Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer brus på nikon d300 än d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jepp, rätt många chockade Nikonägare där ute nu. Tror inte vidden av det hela gått fram än.

Micke.


Detta har ju debatterats väldigt länge, t ex på dpreview.com. Det är ju heller inget som någon måste tala om för en - att lågisobruset är högre än hos D80/D200 var det första jag misstänkte när jag började använda D300. Eller - jag trodde det var fel på min nya kamera som jag bl a köpt för att få ännu renare, mer brusfria bildfiler. Visst var och är jag besviken på kameran i detta hänseende. Försöker hantera det genom att exponera rikligt, utgå från bildstil neutral eller d2xII, använda iso lo0,3 som grundkänslighet samt lägga en brusreducering i CNX2.
 
Senast ändrad:
även om d200 är bättre i brus på stora enhetliga ytor är den sämre i andra hänseenden som skärpa och detaljrikedom. varför vill man då ha en d200? fattar inte.
 
Tack Henrik Bengtsson, Joakim Bengtsson, andreas hansen et al som visar på lösningar.

Visst är det en aning chockerande, då - som sagt - D90-300 lanserats som lågiso-kameror.

Men det finns vägar ur, och om man inte pixelpeepar är det inte ngt större problem.

Intressant att vissa kör L03 som bas-iso förresten.

Vad kör du för genomsnittlig exp.komp?
 
På normalexponering (18% ljusstyrka) så har D200 ca 2-3dB (0.5Ev) högre brusavstånd på sitt basISO. Skillnaden är STÖRRE om man ser till enbart den blå eller den röda kanalen, kanske upp till 5-6dB (en dubbling!).

Lite offtopic, men inom ljud är 3db en fördubbling, gäller inte samma sak för bild?
 
Nej, det är inte lätt att fatta. Hur man kan vara normalbegåvad men oförmögen att brusreducera.

En D200 får man nog tag på väldigt billigt snart, så varför inte ha en som andra hus. D200 är på inget sätt en dålig kamera, även om den inte kan mäta sig med en D700 på höga ISO.

/Karl
 
Gustav, det beror på om man pratar om nivå eller effekt. Jag valde det som närmast mostvarar hur vi uppfattar brus (effekt).

6dB är då ungefär en dubbling - definitionen är egentligen att 20dB = en dekad (10ggr) vilket ger att en dubbling är 6.021dB - tillräckligt nära för att man i nästan alla sammanhang kan säga att 6dB blankt är en dubbling.

Annars är 3dB = 1Ev = dubblad nivå = 2x antal fotoner
 
Kameror har ju mest sålt på höga ISO och massaflestast MegaAntalPixlar (detta är ju vad som gör en kamera BRA enligt den stora massan!), så det är väl inte så konstigt att D300/D90 har fått lite andra prioriteringar i var produktionskompromisserna har lagts någonstans. De är bättre på ISO200 och uppåt. ISO100 är det enda steget där D200 är bättre, Och inte ens där kan man gå lika djupt i skuggorna som D300'ans ISO200.
Men i mellantonerna så är D200 renare.
 
Vet inte om det syns så tydligt när alla kurvor ligger ovanpå varandra, men här är brusavståndet [på bas-ISO] för ett gäng Nikon-kameror.

Orginalsiffror:
http://dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Nikon/D200

Siffrorna stämmer väldigt väl med mina egna mätningar (D40, D300 och D700), och allmäna iaktagelser jag själv gjort.

Tänk på att normalexponeringen kan skilja lite mellan kamerorna, kameror som har en tendens att överexponera lite kommer i den färdiga bilden verka ha mindre brus, och naturligtvis tvärtom - kameror som underexponerar kommer verka ha mer.

FX-kamerorna D700 & D3x leder naturligtvis, med ungefär samma FWC får dom ungefär samma värden ovanför mörkgrått (ca -7Ev ner). Under detta leder D3x ointagligt, pga ett väldigt lågt läsbrus. Man bör lägga till ca 1-2dB ytterligare till D3x fördel, för den högre upplösningens skull! Värdena är per pixel, inte per helbild.

D200 & D80 & D40 kommer sedan (de ligger nästan helt ovanpå varandra) - de har alla lite högre FWC än D300, men också eftersom de är äldre lite mer läsbrus (kurvan viker ner när man går mot mörkare värden...) Eftersom D40 har lite lägre upplösning lyckas den komma upp i ungefär samma värden som 80&200 fastän att dess basISO är 200!

D300 har lite mindre FWC, och alltså också lite mer brus i mellantoner och uppåt. Det är dock en nyare kamera, så läsbruset är lågt. I de djupaste skuggorna har kameran mindre brus än sina äldre släktingar. Detta syns också ganska tydligt senare på högre ISO, som ju faktiskt är ungefär samma sak som att förstärka skuggpartierna i bas-ISO...!
 

Bilagor

  • Nikon-Family-DxO.gif
    Nikon-Family-DxO.gif
    16.9 KB · Visningar: 455
Skillnaderna var inte stora och himmeln såg riktigt fin och brusfri ut på iso 200 :)

Kan nån förklara för en nybörjare vad man till exempel menar när det står "1/500s" och om det står "f/11"?
Vad står s och f för och var ställer man in det på kameran?

Tack på förhand ;)
 
Skillnaderna var inte stora och himmeln såg riktigt fin och brusfri ut på iso 200 :)

Kan nån förklara för en nybörjare vad man till exempel menar när det står "1/500s" och om det står "f/11"?
Vad står s och f för och var ställer man in det på kameran?

Tack på förhand ;)

1 500 dels sekund, s=sekunder dvs tiden bländaren är öppen
f/11 är mått på hur stor bländaröppningen är

beror ju på vad du har för kamera var du ställer in det
har du kameran på automatik ställs det in automatiskt
har du på s så kan du reglera tiden med rattar el dyl
etc

balansen mellan tid, bländaröppning och isotal bestämmer hur ljus bilden blir och ju högre iso desto mera brus

ja ja det är en hel vetenskap men det "måste" du kunna om du plåtar med systemkamera, ett tips är att läsa manualen kanske

nu är jag lite slarvig när jag svarar så mina uppgifter ovan är ungefärliga
 
Tackar.

Jag har en D300 men jag hittade vart man ställer in det nu. Om det är det under Shotting menu -> ISO sensitivity settings -> minimum shutter speed. Det andra, typ f/11, vart man ställer in det hittar jag inte. Ser nåt F följt av nåt nummer på den lilla displayen om det är den? Jag antar det är det men den går inte rubba om man kör på P-läget, kanske därför. Ändrar jag till M så går det ändra :)

Jaja, får klura vidare annars ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.