Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Nonnos poäng är väl att hon gärna kommenterar, men att hon kommenterar bilder som hon känner att hon har något att skriva om? I mina ögon bidrar hon - och andra - till ett kvalitativt community genom att agera så. Nu kommer en regel som innebär att hennes engagemang enbart "belönas" om hon kommenterar i en viss pool. Jag kan överhuvudtaget inte se varför det skulle vara något annat än en försämring för oss alla.

Om det är den enda poolen du använder här på FS är det väl inte mer än rätt att du åtminståne ger en kommentar per egen inlagd bild "tillbaka" till poolen??

Edit: Jag kompletterar med en fråga till elmfeldt:

Är det ok att "utnyttja" olika grupper, genom att bli medlem, lägga in bilder som man får kommenterade, men sen inte kommentera några bilder i den gruppen? Jag har noterat att två av grupperna som jag är medlem i har egna uppsatta regler om detta, kan man tolka det som att ledningen inte har någon direkt regel mot det? Jag funderar altså inte på att göra det, utan det är en ren fundering.
 
Nonnos poäng är väl att hon gärna kommenterar, men att hon kommenterar bilder som hon känner att hon har något att skriva om? I mina ögon bidrar hon - och andra - till ett kvalitativt community genom att agera så. Nu kommer en regel som innebär att hennes engagemang enbart "belönas" om hon kommenterar i en viss pool. Jag kan överhuvudtaget inte se varför det skulle vara något annat än en försämring för oss alla.

Tack Magnus! Kan du tänka dig att bli min översättare/tolk? Ser att jag behöver en sådan. :)))
/Nonno
 
Mångas reaktion på förslaget är att det är ett tvång och resultatet kommer att bli oengagerade kommentarer. Delvis i protest.
Visst, förslaget är lite fyrkantigt men också välment. Protestreaktionen lite omogen, se möjligheten i stället. Jag lutar nu åt att stryka förslaget utifrån det jag läst i tråden.

Jag kommenterar mer än jag lägger upp bilder och jag får ett utbyte av det. Som kommentar på egna bilder tillbaka eller kommentar på min kommentar. Bara att fästa mina intryck i ord ger mig något.
Redaktionen kan ju (ytterligare) puffa för det så fler upptäcker den vägen till lärande och kontakt.

Skippa det som flera uppfattar som tvång. Framhäv fördelarna med att kommentera så kommer fler att upptäcka och vilja det.
 
Nu var inte detta till mej, men jag ansökte till den poolen men fick inte vara med. Jag gråter inte för det, det finns andra vägar att gå för att få utlopp för det man vill. Precis som andra kommer tänka, som är betalande medlemmar och inte längre känner att FS ger dom det dom vill. Då syftar jag i detta fallet på kvaliten i kommentarer, vilket redan nu är dåligt efter mina behov, som garanterat inte kommer öka med en större kvantite kommentarer pga krav.
Jag skulle ärligt talat gärna betala om det fanns en tjänst att få sina bilder bedömda och utförligt kommenterade av en grupp yrkesverksamma branschfolk som jag själv beundrar.

Vad är en dålig bild? Som sagt, det beror på helt och hållet vad utgångspunkten är. Snapshots från familjesemestern tagna med en gammal instamatic är mycket möjligt helt ovärderliga för den familjen. Men är det så hemskt att dom bilderna inte får så många kommentarer i en bildkritikpool som bedömer uttrycksfullhet och fotografisk kvalite?

Är jag helt ute och cyklar om jag gissar att det kan ligga nån tanke i att FS förmyndare vill ha fler kommentarer på _alla_ bilder för att göra sidan mer allmänt populär och på så sätt få in fler betalande medlemmar? Inget fel i det, även om sidan genom detta förslag går mot vad jag personligen ser som en positiv riktning.
Oavsett vilken bransch man tittar på, så är väl olika typer av forum, t.ex gym, butiker som för konstnärsmaterial eller vadsomhelst, aldrig speciellt framgångsrika genom att inrikta sig specifikt på eliten. Detta ser jag som ett steg i riktningen att rikta sig mer till den allmänna svenssonhobbyfotografen, vilket väl torde vara ifrån högsta high-end-fotografi.. Alltså ett steg från kvalite i kommentarer som riktar sig åt kommersiell "elit-foto", om jag får kalla det så (låter rätt töntigt visserligen).
Det är nog dessutom ganska många av alla som lägger in bilder i bildkritik som egentligen bara söker beröm för bilden dom visar upp, om vi ska vara helt ärliga.

