Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Jag tror du missuppfattat något nu. Att man gillar att kommentera har inget att göra med att antalet meningslösa kommentarer kommer att öka.

Om jag nu inte missförstått de nya reglerna så gäller ration i respektive pool. Det innebär att om jag tycker om att titta på och kommentera i en pool där jag själv inte bidrar med bilder så blir mina kommentarer värdelösa ur ett ratioperspektiv. Jag måste alltså kommentera i den pool jag själv vill ladda upp bilder i för att få vara med där. Hur gärna jag önskar det så har jag inte obegränsat med tid. Jag använder min tid på det sätt jag vill. Tycker jag om att kommentera i en viss pool så gör jag det. Jag tror att det är det bästa sättet att hålla en kvalitativ nivå på ett community. Därför borde 1:1-förhållandet gälla oavsett vilka pooler man deltar i; antingen som bilduppladdare eller som feedbackgivare. Tycker jag om att ge feedback i HDR-poolen samtidigt som jag vill ladda upp bilder i Konsertfoto-poolen så borde det inte vara vattentäta skott mellan dem. Totalt sett hoppas jag ju att jag och andra bidrar som bäst om vi gör det på frivillig basis.

Alla vi som tycker om att bläddra mellan poolers bilder och ge feedback när en bild engagerar på något sätt, vi kommer säkert att fortsätta göra det. Det jag och andra reagerat på är att personer som inte är som oss - som alltså inte har lika lätt att skriva kommentarer - måste börja göra det. Där har du tvånget.

Jag har varit på rätt många communityn genom åren och är det något jag erfarit tydligt så är det att kvaliteten på inlägg/bidrag sjunker när inläggen i sig fungerar som "poäng" för att få delta. Det är därför jag reagerat på den förändring som nu blir ett faktum. Man kan givetvis prova allting men vissa idéer blir inte bättre för det. Därför föredrar jag att reagera innan skadan är skedd. I min värld tjänar alla på det. Att måla ett helt hus lila med svarta prickar för att "se hur det ser ut" tror jag är en dum idé. Det räcker med att visualisera det i huvudet för att inse att det troligen inte blir helt bra.

Tänk, jag fattar inget av detta! Hur kan man spekulera på det sättet? Den som gillar att kommentera behöver verkligen inte uppleva någon skillnad. Vad spelar det för roll att man kvalar för flera uppladdningar -- inte gör det kommenterandet tråkigt på något sätt! Och de som hittills är mycket dåliga på att kommentera, det kanske inte är det av något annat skäl än att de inte kommer sig för. Varför måste man tro att deras kommentarer blir skräp, bara för att kommentarerna kvalificerar för uppladdningar? En del kanske blir skräp, men det kan man ju tycka om en hel del kommentarer redan nu, ifall man är på grinigt humör!
 
Senast ändrad:
Jag vet att detta är off topic, men gällande många bilder i poolerna så är jag övertygad om att vi lägger till bilder enbart för att visa upp sig och sitt verk/foto och inte så mycket för att få ris eller ros på det publicerade, utan bara "locka till sig" besökare. Jag själv har iaf gjort så.

Men vad är syftet med ratio egentligen. Att minska antalet bilder på sidan eller att vi medlemmar skall få mer kommentarer på bilderna?

Man kanske skulle lägga till en ny nivå. Platina. Dyrare men utan ratio begränsning?





----------------
Now playing: Rory Gallagher – Shin Kicker

http://open.spotify.com/track/2qroQM6TVJRzfNXHkENy6H
 
Håller med....

1:1 blir bra... Och visst risken finns att någon enstaka kommer att skriva kommentarer enbart bestående av ett "bra" eller "fint" eller kanske rent av bara en punkt.. Men jag tror inte att de kommer att vara speciellt många...

Jag ser även en annan risk att värdet av en kommentar kommer att sjunka, att det inte kommer vara lika viktigt för medlemmar att få kommentarer längre... Eventuellt kommer man framledes enbart kommentera sina vänner här på Fs...

