Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Jag tycker det är betydligt mer givande om alla försöker komma med konstruktiva förslag. Att såga andras förslag är ingen sport. Det är faktiskt så att inflödet/kommentarsgivande är något som vi behöver adressera och vi har testat massa saker genom åren.

Azzar, du behöver inte upprepa din inställning. Den har iallafall nått fram ordentligt till mig.

Tack för kommentaren!
Glädjande!
Assar
 
Catie..

Och därmed försvinner möjligheten för den grupp som uppskattar, kanske känner varann, och mest vill säga "schyst bild kompis"

Varför då? Känner du att det inte längre är givande att skriva en kommentar ens till en vän om du inte vet med dig att du blir upp-tummad?


Poängen är väl att regleringen är menad att få ordning på antalet kommentarer, vilket motsäger kvaliteten på kommentarer som jag ser det.
Ditt förslag förutsätter ännu en reglering som skapar tankar och reaktioner beroende på individers olikhet, förmåga att ta kritik, behov och intresse av olika typer av kritik.
Den typen av reaktioner, upprörda känslor, utnyttjande av systemet kan bara öka under reglering, eftersom folk då är beroende av det i något dom ev. har betalat medlemskap för dessutom, vilket utan en reglering inte är direkt nödvändigt att reagera känslomässigt över om man inte själv väljer det eller har problem att ta kritik.
Regleringen blir nästan som grunden till problemet.

hur ser det då ut när vissa får tummen ner för att folk generellt har väldigt svårt att ta kritik.

jag har högre tankar än så om människor. Men i så fall kan du ju alltid tumma upp den kommentaren, så står det 1-1 sas. Annars kan man strunta i tummen ner funktionen...


Nu vet jag inte om jag hänger med på vad du menar..
Att det inte är kul och givande att skriva konstruktiva kommentarer för att man får glåpord tillbaka, har varit uppe flertalet gånger i forumet. Det kommer då några välvilliga själar och beskriver hur dom anser konstruktiv kritik, eller feedback som det tydligen hellre kallas, på ett sätt som vemsomhelst kan ta.
Enligt min uppfattning så är antalet som lägger in bilder enbart för beröm klart underskattad.
Varför blir vi då inte bara av med dom då?
Ptja, en sak är att, FS vill troligtvis få alla att känna sig välkomna, som att detta ger dom nåt, för att dom tjänar pengar på medlemskap, och då har vi närmat oss en lösning som reglerar ner antalet medlemmar.
En annan sak är att vem är vemsomhelst, att tala om vad som är givande. Det är väldigt svårt att avgöra för två helt olikartade människor på FS om en kommentar var skriven konstruktivt i välmening eller inte. Då blir det snarare en kamp att skriva så många kommentarer man kan för att få lägga in bilder, en jakt på att lista ut vad vissa personer vill höra.

Det blir ett väldigt knepigt regleringssystem, i nåt som för dom flesta är en hobby, ...snip... då blir det rentav omöjligt att mäta kommentarers värde i konstruktiv kritik.

Hur menar du då? Vad är knepigt med ett musklick? En grov mätning som tummen upp (0/1) anser jag inte vara att mäta en kommentars värde, mer än att helt enkelt sålla fram de givande kommenarerna och sålla bort de som ingen (av de som läser kommenaren) har nytta av


Ja detta blir ju väldigt tydligt förvirrat tycker jag, och knappast fungerande. Vad som är givande för en person är helt enkelt inte givande för nästa. Vad som är givande för en person kan samtidigt anses som inte givande, eftersom det handlar om utveckling och outforskad mark.
Oavsett om skaparen av bilden, eller en moderator ska sitta och bedöma kommentarerna, så blir det en väldigt svår värdefråga som knappast alla kan hålla med om. Kan inte alla hålla med, så anser jag att det är bättre att hålla sig ifrån regleringar, så får folk samsas bäst dom kan i naturlig ordning. Reglering=passande för en grupp människor, uteslutande för en annan grupp.

Den möjligheten har vi redan idag ...snip...
Det här handlar inte om den möjligheten, utan om att reglera värdet i något som är så svävande och beroende av ett laglöst land som konst är. Ihop med att foto är såpass brett, det går inte att jämföra t.ex landskap med fashion som sagt, det är två helt olika saker.

