Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Vore ju bra med gehör och respons på det som Nonno nu poängterat både här och i den andra tråden.. att dessa trådar inte kommer upp bland forumtrådar i vänstra spalten på startsidan. Även jag har märkt det ett tag nu.

Jag föreslog innan att man kunde lägga upp en notis om dessa trådar med önskemål av fler röster på startsidan, fick inget svar på detta.. FS ledning gör givetvis som dom vill.

Var då tanken med att starta trådarna, att hoppas på att få en liten grupp människor, vilket vi är som deltagit i diskussionen, som håller med om nuvarande förslag, snarare än som det är nu, då dom flesta är emot.. ?
Fotosidan är ju ett vinstdrivande företag som tjänar pengar på både tidning och medlemskap. (bl.a?)
Det är inget konstigt i att dom vidtar åtgärder som dom tror drar fler betalande medlemmar, men det blir ju lite falskt om inte min insuinering är helt fel nu. Hoppas det.

Förslagen på förändringar som jag kan tänka mej, om nu nåt tvunget måste göras är som följer:
- Möjlighet att lägga upp färre bilder under viss tid, låt oss säga t.ex 1 bild per två veckor, max. Stryper infödet och ihop med en infotext, får människor att tänka efter och välja med större omsorg vilka bilder dom vill ha kritik på.
- Att istället låta andra kommenterare/medlemmar använda tummen upp-funktionen för bra och givande kommentarer, istället för, som det är nu, den som får kommentaren. Detta kan vara kopplat till nästa punkt.
- Istället för superhjältenamnen som var på fråga, uppmuntra på ett positivt sätt, hedervärt uppförande. Genom att ha t.ex "förtjänar en kommentar från Dig" under sitt namn om man har ett överdrivet ratio mellan givna/mottagna kommentarer.

Inte speciellt drastiska saker visserligen, men jag tror nog det kan göra en skillnad.
 
Vore ju bra med gehör och respons på det som Nonno nu poängterat både här och i den andra tråden.. att dessa trådar inte kommer upp bland forumtrådar i vänstra spalten på startsidan. Även jag har märkt det ett tag nu.

Jag föreslog innan att man kunde lägga upp en notis om dessa trådar med önskemål av fler röster på startsidan, fick inget svar på detta.. FS ledning gör givetvis som dom vill.

Hej Tomas!
I den mittersta lite bredare kolumnen har du en blänkare om denna diskussion under rubriken "Dags att justera inflödet i kritikpoolerna".
Tyvärr har den försvunnit allt längre ned på sidan, då nya artiklar tillkommit. Men forumtrådarna har inte varit synliga i den vänstra kolumnen, och det är ju himla synd om man verkligen vill veta vad folk tycker om förslaget och/eller lämpligt ratio.
/Nonno
 
Oh den hade jag missat. Tack för infon, Nonno. Kanske dags att bumpa upp den och lägga nåt grafiskt stort frågetecken som lyser lite ihop med den. Kanske "Fotosidan efterlyser Din röst".
 
Vore ju bra med gehör och respons på det som Nonno nu poängterat både här och i den andra tråden.. att dessa trådar inte kommer upp bland forumtrådar i vänstra spalten på startsidan. Även jag har märkt det ett tag nu.

Jag föreslog innan att man kunde lägga upp en notis om dessa trådar med önskemål av fler röster på startsidan, fick inget svar på detta.. FS ledning gör givetvis som dom vill.

Var då tanken med att starta trådarna, att hoppas på att få en liten grupp människor, vilket vi är som deltagit i diskussionen, som håller med om nuvarande förslag, snarare än som det är nu, då dom flesta är emot.. ?
Fotosidan är ju ett vinstdrivande företag som tjänar pengar på både tidning och medlemskap. (bl.a?)
Det är inget konstigt i att dom vidtar åtgärder som dom tror drar fler betalande medlemmar, men det blir ju lite falskt om inte min insuinering är helt fel nu. Hoppas det.