Enbart spekulationer från min sida... Och jag kan självklart ha helt fel... Men risken finns där.

Men vad som är helt klart är att något måste göras åt det hela... Så kör på testa 1:1

Peter H



Vi kommer att testa att lägga på en "antal kommentar vs inlagda bilder" funktionalitet i bildkritik. Den kommer innebär att man måste skriva en viss mängd kommentarer för att kunna lägga in bilder. Det kommer finns en ratio-parameter som säger t.ex 1:1. Dvs en kommentar, en bild. Man skulle även kunna säga 1:2, dvs två kommentarer, en bild. Eller ännu tajtare ratio om man så vill.

Reglen kommer att appliceras på alla bilder och historiskt, dvs har man laddat upp 100 bilder i bildkritik och skrivit 3 kommentarer, så måste man med 1:1 ration skriva 97 för att kunna ladda upp en ny bild.

Frågan är vad ni tycker är en lämplig ratio. Är 1:1 lagom eller skall vi köra hårdare?

(Vi är medvetna om att det kan bli "skräpkommentarer", men vi tar risken)
 
1:1 blir bra... Och visst risken finns att någon enstaka kommer att skriva kommentarer enbart bestående av ett "bra" eller "fint" eller kanske rent av bara en punkt.. Men jag tror inte att de kommer att vara speciellt många...

Jag ser även en annan risk att värdet av en kommentar kommer att sjunka, att det inte kommer vara lika viktigt för medlemmar att få kommentarer längre... Eventuellt kommer man framledes enbart kommentera sina vänner här på Fs...

Enbart spekulationer från min sida... Och jag kan självklart ha helt fel... Men risken finns där.

Men vad som är helt klart är att något måste göras åt det hela... Så kör på testa 1:1

Peter H

Jag tycker inte om det här förslaget. Varför skall en bild i -Kritiker polen- ligga kvar för "evigt"? Låt en bild ligga , säg 6 månader, kommenterad eller ej. Bildmassan blir mindre, därmed nyare bilder synligare etc. Det är helt befängt att behöva skriva t.ex. 97 kommentarer för att få lägga ut en bild. Går detta igenom lämnar jag med all säkerhet Fotosidan!

Mvh
Azzar.
 
Bra att ni lyfter den här bollen! Att sätta en ratio på uppladdning vs. kommentarer kan säkert vara bra.
Dock, det finns en risk och som man kan se i vissa pooler idag, att kommentarerna blir "fattiga". Av typen "bra komposition" and that's it. Jag skulle gärna se en ratio, samtidigt som jag gärna slår ett slag för det inlägg ni hade/har, "konsten att ge konstruktiv kritik". En artikel som givit mig mycket och där jag försöker tänka till för att ge konstruktiva kommentarer.
Tror att vi Alla, kan bli bättre på det!! /Mvh,
 
Befängd idé

Jag tycker inte om detta. Frågan om ratio ställs som om beslutet redan är fattat att det skall ske på detta sätt, bygga på antalet avgivna kommentarer.
Varför skall bilderna ligga i polen så lång tid, för evigt? Det blir givetvis ohållbart till slut. Låt bilder ligga i -Kritik polen- max 6 månader, men gärna 3 månader. Dels minskas den enorma mängd bilder som det nu är, och det blir bilden som avgör kommentar/kritik, inte hur många kommentarer du själv avgett i förhållande till de antal bilder du har i polen. Att antalet bilder måste begränsas helt klart - men det givna förslaget om antal kommentarer/bilder är inte genomtänkt. Vem har nytta av att det dräller av bilder med totalt värdelösa kommentarer. Och vem skall sätta sig till doms över vad som är en godkänd kommentar? Nej, kom med ett annat förslag!
Mvh
Azzar
 
Anledningen till "historiskt" är att det är enkelt att applicera, plus att det som ligger på minus när det gäller kommentarer får jobba ikapp (vilket väl borde vara ok enligt vårt resonemang och tyckande).

