Baabwaf
Aktiv medlem
Instämmer. Att börja kommentera och analysera andras bilder är första steget mot ett mer utvecklat bildseende. Genom att "tvingas" kommentera för att få ladda upp förbättrar man alltså ens egna bildseende. Samtidigt betyder regeln att kommentarer är uppskattade från såväl nybörjare som längre hunna. Ingen ska känna att han/hon saknar kunskap för att kommentera en bild. Är en bild svår att kommentera (de finns) kan man ju välja en annan.
Det går att uttrycka även negativ kritik på ett konstruktivt och positivt sätt som sporrar till förbättring snarare än bidrar till att fotografens kamera hamnar ett steg närmare Blocket.se. Hör man till dem som inte kan ge konstruktiv negativ kritik så måste det väl också finnas bilder man gillar som man kan kommentera. Gillar man inga bilder alls kan man ju fundera vad man gör på fotosidan överhuvudtaget.... Jag ser inte problemet som du målar upp i dina inlägg ovan.
Hatar f.ö. att ordet "tvång" används med en så negativ underton här. Mycket vi gör i våra liv gör vi av tvång, som t.ex. betalar skatt. Landets lagar (som finns till för allas bästa) förpliktigar till en hel del och det är bara att gilla läget eller försöka få dem ändrade genom att få majoriteten och beslutsfattarna på sin sida. Fotosidans stab har full rätt att bestämma vilka regler som gäller för sidan. De lyssnar också på användarna. En majoritet verkar vara för de nya reglerna, därför har de införts.
Jag välkomnar varmt de nya reglerna och tror de kommer att föra med sig mycket gott. Vill man få ska man också ge.
Det går att uttrycka även negativ kritik på ett konstruktivt och positivt sätt = All kritik (positiv som negativ) är bättre kritik än ingen men det måste stå i relation till vad som eventuellt kritiseras. Själva kommenterandet i sig är mer ett nöje om bildintresse finns, vilket bland annat jag själv drivs av, men det är när det gäller bilden, inte att jag skall försvara mig mot lite "punschiga" kommentarer. Den som lägger upp en bild i en kritikpool som är "hård", så får det ibland bli konsekvenser att bollen hamnar mitt i ansiktet om den inte fångas upp med känsla som vuxit fram genom att det har tränats till något lite utöver det vanliga.
Jag tycker alltså inte att man skall förvänta sig bara trevlig kritik i en pool avsedd för "hård kritik" och för att man skall "vara snäll" mot någon som inte fattade var de lade in bilden. Däremot är en del mot gränsen till förnedrande kommentarer felaktiga och borde förbjudas.
Mycket vi gör i våra liv gör vi av tvång, som t.ex. betalar skatt. = Yes. Direkt jämförbart och jag tog upp det i tidigare inlägg och jämförde med bland annat just skattetvång. Ett sådant tvång kan förstöra en hel nation på sikt och individer som verkligen strider mot de totalt verklighetsisolerade människorna som skapar och tvingar fram allt högre, fulare, sjukliga avgifter/skatter/indrivningar etc.
Ett under att det här landet fungerar ibland. Jag saknar ordförråd-förstånd-överseende-förlåtande-förståelse - mm. för att uttrycka mig sakligt i det fallet. En brist hos mig och inte någon annans fel som tycker det är kul att betala skatt eller högavlöna politiker som "Herr Patron" och en ofantlig mängd andra med våra egna pengar. Jag måste undvika den politiska delen, då den inte har med detta att göra, annat än att tjäna som jämförelse.