Eftersom jag inte har kommenterat själva tråden och förslaget som sådant så gör jag det nu nedan. Verkar lika bra eftersom jag skrivit i tråden redan och följt den sedan den startade.
-----
Jag tycker det är rätt trist att det är mest negativa röster i olika former som skriver. Av egen erfarenhet på området så vet jag att det ofta är så att några få tar för sig ordentligt med plats med sin inte sällan avoga inställning till förändringar, eller annat av liknande art. De som är positiva eller ambivalenta skriver oftast ingenting då det accepterar den föreslagna förändringen som den är. Jag har inte räknat i den här tråden men jag är rätt säker på att de negativa inläggen överväger kraftigt trots att ett det finns betydligt fler än de som skrivit i tråden som faktiskt röstat på en högre ratio än det lägsta alternativet. Det torde ju tyda på att åtminstone dessa är positiva till förslaget.
Själv vill jag inte påstå att jag är oreserverat positiv, främst eftersom risken för s.k. skräpkommentarer finns. Dessa finns redan och hos en del flitiga kommenterare (ingen särskild utpekad) har jag sett att det finns en hel del rätt meningslösa kommentarer i ej obetydligt omfattning just av typen "fin bild/coolt/fantastiska färger" med något mindre kärnfullt tillägg efter. Dessa existerar alltså redan och jag misstänker att det inte bara är deras beundran för andras bilder utan också en strävan efter att synas som ligger bakom. De finns säkert hos andra också, men det är tacksamt att bläddra runt bland de flitigare kommenterarna för att se vilken typ av kommentarer som fälls där. Vad gäller själva förslaget i sig så kan man ju undra vad man gör i en bildkritikpool om man själv inte orkar skriva ens en kommentar till någon annan per inlagd bild. Regleringen borde egentligen inte, kan man åtminstone tycka, överhuvudtaget påverka någon alls. Tyvärr verkar så inte vara fallet.
Å andra sidan så bryr jag mig inte värst om att lägga in bilder i bildkritik. Jag har lagt in två bilder, varav en är avpublicerad därifrån i brist på kommentarer. Det beror bland annat på att för att vara någorlunda säker på att få kommentarer så ska man antingen ha en hejdundrans pangbild som fångar uppmärksamheten redan som tumnagel, alternativ vara känd kommenterare då det är uppenbart att det är mycket kompiskommenterade. Jag tycker det är tråkigt att det ska vara på det sättet eftersom det sätter upp en tröskel för att "få vara med och leka". Det blir lite av moment 22 om man inte tycker att det är kul att sitta och skriva högvis med kommentarer åt gången för att snabbt bli "känd". (Observera att jag inte menar att det är något meningslöst "jobb" att skriva kommentarer, men det finns gränser för den energi jag(/man?) vill lägga ned på det vid varje givet tillfälle.) Dessutom ska man då skriva hos några som kommenterar flitigt annars blir det ju "slöseri" eftersom man kanske inte får något tillbaka annars. Hela inställningen med att man ska kommentera varandras bilder istället för de bilder man faktiskt är intresserad av är minst lika dum som en del tycker att ratioförslaget är. Det har en tendens att bli lite av en klubb för inbördes beundran, tycker åtminstone jag.
Än så länge har jag inte röstat något och vet egentligen ínte hur jag ska ställa mig till själva ratioförslaget, men en sak är säker och det är att jag inte är så negativ som ett flertal debattörer i den här tråden. Problemet finns, även om en del inte håller med om det heller, och jag tycker inte att något praktiskt genomförbart alternativ egentligen har kommit fram i diskussionen.