David, "enkelt" är inget argument för genomförandet. Det är en beskrivning av svårighetsgraden hos genomförandet. Att det går att genomföra något, är inget argument för att genomföra det.

Vad ni gör här är att belöna de som inte visste att de kunde bli belönade, och ni bestraffar de som inte visste att de gjorde något fel. Faktiskt: de gjorde inget fel. De har lagt bilder i Bildkritik och av olika skäl inte kommenterat mycket själv. Dessa blir bestraffade utan att ha begått något brott. Jag kan inte se något ok i det.

Men, det här verkar vara mitt eget lilla krig. Ingen annan verkar engagera sig. Vill alla här bestraffa de oskyldiga?
 
Hej
När jag lägger in en bild ger jag också en kommentar till en bild som redan finns i poolen.
Det jag tycker är dåligt då är. Många gånger får man inget svar tillbaka på kommentaren.
Och nästan aldrig ger vederbörande någon kommentar tillbaka.

Lite trist eftersom man på detta sätt söker kontakt med andra fotografer.

Så man bör ge kommentarer
svara på kommentarer
och gärna ge nån kommentar tillbaka

Marianne
 
2) Medlemskapet i grupperna. Att söka medlemskap har jag ibland upplevt som hindrande.
Det här håller jag med om. Jag har en bild som är (i mitt tycke) bra, men inte perfekt, fotat i infrarött och skulle gärna vilja ha lite feedback från andra kunniga. Men att behöva ansöka om medlemsskap i Christer Lindhs prima grupp för en enda bild känns inte så motiverande när det handlar om ett sådant speciellt tillvägagångssätt som infrarött, vilket är något som jag personligen inte fotar med regelbundet.

Detta kanske är ett rätt extremt exempel, men jag tror att själva resonemanget är kan vara bekant även andra - och det kan vara en bidragande orsak till att just "Bildkritik" blir fylld så fort. Självfallet förstår jag syftet med att ansöka om medlemskap, men för de säregna grupperna så är det nog mer stjälpande än hjälpande.
 
Jag blir lite förvånad över att folk verkar tycka att det är jobbigt att kommentera bilder; jag som trodde att det var huvudpoängen med hela forumet. För mig är det väldigt utvecklande och inspirerande att försöka se vad som är bra eller dåligt med en bild, och förmedla mina synpunkter till personen som skapat den. Alla bilder förtjänar en kommentar, om bilden är dålig, säg vad som är dåligt istället för att bara hoppa vidare till nästa bild. Man kanske borde få dubbla poäng om man är först att kommentera en bild?

Problemet med "fattiga" kommentarer borde man enkelt kunna lösa med hjälp av ett bedömningssystem liknande det som redan finns (tummen upp/tummen ner). En meningslös kommentar ger minuspoäng så att man måste lägga upp ännu fler givande kommentarer.

Magnus
 
Hej
När jag lägger in en bild ger jag också en kommentar till en bild som redan finns i poolen.
Det jag tycker är dåligt då är. Många gånger får man inget svar tillbaka på kommentaren.
Och nästan aldrig ger vederbörande någon kommentar tillbaka.

Lite trist eftersom man på detta sätt söker kontakt med andra fotografer.

Så man bör ge kommentarer
svara på kommentarer
och gärna ge nån kommentar tillbaka

Marianne

Jag får lite dåligt samvete om jag fått en riktigt engagerad kommentar och inte skriver en kommentar i dens album tillbaka, jag tycker att det är ett hedervärt tänkande att ge till dom som givit själva.
Men.. i ärlighetens namn.. det är inte alla gånger jag gör, det är kanske max i 50 % av fallen. Däremot svarar jag och tackar under alla kommentarer.