Förslagen på förändringar som jag kan tänka mej, om nu nåt tvunget måste göras är som följer:
- Möjlighet att lägga upp färre bilder under viss tid, låt oss säga t.ex 1 bild per två veckor, max. Stryper infödet och ihop med en infotext, får människor att tänka efter och välja med större omsorg vilka bilder dom vill ha kritik på.
- Att istället låta andra kommenterare/medlemmar använda tummen upp-funktionen för bra och givande kommentarer, istället för, som det är nu, den som får kommentaren. Detta kan vara kopplat till nästa punkt.
- Istället för superhjältenamnen som var på fråga, uppmuntra på ett positivt sätt, hedervärt uppförande. Genom att ha t.ex "förtjänar en kommentar från Dig" under sitt namn om man har ett överdrivet ratio mellan givna/mottagna kommentarer.

Inte speciellt drastiska saker visserligen, men jag tror nog det kan göra en skillnad.

Jag kan tycker detta är två diskussioner.
Den ena hur man stryper inflödet av bilder och den andre hur bilder ska kommenteras.

Att få ladda upp färre bilder tycker jag är helt okej också.

Jag hade ett förslag tidigare där man blev tilldelad bilder som måste kommenteras innan jag får ladda upp för att fler bilder ska få kommentarer. Laddar du upp en bild och ska kunna få fler kommentarer så måste du ha kommenterat andras bilder eller inte ens får ladda upp? Man får ju givetvis kommentera andra bilder också.

Den stora frågan är om ett ratio system minskar inflödet av bilder? Blir lika många bilder och fler kommentarer?
Oavsätt svaret så är jag för förslaget.
 
Stisse...

Jag kan tycker detta är två diskussioner.
Den ena hur man stryper inflödet av bilder och den andre hur bilder ska kommenteras.


Mjo men bådadera är på tal, minska antalet okommenterade bilder var väl grundtanken om jag inte misstagit mej. Därefter kom ett antal olika förslag på det.
Sen i en annan tråd paralellt med denna så ligger det förslag på bonussystem som enligt min mening upphöjer en viss typ av individer och förtrycker den andra. Hårda ord, men bestyckat och analyserat så är det vad det blir, varken större eller mindre värdering än just så för vad det är.

Jag hade ett förslag tidigare där man blev tilldelad bilder som måste kommenteras innan jag får ladda upp för att fler bilder ska få kommentarer. Laddar du upp en bild och ska kunna få fler kommentarer så måste du ha kommenterat andras bilder eller inte ens får ladda upp? Man får ju givetvis kommentera andra bilder också.

Om jag förstått dig rätt så ska man inte ens få välja fritt bland okommenterade bilder utan få några slumpmässigt utvalda?

Den stora frågan är om ett ratio system minskar inflödet av bilder? Blir lika många bilder och fler kommentarer?
Oavsätt svaret så är jag för förslaget


Ja det vet vi ju inte. Men tanken är ju att inga bilder ska vara okommenterade. Så siktet är inställt på dom bilderna som får minst uppmärksamhet. Jag ser inte hur ett ratio ensamt gynnar det.
Det är väl redan bevisat att ett ratio på minst 1:1 redan är uppnått, däremot att vissa bilder har många fler kommentarer. Min syn är att det är en belöning, en sporre för dom som framstått och utvecklats, att dom är värda det. Inte sagt att vissa bilder är värda att vara okommenterade, i en utopi. Men förslaget gynnar inte den grundtanken i sig självt.
Även om ett mkt hårdare ratio blir framvalt, så tror jag inte att folk kommer sikta på en annan typ av bilder än dom individuellt kommenterar idag, det finns ju inget i förslaget som drar det åt det hållet. Vilket endast innebär, att om antalet kommentarer ökar i förhållande till inflödet av bilder, så kommer troligtvis glappet mellan antal kommentarer per bild även öka.

Vad man däremot kommer åt med förslaget, är dom människorna som inte kommenterar alls idag. Dom vill inte kommentera av nån anledning, och om dom kommer kommentera givande blir upp bevis.
Och svaret på det är bonussystem och poäng för första kommentar osv, vilket leder till att dom som redan kommenterar flitigt idag, av egen fri vilja, blir styrda och tvingade vilket inom vad du än pratar om, sänker intresset. Det är inte svårt att hitta liknelser där så jag gör det inte ens.

Men förklara gärna varför du är för det, det är ju därför vi diskuterar. Jag kan mkt väl ha fel, men förklara gärna varför.
 
