Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Instämmer. Att börja kommentera och analysera andras bilder är första steget mot ett mer utvecklat bildseende. Genom att "tvingas" kommentera för att få ladda upp förbättrar man alltså ens egna bildseende. Samtidigt betyder regeln att kommentarer är uppskattade från såväl nybörjare som längre hunna. Ingen ska känna att han/hon saknar kunskap för att kommentera en bild. Är en bild svår att kommentera (de finns) kan man ju välja en annan.




Det går att uttrycka även negativ kritik på ett konstruktivt och positivt sätt som sporrar till förbättring snarare än bidrar till att fotografens kamera hamnar ett steg närmare Blocket.se. Hör man till dem som inte kan ge konstruktiv negativ kritik så måste det väl också finnas bilder man gillar som man kan kommentera. Gillar man inga bilder alls kan man ju fundera vad man gör på fotosidan överhuvudtaget.... Jag ser inte problemet som du målar upp i dina inlägg ovan.

Hatar f.ö. att ordet "tvång" används med en så negativ underton här. Mycket vi gör i våra liv gör vi av tvång, som t.ex. betalar skatt. Landets lagar (som finns till för allas bästa) förpliktigar till en hel del och det är bara att gilla läget eller försöka få dem ändrade genom att få majoriteten och beslutsfattarna på sin sida. Fotosidans stab har full rätt att bestämma vilka regler som gäller för sidan. De lyssnar också på användarna. En majoritet verkar vara för de nya reglerna, därför har de införts.

Jag välkomnar varmt de nya reglerna och tror de kommer att föra med sig mycket gott. Vill man få ska man också ge.

Det går att uttrycka även negativ kritik på ett konstruktivt och positivt sätt = All kritik (positiv som negativ) är bättre kritik än ingen men det måste stå i relation till vad som eventuellt kritiseras. Själva kommenterandet i sig är mer ett nöje om bildintresse finns, vilket bland annat jag själv drivs av, men det är när det gäller bilden, inte att jag skall försvara mig mot lite "punschiga" kommentarer. Den som lägger upp en bild i en kritikpool som är "hård", så får det ibland bli konsekvenser att bollen hamnar mitt i ansiktet om den inte fångas upp med känsla som vuxit fram genom att det har tränats till något lite utöver det vanliga.

Jag tycker alltså inte att man skall förvänta sig bara trevlig kritik i en pool avsedd för "hård kritik" och för att man skall "vara snäll" mot någon som inte fattade var de lade in bilden. Däremot är en del mot gränsen till förnedrande kommentarer felaktiga och borde förbjudas.



Mycket vi gör i våra liv gör vi av tvång, som t.ex. betalar skatt. = Yes. Direkt jämförbart och jag tog upp det i tidigare inlägg och jämförde med bland annat just skattetvång. Ett sådant tvång kan förstöra en hel nation på sikt och individer som verkligen strider mot de totalt verklighetsisolerade människorna som skapar och tvingar fram allt högre, fulare, sjukliga avgifter/skatter/indrivningar etc.

Ett under att det här landet fungerar ibland. Jag saknar ordförråd-förstånd-överseende-förlåtande-förståelse - mm. för att uttrycka mig sakligt i det fallet. En brist hos mig och inte någon annans fel som tycker det är kul att betala skatt eller högavlöna politiker som "Herr Patron" och en ofantlig mängd andra med våra egna pengar. Jag måste undvika den politiska delen, då den inte har med detta att göra, annat än att tjäna som jämförelse.
 
Direkt jämförbart och jag tog upp det i tidigare inlägg och jämförde med bland annat just skattetvång. Ett sådant tvång kan förstöra en hel nation på sikt och individer som verkligen strider mot de totalt verklighetsisolerade människorna som skapar och tvingar fram allt högre, fulare, sjukliga avgifter/skatter/indrivningar etc.

Vi delar uppfattning i frågan om bildkommentarer, men det här var sannerligen ett hårresande och rejält komiskt påstående. :)

Som du skriver har det dock inte med saken att göra, vilket är en väldig tur.
 
Tar upp min syn igen här..


Problemet är INTE i huvudsak att man avkrävs ge komentarer enligt mig.... Utan att man tvingas på speciella platser/Pooler måsta välja den/dom bilder man vill komentera...

Jag anser det torde räcka ATT man ger komentarer. Medans vart man väljer lägga sin röst inte bör betyda något...

Det bör gälla ATT man gör.. Inte VART man gör det...