Jag sitter här för att utvecklas inom vissa genres, att inspireras och få nya ideer, lära mej nya tekniker. Ska jag sammanfatta en vettig kommentar på en centrerad anka, det tar mig minst 20 minuter att få det att låta vettigt, för jag tycker det är så totalt intetsägande. Inte för att det _är_ intetsägande, utan pga min smak och intresse. Möjligtvis om den där ankan sitter i ett helt magnifikt motljus med vind i pälsen och rembrandtsljus från sidan, men hur ofta ser man det?
Och där ligger själva problemet, att om jag tvingas skriva en kommentar så kommer jag tröttna och tappa glädjen i det när jag gång på gång får kommentera en bild jag inte känner att jag kan göra rätt för.
Om detta var en bilddagbok däremot, där syftet var att skaffa likasinnade vänner och bildernas fotokvalite inte var av vikt, då vore det vettigt att ha en sån regel, eller inte ens då men jämförelsevis mindre dumt.
 
David, "enkelt" är inget argument för genomförandet. Det är en beskrivning av svårighetsgraden hos genomförandet. Att det går att genomföra något, är inget argument för att genomföra det.

Vad ni gör här är att belöna de som inte visste att de kunde bli belönade, och ni bestraffar de som inte visste att de gjorde något fel. Faktiskt: de gjorde inget fel. De har lagt bilder i Bildkritik och av olika skäl inte kommenterat mycket själv. Dessa blir bestraffade utan att ha begått något brott. Jag kan inte se något ok i det.

Men, det här verkar vara mitt eget lilla krig. Ingen annan verkar engagera sig. Vill alla här bestraffa de oskyldiga?

Jag engagerar mig. Jag har skrivit flera inlägg om att förslaget inte är bra.
För det första; varför skall en bild ligga för "evigt" i polen? Jag tycker begränsning av tiden bilden kommenterad/eller ej, får ligga kvar högst 3-6 månader. Som det är nu, är det för många bilder! Men att antalet kommentarer skall styra hur många bilder jag får lägga upp är ett befängt förslag. Vad sägs?
Mvh
Assar (Azzar i FS)
 
Jag blir lite förvånad över att folk verkar tycka att det är jobbigt att kommentera bilder; jag som trodde att det var huvudpoängen med hela forumet. För mig är det väldigt utvecklande och inspirerande att försöka se vad som är bra eller dåligt med en bild, och förmedla mina synpunkter till personen som skapat den. Alla bilder förtjänar en kommentar, om bilden är dålig, säg vad som är dåligt istället för att bara hoppa vidare till nästa bild. Man kanske borde få dubbla poäng om man är först att kommentera en bild?

Problemet med "fattiga" kommentarer borde man enkelt kunna lösa med hjälp av ett bedömningssystem liknande det som redan finns (tummen upp/tummen ner). En meningslös kommentar ger minuspoäng så att man måste lägga upp ännu fler givande kommentarer.

Magnus

Är det bara jag som ser att alla dessa funktioner med tummar upp, tummar ner, kontroller, ration.. kommer ta tid?
Just för tillfället har jag semester, och mer tid. Men vanligtvis, har jag bytt till ett nattjobb, för att ha tid att satsa lite mer på fotandet på dagtid. Pga detta har jag inte jättemycket tid att lägga på vadsomhelst. Mer tid går ju givetvis till planerande av plåtningar, själva plåtningar, behandling av bilder, retuschering osv, än att sitta och hänga på FS.
Det spelar ju säkert ingen roll om man är arbetslös, precis gått ut skolan, eller av annan anledning har tid att lixom bara göra av med på vadsom. Då kan det till och med vara ett trevligt tidsfördriv att engagera sig timtals i att kommentera bilder för att bygga ratio. Men detta gäller medlemmar som redan betalat ett medlemskap.
 
Jag får lite dåligt samvete om jag fått en riktigt engagerad kommentar och inte skriver en kommentar i dens album tillbaka, jag tycker att det är ett hedervärt tänkande att ge till dom som givit själva.
Men.. i ärlighetens namn.. det är inte alla gånger jag gör, det är kanske max i 50 % av fallen. Däremot svarar jag och tackar under alla kommentarer.