Nej, vi är nog många som inte tackar. Som ny medlem 2004 tackade jag nästan jämt. Sedan påpekade någon för mig om ett förslag som lämnats av redaktionen för Fs. I det förslaget var innebörden en uppmaning att inte tacka i tid och otid, utan istället tacka genom att motkommentera. På den vägen är det för min del. Jag valde att följa det förslaget. Vet inte om de formuleringarna finns kvar längre.
Dessutom hinner jag inte både tacka och skriva kommentater. Jag väljer då hellre att motkommentera, jag tror att min kommentar uppskattas bra mycket mer än ett standardiserat tack. Om tiden är knapp, måste de rätta prioriteringarna göras - och det tror jag att jag gör. Fast visst kan jag hålla med om att det är tråkigt att inte få respons på den kritik man försökt formulera och oartigt. Men faktum kvarstår att jag hinner bara med antingen eller - inte både och.
/Nonno

Självklart är motkommentar lika värdefull om inte mera, och det är väl ett tack om något!
Mvh.
Assar
 
Nyheten är läst av ca 2000 besökare. Denna forumtråd har ca 7000 visningar. Nyheten ligger också (utöver index) länkad via alla medlemmars profiler (Min sida - till höger under Nytt på Fotosidan) där vi informerar om viktiga saker. Som jag skrev innan. Sådana här trådar slutar alltid med att det är ett fåtal (ofta "negativa" röster) som är flitigast debattörer om vad som personligen passar dem bäst. Ett antal andra, ofta sporadiskt, brukar skriva ett fåtal kommentarer. Så inget nytt under solen. Vi lyssnar och drar våra slutsatser av vad som kan vara bäst för communityn som helhet. Vi brukar sen genomföra förändringen, lyssna på feedbacken, och efter en tid, om det behövs, justera.
 
Jag tjatar nog lite, iom. att jag missade huvudfrågan, inflödet, och eftersom ingen debaterar mina förslag:

1. Bildpool där man ej kan kommentera alls, för folk som inte vill komentera utan bara visa sina bilder (ev. bara ge poäng).

2. Intressegrupper (exv djur, street, etc.) med endast ratio krav av något slag, inga inträdeskrav. Intressegrupper borde ju ge fler kommentarer så länge man är intresserad av samma motiv som man själv plåtar. Borde ju fungera ett tag ivarje fall. Sen kan man ju snabbt byta intressegrupp efter vilket foto man tagit.

3. Intressegrupper med högre krav, som nu finns altså, för de som så önskar.

Att strypa inflödet genom enbart ratio verkar inte så klokt. Redan nu är det ju så, åtminstonde om man som jag är gratismedlem, att jag bara kan ladda upp en bild var 4e dag typ. Det är ju lite irriterande eftersom man vill ha kritik på en hel serie oftast. Vilket gör att när det drar ut på tiden så glömmer man bort hela forumet. Nå, det kanske fungerar bättre för betalande, det vet jag inte.
 
Nyheten är läst av ca 2000 besökare. Denna forumtråd har ca 7000 visningar. Nyheten ligger också (utöver index) länkad via alla medlemmars profiler (Min sida - till höger under Nytt på Fotosidan) där vi informerar om viktiga saker. Som jag skrev innan. Sådana här trådar slutar alltid med att det är ett fåtal (ofta "negativa" röster) som är flitigast debattörer om vad som personligen passar dem bäst. Ett antal andra, ofta sporadiskt, brukar skriva ett fåtal kommentarer. Så inget nytt under solen. Vi lyssnar och drar våra slutsatser av vad som kan vara bäst för communityn som helhet. Vi brukar sen genomföra förändringen, lyssna på feedbacken, och efter en tid, om det behövs, justera.

Med all respekt så väl det en aningen negativ inställning. Jag anser mig inte skrika högt för det som gynnar bara mig personligen. Som jag skrivit flera gånger så tror jag detta leder till elitistiskt tänkande. Jag försöker bidra med det jag kan, bestycka, analysera det som sägs, på ett logiskt sätt, med syftet att inte exkludera några typer av individer. Mångfalden är enligt mitt synsätt rikedomen, att man kan synas och få intryck från många olika vinklar.