Sedan .. En grundregel bör vara att för ens få ge komentarer bör man själv ha egna bilder inlägda.. Man vet absolut noll vilken referens den som ger en komentar har om den själv inte visar något som kan påvisa i vilken nivå kritikern själv är i..

Då man får komentar bör man väl rimligen i alla fall ha en möjlighet att få en nivå att tolka omdömme eller komentar utifrån.. Och då det handlar om bilder så är egna bilder ett rimligt krav...

Dessutom bör det vara krav att exif finns kvar i bilder som visas så man kan inhämta liiite erfarenhet hur olika bilder är tagna ...

Mvh
Tobbe.
 
Sedan .. En grundregel bör vara att för ens få ge komentarer bör man själv ha egna bilder inlägda.. Man vet absolut noll vilken referens den som ger en komentar har om den själv inte visar något som kan påvisa i vilken nivå kritikern själv är i..

Jag såg när du skrev det här tidigare i tråden, men då glömde jag att kommentera det. Nu gör jag det istället.

Din synpunkt är väldigt bra. Jag minns att jag för några år sedan fick några kommentarer som jag då, på grund av bristande fotokunskaper, inte förstod. Min första tanke var att den som kommenterat inte hade en aning om vad den pratade om. Då kollade jag personens bilder (de höll mycket hög kvalitet) och insåg att jag nog borde ta reda på vad som egentligen menades. Resultatet blev att jag utvecklade min förståelse för vissa delar kring bilder.

Ditt förslag är dessutom fullständigt logiskt om man har ett krav på kommentarer för att få lägga upp bilder. Givetvis ska även det omvända gälla.
 
Vi delar uppfattning i frågan om bildkommentarer, men det här var sannerligen ett hårresande och rejält komiskt påstående. :)

Som du skriver har det dock inte med saken att göra, vilket är en väldig tur.

Ja, visst är det hårresande, men knappast komiskt. Det är många riken genom århundraden som totalt kollapsat när "eliten" blir för stor och får för omfattande befogenheter eller helt sonika tar sig friheten/rättigheten för att dem de "härskar" över ser ut att inte ha något val.

Det i sig har inget med fotosidan.se att göra som en nation, utan är bildligt och effekten är densamma om den som läser har förmåga att förstå liknelsen.

För många, kraftfulla, besvärliga och tvingande moment leder lätt till (motsvarande) revolution, andra alternativ intresserar, motiverar och kan kännas betydligt bättre eller bekvämare. Det bara är så. Om det uppfattas "komiskt", så har jag blivit en erfarenhet rikare om vad en del uppfattar som "komik".

Själv hade jag som drivande av en site sett det som totalt förödande ... (samtliga av de gamla stora civilisationerna som fallit, har aldrig återkommit).
 
Tar upp min syn igen här..


Problemet är INTE i huvudsak att man avkrävs ge komentarer enligt mig.... Utan att man tvingas på speciella platser/Pooler måsta välja den/dom bilder man vill komentera...

Jag anser det torde räcka ATT man ger komentarer. Medans vart man väljer lägga sin röst inte bör betyda något...

Det bör gälla ATT man gör.. Inte VART man gör det...

Sedan .. En grundregel bör vara att för ens få ge komentarer bör man själv ha egna bilder inlägda.. Man vet absolut noll vilken referens den som ger en komentar har om den själv inte visar något som kan påvisa i vilken nivå kritikern själv är i..

Då man får komentar bör man väl rimligen i alla fall ha en möjlighet att få en nivå att tolka omdömme eller komentar utifrån.. Och då det handlar om bilder så är egna bilder ett rimligt krav...

Dessutom bör det vara krav att exif finns kvar i bilder som visas så man kan inhämta liiite erfarenhet hur olika bilder är tagna ...

Mvh
Tobbe.

En grundregel bör vara att för ens få ge komentarer bör man själv ha egna bilder inlägda.. Man vet absolut noll vilken referens den som ger en komentar har om den själv inte visar något som kan påvisa i vilken nivå kritikern själv är i.


Japp. Den har jag varit på tidigare och haft som både kommentar och argument. Det var inget intresse eller hörsammades inte alls. Det blev mest "tillfjantat" ungefär på samma sätt som skattetvånget jag grovt jämför med för att det skall vara någon liknelse/känsla alls som skall kunna sätta sig in i vad jag avser (skatt tvångsbetalar de flesta) i den här tråden. (en del misslyckas till och med med det ...)

Stå på dig om idé. Skall kritik kunna tas på allvar, så är det som du säger, en referens om var nivån på kommentaren är.
 
Tar upp min syn igen här..