Jag sitter här för att utvecklas inom vissa genres, att inspireras och få nya ideer, lära mej nya tekniker. Ska jag sammanfatta en vettig kommentar på en centrerad anka, det tar mig minst 20 minuter att få det att låta vettigt, för jag tycker det är så totalt intetsägande. Inte för att det _är_ intetsägande, utan pga min smak och intresse. Möjligtvis om den där ankan sitter i ett helt magnifikt motljus med vind i pälsen och rembrandtsljus från sidan, men hur ofta ser man det?
Och där ligger själva problemet, att om jag tvingas skriva en kommentar så kommer jag tröttna och tappa glädjen i det när jag gång på gång får kommentera en bild jag inte känner att jag kan göra rätt för.
Om detta var en bilddagbok däremot, där syftet var att skaffa likasinnade vänner och bildernas fotokvalite inte var av vikt, då vore det vettigt att ha en sån regel, eller inte ens då men jämförelsevis mindre dumt.

Jag har skrivit flera inlägg om att förslaget inte är bra.
Varför skall en bild ligga för "evigt" i polen? Jag tycker begränsning av tiden bilden kommenterad/eller ej, får ligga kvar högst 3-6 månader. Som det är nu, är det för många bilder! Men att antalet kommentarer skall styra hur många bilder jag får lägga upp är ett befängt förslag. Vad sägs?
Mvh
Assar (Azzar i FS)
 
Jag blir lite förvånad över att folk verkar tycka att det är jobbigt att kommentera bilder; jag som trodde att det var huvudpoängen med hela forumet. För mig är det väldigt utvecklande och inspirerande att försöka se vad som är bra eller dåligt med en bild, och förmedla mina synpunkter till personen som skapat den. Alla bilder förtjänar en kommentar, om bilden är dålig, säg vad som är dåligt istället för att bara hoppa vidare till nästa bild. Man kanske borde få dubbla poäng om man är först att kommentera en bild?

Problemet med "fattiga" kommentarer borde man enkelt kunna lösa med hjälp av ett bedömningssystem liknande det som redan finns (tummen upp/tummen ner). En meningslös kommentar ger minuspoäng så att man måste lägga upp ännu fler givande kommentarer.

Magnus
Hela idén är befängd!
Jag har skrivit flera inlägg om att förslaget inte är bra.
För det första; varför skall en bild ligga kvar för "evigt" i polen? Jag tycker begränsning av tiden bilden kommenterad/eller ej, får ligga kvar högst 3-6 månader. Som det är nu, är det för många bilder! Men att antalet kommentarer skall styra hur många bilder jag får lägga upp är ett befängt förslag. Vad sägs?
Mvh
Assar (Azzar i FS)
 
Hej
När jag lägger in en bild ger jag också en kommentar till en bild som redan finns i poolen.
Det jag tycker är dåligt då är. Många gånger får man inget svar tillbaka på kommentaren.
Och nästan aldrig ger vederbörande någon kommentar tillbaka.

Lite trist eftersom man på detta sätt söker kontakt med andra fotografer.

Så man bör ge kommentarer
svara på kommentarer
och gärna ge nån kommentar tillbaka

Marianne

Håller med dig ang. kommentarer.
Men så till det stora antalet bilder i polen.
Hela idén är befängd!
Jag har skrivit flera inlägg om att förslaget inte är bra.
För det första; varför skall en bild ligga kvar för "evigt" i polen?
Jag tycker begränsning av tiden bilden kommenterad/eller ej, får
ligga kvar högst 3-6 månader. Som det är nu, är det för många bilder!
Men att antalet kommentarer skall styra hur många bilder jag får lägga
upp är ett befängt förslag.
Vad sägs?
Mvh
Assar
 
Är det bara jag som ser att alla dessa funktioner med tummar upp, tummar ner, kontroller, ration.. kommer ta tid?
Just för tillfället har jag semester, och mer tid. Men vanligtvis, har jag bytt till ett nattjobb, för att ha tid att satsa lite mer på fotandet på dagtid. Pga detta har jag inte jättemycket tid att lägga på vadsomhelst. Mer tid går ju givetvis till planerande av plåtningar, själva plåtningar, behandling av bilder, retuschering osv, än att sitta och hänga på FS.
Det spelar ju säkert ingen roll om man är arbetslös, precis gått ut skolan, eller av annan anledning har tid att lixom bara göra av med på vadsom. Då kan det till och med vara ett trevligt tidsfördriv att engagera sig timtals i att kommentera bilder för att bygga ratio. Men detta gäller medlemmar som redan betalat ett medlemskap.