Sen för att kommentera det nån skrev om varför man bara skulle kommentera bilder man gillar? Jag får ha väldigt lite att göra för att ha tid och engagemang att kommentera en bild som säger mej absolut ingenting. Är det konstigt? För mej är det fullt mänskligt och normalt att man söker sig till det som tilltalar en, omger sig med det för att själv utvecklas. Det är mänsklig natur.

Förövrigt håller jag med om att man gärna borde ta sig en titt i personers album som gett en kommentarer och kanske skriva nånting, det hör ju till gott uppförande.
Vi är dock alla personer bakom en varsin skärm, som i dom flesta fall inte måste varken måste älska varann eller umgås. Vi är här för att vi har ett gemensamt intresse, vilket har väldigt olika undergrupper. Fashion och landskap t.ex, har väldigt lite med varandra att göra.
Fotosidan är ju inget nytt land som byggs med höga murar runtom där alla _måste_ vara överens och kommunicera med allt och alla.

Jag får generellt fler kommentarer från bildritikpoolen än i dom specifika grupperna. För mej borde det var mer logiskt att kräva kommentarer för att få lägga in bilder där, där man faktiskt specifikt delar ett visst intresse, vilket inte riktigt är så specifikt i "bildkritik.

Men hur kan du vara så säker att det blir som du tror? Och tänk också på att många medlemmar har olika nivåer och krav. Om du känner att du kommit långt och har högre krav så har vi ju grupper där kraven på bildkritik är betydligt högre, tex: http://www.fotosidan.se/groups/kritiskmassa/index.htm.

Vi försöker tillgodose alla medlemmars krav med olika små tillhåll och funktioner.
 
Jag anser det viktigare att bildstorleken utökas så den inte är 800 enbart..Utarmade små bild som tappar färger detaljer mm är kanontristare än att man inte får komentarer...... Det är det största problemet anser jag...

Om folk inte anser mina bilder värda en komentar är väl inte hela världen... Jisses.. Jag skulle avsky att se oengagerade som skiter i mina bilder egentligen som bara komenterar för få lägga in egna sedan startar komentera...

Men skall det vara komentarer bör det va 4 eller 8 som tvingas skrivas innan man får lägga in en egen bild så folk snabbt lessnar att ens bry sig om att lägga in nån bild alls.... Ju snabbare försvinner tvången ....

Personligen ogillar jag regleringar av denna typ som föreslås här oavsett vad det handlar om..... Vill folk inte så vill man inte.. Och är våra amatörbilder inte värda komentarer så är det väl så... Det är inget att gråta över anser jag... Jag är ju glad för bilderna i alla fall..
 
Mångas reaktion på förslaget är att det är ett tvång och resultatet kommer att bli oengagerade kommentarer. Delvis i protest.
Jag vet inte om någon uttryckt att det är i protest, utan snarare att man hamnar i ett läge där man kanske måste välja bort en bild man hellre skulle kommentera (- för den ligger inte i bildkritik-poolen). Att då tvingas kommentera en annan bild som inte är lika engagerande, kommer förmodligen att avspeglas i en kvalitativt sämre kommentar. Jag ser det inte som omoget, bara väldigt mänskligt. Det här är ju inget jobb, det ska vara ett nöje att kommentera.
/Nonno
 
Senast ändrad:
Varför kommenteras det så lite?

Jaa, VARFÖR kommenterar vi så lite? Saknar vi intresse av de flesta bilderna? Är inflödet alldeles för stort? Är vi för ovana och osäkra på att ge bildkritik? Eller är vi bara lata???

Det är ett stort inflöde tycker jag, men det ökar urvalet och gör det hela intressantare. Givetvis är många bilder ganska ointressanta för mej i ett sådant flöde, men jag hittar också många bilder som mitt öga fastnar för. Vackra eller märkliga och sådana som jag ställer mej undrande inför. Bilder som gillas är inte så svåra att ge kritik och beröm till, men många ggr undrar jag över vad det är i den bild som jag betraktar, som fotografen vill ha feedback/kritik på????
Jag tror att det för många skulle vara lättare att ge bildkritk,om det vore lite mer uttalat från fotografen, vad man vill ha kritik på.
Dessutom -vilket jag tycker är viktigt- börjas det redan en tanke hos fotografen när man lägger ut bilden, att VARFÖR vill jag lägga ut den här i kritikpoolen...det är också bra träning till att fundera på sitt eget bildskapande. Samma tankesätt blir sedan lättare att prakticera när man tittar på andras bilder. Vad är det i den här bilden som gör att den väcker mitt intresse/ kan väcka andras intresse? Vad skulle behöva förändras enligt mej...etc...