Problemet är INTE i huvudsak att man avkrävs ge komentarer enligt mig.... Utan att man tvingas på speciella platser/Pooler måsta välja den/dom bilder man vill komentera...

Jag anser det torde räcka ATT man ger komentarer. Medans vart man väljer lägga sin röst inte bör betyda något...

Det bör gälla ATT man gör.. Inte VART man gör det...

Jag har ingen problem med att de är gruppspecifika, tvärtom tycker jag det är bra så. Jag vill inte att man ska kunna lägga in hur mycket bilder som helst i en pool men endast kommentera i någon annan pool.


Sedan .. En grundregel bör vara att för ens få ge komentarer bör man själv ha egna bilder inlägda.. Man vet absolut noll vilken referens den som ger en komentar har om den själv inte visar något som kan påvisa i vilken nivå kritikern själv är i..

Då man får komentar bör man väl rimligen i alla fall ha en möjlighet att få en nivå att tolka omdömme eller komentar utifrån.. Och då det handlar om bilder så är egna bilder ett rimligt krav...

Detta jag tänker skriva nu är aningen tillspetsat och smått provokativt, men ändå..: Inte nedvärderar du väl kommentarer (med två m) givna av oerfarna fotografer?

Trots den meningen måste jag väl tillägga att om man har fått en uppmuntrande kommentar av en riktigt bra fotograf (det har hänt nån gång) så kanske man värderat kommentaren lite extra högt. Den gången jag fick en riktigt svidande kommentar så var jag inte särskilt imponerad av kommenterarens egna bilder heller, och det gjorde det kanske lite lättare att hantera kritiken. Men, även den svidande kritiken innehöll element som jag tog till mig och började tänka mer på i fortsättningen.

Idén att man inte skulle få kommentera utan egna upplagda bilder tycker jag är riktigt dålig faktiskt. Ganska sällan behöver man veta någonting om kommenterarens egna nivå, och den nivån säger inte allt om kommenteraren. Som nybliven fotograf med endast ca 8mån erfarenhet så har t.o.m. jag vid ett flertal tillfällen föreslagit ändringar i t.ex. beskärning, kontraster eller färger, varvid fotografen ändrat bilden, tyckt den blivit bättre på det viset och tackat för tipset. Ingen har tagit illa upp av det eller så, vad jag märkt av i alla fall. Själv blir jag väldigt glad då nån upptäcker nån detalj eller miss i mina bilder som jag inte lagt märke till själv. Det är konstruktiv kritik som bäst.

Givande av kommentarer har för övrigt varit bland det bästa jag kunnat göra för mitt egna bildseende, och ett mer välutvecklat bildseende torde ju även med tiden leda till bättre egna bilder. (Det krävs ju en hel del mer än bara ett hyfsat bildseende för att kunna skapa bra bilder. T.ex. praktisk erfarenhet, kunskap om exponeringslära och åtminstone grundläggande kunskaper i bildbearbetning).

Dessutom bör det vara krav att exif finns kvar i bilder som visas så man kan inhämta liiite erfarenhet hur olika bilder är tagna ...

Det här håller jag med om, den informationen är guld värd ibland, speciellt bilden man kommenterar ligger i mjukstart eller ser ut att vara tagen av en nybörjare.
 
Detta jag tänker skriva nu är aningen tillspetsat och smått provokativt, men ändå..: Inte nedvärderar du väl kommentarer (med två m) givna av oerfarna fotografer?

Jag sticker in med ett svar: Nej, jag nedvärderar inte men jag värderar inte sådana råd på samma sätt som om de kommer från erfarna fotografer. Det är inte det minsta kontroversiellt. En duktig och erfaren fotograf är helt självklart mer givande än en nybörjare om man vill utvecklas. Det betyder inte att synpunkter från en nybörjare ska nedvärderas. Däremot har de avsevärt mindre värde än om ett "proffs" ger råd/synpunkter/kritik.
 
Jag sticker in med ett svar: Nej, jag nedvärderar inte men jag värderar inte sådana råd på samma sätt som om de kommer från erfarna fotografer. Det är inte det minsta kontroversiellt. En duktig och erfaren fotograf är helt självklart mer givande än en nybörjare om man vill utvecklas. Det betyder inte att synpunkter från en nybörjare ska nedvärderas. Däremot har de avsevärt mindre värde än om ett "proffs" ger råd/synpunkter/kritik.

Jag håller med dig rätt långt, men angående sista meningen så tycker jag man ska låta de råd och synpunkter man får tala för sig själv. Leder de till en bättre bild enligt en själv (vad man själv tycker är ju alltid viktigast, det får man aldrig glömma!) så är det väl ingen skillnad om tipsen kom från en nybörjare eller erfaren fotograf.

