Jag ser det så här, när jag kollar på en bild så brukar jag oftast se om fotografen gjort ett försök att göra något med bilden dvs komponerat rätt, exponnerat rätt, vitbalans osv..
Man ser ganska snabbt om det är någon som bara tagit upp kameran och trykt av utan någon som hellst tanke bakom. Visst det kan bli en bra bild men oftast blir det inte det. Många skiter fullständigt i efterbehandlingen av bilderna och tror att det är så det såg ut när de tog bilden. Vi andra vet att kameran nästan aldrig gör en perfekt exponnering utan bilderna måste efterbehandlas lite ialf.
Självkritik, självdistans och mer kunskap är nog det jag efterlyser i FS poler.
Jag har varit medlem i 4 år och det blir bara sämre och sämre i polerna men det kommer också bättre och bättre bilder men den första kategorin tippar över och bländar det som är bra.
Jag tycker FS gjort ett fantastiskt jobb med att hela tiden utveckla FS och vara lyhörda för kritik men som sagt mängden bra bilder eller bilder med en tanke bakom druknar ibland i det som är hellt ointressant både ur kritiksynpunkt och ur bildsynpunkt.
Jag vet inte ifall det komemr att funka om man tvingar kritisera bilder för att få ladda upp, det blir väl som det är nu att några enstaka bilder får mycket kritik och andra ingen alls?
Jag har tom råkat ut för människor som inte klarat av att ta kritik utan har gått in och sågat många av mina bilder för att jag varit hård i min kritik men rättvis. Jag kan vara ganska hård och jag förväntar mig detsamma från de som kritiserar mina bidler men inte för att ge igen
Jag har rätt mycket självdistans så jag tar inte åt mig kritik som går ut på att ge igen men det är ganska pinsamt för de som sysslar med sånt.
Jag har inte rätt i allt jag skriver och säger men efter 4 år här på fs har jag sett trenden och följt utvecklingen ganska länge och det är klart dessto mer på FS dessto mer problem så det är väl en sorts utveckling som kanske inte är så lätt att få bukt med.
Det står så här längst ner i bildkritk innan man sätter in en bild.
Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!