Jag har även tänkt tanken på att ha tre kritikpooler...en för nybörjare, en för dem en bit på väg och så en för avancerade...
Är man ganska ny, -som jag- då är det inte så svårt att veta var man ska lägga sina bilder....men sedan...hmmm tycker jag att spridningen verkar väldigt stor i kritikpoolen på fotokunskaper/kvalité/bildkomposition etc...
Vet inte om det skulle göra saken bättre, men det skulle vara lättare att då hitta sin rätta foto-nivå i en kritikpool, tycker jag, när man sedan kanske vill ta steget i från mjukpoolen.
Trycket på huvudkritikpoolen skulle därmed inte bli så stort.

Till sist... är väldigt kluven till det här med tvång...tycker att det vore bättre att ni på FS försökte hitta LÄTTARE FORMER/VÄGAR till att ge bildkritik, och försöka komma åt problemet....varför ges så få kommentarer...jag tror nämligen inte det är av bara lathet som det ges för lite kritik.
Har man som jag fått både ros och ris på mina bilder ett flertal ggr, så vet man hur himla kul det är att få respons....och det vill man väl gärna ge tillbaka till andras bilder...
 
Lena: Det har funnits tre pooler förr, så din tanke är inte ny. Någonting brast tydligen varför det nu bara finns två pooler, medan den med hårdast kritik lades ned. Elmfeldt eller sökfunktionen har säkert någon förklaring till varför,
 
Ett antal personer har sagt här att de tycker att det är bra att göra något för att uppmuntra kommenterande. Det finns olika förslag, och det nu mest omdiskuterade är att man måste kommentera själv för att få lov att ladda upp bilder, i alla fall i kritikpoolerna.

Skälet till detta förslag är att det är dålig balans mellan antal uppladddade bilder totalt och antal kommenterade bilder. Att försöka göra något åt detta är inte i första hand på grund av omsorg om de stackare som inte får några kommentarer, utan för att försöka få till stånd en lite bättre ordning, så att inte nya okommenterade bilder bara drunknar i mängden av tidigare okommenterade bilder.

Det problem som diskuteras är ju verkligt! Alldeles oavsett vad man sedan vill göra åt det.

Men så har vi då förslaget att man ska få kvalificera sig genom att själv skriva lite kommentarer. Och här är några som reagerar med en kraft som i mina högon är häpnadsväckande. Här ska införas ett olidligt tvång -- det stora kommentartvånget! Det kommer enligt dessa protester att innebära att kommentarkvaliteten går ned, och att de som kommenterar kommer att göra det enbart för att de måste, vilket de kommer att finna avskyvärt!

Tänk, jag fattar inget av detta! Hur kan man spekulera på det sättet? Den som gillar att kommentera behöver verkligen inte uppleva någon skillnad. Vad spelar det för roll att man kvalar för flera uppladdningar -- inte gör det kommenterandet tråkigt på något sätt! Och de som hittills är mycket dåliga på att kommentera, det kanske inte är det av något annat skäl än att de inte kommer sig för. Varför måste man tro att deras kommentarer blir skräp, bara för att kommentarerna kvalificerar för uppladdningar? En del kanske blir skräp, men det kan man ju tycka om en hel del kommentarer redan nu, ifall man är på grinigt humör!

Det finns bara ett sätt att se vad som funkar, och det är att pröva. Varför skulle det vara så tokigt? Om de värsta farhågorna besannas så får man väl ändra reglerna igen, det är inte värre med det! Och inte förvandlas hela fotosidan från en trevlig community med gott om intressegemenskap till en politruckstyrd byråkratcommunity för denna enkla saks skull, jag begriper helt enkelt inte hur denna tanke kan sätta känslorna i svallning så till den milda grad!

