Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Är 1:1 lagom eller skall vi köra hårdare?

1 bild 3 kommentarer är bättre. Då får medlem anstränga sig lite mer. Och händer ingenting, varför inte blockera nästa bild.
med hälsning barbro
 
Svårt att förstå vad det nu är som gäller.

Jag har min egen lilla strategi för att bidra till att förbättra förhållandet mellan giva och mottagna kommentarer är att inte ge någon kommentar till någon som själv ger mindre än han/hon får. Ja, jag vet, en droppe i en tunna och säger ingenting om kommentarens kvalité.
I övrigt kommentera jag alla möjliga bilder som dyker upp i någons album. Jag antar att fotografen blir glad i alla fall även om ingen kommentar begärdes.
 
Svårt att förstå vad det nu är som gäller.

Jag har min egen lilla strategi för att bidra till att förbättra förhållandet mellan giva och mottagna kommentarer är att inte ge någon kommentar till någon som själv ger mindre än han/hon får. Ja, jag vet, en droppe i en tunna och säger ingenting om kommentarens kvalité.
I övrigt kommentera jag alla möjliga bilder som dyker upp i någons album. Jag antar att fotografen blir glad i alla fall även om ingen kommentar begärdes.

Kommentarsdifferensen kan bero på helt andra saker än det du anger i ditt inlägg, så den slutsats du drar av siffrorna är verkligen en sanning med modifikation.

Exempel 1)
Har du kommenterat bilder och de som mottagit kommentarerna efter en tid raderar bilderna, då raderas även de mottagna kommentarerna och per automatik sjunker antalet givna kommentarer hos den/de som gett kommentarer.
Jag har varit medlem länge och brukar alltid motkommentera + att jag även ger kommentarer annars också. Ändå står jag med ett jättestort minus på givna kommentarer. Själv har jag inte raderat några bilder och därmed finns alla kommentarer kvar som jag fått sedan 2004. Samtidigt har massor av kommentarer som jag givit blivit raderade.

Exempel 2)
Den kommenterande har inga egna bilder upplagda.
Jag har fått rätt många kommentarer från medlemmar som själva inte har bilder upplagda. Där har jag bara kunnat tacka i deras gästbok och då ökar differansen mellan mottagna och givna kommentarer.

Så en differens mellan givna och mottagna kommentarer behöver inte alls betyda att man inte kommenterar i samma omfattning som man tar emot kommentarer. För min del är det faktiskt tvärtom och jag vet att det gäller för många andra också.
/Nonno
 
Jaha, bra att veta med exempel 1. Så långt har jag inte kommit än med att förstå hur allt här fungerar.

Exempel 2 köper jag inte. Det är ju bara relevant om man endast vill kommentera fotografer som kommenterar en själv. Men inget hindrar ju mig eller dig eller någon att ge kommentarer helt bortsett från om man själv blev kommenterad. Det borde alltså inte styra på förhållandet.
 
Jaha, bra att veta med exempel 1. Så långt har jag inte kommit än med att förstå hur allt här fungerar.

Exempel 2 köper jag inte. Det är ju bara relevant om man endast vill kommentera fotografer som kommenterar en själv. Men inget hindrar ju mig eller dig eller någon att ge kommentarer helt bortsett från om man själv blev kommenterad. Det borde alltså inte styra på förhållandet.
Lägger du dess två faktorer tillsammans, kan det bli ett himla stort gap mellan givna och mottagna kommentarer. Särskilt om man varit medlem i många år. Dessutom kan det ju finnas ytterligare faktorer som kan sänka antalet givna kommentarer, men som jag ännu inte kommit på vilka de kan vara.
Jag menar bara med mitt svar till dig att man nog ska vara försiktig med att dra hårda slutsatser - allt är oftast inte så enkelt som man vid första anblicken tror.
/Nonno
 
Svårt att förstå vad det nu är som gäller.