Och hur menar du att laglösheten i att inte bedömma kommentarer medför att kommentarerna blir fler och mer givande? Vad föreslår du? (förövrigt vill jag tipsa dig om specialpoolerna, när det gäller att få mer givande kommentarer på specifika foto-områden som .tex. landskap eller mode)


Jag föreslår inte att kommentarerna ska bli fler. Jag föreslår att folk slutar att ta det som ett problem att vissa av bilderna är okommenterade. Varför är det så hemskt? För mej var det en morot att kämpa med att få 1, o sen 2, o sen tre kommentarer på mina nya bilder. Det finns tillräckligt med inspiration ute på nätet, tillome bara här på FS, för att utvecklas tillräckligt för att få kommentarer i bildkritikpoolen.
Jag har väl familj och vänner att visa mina bilder för som säger att jag är jätteduktig när jag kanske inte är det.
Jag förstår därför inte varför folks lycka falskt placeras i händerna på dom som inte kommenterar. Att alla är värda hit och dit.

Mycket enkelt - tumma inte upp "skärpa-kommentarerna" och beskåda proffsens bilder där de lägger upp dem, vilket rimligtvis inte är under "bildkritik" (vilket denna diskussion handlar om) Om de nu inte, de facto, önskar just b i l d k r i t i k...

Först det första har jag aldrig kallat några kommentarer för skräp, tvärtom.
Ska jag inte tumma upp en kommentar som gavs av glädje och välvilja från en invidiv som gav den från uppriktigt engagemang för att jag personligen inte känner att den gav mig nåt, och det ska leda till att den personen får söka sig vidare för att själv få lägga upp sin bild?

Jag tror att proffsens enstaka bilder är små guldkorn som höjer hela forumet bildkritik och gör att just så många människor söker sig till fotosidan.

Och där tänker vi olika... jag tänker att regleringar är ett sätt att råda bot på den förvirring och ostruktur, som man nu upptäckt uppstått i poolen bildkritik, där inflödet av bilder bedöms som mycket högre än mängden faktisk kritik. Man skulle ju kunna önska att "man ger lite om man vill ha", och i så fall hade vi inte haft denna diskussion, men nu är det inte så. Nu ges det mycket mindre än vad det vill has...

Smisk kanske skulle vara något, eller en fin uppmuntrande bukett av rosor. Och visst - morötter är väl bättre än piskan.

Så... har du några ickereglerande morötter att föreslå som skulle råda bot på detta problem?


Jag kan gärna ta på mej roller som officiell spanker =)

Du som kvinna borde väl kunna uppskatta den känslomässiga skaparglädje som skapas i kaos och ostrukturerade saker? :p

Som sagt, personligen har jag inga problem att i dagsläget leva upp till ett sånt ratio, men principiellt är jag som sagt emot det av förklarade skäl.
Är det verkligen ett så stort problem då? Jag upplever det inte så. Däremot är det ju sommar, det blir lite mer lojt då, folk är ute och badar och gör annat, har semester och det sista dom tänker på är troligtvis vilka skyldigheter dom har på fotosidan.se.
 
Lite information om ratio-logiken:

- Vi kan också börja räkna från ett visst datum, om man oroar sig för att det blir jobbigt att komma ikapp etc. Så vi skulle kunna börja från noll, dvs "alla måste skriva en kommentar först för att kunna lägga in bild". Osäker vilket känns mest rätt/fair.

- Borttagna bilder räknas med i "inlagda bilder"-räkningen så man kan inte "fuska" på det sättet.

- Endast kommentarer givna på andras bilder i den poolen räknas.

Lite statistik:

- 210 675 bilder i Bildkritik (varav 4 700 är borttagna)
- 592 874 kommentarer i Bildkritik (svarskommentarer exkluderade)

Så där ser det ut som ca tre kommentarer per bild. Man får väl dra slutsatsen att vissa bilder har många och många har inga.
 
Tomas, om jag förstår dig rätt så står du för;

- ratio är ok eftersom det inte kommer beröra dig och ditt beteende.
- men du är emot det
- det är bra som det är. De som inte får kommentarer får kämpa lite.

Dock är det felaktigt att tro att det hela handlar om något som uppkommit under sommaren. Det är bara att söka och de hittar trådar året runt om det som folk tycker det är ett stort problem.
 
Tomas, om jag förstår dig rätt så står du för;

- ratio är ok eftersom det inte kommer beröra dig och ditt beteende.
- men du är emot det
- det är bra som det är. De som inte får kommentarer får kämpa lite.

Dock är det felaktigt att tro att det hela handlar om något som uppkommit under sommaren. Det är bara att söka och de hittar trådar året runt om det som folk tycker det är ett stort problem.