Jag är rätt ny på fotosidan och hade förut inte kommenterat alls. Som ny tvivlade jag på att jag hade så mycket att tillföra ännu. Det kändes som om jag skulle försöka spela allan ifall jag började kommentera. Men tack vare den här diskussionen har jag börjat lurka i kritikpoolenra, och när jag ser en bild som saknar kommentarer så överväger jag allvarligt att kommentera den. I synnerhet om jag faktiskt tycker att jag har något att säga. Till och med om det enda jag har att säga är en verkligen känd uppskattning (= skräp, enligt vad ett antal säger här, som vet allt detta mycket, mycket bättre än jag). Ok, från mig är det inte tänkt som skräp. Om jag gillar en bild så varför inte ge lite beröm, även om jag inte hittar något direkt fel på den som jag vill ändra på? Själv tycker jag om att få uppskattning, det betyder minst lika mycket som förslag om att ändra på ditt eller datt.
 
Jag vet inte om någon uttryckt att det är i protest, utan snarare att man hamnar i ett läge där man kanske måste välja bort en bild man hellre skulle kommentera (- för den ligger inte i bildkritik-poolen). Att då tvingas kommentera en annan bild som inte är lika engagerande, kommer förmodligen att avspeglas i en kvalitativt sämre kommentar. Jag ser det inte som omoget, bara väldigt mänskligt. Det här är ju inget jobb, det ska vara ett nöje att kommentera.
/Nonno

Får man inte kommentera bilder på andra ställen än i någon av kritikpoolerna? Det trodde jag! Och om man tycker det är kul att kommentera så kan jag inte se att det skulle bli *mindre* kul bara för att det kvalificerar för uppladdning till någon av kritikpoolerna.
 
Jaa, VARFÖR kommenterar vi så lite? Saknar vi intresse av de flesta bilderna? Är inflödet alldeles för stort? Är vi för ovana och osäkra på att ge bildkritik? Eller är vi bara lata???

Bilder som gillas är inte så svåra att ge kritik och beröm till, men många ggr undrar jag över vad det är i den bild som jag betraktar, som fotografen vill ha feedback/kritik på????
Jag tror att det för många skulle vara lättare att ge bildkritk,om det vore lite mer uttalat från fotografen, vad man vill ha kritik på.

Jag har även tänkt tanken på att ha tre kritikpooler...en för nybörjare, en för dem en bit på väg och så en för avancerade...
Är man ganska ny, -som jag- då är det inte så svårt att veta var man ska lägga sina bilder....men sedan...hmmm tycker jag att spridningen verkar väldigt stor i kritikpoolen på fotokunskaper/kvalité/bildkomposition etc...
Vet inte om det skulle göra saken bättre, men det skulle vara lättare att då hitta sin rätta foto-nivå i en kritikpool, tycker jag, när man sedan kanske vill ta steget i från mjukpoolen.
Trycket på huvudkritikpoolen skulle därmed inte bli så stort.

Hoppas det är ok att jag klippte ur det jag valt att kommentera..

På första stycket så anser jag att det är mer komplicerat än så, men det är delvis sant att alla kan inte tycka om allt. Vi har alla olika smak, utvecklas åt olika håll och är kommit olika långt på våg vägen av vår individuella utveckling i bildseende och uttryckssätt.
Men lathet tror jag inte på. Vi är av naturen själviska i allt, förutom när det gäller förälskelse, kärlek till våra barn och föräldrar. Vi investerar inte tid, pengar eller någonting överhuvudtaget om vi inte får ut nånting av det själva. Glädjen att dela med sej av kunskap i all ära, men den sträcker sig till en viss gräns, och den går innan ens egen lycka och intressen.

Det andra stycket tycker jag är intressant. Jag tror att vill man verkligen ha kritik på rent tekniska saker, så ber man om det. Mängden människor som endast söker bekräftelse och beröm är troligen underskattad.
En annan sida av myntet är, att när vissa fotografentusiaster kommit till en viss gräns, så är det inte längre intressant att höra om bilden är skarp eller har korrekt färger. Är bilden inte skarp eller har onaturliga färger så var det troligtvis meningen från fotografens sida, och tillhör uttrycket och det fotografen vill förmedla. Själva poängen och nöjet med att lägga ut bilder för dessa fotografer ligger oftast i att höra andras uppfattning, däri ligger hela konsten för dom. Det går att se mkt av i gruppen "uttryck" t.ex.

Ang mjukstart, vanlig bildkritik och hård kritik, så har väl hård kritik funnits men tagits bort om jag inte misstar mig?
 