Jag har min egen lilla strategi för att bidra till att förbättra förhållandet mellan giva och mottagna kommentarer är att inte ge någon kommentar till någon som själv ger mindre än han/hon får. Ja, jag vet, en droppe i en tunna och säger ingenting om kommentarens kvalité.
I övrigt kommentera jag alla möjliga bilder som dyker upp i någons album. Jag antar att fotografen blir glad i alla fall även om ingen kommentar begärdes.

Hur kan du sålla kommentarer enbart på hur många kommentarer fotografen har gett?
Då har du helt och hållet missat poängen med kommentar/bildkritik och är bara intresserad av din egen ratio/kvot! Det är sådant tänkande vi måste få bort.

Kommenterar och kritik är ju till för att främja kreativiteten och lärandet, samt att själv tänka till, och tolka en bild. Eller ge tips och råd på en specifik efterfrågad sak.

Hoppas verkligen du tänker om när det gäller hur du kommenterar bilder.



----------------
Listening to: Marilyn Manson – The Beautiful People
 
Trodde poängen var att tagande och givande ska vara i balans. Uppfattade jag fel?
Känner mig inte igen i din tolkning av mina avsikter.
Det finns otroligt många som ger mer kommentar än vad de får, jag har inte ont om urval när jag ska bestämma mig vilka jag ska använda min tid för även enligt mitt lilla kriterium som man kan visst ifrågesätta (se exempel 1).

Jag är tacksam för upplysning för "hårda fakta" vilka man borde veta i förväg. Tack nonno!
Men snälla Lönnis, inte du heller får dra förhastade slutsatser.
 
Som tidigare påpekats gäller inläggningskvoten endast egna givna kommentarer per bild man får lägga in i någondera av bildkritikpoolerna. Många har missförstått det här (inklusive jag själv) och trott det har att göra med förhållandet givna versus mottagna kommentarer. Så är det alltså inte.

På tal om motkommentarer - Jag har som vana att för det mesta motkommentera och även svara på erhållna kommentarer. Tummen går upp om det är en givande kommentar som är väl genomtänkt och gärna även innehåller någon negativ kritik. Tyvärr verkar det finnas väldigt många som helst bara tar emot och inte ger tillbaka. Det är kanske 1 av 10 som ger motkommentar till mig trots att flertalet av dem har gått in och tittat på min profil. Mina bilder är förstås på nybörjarnivå och det finns säkert en hel del att anmärka på på dem, men folk tycks vara rädda för att ge även negativ feedback. Speciellt då jag själv nästan alltid ger rätt grundliga utredningar i mina kommentarer med både positiv och negativ feedback (jag har svårt att fatta mig kort och lägger ner rätt mycket tid per kommentar), skulle det vara kul om folk motkommenterade lite mer. Även om ens egna bilder inte är på toppennivå.

Nybörjare, och även flera längre hunna, tycks också ha dåligt självförtroende och vågar inte dela med sig av sina åsikter, och därför låter bli att motkommentera. Det är lite synd eftersom jag är övertygad om att alla har en åsikt om alla bilder de ser på.
 
Som tidigare påpekats gäller inläggningskvoten endast egna givna kommentarer per bild man får lägga in i någondera av bildkritikpoolerna. Många har missförstått det här (inklusive jag själv) och trott det har att göra med förhållandet givna versus mottagna kommentarer. Så är det alltså inte.

Jag hade för mig att det bara gällde bildkritikpoolen - inte mjukstart också.

Visst är det tråkigt om man lägger ner mycket tid och möda på att formulera kommentarer, när man vare sig får ett tack eller en motkommentar. Men det är ju så det ser ut.

För övrigt tror jag inte man ska titta så mycket på siffrorna för antalet givna kontra mottagna kommentarer egentligen. För som sagt, de innehåller massor med felkällor. Säger kanske inget om hur mycket någon kommenterar i förhållande till hur många kommentarer den själv mottagit. Ibland har jag sett att det kan pågå en form av "chatt" under en bild och inget av det som sägs har något värde visavi bilden. Så det är nog väldigt vanskligt att försöka sig på att tolka vad siffrorna i förhållande till varandra egentligen står för.