Jag berörs troligtvis inte av det i mitt beteende här på FS, däremot tycker jag inte det är ok. Förövrigt rätt.

Jo men sök på vad du vill så får du upp att det finns människor som tycker precis vadsomhelst. ;) Skämt åsido så är det ju faktiskt naturligt att folk vill ha mer än dom får, speciellt om dom inte får nåt. Men måste dom ha nåt då? Det låter lite kallt o känslolöst, men det är ju en fotosida och inte en bilddagbok..
O andra sidan, vill ni som bestämmer och äger FS att det ska finnas ett ratio för att försöka få alla bilder kommenterade och alla invivider en i gruppen så är det ju så det är.
Det ska bli intressant att se hur det går.

Det är även mycket möjligt att folk knappt märker av det och att denna tråden har blivit en större höna än nödvändigt.
 
Det är absolut inte meningen att provocera nu, men litegrann kan jag känna att du gör en höna av en fjäder. Självklart tvingas ingen att välja bort en bild man skulle vilja kommentera, det finns nämligen ingenting som säger att man inte kan kommentera både den bilden, och en bild i kritikpoolen. Det vore väl bara bra om man gjorde så, målet är ju att öka kommenterandet. Är man dessutom flitig kommenterare borde det inte vara så jobbigt att kommentera en bild i kritikpoolen för varje bild man vill lägga in i kritikpoolen.

Men som sagt, ibland får man nog komma överrens om att man inte kommer överrens :) Eller i alla fall om att man tycker olika :)
Kanske kan man tycka att jag gör en höna av en fjäder, men för det första tycker jag inte att särskilt många bilder är lätta att kommentera, varje kommentar tar rätt mycket tid för mig att formulera och mycket tid tar det också att titta noga på bilden innan jag kan bilda mig en uppfattning om vad den förmedlar. Jag kommenterar bilder som jag har något att säga om - inte alls utifrån om de ligger i en pool eller inte. Jag ger i huvudsak kommentarer till dem som kommenterat bilder hos mig. Jag vill försöka ge fotografen något med substans när jag kommenterar - lyckas dock inte så ofta med det (med utgångspunkt från de få "tumme upp" jag hittills fått. ;)
För det andra har jag numera inte så mycket tid för Fs som jag förr hade. Den egna lediga tiden för kommentarer är knapp och är man då ingen snabb typ, då sk*ter det sig rätt snart (ursäkta mitt opolerade språk).

Jo, visst är det så att vi nog får komma överens om att vi inte kommer överens. Inte illa det heller. :D

Nu är det dags för mig att rensa dryga 10 kilo kantarell som vi plockat i dag och som ska vara entrérätt i form av gratinerad kantarelltoast i morgon på kräftskivan.
Förmodligen kommer jag att titta in lite då och då i forumtråden under kvällen (vad gör man inte för att försöka smita undan svamprensning). För mig är det intressant att få ta del av andras tankar i ämnet.
Vänligen
Nonno
 
Lite information om ratio-logiken:

- Vi kan också börja räkna från ett visst datum, om man oroar sig för att det blir jobbigt att komma ikapp etc. Så vi skulle kunna börja från noll, dvs "alla måste skriva en kommentar först för att kunna lägga in bild". Osäker vilket känns mest rätt/fair.

Det känns inte särskilt ok att de som verkligen har försökt kommentera ska mer eller mindre straffas för att det kommenteras för lite och ett ratio-system därför införs. En sådan paradox kan inte kännas annat än helt fel.
Möjligen kan väl de som inte brytt sig om att kommentera få ett tak på säg max 20 kommentarer innan första bilden får läggas in. Att tvingas kommentera ifatt med 50 - 100 kommentarer kan nog ta luften ur folk och det blir ett himla liv.
/Nonno
 
Kan man inte komplettera med en pool som funkar enligt "ratio-modellen" och se vart det leder?

Spontant gillade jag förslaget. Ska man då bara kalla den ratiotestpoolen, eller göra den till en mjukstart eller hårdkritik.
Problemet ligger framförallt i att nybörjarna inte får kommentarer som jag förstått, som Elmfeldt poängterade så skiljer det troligtvis stort på antal kommentar mellan olika bilder.
Då är det spontant logiskt att använda den i mjukstart, men då håller sig kanske dom som kan bidra med erfarenhet och expertis därifrån eftersom dom själva inte får ut lika mycket av kommentarer..
Lägger man den som hårdkritik så kanske dom som regleringen är ämnad för håller sig därifrån för att dom anser att dom inte är redo för det? Glappet blir då ännu större.

