Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Hehe..
Nu är det väl så att många (Eller flertalet ? ) av dom "sk riktiga fotograferna" skriver inte en rad i en amatörs fotoalbum ....Undantag finns..Dom bjuder aldrig ens på exif.. Detta är snarare en regel än undantag.. Dom kanske tror att vi alla amatörer skall bli deras konkurenter bara för vi lär oss ev ta en o annan bild med snäppet bättre kvalitet via våra startkamera set up och elements o Picassa program

Men.

Däremot har jag sett flera som själva anser sig vara tydligen superfotografer ha klagoinlägg i topics på alla oss amatörer som visar våra sunkiga bilder som sänkt standarden på detta forum enormt...


Dom bjuder aldrig ens på exif.. Detta är snarare en regel än undantag.. Dom kanske tror att vi alla amatörer skall bli deras konkurenter

Konkurrensen sitter nog inte i EXIF-info i första hand, utan i fantasi - skapande - originalitet och färdigheter att efterbehandla bilderna. Därmed inte sagt att jag har rätt eller säger emot i det fallet, utan det är som jag upplever bildskapandet.

Ibland är EXIF-info på gränsen till ointressant. Visst kul för den lite mer vetgirige att studera. Det som skulle kunna kännas intressantare är i så fall är hur ljuskällor är placerade och hur mycket av vilket ljus som är använt hur och kanske varför.

Exif i sådana fall kanske bara blir slutare upp till 1/250 (finns naturligtvis fler val på tiden) och varierande bländare beroende på hur starkt ljuset var. Med möjlighet så är så lågt ISO som möjligt att föredra för att få mesta möjliga kvalité på det hållet. Det är inte så många parametrar som kan krångla när vi har digitalkamera och kan få upp bilden direkt i en display.

En mängd fotografer använder sig av RAW och menar att det gör att man inte behöver vara "så noga" när bilden skall tas, då det går att ändra så pass mycket i program senare. Jag tycker att "noggrannheten" skall vara redan från början.

Den (som jag tycker) utmanande delen av en digital bilds födelse är efterbehandling i olika program och den otroliga mängd tekniker som finns att utforska. En beskrivning av de olika leden skulle kunna hjälpa upp många bilder.

Exif-info kan vara intressant att titta på då man någon enstaka gång kör "autoprogram" med kameran och se hur kameran valde, i förhållande till hur jag själv valde, när det är bilder med befintligt ljus som används.

Uppgifter om vems bilden är, plats, datum, kontaktinfo etc. borde skrivas i lite oftare i bildens info. Jag slarvar själv alldeles för mycket med detta och har som idé/mål att skärpa mig avsevärt.
 
Minst ett alternativ saknas


Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild
1:1 (1 kommentar:1 bild)
2:1 (2 kommentarer:1 bild)
4:1 (4 kommentarer:1 bild
8:1 (8 kommentarer:1 bild
1:2 (1 kommentar:2 bilder)



Alternativ som saknas men som inte alls får vara alternativ.
Det går bara att välja mellan - Dåligt, sämre - ännu sämre - riktigt illa - omöjligt ...

0:1 (0 kommentarer: 1 bild)
0:250 (0 kommentarer 250 bilder)


Det här gör att jag kommer ihåg ett skämt om hu en sann kommunist (nu råkar det just vara kommunist och har inte med mitt tidigare inlägg att göra) gör när det skall delas rättvist.

Exemplet innehåller tex tändstickor, godis, sockerbitar, pengar eller liknande som skall delas upp:


-En krona till dig (1 krona läggs "till dig")=
tot 1 krona

En krona till mig (1 krona läggs "till mig") =
tot 1 krona

- Två kronor till dig (1 krona till läggs "till dig")=
tot 2 kronor

Två kronor till mig (2 kronor läggs "till mig")=
tot 3 kronor

- Tre kronor till dig (1 tredje krona läggs "till dig")=
tot 3 kronor

Tre kronor till mig (3 kronor läggs "till mig")
tot 6 kronor

I sanningen överensstämmande hur det går att uppfatta skillnaden mellan "vanligt folk" och dem som tycker sig bestämma över dem.
 