/Nonno
 
Ang. motkommentarer

.. Tyvärr verkar det finnas väldigt många som helst bara tar emot och inte ger tillbaka. Det är kanske 1 av 10 som ger motkommentar till mig trots att flertalet av dem har gått in och tittat på min profil...

Visst brukar man gå in och kolla på profil/bilder från den som man har fått kommentarer ifrån, men det är inte alltid man ger en motkommentar.

Jag kommenterar oftast bilder som "talar" till mig eller på annat sätt har det där lilla extra.

Sen kan jag väl inte påstå att jag tillhör skaran som kommenterar speciellt mycket......inte på senare tid då annat har varit mer intressant.

Jag röstade för 4:1 ratio, inbillar mig att det kanske skulle ge högre klass på de bilder man vill ha i en pool. Det är väl fortfarande fritt att ladda upp bilder till sin profilsida?
 
Senast ändrad:
Jag hade för mig att det bara gällde bildkritikpoolen - inte mjukstart också.

Kan hända att du har rätt. Begränsningen för mig är ju nu två bilder i veckan oberoende vilken av kritikpoolerna jag väljer. Har jag lagt in två i mjukstart eller bildkritik, eller en i vardera, har jag märkt att ajg inte får lägga in nån ny i någondera förrän veckan löpt ut.

Dessutom tycker jag regeln borde gälla båda poolerna. Det tvingar också nybörjare att analysera andras bilder vilket utvecklar deras bildseende.
 
Som tidigare påpekats gäller inläggningskvoten endast egna givna kommentarer per bild man får lägga in i någondera av bildkritikpoolerna. Många har missförstått det här (inklusive jag själv) och trott det har att göra med förhållandet givna versus mottagna kommentarer. Så är det alltså inte.

På tal om motkommentarer - Jag har som vana att för det mesta motkommentera och även svara på erhållna kommentarer. Tummen går upp om det är en givande kommentar som är väl genomtänkt och gärna även innehåller någon negativ kritik. Tyvärr verkar det finnas väldigt många som helst bara tar emot och inte ger tillbaka. Det är kanske 1 av 10 som ger motkommentar till mig trots att flertalet av dem har gått in och tittat på min profil. Mina bilder är förstås på nybörjarnivå och det finns säkert en hel del att anmärka på på dem, men folk tycks vara rädda för att ge även negativ feedback. Speciellt då jag själv nästan alltid ger rätt grundliga utredningar i mina kommentarer med både positiv och negativ feedback (jag har svårt att fatta mig kort och lägger ner rätt mycket tid per kommentar), skulle det vara kul om folk motkommenterade lite mer. Även om ens egna bilder inte är på toppennivå.

Nybörjare, och även flera längre hunna, tycks också ha dåligt självförtroende och vågar inte dela med sig av sina åsikter, och därför låter bli att motkommentera. Det är lite synd eftersom jag är övertygad om att alla har en åsikt om alla bilder de ser på.

Jag tycker också det är sorgligt att medlemmar inte motkommenterar!
Om kritiken är "positiv/negativ" har inte någon betydelse i meningen motkommentera eller ej. Jag anser att en kommentar är något man får, som tack lägger jag en motkommentar.
Mvh.
Assar
 
...

Om jag lägger ut en bild och förväntar kritik på den så borde jag väl även vara beredd att ge kritik på någon annans bild i rättvisans namn.

Instämmer, det borde vara likadant båda håll!

Varför nått > 2:1, 1:1, 1:2 < reglerande system, skall det "jagas" bilder att kommentera för att man vill läga upp en bild, eller tvärttom?