Det vore säkert uppskattat att höra eran nuvarande ståndpunkt och inställning med motivation till detta, det är ju högst nödvändigt för att vi ska ha bra utgångspunkt att diskutera ifrån. Att ni även bemöter den kritik som getts med eran logiska uppfattning om varför ni håller med eller inte.
 
Nyheten är läst av ca 2000 besökare. Denna forumtråd har ca 7000 visningar. Nyheten ligger också (utöver index) länkad via alla medlemmars profiler (Min sida - till höger under Nytt på Fotosidan) där vi informerar om viktiga saker. Som jag skrev innan. Sådana här trådar slutar alltid med att det är ett fåtal (ofta "negativa" röster) som är flitigast debattörer om vad som personligen passar dem bäst. Ett antal andra, ofta sporadiskt, brukar skriva ett fåtal kommentarer. Så inget nytt under solen. Vi lyssnar och drar våra slutsatser av vad som kan vara bäst för communityn som helhet. Vi brukar sen genomföra förändringen, lyssna på feedbacken, och efter en tid, om det behövs, justera.

Hur skulle det ha varit om möjligheten att även rösta Ja/Nej till "förslaget"?
Bilden av vad medlemmarna tycker kanske skulle gå emot ert förslag, den risken tar ni givetvis inte! Jag har inte rötat, har nte något att rösta på.
Mvh.
Assar.
 
Var då tanken med att starta trådarna, att hoppas på att få en liten grupp människor, vilket vi är som deltagit i diskussionen, som håller med om nuvarande förslag, snarare än som det är nu, då dom flesta är emot.. ?
När jag titta på denna tråden tolkar jag det tvärt emot, dvs att majoriteten är för förslaget,

Jag räknar med att dom som röstat för 2,4 eller 8 kommentarer per bild är positiva, dom som valt dom andra 2 alternativen sätter jag som negativa, då blir det 58,7 för och 41,3 mot.

Däremot är det så att dom som ser detta som ett dåligt förslag är mer aktiva med att uttrycka sin åsikt.

Mvh Mattias
 
Nyheten är läst av ca 2000 besökare. Denna forumtråd har ca 7000 visningar. Nyheten ligger också (utöver index) länkad via alla medlemmars profiler (Min sida - till höger under Nytt på Fotosidan) där vi informerar om viktiga saker. Som jag skrev innan. Sådana här trådar slutar alltid med att det är ett fåtal (ofta "negativa" röster) som är flitigast debattörer om vad som personligen passar dem bäst. Ett antal andra, ofta sporadiskt, brukar skriva ett fåtal kommentarer. Så inget nytt under solen. Vi lyssnar och drar våra slutsatser av vad som kan vara bäst för communityn som helhet. Vi brukar sen genomföra förändringen, lyssna på feedbacken, och efter en tid, om det behövs, justera.

När är tanken att detta ska införas?

Tror du att detta kommer minska inflödet av bilder? för det är problemet ni vill lösa?
Vad är det direkta problemet med inflödet av bilder? Disk, bandbredd eller serverkapacitet? eller är det en följd av kostnader som ska gå runt kring detta?
Finns ju större siter därute som hanterar bra mycket mer data.


Jag är för förslaget ,men tror samtidigt att kvalitén på kommentarer kommer att bli sämre generellt och hamna på de bilder som idag är okommenterade vilket är bättre än inga alls. ( låter ironiskt men menar det)
 
När är tanken att detta ska införas?

Tror du att detta kommer minska inflödet av bilder? för det är problemet ni vill lösa?
Vad är det direkta problemet med inflödet av bilder? Disk, bandbredd eller serverkapacitet? eller är det en följd av kostnader som ska gå runt kring detta?
Finns ju större siter därute som hanterar bra mycket mer data.


Jag är för förslaget ,men tror samtidigt att kvalitén på kommentarer kommer att bli sämre generellt och hamna på de bilder som idag är okommenterade vilket är bättre än inga alls. ( låter ironiskt men menar det)

Nej inget med kapacitet att göra utan enbart för att försöka få till att fler bilder får kommentarer (dvs ett svar på denna forumtråds ursprungsinlägg). Så att fler medlemmar känner att de får ut något av att ladda upp bilderna. Vi är medvetna om att farhågan är "skräpkommentarer" men för många medlemmar är en enkel kommentar faktiskt väldigt viktigt och förhoppningsvis starten på ett mer aktivt fotograferande, och givande/tagande i bildkritik, som med tiden kanske leder till att medlemmen får självförtroende att verkligen uttrycka sig.