Lägger man den som ännu en bildkritikpool så tror jag dom flesta kommer lägga in bilder där pga nyhetens behag i hopp om att alla bilder kommer få kommentarer. Det blir nog väldigt svårt att på nåt logiskt sätt jämföra framgången mellan den och den gamla bildkritikpoolen.
Själva existensen av regleringen tror jag öppnar upp för tänkandet att, "ska jag behöva kommentera så ska jag ha betalt i kredit för det" för vissa. Vilket då leder till att den gamla bildkritikpoolen för möjligen ännu förre kommentarer.

Ska det genomföras och mätas så tror jag man ska göra det så heltäckande som möjligt, i alla pooler. Så att alla är en del av det.
 
Tomas. En kovändning? :) Du tyckte ju precis att det inte var ok. Känns mest som vi nu gått över till semantik och argumentationsteknik.

Vi är ganska säkra på att införa ratiologiken på Bildkritik, vi har drivit sajten sen 2001 och vet att detta är inte ngt taget ur luften. Speciellt med "nollställning" från införandet datumet. Det blir som att testa i en ny pool, men i en viktig stor pool. Kör vi så så har vi även tvivlaren Tomas med oss :)

Nonno, du har ca 10:1 i Bildkritik just nu. Och skulle vi köra historiskt så skulle du kunna lägga in ca 1300 bilder innan du behöver skriva en ny kommentar. Du är alltså en role-model i bildkritik.
 
Lägger man den som ännu en bildkritikpool så tror jag dom flesta kommer lägga in bilder där pga nyhetens behag i hopp om att alla bilder kommer få kommentarer.

Det är förstås en fara men där kanske man skulle kunna ösa på och vara hård och bara räkna "tummenuppkommentarer" till kvoten som gör att man får lägga in bild?
Visst, då uppstår naturligtvis dilemmat med folk som känner sig förfördelade eller felaktigt behandlade när dom får sin kommentar refuserad, men... det kanske blir självsanerande efter ett tag?
 
David, en tanke...

Är det inte en fara att ratiomodellen gör att de bilder som redan nu får många kommentarer får ÄNNU fler kommentarer bara för att det är så lätt att glida in där och skriva ett "Men guu så fint" och sen har man sin kommentar klar och kan lägga in en bild?
 
David, en tanke...

Är det inte en fara att ratiomodellen gör att de bilder som redan nu får många kommentarer får ÄNNU fler kommentarer bara för att det är så lätt att glida in där och skriva ett "Men guu så fint" och sen har man sin kommentar klar och kan lägga in en bild?

Låter inte helt otroligt. Men om vi kan få till en smart ekvation som premierar bra kommentarer så kanske vi kan komma undan det med. Kika här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110823
 
Tomas. En kovändning? :) Du tyckte ju precis att det inte var ok. Känns mest som vi nu gått över till semantik och argumentationsteknik.

Vi är ganska säkra på att införa ratiologiken på Bildkritik, vi har drivit sajten sen 2001 och vet att detta är inte ngt taget ur luften. Speciellt med "nollställning" från införandet datumet. Det blir som att testa i en ny pool, men i en viktig stor pool. Kör vi så så har vi även tvivlaren Tomas med oss :)

Nonno, du har ca 10:1 i Bildkritik just nu. Och skulle vi köra historiskt så skulle du kunna lägga in ca 1300 bilder innan du behöver skriva en ny kommentar. Du är alltså en role-model i bildkritik.

Nej jag är fortfarande emot det, men det verkar ju som om detta är bestämt. Det jag menade var att om så blir fallet, så tror jag det tjänar på att vara omfattande och inte i en ny separat pool, om det ska kunna fungera och därefter mätas.

Nollställandet är jag för, även om jag känner att vissa individer som Nonno gjort sig förtjänt av en bonus.

En annan sak är att bildkritik-mjukstart inte riktigt fungerar, eftersom det alltsom ofta poppar upp bilder som är i mina ögon mer genomtänkta och uttrycksfulla än i vanlig bildkritik. Kanske slå ihop dom i samma veva så motståndarna inte kan rymma dit.
Jag personligen klickar alltid på [Bilder->Alla nya kritikbilder] och får då upp även dom i mjukstart, vet inte hur vanligt det är dock.
 
Ett "problem" då man är amatör som jag är tex. Samt inte kan så mycket.. Hur sjutton skall någonsin mina komentarer bli av så kallad kvalitativ kvalitet och inte enbart en komentar??