Inför en pott med max/min bilder respektive kommentarer. Gör den i olika storlekar efter medlemskap. T.ex. med gränsen +5/-5 för Bronsmedlemskap +15/-15 för Silver o.s.v. Det gör det möjligt för alla att bidra både med bilder och kommentarer utan att sitta låsta.

Sen kan man diskutera hurvida en bild skall ge t.ex. - 2p och en kommentar + 1p eller vice versa. Kanske endast +1p för kommentaren och ytterliggare +2p om fotografen godtar kommentaren som konstruktiv?

elmfeldt nämner ett ev. bonussytem för uppmuntran till fler kommentarer, vilket skulle kunna byggas in med ytterliggare en/flera "räknare" som mäter aktivitet t.ex. Konstruktiva kommentarer får man förmodat fler av på köpet med ett poängsystem enligt ovan. Likaså kan Fotosidan i efterhand ändra balansen och poängtilldelningen ifall de tycker att man inte uppnår rätt balans mellan kommentarer/bilder.

När fotosidan gjordes om med poolerna + diskusioner om bildkritik som pågått kom jag till att aldrig lägga upp några bilder och har upphört med kommentarer innan jag ens kom igång... Som sporadisk amatörfotograf som ena tillfället fotograferar makro efter att innan fotofgraferat arkitektur o.s.v. är det svårt att finna en plats här och ett hårt styrt kommentar=bild system gör det ännu mer avlägset för mig och andra i liknande sitts att ens komma igång på fotosidan.

Likaså har har jag irriterat mig på kommentarer som "Coolt!", "Vad fint" o.s.v. lika mycket som på semesterbilder tagna med någon pocketkamera på barn, hundar och ekorrar. Men tycker att ändå man bör kunna kommentera en bild som väcker känslor utan att komma med kritik. Vem vill enbart se fototeknisk kritik i kommentarerna? Tycker det räcker med teknik/märkes diskusioner i forumen och fototekniska kommentarer kan framstå som ovidkommand inom konstnärlig fotografi. Så hur skall t.ex. den typen av fotografi kommenteras då konstnären(fotografen) har en tanke bakom bilden? Kanske inte den vanligaste bilden inom Bildkritik, men iaf...

Ytterliggare en observation är att en del bilder ompubliceras efter olika bearbetningar/flera bilder togs vid ett tillfälle på samma motiv. Kan det inte ordnas så att det i bildkritk kan läggas t.ex. upp till 3 (mindre)bilder bredvid varandra. Så den tveksamme fotografen kan få ett bedömande om teknik och komposition på en gång? Om en vanlig bild kostar -2p skulle en trippel kunna kosta -4p?

Så, nu känner jag mig uttömd på åsikter och ideer! :)
 
Ytterliggare en observation är att en del bilder ompubliceras efter olika bearbetningar/flera bilder togs vid ett tillfälle på samma motiv. Kan det inte ordnas så att det i bildkritk kan läggas t.ex. upp till 3 (mindre)bilder bredvid varandra. Så den tveksamme fotografen kan få ett bedömande om teknik och komposition på en gång? Om en vanlig bild kostar -2p skulle en trippel kunna kosta -4p?
Hej!
Den funktionaliteten finns på sätt och vis redan, även om den skulle kunna finslipas lite: man kan lägga upp flera versioner av samma bild och då spara den gamla när man lägger upp en ny. (Dock finns det vissa problem med att numreringen inte blir logisk, utan hoppar lite hit och dit, men det är en programmeringssak.)
 
Jag tycker också det är sorgligt att medlemmar inte motkommenterar!
Om kritiken är "positiv/negativ" har inte någon betydelse i meningen motkommentera eller ej. Jag anser att en kommentar är något man får, som tack lägger jag en motkommentar.
Mvh.
Assar

Precis. Citerar ditt inlägg i sin helhet som en reminder till de som får kommentarer.
Snabbt kommer nu redax (eller nån annan) och påpeka att man INTE ska tacka för en kommentar. Tydligen har man bara "rätt" att kräva eller få, inte tacka eller ge. "Stämningen" bland medlemmarna är lika viktigt att upprätthålla som allehanda algoritmer för att "ge o ta" ska fungera.