En berömmande kommentar från en erfaren och duktig fotograf är alltid trevligt, men det är inte sagt att den behöver vara speciellt givande för det. Givande är den om man lär sig något nytt tack vare kommentaren. Den klart mest givande kommentaren jag nånsin fått kom dock från en erfaren och duktig fotograf - Walle. Kommentaren gavs på min bild "Dani Strömbäck".

...Märker f.ö. att vi är rätt långt från ursprungsämnet med denna diskussion....
 
Lite feltänkt är det väl ändå att man måste ladda upp bilder för att få kommentera.

Alla med ett bra bildeseende är inte nödvändigtvis även utövande fotografer och än mindre duktiga fotografer.

Är det bara Bach/Dylan/Gould etc. som är kapabla att uttala sig om sina verk/spelningar (låt vara att såväl Bach som Gould inte längre är i livet och därför har svårt att numera uttala någonting överhuvudtaget)?

Motsvarande kan försås sägas om litteratur, film, teater osv. osv.
 
Detta jag tänker skriva nu är aningen tillspetsat och smått provokativt, men ändå..: Inte nedvärderar du väl kommentarer (med två m) givna av oerfarna fotografer?


Det var väl inte tillspetsat. Utan snarare korkat enbart..Samt ditt mål var endast att byta riktning på mitt inlägg från realism till nån slags Svensk politiskt korrekt fjollstuga...

Nej alla komentarer är inte lika mycket värda för alla på samma sätt..Alla har nämligen rakt inte samma smak.. Du kanske inte upptäckt detta. Men jag tror dom flesta andra har gjort det..

Och då alla inte har samma smak så kan en fotograf jag anser sunkig vara din fotogud och tvärtom.. Så ingen blir utpekad och ingen blir berömd.

Utan jag anser att oavsett smak så skall man kunna bedömma en kommentar utifrån se den som kommenteras egen stil tex.. Sådant inverkar ju på en kommentar. Och jag kanske inte alls gillar den stilen. Eller ens vill uppnå den stilen.. Då kan en kommentar bli rätt värdelös ur den aspekten att jag just då vill ändra min bild eller nästa bild..

Jag personligen avskyr denna Svenska fjölstil du försöker kalla "tillspetsat"..

Samt Jag förbiser din sunkiga stil att anmärka på mina stavningsproblem/dyslexi via nån typ av lustighet..
 
Det var väl inte tillspetsat. Utan snarare korkat enbart..Samt ditt mål var endast att byta riktning på mitt inlägg från realism till nån slags Svensk politiskt korrekt fjollstuga...
....
Samt Jag förbiser din sunkiga stil att anmärka på mina stavningsproblem/dyslexi via nån typ av lustighet..

Oj vad det inlägget var fullt av felaktiga och förutfattade meningar. Att du har dyslexi visste jag inte, jag ville endast i förbifarten påpeka hur ordet kommentar stavas. Jag ber om ursäkt om jag med mitt påpekande tryckte på en öm punkt. Det skall ej upprepas. Men nog måste man väl få vara av annan åsikt utan att bli måltavla för sådana negativklingande fraser du använder dig friskt av i ditt inlägg.

Det är ju just det att folk har så olika smak och tycke som gör att jag tycker att man ska kommentera bilder så sakligt/objektivt och med en så positiv attityd som möjligt. Jag skrev också att man själv med öppet sinne måste utvärdera hur man tycker att eventuella ändringsförskag fungerar, helst utan att fästa uppmärksamhet vid kommenterarens egna nivå. Funkar ändringsförslaget - bra så, om inte - strunta i ändringen men tacka för kritiken.

Jag tycker fortfarande inte att ens egna nivå har någon stor relevans för bildkommenterandet. Det finns kritiker inom alla konstgenrer - b.la. foto, litteratur, musik, film, teater - och inte kräver nån att kritikern själv ska vara en stor konstnär. Kritik är uttryck av åsikter, och om man inte instämmer med dem så behöver man inte göra det heller.

Min poäng är att kritik *kan* vara lika relevant för en själv oberoende av kritikerns kunskapsnivå. Kanske kommentarer från erfarna duktiga fotografer känns mer betydelsefulla än andra, men det är innehållet i kommentarerna som ska vara mer avgörande anser jag.
 
Jag uppmanar dig att läsa vad jag skriver mer noga så slipper vi hamna in i en sidodiskution..