Blev det bra så här?

Nu har provet med kommentarer i bildkritikpoolen pågått ett tag, dvs för att lägga upp en bild i poolen måste du lämna en kommentar på en annan bild i samma pool.

Är det bara jag som fortfarande upplever regeln som negativ eller är det faktiskt så att antalet kommentarer ökat sedan den infördes?

Jag har alltid varit aktiv med att kommentera. När jag nu kommenterat utifrån den nu gällande regeln ser jag att kommenterandet för min egen del bara blir allt tråkigare. Hur kan det bli det så? Jo, för jag måste ju se till att det finns möjlighet för mig själv att eventuellt i framtiden kunna lägga upp bilder själv i bildkritikpoolen (enda poolen jag använder här på Fs). Jag tycker att det är ett bra system för mig att motkommentera hos den som lagt ned tid och tankar på mina egna bilder. Det som händer för min del, är att jag i nästan alla fall hittills hittat mycket mer spännande bilder hos varje enskild medlem som jag haft mycket mer att säga om än just de bilder som ligger i bildkritikpoolen. Men regeln styr att det allt som oftast blir en bild som inte väcker samma lust och känsla som jag "tvingas" kommentera. Jag tror också att kvalitén på mina kommentarer därmed blivit sämre, mindre engagerade. Kommenterandet känns numera mer som ett jobb än det lustfyllda och spännande som jag tidigare upplevde.

Jag skulle vilja föreslå igen att regeln omprövas och kanske ändras till att gälla bilder och inte vilken pool de ligger i. Kräv gärna två kommentarer för att få lägga upp en bild i valfri pool/grupp/sällskap och allt vad det nu kan heta. Jag är helt klart för ökat kommenterande, men styr inte aktiviteterna på det sätt som sker nu.
Hur har utfallet blivit av den förändring som infördes?
/Nonno
 
Är det bara jag som fortfarande upplever regeln som negativ eller är det faktiskt så att antalet kommentarer ökat sedan den infördes?
/Nonno

På en sökning av Nya kommentarer de senaste 18 månaderna (Regeln infördes 2010-01-13 på Bildkritkpoolerna) så ser det faktisk ut som om kommentarerna har gått upp ngt och hållit sig stabilt. Något senare la vi också på detta på alla de "officiella" Intressegruppspoolerna (alltså de Grupper som ligger under Intressegrupper http://www.fotosidan.se/groups/index.htm).

Dock så är det alltså inte en regel som gäller generellt utan varje pool håller koll. Osäker om det blir bättre att ha en generell regel!?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2010-06-07 kl. 10.29.40.jpg
    Skärmavbild 2010-06-07 kl. 10.29.40.jpg
    20.4 KB · Visningar: 90
På en sökning av Nya kommentarer de senaste 18 månaderna (Regeln infördes 2010-01-13 på Bildkritkpoolerna) så ser det faktisk ut som om kommentarerna har gått upp ngt och hållit sig stabilt. Något senare la vi också på detta på alla de "officiella" Intressegruppspoolerna (alltså de Grupper som ligger under Intressegrupper http://www.fotosidan.se/groups/index.htm).

Dock så är det alltså inte en regel som gäller generellt utan varje pool håller koll. Osäker om det blir bättre att ha en generell regel!?

Menar du nya kommentarer per ny bild? Eller bara totalt? Har antalet nya bilder totalt ökat eller minskat? Antalet medlemmar har väl samtidigt ökat.

Jag märker ingen större skillnad i antalet kommentarer per bild, får dock strörre spridning. Förr fick jag ibland många kommentarer på enstaka bilder medans andra fick noll. Nu blir det mer någon eller några kommentarer per bild.