Hela idén är befängd!
Jag har skrivit flera inlägg om att förslaget inte är bra.
För det första; varför skall en bild ligga kvar för "evigt" i polen?
Jag tycker begränsning av tiden bilden kommenterad/eller ej, får
ligga kvar högst 3-6 månader. Som det är nu, är det för många bilder!
Men att antalet kommentarer skall styra hur många bilder jag får lägga
upp är ett befängt förslag.
Vad sägs?
Mvh
Assar
 
1:1 blir bra... Och visst risken finns att någon enstaka kommer att skriva kommentarer enbart bestående av ett "bra" eller "fint" eller kanske rent av bara en punkt.. Men jag tror inte att de kommer att vara speciellt många...

Jag ser även en annan risk att värdet av en kommentar kommer att sjunka, att det inte kommer vara lika viktigt för medlemmar att få kommentarer längre... Eventuellt kommer man framledes enbart kommentera sina vänner här på Fs...

Enbart spekulationer från min sida... Och jag kan självklart ha helt fel... Men risken finns där.

Men vad som är helt klart är att något måste göras åt det hela... Så kör på testa 1:1

Peter H

Hela idén är befängd!
Jag har skrivit flera inlägg om att förslaget inte är bra.
För det första; varför skall en bild ligga kvar för "evigt" i polen?
Jag tycker begränsning av tiden bilden kommenterad/eller ej, får
ligga kvar högst 3-6 månader. Som det är nu, är det för många bilder!
Men att antalet kommentarer skall styra hur många bilder jag får lägga
upp är ett befängt förslag.
Vad sägs?
Mvh
Assar
 
Jag har skrivit flera inlägg om att förslaget inte är bra.
Varför skall en bild ligga för "evigt" i polen? Jag tycker begränsning av tiden bilden kommenterad/eller ej, får ligga kvar högst 3-6 månader. Som det är nu, är det för många bilder! Men att antalet kommentarer skall styra hur många bilder jag får lägga upp är ett befängt förslag. Vad sägs?
Mvh
Assar (Azzar i FS)

Är inte detta kraftigt off topic? Hela tråden handlar ju om vilken ratio det skall vara? Tydligen är det ju redan klart att de skall införa ratio.
Nu diskuterar vi (jag har också gjort detta tidigare i tråden) om det är bra eller ej att införa det och om hur det då ev kommer att påverka kvaliteten på påtvingade kommentarer/kritik.



----------------
Now playing: Judas Priest – Eat Me Alive
via FoxyTunes
 
Fler kommentarer än bilder verkar logiskt och rättvist. Bara det inte blir en massa jagande för att skaffa "bild-credits" med nonsens-kommentarer som följd.

Befängd idé
Jag tycker inte om detta. Frågan om ratio ställs som om beslutet redan är fattat att det skall ske på detta sätt, bygga på antalet avgivna kommentarer.
Varför skall bilderna ligga i polen så lång tid, för evigt? Det blir givetvis ohållbart till slut. Låt bilder ligga i -Kritik polen- max 6 månader, men gärna 3 månader. Dels minskas den enorma mängd bilder som det nu är, och det blir bilden som avgör kommentar/kritik, inte hur många kommentarer du själv avgett i förhållande till de antal bilder du har i polen. Att antalet bilder måste begränsas helt klart - men det givna förslaget om antal kommentarer/bilder är inte genomtänkt. Vem har nytta av att det dräller av bilder med totalt värdelösa kommentarer. Och vem skall sätta sig till doms över vad som är en godkänd kommentar? Nej, kom med ett annat förslag!
Mvh
Azzar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.