Så läs igen samt mer noga så förstår du nog......Jag förringar ju inte amatörskommentarer.. Utan det jag skriver är något helt annat... Och därför ger jag mig heller inte in i en debatt då ditt utgångsläge är ifrån en felaktig utgångspunkt.

Vilket jag trodde du skulle förstå då jag påpekade det. Men kopierar in den delen där du torde förstå enkelt..

Nej alla komentarer är inte lika mycket värda för alla på samma sätt..Alla har nämligen rakt inte samma smak.. Du kanske inte upptäckt detta. Men jag tror dom flesta andra har gjort det..

Och då alla inte har samma smak så kan en fotograf jag anser sunkig vara din fotogud och tvärtom.. Så ingen blir utpekad och ingen blir berömd.

Utan jag anser att oavsett smak så skall man kunna bedömma en kommentar utifrån se den som kommenteras egen stil tex.. Sådant inverkar ju på en kommentar. Och jag kanske inte alls gillar den stilen. Eller ens vill uppnå den stilen.. Då kan en kommentar bli rätt värdelös ur den aspekten att jag just då vill ändra min bild eller nästa bild..

Strök under lite också för förenkla förståelsen för texten...Det handlar därmed INTE om att föringa någon amatörs nivå för fem öre. Jag kan ju ogilla både ett proffs fotostil lika mycket som en amatörs.. Eller tvärt om rätt givet... Och detta torde varje tänkande mäniska kunna förstå enkelt kan då jag anse.. Dessutom säger jag detta utifrån att jag ju själv är en superamatör själv .. Det är ju även därför jag önskar alltid kunna få se hur dom fotografer jag uppskattar bild ifrån tagit sina fina bilder via se exif och lära utifrån... Gäller då amatör eller proffs även där rätt givet..Ett lyckoskott från en amatör där man ser exif är ju lika lärade som ett planerat skott av en profotograf... Man får bilden förklarad för sig ovidkommande nivå av fotograf..
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig rätt långt, men angående sista meningen så tycker jag man ska låta de råd och synpunkter man får tala för sig själv. Leder de till en bättre bild enligt en själv (vad man själv tycker är ju alltid viktigast, det får man aldrig glömma!) så är det väl ingen skillnad om tipsen kom från en nybörjare eller erfaren fotograf.

En berömmande kommentar från en erfaren och duktig fotograf är alltid trevligt, men det är inte sagt att den behöver vara speciellt givande för det. Givande är den om man lär sig något nytt tack vare kommentaren. Den klart mest givande kommentaren jag nånsin fått kom dock från en erfaren och duktig fotograf - Walle. Kommentaren gavs på min bild "Dani Strömbäck".

...Märker f.ö. att vi är rätt långt från ursprungsämnet med denna diskussion....

Jo, men min poäng är att om jag brister i kunskap så har jag mer att lära av ett proffs än av en person som kan mindre än jag.

Jag pratar alltså inte om beröm utan om synpunkter på exempelvis teknik, färger eller brister i komposition. Beröm är något helt annat. Jag gör inte skillnad på de som tycker om mina bilder.
 
Lite feltänkt är det väl ändå att man måste ladda upp bilder för att få kommentera.

Alla med ett bra bildeseende är inte nödvändigtvis även utövande fotografer och än mindre duktiga fotografer.

Är det bara Bach/Dylan/Gould etc. som är kapabla att uttala sig om sina verk/spelningar (låt vara att såväl Bach som Gould inte längre är i livet och därför har svårt att numera uttala någonting överhuvudtaget)?

Motsvarande kan försås sägas om litteratur, film, teater osv. osv.

Vi pratar om hur man ska avgöra en persons kunskap när det gäller teknik och annat. Det haltar lite att jämföra med berömda kompositörer. En känd fotograf vet man ju också vem det är, och kan därmed värdera hans kunskaper.
 
En känd fotograf vet man ju också vem det är, och kan därmed värdera hans kunskaper.

Hehe..
Nu är det väl så att många (Eller flertalet ? ) av dom "sk riktiga fotograferna" skriver inte en rad i en amatörs fotoalbum ....Undantag finns..Dom bjuder aldrig ens på exif.. Detta är snarare en regel än undantag.. Dom kanske tror att vi alla amatörer skall bli deras konkurenter bara för vi lär oss ev ta en o annan bild med snäppet bättre kvalitet via våra startkamera set up och elements o Picassa program

Men.

Däremot har jag sett flera som själva anser sig vara tydligen superfotografer ha klagoinlägg i topics på alla oss amatörer som visar våra sunkiga bilder som sänkt standarden på detta forum enormt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.