Kan ladda upp lite färre bilder till poolerna eftersom jag gärna laddar upp 5-6 i taget och då stöter man på patrull. Största skillnaden är att jag kommenterar i samband med uppladdningen till andra pooler än kritikpoolen.
 
Menar du nya kommentarer per ny bild? Eller bara totalt? Har antalet nya bilder totalt ökat eller minskat? Antalet medlemmar har väl samtidigt ökat.

Jag märker ingen större skillnad i antalet kommentarer per bild, får dock strörre spridning. Förr fick jag ibland många kommentarer på enstaka bilder medans andra fick noll. Nu blir det mer någon eller några kommentarer per bild.

Kan ladda upp lite färre bilder till poolerna eftersom jag gärna laddar upp 5-6 i taget och då stöter man på patrull. Största skillnaden är att jag kommenterar i samband med uppladdningen till andra pooler än kritikpoolen.

Totalt antal nya kommentarer per vecka visar grafen. Bifogad i detta inlägg visar antalet Nya bilder per vecka och det ser ut att gått upp något men håller sig rätt stabilt de senaste månaderna.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2010-06-07 kl. 10.48.45.jpg
    Skärmavbild 2010-06-07 kl. 10.48.45.jpg
    21.2 KB · Visningar: 140
Svårt att definiera vad kvalitet betyder eftersom erfarenhetsgraden är en viktig parameter av vad man önskar få. Det är inte ens säkert att man vill ha kvalitet utan kvantitet vid olika perioder i sin utveckling. Helt klart vill man ha kommentarer iallafall. Det närmast statistiska måttet skulle vara tummen upp. Den har har gått upp och ner. Ser man på 18 månader så var det en dipp mot slutet av hösten 2009 som sen ökat ngt och planat ut under 2010. Ser man på 7 år så ser man att under första halvåret 2008 så var det som sämst. Svårt att veta exakt varför det sen gick upp. Kan ha varit tillkomsten av topplistor tex.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2010-06-07 kl. 15.52.16.jpg
    Skärmavbild 2010-06-07 kl. 15.52.16.jpg
    20.8 KB · Visningar: 123
  • Skärmavbild 2010-06-07 kl. 15.52.34.jpg
    Skärmavbild 2010-06-07 kl. 15.52.34.jpg
    23.4 KB · Visningar: 130
Du är inte ensam att ogilla tvång och överförmynderi efter uppnådd myndig ålder.

Nu har provet med kommentarer i bildkritikpoolen pågått ett tag, dvs för att lägga upp en bild i poolen måste du lämna en kommentar på en annan bild i samma pool.

Är det bara jag som fortfarande upplever regeln som negativ eller är det faktiskt så att antalet kommentarer ökat sedan den infördes?


/Nonno

Om antalet kommentarer Inte gått upp, då är det något riktigt allvarligt fel när det är en tvångsåtgärd som är införd. Statistik går alltid att få till i den riktning någon önskar, så det går aldrig att lita på. Frågor eller riktning utformas så att "rätt" svar/riktning erhålles.

Det är inte bara du som upplever det negativt. All typ av tvång är av ondo, på ett eller annat vis.
Själv är jag avsevärt mindre aktiv på fotosidan.se sedan jag blev medveten om regeln. Jag provade ett par veckor med att kommentera en mängd bilder för att absolut utesluta en del egna funderingar.

Tvångskommenterandet kan möjligt ge en och annan blyg/osäker person möjlighet att tvinga sig själv över gränsen att börja kommentera eller ha en ursäkt att kommentera om de är lite osäkra men behöver just ett sådant "stöd" för att våga uttrycka sig.
 
Eftersom som vi inte hade tvånget innan så var det ju inte heller det vi önskade. Vi får väl utvärdera men jag tycker inte man kan få det till att det blev sämre. Däremot hade det ju varit bättre om fler kommentarer tillkommit efter införandet.
 
Eftersom som vi inte hade tvånget innan så var det ju inte heller det vi önskade. Vi får väl utvärdera men jag tycker inte man kan få det till att det blev sämre. Däremot hade det ju varit bättre om fler kommentarer tillkommit efter införandet.

