Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer brus på nikon d300 än d200

Produkter
(logga in för att koppla)
En digitalkamera borde vara helt brusfri även i 100% på bas-ISO, annars har kameran för hög upplösning enligt mig. Detta gäller även D700 som ni tidigare såg på min bild jag laddade upp. Den är inte heller brusfri på bas-ISO.
Om man nu vänder på eran argumentation. Hade utskrifterna från en D300 blivit sämre i 3Mpixel lägre upplösning?
Om nu bilden i 10Mpixel hade varit lika bra nerskalad från 50Mpix hade du den otroligt taskiga 100% bilden i 50Mpix varit bättre?

/Karl

en digitalkamera är aldrig brusfri oavsett om det är frågan om basiso eller inte.
Kameran kan aldrig ha för hög upplösning, däremot har du/jag för dålig skärm, prova istället med en utskrift i samma storlek
 
Att en kompakt i ISO50 är ungefär lika bra som en D3 i ISO25600 betyder inte direkt att kompakten är lika bra. Det betyder att sensorn i D3 är 9 gånger bättre än i kompakten.
Det enda man kan klaga över är att vissa kameror vill visa upp en hög upplösning utan att klara av den.

/Karl
inte alls,det betyder att sensorn hos en kompaktkamera är betydligt mindre men vissa kompaktkameror i själva verket faktiskt har bättre sensorer än flertal APS eller 24x36mm sensorer vad det gäller signal/brus/ytenhet.
 
inte alls,det betyder att sensorn hos en kompaktkamera är betydligt mindre men vissa kompaktkameror i själva verket faktiskt har bättre sensorer än flertal APS eller 24x36mm sensorer vad det gäller signal/brus/ytenhet.

Om man är resultatorienterad och inte teknikorienterad betyder det faktiskt att resultatet är 9ggr bättre.

/Karl
 
Jag skulle återigen vilja se två rawbilder från d300 och d200 exponerade exakt lika.Ser man till DXO mätningar så är skilnaden inte så stor.
 
Om man är resultatorienterad och inte teknikorienterad betyder det faktiskt att resultatet är 9ggr bättre.

/Karl
vad du får 9ggr bättre från vet jag inte, (vilka kameror jämför du då?) men klart är att en stor sensor alltid har fördelar om allt är lika, i övrigt hänvisar jag till vår mastodonttråd om pixelstorlekens betydelse.
 
Ser man till DXO mätning så är jag frågande till den reela skilnaden man skulle se vid utskrift vad det gäller brus från de två kamerorna och samma bildstorlek. dvs d200 10mp exponerad efter 100iso och d300 12 mp efter basiso 200
Därför vore det intressant att se två rawfiler.
 

Bilagor

  • Bild-6.jpg
    Bild-6.jpg
    19.7 KB · Visningar: 244
Att sedan karaktären på brus kan skilja mellan kameror har jag visat ett antal gånger här på fotosidan.
Som någon skrev , att bilder har av någon "bildbank" refucerats pga att de innehåller brus, en kollega till mig har fått ett antal bilder refuserade från 5d och basiso pga för mycket brus??? dvs när han har deltagit i en tvivelaktig bildbank på prov, snarlika bilder som ligger på bla scanpix = gamla pressensbild och har publicerats ett antal gånger utan problem - vad menar dessa "bildbanker" med brus? Vilka kriterier har de ?
Vilken bildbank diskuterar vi?
Detta är nog viktigare att diskutera än basisobruset från exv d300
 
Senast ändrad:
Vilken bildbank diskuterar vi?
Detta är nog viktigare att diskutera än basisobruset från exv d300
+1 (som man säger om man ska hänga med nuförtiden)

Inte för att diskussionen som sådan är ointressant, au contraire så har den ju visat på vikten av vilken inställning man har i kameran (och bakom?), men det Mikael sätter fingret på är nog egentligen huvudfrågan.
 
vad du får 9ggr bättre från vet jag inte, (vilka kameror jämför du då?) men klart är att en stor sensor alltid har fördelar om allt är lika, i övrigt hänvisar jag till vår mastodonttråd om pixelstorlekens betydelse.