Får man inte kommentera bilder på andra ställen än i någon av kritikpoolerna? Det trodde jag! Och om man tycker det är kul att kommentera så kan jag inte se att det skulle bli *mindre* kul bara för att det kvalificerar för uppladdning till någon av kritikpoolerna.

Det får man väl, men det kommer inte att ge "kredit" för bilduppladdning i bildkritikpoolen enligt det liggande förslaget som jag förstår det.
 
Får man inte kommentera bilder på andra ställen än i någon av kritikpoolerna? Det trodde jag! Och om man tycker det är kul att kommentera så kan jag inte se att det skulle bli *mindre* kul bara för att det kvalificerar för uppladdning till någon av kritikpoolerna.

Nu är jag lite trött och blir förmodligen därför helt i onödan provocerad av den förlöjligande ton jag upplever i det du skriver.
Men jag ska försöka ta det enkelt - om vi hamnar där där det hänger på vilken bild jag kommenterar för att få lägga upp en egen bild i kritikpoolen, då blir inte kommenterandet det nöje det borde vara.
Vad jag minns, har jag inte i något av mina inlägg hävdat att man inte får kommentera på andra ställen. Läs om, läs bättre!
/Nonno
 
Senast ändrad:
Intressant att höra att det funnits tre kritikpooler tidigare i tre nivåer...visste inte det, undrar varför inte det fungerade?

Jag har tänkt den tanken flera ggr att jag skulle velat ha en mellan-nivå, en pool dit jag kan ta steget upp från mjukstart....men endock en bra bit från den pool där alla riktiga fotoentusiaster med års erfarenhet å frilansfotograferna lägger sina bilder....

Med det bildinflödet som är nu på Fs och det tryck som är på huvudkritikpoolen skulle det kännas som en bättre lösning...men vad vet jag...

Jag upplever det lättare att ge bildkritik till de fotografers bilder som ligger på ungefär samma nivå som jag själv eller snäppen under/över...(även om jag ibland inte kan låta bli att tycka till i de högra nivåerna)...och kanske kunde formerna för hur man ger kritik vara lite annorlunda utformade i mjukstart och i en ev. mellannivå, medans det mer handlar om uttryck/känsla etc när man kommit upp högst....?????
(Självklart skall man alltid kunna uttrycka sej fritt från hjärtat och i egna ord på alla nivåer.)
Kanske skulle det vara en väg till att få mer kommenterade bilder????

Om man ska införa någon form av restriktion 1 bild-2 kommentarer etc...förstår inte jag varför det inte åxå skulle gälla mjukstartpoolen?
När man börjar fotografera tycker jag att det är av högsta vikt att man åxå börjar funderar på sitt bildséende, fotouttryck etc
Att bli bättre fotograf handlar mycket om förmågan att se på bild och förstå och få kunskap om hur man ska göra för att nå dit man vill.
 
Nu är jag lite trött och blir förmodligen därför helt i onödan provocerad av den förlöjligande ton jag upplever i det du skriver.
Men jag ska försöka ta det enkelt - om vi hamnar där där det hänger på vilken bild jag kommenterar för att få lägga upp en egen bild i kritikpoolen, då blir inte kommenterandet det nöje det borde vara.
Vad jag minns, har jag inte i något av mina inlägg hävdat att man inte får kommentera på andra ställen. Läs om, läs bättre!
/Nonno


Vad jag reagerade på var följande:

"utan snarare att man hamnar i ett läge där man kanske måste välja bort en bild man hellre skulle kommentera (- för den ligger inte i bildkritik-poolen)."​

Du säger inte att det skulle vara förbjudet att kommentera den bild du helst ville kommentera, men att du måste välja bort den. Detta motiverade mig att formulera mig som jag borde, men avsikten var inte att förlöjliga. Jag kunde uttryckt mig tydligare. Jag förstår alltså inte varför det nya systemet skulle tvinga dig att välja bort något.


Men jag kan förstå att du känner dig provocerad, för hela debatten har blivit lite aggressiv, och jag har själv känt mig lite provocerad av vad jag upplevt som överdrivet negativa responser på redaktionens förslag.

Vad jag inte förstår är varför kommenterandet plötsligt mister sin glädje, ifall den kvalificerar till uppladdning. Det har i alla avseenden gått hem hos mig att du och en del andra tycker att nöjet förstörs ifall det ger denna kvalifikation. Så ingen behöver säga det till mig igen. Men jag förstår det alltså inte.