Min upplevelse är att kvaliteten på kommentarerna sjunkit. Eftersom det var min förutsägelse är jag möjligen färgad i min bedömning, men jag har den likafullt. Om det dessutom är så att antalet kommentarer inte har ökat stärker det min uppfattning. Jag tror nämligen att det var fler än jag som tappade sugen att kommentera när kommentarerna villkorades.
 
Kommentarerna villkoras inte. Upplägg av egna bilder villkoras. Tråkigt att det tydligen behövdes.
Redaktionen har oturen att de är de enda som med tekniskt styrande kan göra nåt åt det överhuvudtaget. Oturen säger jag eftersom det är de som får skäll då i alla fall. Mycket tråkigare än vad redaktionen än gör är i mina ögon att det fanns ett behov av ett åtgärd. Ingen var väl nöjd med kommenterandet som det var innan, eller?
 
Kommentarerna villkoras inte. Upplägg av egna bilder villkoras. Tråkigt att det tydligen behövdes.
Redaktionen har oturen att de är de enda som med tekniskt styrande kan göra nåt åt det överhuvudtaget. Oturen säger jag eftersom det är de som får skäll då i alla fall. Mycket tråkigare än vad redaktionen än gör är i mina ögon att det fanns ett behov av ett åtgärd. Ingen var väl nöjd med kommenterandet som det var innan, eller?

Nog är det väl så att du måste kommentera för att få lägga upp bilder? Då finns ett villkor kopplat till kommenterandet eftersom du måste kommentera i den pool du vill ladda upp bilder till. Eller ändrades det?

Kanske är det bara så att det är ett orimligt krav att det ska kommenteras så mycket när mängden bilder är så stor? För mig räcker det om kommentarer ges när de känns rätt att ge. Jag vill inte ha kommentarer som enbart givits för att möjliggöra uppladdning av bilder.
 
Eftersom som vi inte hade tvånget innan så var det ju inte heller det vi önskade. Vi får väl utvärdera men jag tycker inte man kan få det till att det blev sämre. Däremot hade det ju varit bättre om fler kommentarer tillkommit efter införandet.

Om införandet av villkoret inte gjorde någon större eller klart påtaglig förbättring avseende kommentarsfrekvensen, kanske det går att göra en justering som ger en större frihet men fortfarande uppmuntrar ett ökat kommenterande? En förändring till en generell och gemensam regel för alla pooler, sällskap och grupper skulle väl inte innebära att det blir en försämring för någon? Uppläggning av en bild i någon pool/sällskap/grupp ställer då krav på en kommentar i någon av poolerna/sällskapen eller grupperna (men inte nödvändigtvis i samma grupp som den egna bilden läggs upp i). Med en sådan förändring skulle det förmodligen bli roligare att kommentera igen för alla.

Som regeln fungerar i dag, försöker jag uppmana medlemmar att lägga bilder i kritikpoolen av flera skäl, men helt klart också för att få fler bilder att välja emellan när jag ska kommentera. Tyvärr går ju det då samtidigt emot tanken, eller om det är ett önskemål, att begränsa antalet bilder som läggs upp i bildkritikpoolen.
Som det är nu, måste jag vid kommenterande se till min egen framtida möjlighet att lägga upp bilder i bildkritikpoolen, eftersom min begränsade tid för kommentarer ser ut som den gör. Jag har upptäckt att många av dem som kommenterar bilder hos mig, inte har så mycket bilder i just bildkritikpoolen. Det tar en massa tid att leta efter bilder hos medlemmen som ligger i "rätt pool" samt att det ibland kan vara en väldigt gammal bild jag till slut hittar samtidigt som jag ser att fotografens senare bilder i andra grupper är av en bättre och helt annan kvalité. Då blir det faktiskt mindre lyckat att vara begränsad till just bilder i bildkritikpoolen.
Slutligen hoppas jag att det inte gått prestige i den här frågan och att för den skull går det inte att tänka mer flexibelt kring regeln och villkoret.
Vänligen
Nonno
 
