Kanske man på något sätt kunde trumpeta lite mer för detta - att man definierar vad man vill ha kritik på, vad det än är - överlag på FS? Och/eller göra det obligatoriskt i kritikpoolerna att definiera vad man vill ha kritik på när man laddar upp en bild. Går det?
Ja, jag är av den åsikten att denna riktlinje skall finnas, och jag tror att det går. Nu är det så att kritiker anser att detta är begränsande eller styrande. Men som jag sa: som man ropar får man svar (jag vet inte vad man ska skriva i bildbeskrivningen för att misslyckas).
Jag väljer "riktlinje" i stället för "regel" på grund av att det förstnämnda begreppet är mer öppet än det sistnämnda.
Man får förstås också vara medveten om att det inte går att auto-kontrollera att innehållet i beskrivningen är informativt på något vis. Det handlar bara om att tro på människans förmåga och goda vilja. Och just tron på människans förmåga och goda vilja, är ju den lösa grund som alla communities på webben bygger på från början, så det kan inte ske någon försämring av det skälet.
För att sätta detta i perspektiv, betrakta följande från Fotosidans "Våra tankar om medlemmars gallerier":
"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."
(Från
http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm)
Detta är alltså Fotosidans riktlinje, skrivet 2001. Vad gäller den? Jo, den adresserar uttryckligen *album*. Det vill säga: inte grupper, inte bildkritik-pooler, inget speciellt, utan helt enkelt våra vanliga album. Det säger väl något om Fotosidans intentioner. Betrakta sedan bilder i grupper, kritikpooler, sällskap och specialintressen.
Jag tror inte någon kan säga att den tanken efterlevs.
Och om nu siffrorna talar sanning har max bara ca 74 000 medlemmar av 130 000 läst nämnda dokument (det finns säkert flera faktorer som gör att siffrorna svänger både hit och dit, men som fingervisning kanske de duger). Och 100 st artikelbetyg snittar på 4 av 5, vilket är positivt!
Jag tänker mig att man kan implementera detta med en fritextruta som man uppmanas skriva i när man lägger en bild i en pool.
Jag är övertygad om att den implementationen:
- höjer procenten kommenterade bilder
- höjer kvaliteten på kommentarerna
- höjer antalet nöjda fotografer
- sänker inflödet av bilder till poolerna.
Är det någon som har konstruktiv kritik på detta?