En sak som framkommit är "hjälp till att kommentera" och där skulle vi kunna bli mycket bättre. Jag vet inte exakt men kanske olika fält där man får hintar om hur man kan uttrycka sig. Där får vi fundera mer.
 
Synd ingen var/är intresserad svara på min avslutande fråga

Lägger in en kopia på mitt tidigare inlägg för min fråga kvarstår

Jag är amatör och det sticker jag inte under stol med.
Jag tycker om att fotografera och har gjort så i hela mitt liv.
FS har gett mej möjligheten att få respons och kritik på mina foton.
Önskar och får oftast kreativ kritik som hjälper mej i små små steg framåt i mitt fotograferande.
Lägger in bilder i poolerna just av den anledningen, att jag vill lära och utveckla mej som fotograf.
Ger själv kommentarer så gott jag kan från min amatörmässiga synvinkel och detta uppskattas allt som oftast. Har dock hänt att jag fått "skit" för att inte mina kommentarer varit proffsiga nog. Vilket har förvånat mej eftersom FS medlemmar är av så olika grader av fotografer........vill man endast ha proffskommentarer tycker jag att man skall skulle skriva till sin bild. Eller är detta feltänk av mej?
/Lena
/Lena
 
Lägger in en kopia på mitt tidigare inlägg för min fråga kvarstår


/Lena

Det är tråkigt när sånt händer. Vad är svaret, annat än att många har väldigt svårt att ta negativ kritik. Min personliga åsikt är att du inte ska ta det som annat än att den personen har svårt att ta kritik och att den inte la in bilden för att få annat än beröm, förutsatt att du gav kritiken på ett schyst sätt.
Det har dock varit uppe i den här tråden, plus i andra trådar flera gånger innan, att många blir avskräckta för att ge kontruktiv kritik för att det enligt vissa, nästan aldrig tas emot på ett ok sätt.
Det är inte riktigt min uppfattning, men vissa kan inte ta det, så är det bara.
 
När jag titta på denna tråden tolkar jag det tvärt emot, dvs att majoriteten är för förslaget,

Jag räknar med att dom som röstat för 2,4 eller 8 kommentarer per bild är positiva, dom som valt dom andra 2 alternativen sätter jag som negativa, då blir det 58,7 för och 41,3 mot.

Däremot är det så att dom som ser detta som ett dåligt förslag är mer aktiva med att uttrycka sin åsikt.

Mvh Mattias
Det kan också vara så att inte alla har röstat på något alternativ? Jag har det inte och säkert finns det en och annan till som heller inte har röstat.
Jag är för en Fotosida där medlemmar får kommentarer för att deras bilder väcker något hos betraktaren, som den i sin tur vill dela med sig av till fotografen.
Jag vill inte ha en Fotosida där kommentarer ges av skälet att de ger poäng i ett bonus- och uppladdningssystem.
Jag vill ha en Fotosida där kommenterandet uppmuntras på andra sätt. Det finns ju en del förslag på alternativ och säkert skulle det gå att hitta fler sätt om en tävling utlystes bland medlemmar om att komma med idéer hur man kan på olika sätt uppmuntra och utveckla kommenterandet.
Mina åsikter har inte sin grund i vad som skulle vara bäst för mig som enskild medlem, utan vad jag tror skulle främja en fortsatt positiv utveckling för Fotosidan.
/Nonno
 
Den som ger dig skit för det tycker jag har helt fel inställning. Forsätt på din väg. Får du skit så rapportera till redaktionen på [email protected].

Läs gärna denna texten för att utvecklas som kommenterare:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm

Jag upprepar min fråga till Elmfeldt
Hur skulle det ha varit om möjligheten att även rösta Ja/Nej till "förslaget"?
Bilden av vad medlemmarna tycker kanske skulle gå emot ert förslag, den risken tar ni givetvis inte! Jag har inte rötat, har nte något att rösta på.
Mvh.
Assar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.