ISO50 (kompakt) jämfördes mot ISO25600 (d3), det är 9ggr skillnad och resultatet var detsamma.

/Karl
 
Ta nu och halka ut på ditt bananskal igen och halka in på bananskalet på inlägg nummer 1 och läs framöver så kommer du få svar på dina frågor.

/Karl

ta och sluta med att generalisera och komma med uttalanden som att något är 9 ggr bättre, 9 ggr bättre än vadå?
 
ta och sluta med att generalisera och komma med uttalanden som att något är 9 ggr bättre, 9 ggr bättre än vadå?

Det finns en länk till ett test mellan en kompakt i ISO50 och en SLR i ISO25600 tidigare i denna tråd. Detta testet är väl utfört med alla detaljer. Jag generaliserar inte utan jag refererar till ett test som inte bara jag refererat till i denna tråd. Kommer man in efter 200 inlägg i en tråd ska man nog läsa igenom tidigare inlägg innan man börjar skälla på folk för att dom generaliserar.

/Karl
 
Du förstår tydligen inte vad jag menar, du kan inte generalisera och säga att en kamera d3 är 9 ggr bättre än en kompakt, kompaktkameror finns det ett antal av som är bättre och sämre i förhållande till din referens.

ge mig en länk till den sk testen
 
Du förstår tydligen inte vad jag menar, du kan inte generalisera och säga att en kamera d3 är 9 ggr bättre än en kompakt, kompaktkameror finns det ett antal av som är bättre och sämre i förhållande till din referens.

ge mig en länk till den sk testen

För dom som läst tråden är det ingen generalisering. Eftersom du bara vill göra lösa påhopp utan att veta vad vi pratar om tycker jag du kan byta tråd. Testet finns i tråden och om du verkligen vill ge dig in i diskutionen och inte bara hoppa på ska du läsa hela tråden i alla fall.

/Karl
 
För dom som läst tråden är det ingen generalisering. Eftersom du bara vill göra lösa påhopp utan att veta vad vi pratar om tycker jag du kan byta tråd. Testet finns i tråden och om du verkligen vill ge dig in i diskutionen och inte bara hoppa på ska du läsa hela tråden i alla fall.

/Karl

vänligen svara på min fråga istället, vilken kamera har jämförts med en d3.
du kan inte generalisera så som du gör, ungefär som att alla SLR skulle uppträda som D3 vad det gäller brusbild, och det är väl brusbild vi diskuterar på basiso.

PS för mig är det en grov generalisering, en felaktig sådan och jag har läst tråden
 
vänligen svara på min fråga istället, vilken kamera har jämförts med en d3.
du kan inte generalisera så som du gör.Lika lite som att alla SLR skulle uppträda som D3 vad det gäller brusbild, och det är väl brusbild vi diskuterar på basiso.

Noop, ligger inte i mitt intresse eftersom du då fortfarande inte kommer veta vad tråden handlar om.

/Karl
 
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96424&highlight=D3+A75
Här är länken som förmodligen åsyftades.
Vill bara säga att jag personligen fått upp ögonen för detta med bildstilar efter att ha följt länken. Någon lade upp bilder tagna med bildstieln "neutral" och jämförde med Vivid. Vilken skilnad på bruset! Nu har jag personligen ändrat min grundinställning till neutral men två stegs färgmättnad. Tyckte man fick jämnare dynamik i bilderna också. Hade nog läst lite för mycket av Ken Rockwells idéer;-)
Mvh
JB
P S
Jo jag vet att man inte i och för sig märker detta i NEF, men eftersom jag framkallar i ViewNX så blir det bekvämare att konvertera till JPG via den bildstil som valdes i kameran än att ändra efteråt.
 
Någon kanske redan svarat, men inlägg 182 av Tore Helming. En Canon A75 3mp. Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.