mig veterligen ingen skillnad.
-------------------------
maverick... varför går du inte till någon som kan visa dig skillnaden? någon som har en fet skanner, en fet digitalkamera osv..

Du kan ju sedan skrika ut i forumet här vad jag ljuger osv.. hade det inte varit skönt?
kunna slänga upp lite bevis på hur fel jag har.. va!! spring iväg! jag väntar! ;)

Nepp. gamla D1 är inte skräp.

Men du...
"inte ens om du slänger ut 1miljon kronor kan du hänga med på bildkvaliteten på en 3MP digitalkamera! "

Får rätt häftiga grejjer för en mille. Och vilken prof 3mp:are hade du tänkt matcha med???

;)

/Jacob vP

Men du...
"inte ens om du slänger ut 1miljon kronor kan du hänga med på bildkvaliteten på en 3MP digitalkamera! "

Får rätt häftiga grejjer för en mille. Och vilken prof 3mp:are hade du tänkt matcha med???
----------------------------
Alltså det med en miljon hoppas jag ni förstår var en överdrift! :p

Till detta behövs mer än en D1h! :D

Peter_o skrev:
-------------------------
maverick... varför går du inte till någon som kan visa dig skillnaden? någon som har en fet skanner, en fet digitalkamera osv..

Du kan ju sedan skrika ut i forumet här vad jag ljuger osv.. hade det inte varit skönt?
kunna slänga upp lite bevis på hur fel jag har.. va!! spring iväg! jag väntar! ;)

Skulle det vara ett svar? Eller har kunskapen och/eller argumenten tagit slut?

/Maverick

Skulle det vara ett svar? Eller har kunskapen och/eller argumenten tagit slut?
-----------------------------------
Det har ju ingen betydelse vad jag säger, eller hur? jag har ju pratat i 1dygn i sträck men fortfarande står vi där vi började...

Därför är det bättre att du själv ser resultat med egna ögon! :)
Kom igen efteråt så kan vi snacka vidare...

Jag har redan sett resultatet och du har fortfarande inte förklarat varför tekniken skiljer sig mellan en digitalkamera och en scanner. Det rimmliga vore väl att den bästa tekniken används eller?

Du har heller inte förklarat varför det inte fungerar att göra en diaduplikat med en digitalkamera som motsvarar ett analogt resultat av samma operation.

/Maverick

Peter_o skrev:
jag har aldrig sagt att en digitalkamera för 10-15 tusen suger? jag säger att det är skillnad på en professionell kamera och dessa.

När jag pratar bildkvalitet så diskuterar jag professionella kameror, inte dessa i prisklassen 10-15tusen, vilket ni gör.. kanske är det där vi missuppfattar varandra..

Peter, jag har hela tiden vetat vad du har talat om. Frågan är vad dessa digitala mäterverk kostar? Man kan hitta trevliga TLR:er (mellanformat, 6x6) för någon tusenlapp. Det är inte många professionella fotografer som skulle skämmas för den kvalitén som de kan leverera. Du säger att man kan få lika bra eller bättre kvalité om man väljer att istället fotografera digitalt. Det må vara sant men kan du berätta för mig vad det skulle kosta?

Jag har redan sett resultatet och du har fortfarande inte förklarat varför tekniken skiljer sig mellan en digitalkamera och en scanner. Det rimmliga vore väl att den bästa tekniken används eller?

Du har heller inte förklarat varför det inte fungerar att göra en diaduplikat med en digitalkamera som motsvarar ett analogt resultat av samma operation.

/Maverick
---------------------------------------
Själva tekniken är ju nästan samma...
Men tänk efter lite nu,

Varför ska det bli bättre resultat på en skannad bild som först blivit "skadad" av optik och sedan lagrad på film och sedan igen gått igenom en ny behandling med optik och ljus?

Som du ser så är det ju en omväg.
bild - skanner - resultat
bild - resultat

Ifall du menar orsaken är att det tar längre tid så bör du veta att det arbetas med ljus, vilket är ganska snabbt.

När du säger att du har sett resultat? vilken skanner/kamera pratar vi om då?
jag pratar fortfarande resultat från en professionell kamera.

Peter, jag har hela tiden vetat vad du har talat om. Frågan är vad dessa digitala mäterverk kostar? Man kan hitta trevliga TLR:er (mellanformat, 6x6) för någon tusenlapp. Det är inte många professionella fotografer som skulle skämmas för den kvalitén som de kan leverera. Du säger att man kan få lika bra eller bättre kvalité om man väljer att istället fotografera digitalt. Det må vara sant men kan du berätta för mig vad det skulle kosta?
---------------------------------
Jag har aldrig sagt det är billigt att köpa!
men glöm inte att det blir lönsamt i längden! :)

Peter_o skrev:
Jag har aldrig sagt det är billigt att köpa!
men glöm inte att det blir lönsamt i längden! :)

Som sagt -- du har humor.

Jag bad bara om en prisuppskattning... Kan vi vara överens om att 50kkr inte räcker? 100kkr? 200kkr?

Diskussionen handlar om bildkvalité som ni så ofta har påpekat. Låt oss säga att vi har en digitalkamera vars bildkvalité matchar TLR:en och vars funktionalitet i övrigt påminner om en TLR. Kan du i så fall motivera för mig som amatörfotograf varför jag skulle välja den digitala lösningen?

Jörgen skrev:
Kan du i så fall motivera för mig som amatörfotograf varför jag skulle välja den digitala lösningen?
Lätt, det betalar sig snabbt eftersom du inte behöver förbrukningsmaterial. Du behöver bara ta 10000 rullar (200000/20) så är det breakeven.

(upps, glömde framkallningen. Med den blir det bara 4000 rullar. Då går det ännu snabbare, ett par månader för en hängiven amatör förmodar jag)

(upps, glömde inköp av tlr, nu nås breakeven redan vid 3984 rullar)

[obs, ironi]

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar