Catie..
Och därmed försvinner möjligheten för den grupp som uppskattar, kanske känner varann, och mest vill säga "schyst bild kompis"
Varför då? Känner du att det inte längre är givande att skriva en kommentar ens till en vän om du inte vet med dig att du blir upp-tummad?
Poängen är väl att regleringen är menad att få ordning på antalet kommentarer, vilket motsäger kvaliteten på kommentarer som jag ser det.
Ditt förslag förutsätter ännu en reglering som skapar tankar och reaktioner beroende på individers olikhet, förmåga att ta kritik, behov och intresse av olika typer av kritik.
Den typen av reaktioner, upprörda känslor, utnyttjande av systemet kan bara öka under reglering, eftersom folk då är beroende av det i något dom ev. har betalat medlemskap för dessutom, vilket utan en reglering inte är direkt nödvändigt att reagera känslomässigt över om man inte själv väljer det eller har problem att ta kritik.
Regleringen blir nästan som grunden till problemet.
hur ser det då ut när vissa får tummen ner för att folk generellt har väldigt svårt att ta kritik.
jag har högre tankar än så om människor. Men i så fall kan du ju alltid tumma upp den kommentaren, så står det 1-1 sas. Annars kan man strunta i tummen ner funktionen...
Nu vet jag inte om jag hänger med på vad du menar..
Att det inte är kul och givande att skriva konstruktiva kommentarer för att man får glåpord tillbaka, har varit uppe flertalet gånger i forumet. Det kommer då några välvilliga själar och beskriver hur dom anser konstruktiv kritik, eller feedback som det tydligen hellre kallas, på ett sätt som vemsomhelst kan ta.
Enligt min uppfattning så är antalet som lägger in bilder enbart för beröm klart underskattad.
Varför blir vi då inte bara av med dom då?
Ptja, en sak är att, FS vill troligtvis få alla att känna sig välkomna, som att detta ger dom nåt, för att dom tjänar pengar på medlemskap, och då har vi närmat oss en lösning som reglerar ner antalet medlemmar.
En annan sak är att vem är vemsomhelst, att tala om vad som är givande. Det är väldigt svårt att avgöra för två helt olikartade människor på FS om en kommentar var skriven konstruktivt i välmening eller inte. Då blir det snarare en kamp att skriva så många kommentarer man kan för att få lägga in bilder, en jakt på att lista ut vad vissa personer vill höra.
Det blir ett väldigt knepigt regleringssystem, i nåt som för dom flesta är en hobby, ...snip... då blir det rentav omöjligt att mäta kommentarers värde i konstruktiv kritik.
Hur menar du då? Vad är knepigt med ett musklick? En grov mätning som tummen upp (0/1) anser jag inte vara att mäta en kommentars värde, mer än att helt enkelt sålla fram de givande kommenarerna och sålla bort de som ingen (av de som läser kommenaren) har nytta av
Ja detta blir ju väldigt tydligt förvirrat tycker jag, och knappast fungerande. Vad som är givande för en person är helt enkelt inte givande för nästa. Vad som är givande för en person kan samtidigt anses som inte givande, eftersom det handlar om utveckling och outforskad mark.
Oavsett om skaparen av bilden, eller en moderator ska sitta och bedöma kommentarerna, så blir det en väldigt svår värdefråga som knappast alla kan hålla med om. Kan inte alla hålla med, så anser jag att det är bättre att hålla sig ifrån regleringar, så får folk samsas bäst dom kan i naturlig ordning. Reglering=passande för en grupp människor, uteslutande för en annan grupp.
Den möjligheten har vi redan idag ...snip...
Det här handlar inte om den möjligheten, utan om att reglera värdet i något som är så svävande och beroende av ett laglöst land som konst är. Ihop med att foto är såpass brett, det går inte att jämföra t.ex landskap med fashion som sagt, det är två helt olika saker.
Och hur menar du att laglösheten i att inte bedömma kommentarer medför att kommentarerna blir fler och mer givande? Vad föreslår du? (förövrigt vill jag tipsa dig om specialpoolerna, när det gäller att få mer givande kommentarer på specifika foto-områden som .tex. landskap eller mode)
Jag föreslår inte att kommentarerna ska bli fler. Jag föreslår att folk slutar att ta det som ett problem att vissa av bilderna är okommenterade. Varför är det så hemskt? För mej var det en morot att kämpa med att få 1, o sen 2, o sen tre kommentarer på mina nya bilder. Det finns tillräckligt med inspiration ute på nätet, tillome bara här på FS, för att utvecklas tillräckligt för att få kommentarer i bildkritikpoolen.
Jag har väl familj och vänner att visa mina bilder för som säger att jag är jätteduktig när jag kanske inte är det.
Jag förstår därför inte varför folks lycka falskt placeras i händerna på dom som inte kommenterar. Att alla är värda hit och dit.
Mycket enkelt - tumma inte upp "skärpa-kommentarerna" och beskåda proffsens bilder där de lägger upp dem, vilket rimligtvis inte är under "bildkritik" (vilket denna diskussion handlar om) Om de nu inte, de facto, önskar just b i l d k r i t i k...
Först det första har jag aldrig kallat några kommentarer för skräp, tvärtom.
Ska jag inte tumma upp en kommentar som gavs av glädje och välvilja från en invidiv som gav den från uppriktigt engagemang för att jag personligen inte känner att den gav mig nåt, och det ska leda till att den personen får söka sig vidare för att själv få lägga upp sin bild?
Jag tror att proffsens enstaka bilder är små guldkorn som höjer hela forumet bildkritik och gör att just så många människor söker sig till fotosidan.
Och där tänker vi olika... jag tänker att regleringar är ett sätt att råda bot på den förvirring och ostruktur, som man nu upptäckt uppstått i poolen bildkritik, där inflödet av bilder bedöms som mycket högre än mängden faktisk kritik. Man skulle ju kunna önska att "man ger lite om man vill ha", och i så fall hade vi inte haft denna diskussion, men nu är det inte så. Nu ges det mycket mindre än vad det vill has...
Smisk kanske skulle vara något, eller en fin uppmuntrande bukett av rosor. Och visst - morötter är väl bättre än piskan.
Så... har du några ickereglerande morötter att föreslå som skulle råda bot på detta problem?
Jag kan gärna ta på mej roller som officiell spanker =)
Du som kvinna borde väl kunna uppskatta den känslomässiga skaparglädje som skapas i kaos och ostrukturerade saker?
Som sagt, personligen har jag inga problem att i dagsläget leva upp till ett sånt ratio, men principiellt är jag som sagt emot det av förklarade skäl.
Är det verkligen ett så stort problem då? Jag upplever det inte så. Däremot är det ju sommar, det blir lite mer lojt då, folk är ute och badar och gör annat, har semester och det sista dom tänker på är troligtvis vilka skyldigheter dom har på fotosidan.se.