Jag försöker ju komentera . Men komentarerna blir ju mest sett ur fotoperspektiv "ytliga" i sin sort och typ.. Detta därför min egen begränsning i nivå gör ju jag svårligen kan ens ge riktiga komentarer..

Där är snarast problematiken med komentarantalen tror jag... Vi är så många amatörer som är medlemmar och därför blir det inte så många komentarer från vår sida....... Och vilken amatör kan ge proffsen kvalitativa komentarer tro? Jag har svårt att se nån amatör grejar det...

Och Entusiasterna/proffsen är endast i stort sett komenterande av "de sina" i samma nivå och sällan kommenterande av våra amatörbilder...

Så jag begriper faktiskt inte alls logiken med reglering då problematiken troligt finns på helt annat plan egentligen...
 
Nonno, du har ca 10:1 i Bildkritik just nu. Och skulle vi köra historiskt så skulle du kunna lägga in ca 1300 bilder innan du behöver skriva en ny kommentar. Du är alltså en role-model i bildkritik.

Fast så tänker jag att man inte skulle kunna ha det heller - att man får hur många bilder som helst att lägga in, borde finnas tak både för hur många bilder man kan få lägga in från start likväl som att man inte ska behöva skriva sig svettig och olycklig på kommentarer för att komma ifatt. Ett mellanting måste väl gå att ha i stället för nollställning?!

Hmmm...jag trodde faktiskt att jag mest kommenterat bilder som inte ligger i bildkritikpoolen....mycket överraskande siffror måste jag säga.
/Nonno
 
Låter inte helt otroligt. Men om vi kan få till en smart ekvation som premierar bra kommentarer så kanske vi kan komma undan det med. Kika här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110823

Det där karmasystemet leder antagligen till att det blir en liten elit, vars bedömningar betyder nästan allt, medan det stora flertalet har minimalt inflytande. Det kanske funkar, men mycket till community blir det ju inte på det sättet.
 
Mayro: Ett "problem" då man är amatör som jag är tex. Samt inte kan så mycket.. Hur sjutton skall någonsin mina komentarer bli av så kallad kvalitativ kvalitet och inte enbart en komentar?

Nonno: Det behöver ju inte vara så hemskt avancerat. Gör som vi alla gjort i början, försök - våga skriva om hur du upplever bilden och vad du gillar mest i den och om du har några funderingar om det finns något som kunde gjorts på ett annat sätt? Jag försöker kommentera som den amatör jag är och vet väl egentligen inte hur konstruktiva mina kommentarerna är. Men försöker man inte, kommer man heller aldrig att lära sig. Sedan finns det alltid de som aldrig tycker att en kommentar är god nog för deras bilder. Kommentaren har i deras ögon alla brister i världen. So what?
Men genom att kommentera så lär du dig att "se bild" snabbare och på ett annat sätt.
Vänligen
Nonno
 
Ett "problem" då man är amatör som jag är tex. Samt inte kan så mycket.. Hur sjutton skall någonsin mina komentarer bli av så kallad kvalitativ kvalitet och inte enbart en komentar??

Jag försöker ju komentera . Men komentarerna blir ju mest sett ur fotoperspektiv "ytliga" i sin sort och typ.. Detta därför min egen begränsning i nivå gör ju jag svårligen kan ens ge riktiga komentarer..

Hoppas det är ok att jag bara citerar det jag vill kommentera :)

Jag förstår, och minns, känslan! Någon sa till mig, och det betydde mycket för mig och därför vill jag föra det vidare, att det kvittar fullkomligt hur duktig fotograf man är för att kommentera bilder. Och det är ju faktiskt sant! Oavsett hur mycke eller lite erfarenhet man har som fotograf, så har man garanterat mer erfarenhet av att titta på bilder (och därav känslomässigt reflektera över bilder). Altså, vad man känner är viktigast i en kommentar, sedan om man inte kan jargongen så väl spelar ingen större roll. Men det är klart att alla inte kan "ta" en kommentar från en "nybörjare" eller "amatör". Har själv flertalet gånger råkat ut för s.k. "proffs" som ifrågasätter att jag inte tycker deras felexponerade "modellbilder" med tråkig min/pose och trist ljus inte håller en hög klass. Jag brukar vara rätt ärlig med vad jag tycker, både i kommentarer och forumen. Men en "vanlig" försvarsteknik är "dina bilder är ju inte bättre". Och? Som om det spelar någon roll...man behöver ABSOLUT inte ta lika bra/fina bilder själv för att vara "kvalificerad" att kommentera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.