Jag hoppas att det är ok att jag klippt i din text och bara lyfter fram just den del som jag vill kommentera.
Hur som helst, som det är nu behöver du faktiskt inte alls kommentera en bild du är likgiltig för. Det finns tusentals bilder i bildkritkpoolen, och jag är övertygad om att du kan hitta massor av bilder som du tycker om och gärna kommenterar.
Allt handlar om hur mycket tid man har att disponera på olika aktiviteter här på Fs. Det är den springande punkten och som jag upplever att många inte förmår att ta till sig.
Vore jag pensionär med möjlighet att styra fritiden i stor omfattning, skulle jag inte opponera mig. Jag tror mig inte vara ensam om att ha människor omkring mig som tycker att redan den begränsade tid som jag är uppkopplad, stjäl för mycket av den gemensamma fritiden.
Min reflektion kring citatet från EGW blir denna:
Om medlem A har lagt ned tid och möda på att kommentera en av mina bilder (bildkritikpoolen är den enda pool jag lägger upp bilder i), är det väl just hos medlem A jag ska kommentera i första hand? För mig handlar det om artighet samt att återgälda det medlem A så frikostigt skänkt mig i form av tid, tankar och kunnande.
Om då medlem A har bilder i bildkritikpoolen som redan är kommenterade och jag har inget nytt att tillföra, men det finns andra bilder som ligger i andra pooler/grupper som är mycket mer intressanta för mig och är okommenterade, då blir valet utifrån den nya regeln att jag ändå styrs till bilderna som ligger i bildkritikpoolen. Bilderna som jag blir intresserad av ger inte kvalifikationen att lägga upp nya egna bilder i kritikpoolen, alltså blir jag styrd i mitt kommenterande på ett icke tilltalande sätt. Det här är något som jag upplevt, inte bara en hypotes.
Jag förstår inte tanken att jag i det läget i stället skulle välja att kommentera någon av de tusen andra okommenterade bilderna i poolen - medlemmar som då ska skörda det som medlem A har sått, men själv blir utan?
För mig handlar kommentarer om ett ömsesidig givande och tagande i sann community-anda. Det i sig behöver inte betyda att en klubb för inbördes beundran skapas, utan att man följer de uppmaningar som Fotosidans administratörer ger om motkommentarer.
Förslaget i sig med att tvingas kommentera i en bestämd pool, känns inte som den uppmuntran som behövs för att sätta fart och skapa ett ökat kommenterande. I stället blir det begränsande och känns därför i flera fall tvingande.
Så här upplever jag det och hoppas att jag ska kunna uttrycka det utan att det uppstår situationer igen, där någon kommer ylande och menar att den fria diskussionen blivit utsatt för aggressiva attacker.
Vänligen
Nonno