Nu var inte detta till mej, men jag ansökte till den poolen men fick inte vara med. Jag gråter inte för det, det finns andra vägar att gå för att få utlopp för det man vill. Precis som andra kommer tänka, som är betalande medlemmar och inte längre känner att FS ger dom det dom vill. Då syftar jag i detta fallet på kvaliten i kommentarer, vilket redan nu är dåligt efter mina behov, som garanterat inte kommer öka med en större kvantite kommentarer pga krav.
Jag skulle ärligt talat gärna betala om det fanns en tjänst att få sina bilder bedömda och utförligt kommenterade av en grupp yrkesverksamma branschfolk som jag själv beundrar.
Vad är en dålig bild? Som sagt, det beror på helt och hållet vad utgångspunkten är. Snapshots från familjesemestern tagna med en gammal instamatic är mycket möjligt helt ovärderliga för den familjen. Men är det så hemskt att dom bilderna inte får så många kommentarer i en bildkritikpool som bedömer uttrycksfullhet och fotografisk kvalite?
Är jag helt ute och cyklar om jag gissar att det kan ligga nån tanke i att FS förmyndare vill ha fler kommentarer på _alla_ bilder för att göra sidan mer allmänt populär och på så sätt få in fler betalande medlemmar? Inget fel i det, även om sidan genom detta förslag går mot vad jag personligen ser som en positiv riktning.
Oavsett vilken bransch man tittar på, så är väl olika typer av forum, t.ex gym, butiker som för konstnärsmaterial eller vadsomhelst, aldrig speciellt framgångsrika genom att inrikta sig specifikt på eliten. Detta ser jag som ett steg i riktningen att rikta sig mer till den allmänna svenssonhobbyfotografen, vilket väl torde vara ifrån högsta high-end-fotografi.. Alltså ett steg från kvalite i kommentarer som riktar sig åt kommersiell "elit-foto", om jag får kalla det så (låter rätt töntigt visserligen).
Det är nog dessutom ganska många av alla som lägger in bilder i bildkritik som egentligen bara söker beröm för bilden dom visar upp, om vi ska vara helt ärliga.
Sen för att kommentera det nån skrev om varför man bara skulle kommentera bilder man gillar? Jag får ha väldigt lite att göra för att ha tid och engagemang att kommentera en bild som säger mej absolut ingenting. Är det konstigt? För mej är det fullt mänskligt och normalt att man söker sig till det som tilltalar en, omger sig med det för att själv utvecklas. Det är mänsklig natur.
Förövrigt håller jag med om att man gärna borde ta sig en titt i personers album som gett en kommentarer och kanske skriva nånting, det hör ju till gott uppförande.
Vi är dock alla personer bakom en varsin skärm, som i dom flesta fall inte måste varken måste älska varann eller umgås. Vi är här för att vi har ett gemensamt intresse, vilket har väldigt olika undergrupper. Fashion och landskap t.ex, har väldigt lite med varandra att göra.
Fotosidan är ju inget nytt land som byggs med höga murar runtom där alla _måste_ vara överens och kommunicera med allt och alla.
Jag får generellt fler kommentarer från bildritikpoolen än i dom specifika grupperna. För mej borde det var mer logiskt att kräva kommentarer för att få lägga in bilder där, där man faktiskt specifikt delar ett visst intresse, vilket inte riktigt är så specifikt i "bildkritik.
Men hur kan du vara så säker att det blir som du tror? Och tänk också på att många medlemmar har olika nivåer och krav. Om du känner att du kommit långt och har högre krav så har vi ju grupper där kraven på bildkritik är betydligt högre, tex:
http://www.fotosidan.se/groups/kritiskmassa/index.htm.
Vi försöker tillgodose alla medlemmars krav med olika små tillhåll och funktioner.