En utvecklande replik av den som fått kommentaren är det bästa. Ett tack det näst bästa. Ingenting däremot är oförskämt och dålig stil.
 
Vår officella inställning är att tacka genom att skriva en motkommentar. Det tacket tror vi är svårtslaget jämfört med ett "Tackar" som kommentar på en kommentar.
 
Bilder bilder...

Många av bilderna som finns i kritikpolerna hör hemma i familjealbum. Det finns många bra bilder och en hel drös med bedrövliga bilder ur kritikersynpunkt. Jag är lite av en motståndare till sk snapshotbilder där morfar tryckt av en bild på barnbarnet och lagt upp den i kritikerpolen. Oftast saknar dessa bilder en fotografisk subbstans och är där bara för att morfar vill visa upp sitt barnbarn eller killen som vill visa upp flickvännen eller någon som vill visa upp sin hund. FS har blivit en youtube variant med bilder, folk lägger ut vad som hellst. Sedan har vi de dära kompiskommentarerna som i stället för att kommentera bilden bara är där som ett sorts klubb för inbördesbeundran rövslickeri.

Jag tror att när man sett många sådana bilder i polerna så blir man avtrubbad och slutar kommentera bilder? Jag funkar så, jag brukar ibland blädra igenom polerna för att kriticera men efter ett tag slutar jag och blir less på alla dessa snappshots titta på min hund/barnbarn/häst vad de nu vill att vi skall se.

Jag vet att gränsen är hårfin för vad som är en bild med substans för FS och vad som är familjealbum eller skräp men FS håller på att bli fotografernas youtube.

Gör något åt kvalitén först sedan kan vi snacka kommentarer?
 
Senast ändrad:
Jag förstår visst vad du menar men vill ändå påpeka att ett familjealbum är så bra som bilderna som man klistrar i och inte dåligt i sig eftersom det kallas familjealbum.

Förlåt, lite off topic
 
Jag förstår visst vad du menar men vill ändå påpeka att ett familjealbum är så bra som bilderna som man klistrar i och inte dåligt i sig eftersom det kallas familjealbum.

Förlåt, lite off topic

Jag är inte säker vad det är du försöker säga men för mig är ett familjealbum ett album där alla slags bilder åker in och oftast utan ett fototekniskt substans men med ett sentimentalt värde. Familjealbum skall vara så men det är en viss skillnad på dem och FS bildpoler.
 
Många av bilderna som finns i kritikpolerna hör hemma i familjealbum.

...

Gör något åt kvalitén först sedan kan vi snacka kommentarer?

Jag tycker det inte är nåt fel på kvaliteten här. Visst ser man då och då bilder som skulle platsat bättre i någon medelsvensons familjealbum, men de är faktiskt inte så många ens i mjukstart. Lägg några konstruktiva kommentarer på de bilder du tycker är substandard, så kanske du bidrar till att höja kvaliteten ett snäpp.

Jag tycker att FS ska vara välkomnande också för de oerfarna men ambitiösa nybörjarna (som jag själv), som vill utvecklas som fotografer bl.a. genom att få konstruktiva kommentarer på sina alster från mer erfarna gamla rävar. Bilderna man lägger in är kanske inte bland de bättre här på FS, men jag lovar att de flesta ändå gjort sitt bästa för att få till en fin bild med den ringa mängd erfarenhet och ofta blygsamma utrustning som man har till handa.

Det finns ju också specialpooler här med endast bilder av den höga kvalitet du efterlyser. Du kan ju hålla dig till dem om du inte är intresserad av bilder av den kvalitetsnivå som finns i huvudkritikpoolerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.