Jag förmodar att vi får acceptera att vi är olika. För övrigt verkar ju fotosidans redaktion redan har bestämt sig i princip för den här lösningen. Så denna diskussion är för närvarande överspelad.
 
Vad jag reagerade på var följande:

"utan snarare att man hamnar i ett läge där man kanske måste välja bort en bild man hellre skulle kommentera (- för den ligger inte i bildkritik-poolen)."​

Du säger inte att det skulle vara förbjudet att kommentera den bild du helst ville kommentera, men att du måste välja bort den. Detta motiverade mig att formulera mig som jag borde, men avsikten var inte att förlöjliga. Jag kunde uttryckt mig tydligare. Jag förstår alltså inte varför det nya systemet skulle tvinga dig att välja bort något.


Men jag kan förstå att du känner dig provocerad, för hela debatten har blivit lite aggressiv, och jag har själv känt mig lite provocerad av vad jag upplevt som överdrivet negativa responser på redaktionens förslag.

Vad jag inte förstår är varför kommenterandet plötsligt mister sin glädje, ifall den kvalificerar till uppladdning. Det har i alla avseenden gått hem hos mig att du och en del andra tycker att nöjet förstörs ifall det ger denna kvalifikation. Så ingen behöver säga det till mig igen. Men jag förstår det alltså inte.

Jag förmodar att vi får acceptera att vi är olika. För övrigt verkar ju fotosidans redaktion redan har bestämt sig i princip för den här lösningen. Så denna diskussion är för närvarande överspelad.
Citatet du hänvisar till och som tydligen var kraftigt provocerande på dig, var bara ett sakligt försök att förtydliga att förändringen har en viss styrningseffekt. Inget annat.
För övrigt har inget i den här forumtråden hittills varit provocerande för min del, förrän ditt förlöjligande inlägg dök upp. Och där är det rimligt att sätta punkt, precis som du konstaterade. Vi tycker olika helt enkelt.
/Nonno
 
Intressant att höra att det funnits tre kritikpooler tidigare i tre nivåer...visste inte det, undrar varför inte det fungerade?

Jag kommer ihåg bitvis olika diskussioner, men där kan nog David E ge ett bättre svar eller kanske hänvisa till de aktuella forumtrådarna.
Men om inte jag minns fel, förekom irritation över att fel bilder lades upp i poolen för hård kritik - att det inte blev det där trappsteget och skillnaden i förhållande till de andra två kritikpoolerna. Att det ofta blev dålig kvalité på kommentarer, dvs det var ingen större skillnad på kommentarerna oavsett vilken pool de riktade sig till. Det fanns nog en del andra argument också, men som jag inte kommer ihåg nu.
/Nonno
 
Hej
Det blir väldigt mycket debatt om "Kritikpoolen", varför fkosusera så väldigt på den? Gå med i några specialpooler där bildtrycket inte alls är lika stort så löser sig nog en hel del. Jag är nog jämförelsevis väldigt aktiv både vad det gäller uppladdning och kommentering och är med i fyra specialpooler och behöver inte använda mig av huvudkritikpoolen alls egentligen. Med några fler pooler samt att alla är med i några stycken så kanske det hela löser sig??
Christer
 
Jag vet inte om någon uttryckt att det är i protest, utan snarare att man hamnar i ett läge där man kanske måste välja bort en bild man hellre skulle kommentera (- för den ligger inte i bildkritik-poolen). Att då tvingas kommentera en annan bild som inte är lika engagerande, kommer förmodligen att avspeglas i en kvalitativt sämre kommentar. Jag ser det inte som omoget, bara väldigt mänskligt. Det här är ju inget jobb, det ska vara ett nöje att kommentera.
/Nonno

Det är absolut inte meningen att provocera nu, men litegrann kan jag känna att du gör en höna av en fjäder. Självklart tvingas ingen att välja bort en bild man skulle vilja kommentera, det finns nämligen ingenting som säger att man inte kan kommentera både den bilden, och en bild i kritikpoolen. Det vore väl bara bra om man gjorde så, målet är ju att öka kommenterandet. Är man dessutom flitig kommenterare borde det inte vara så jobbigt att kommentera en bild i kritikpoolen för varje bild man vill lägga in i kritikpoolen.

Men som sagt, ibland får man nog komma överrens om att man inte kommer överrens :) Eller i alla fall om att man tycker olika :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.