Kommentarerna villkoras inte. Upplägg av egna bilder villkoras. Tråkigt att det tydligen behövdes.
Redaktionen har oturen att de är de enda som med tekniskt styrande kan göra nåt åt det överhuvudtaget. Oturen säger jag eftersom det är de som får skäll då i alla fall. Mycket tråkigare än vad redaktionen än gör är i mina ögon att det fanns ett behov av ett åtgärd. Ingen var väl nöjd med kommenterandet som det var innan, eller?

Det verkar ju som att införandet av regeln/villkoret inte har gett några stora förändringar, så då kvarstår väl missnöjet även i dag? Framåt kanske man kan fundera på en större flexibilitet och inte låsa sig på det vis som nu gjorts? Fortfarande går det ju att uppmuntra ett ökat kommenterande om regeln/villkoret skulle tillämpas gemensamt på alla pooler/sällskap och grupper. För inte är det väl någon större skillnad på önskemålet att få kommentarer oavsett om bilden ligger i en pool eller en grupp? Respons önskar man sig väl ändå?
Sedan hoppas jag att mina inlägg i tråden inte ska ses som "skäll", för det är definitivt inte alls min avsikt.
Vänligen
Nonno
 
Jag har väl själv inte varit nån hejare på att kommentera sen Jag reggade mig här. Till viss del beror det nog på att Jag ville bli lite varm i kläderna och lära känna sidan innan jag gav mig i kast med att kommentera.

Jag har märkt att Jag bara kommenterar bilder med motiv som intresserar mig. Många fototekniskt betydligt bättre eller sämre passerar sålunda mig obemärkta, men detta är jag nog inte ensam om.

Något som jag reagerat på är att det, främst i Mjukstart där Jag brukar "hålla till", så är innehållet i kommentarerna oftast värdelös när det gäller det fototekniska. Helt rätt så är de många gånger uppmuntrande och det är ju bra i just denna pool. Det som saknas är lite mer substans i kommentarerna. Att man "gillar den söta katten" och ger tummen upp är det som jag kallar "värdelöst".
Själv så försöker jag uttrycka vad jag gillar och för den delen inte gillar med olika delar av bilden. Val av motiv, komposition, exponering, efterbehandling etc. Just i Mjukstart så är det en balansgång där man kanske får passa sig, men JAG vill ju ha lite substans och riktig feeback på det jag gör, samtidigt som jag, precis som de allra flesta människor, vill ha bekräftelse.

Sen är väl regeln att man ska kommentera andra för att själv få ladda upp ett lovvärt initiativ som jag själv inte ser som ett problem öht. Den ger mig bara "en spark i r***n" till att inte vara så lat och istället försöka hjälpa andra att bli bättre, utifrån de kunskaper och preferenser jag har.
 
Jag har väl själv inte varit nån hejare på att kommentera sen Jag reggade mig här. Till viss del beror det nog på att Jag ville bli lite varm i kläderna och lära känna sidan innan jag gav mig i kast med att kommentera.

Jag har märkt att Jag bara kommenterar bilder med motiv som intresserar mig. Många fototekniskt betydligt bättre eller sämre passerar sålunda mig obemärkta, men detta är jag nog inte ensam om.

Något som jag reagerat på är att det, främst i Mjukstart där Jag brukar "hålla till", så är innehållet i kommentarerna oftast värdelös när det gäller det fototekniska. Helt rätt så är de många gånger uppmuntrande och det är ju bra i just denna pool. Det som saknas är lite mer substans i kommentarerna. Att man "gillar den söta katten" och ger tummen upp är det som jag kallar "värdelöst".
Själv så försöker jag uttrycka vad jag gillar och för den delen inte gillar med olika delar av bilden. Val av motiv, komposition, exponering, efterbehandling etc. Just i Mjukstart så är det en balansgång där man kanske får passa sig, men JAG vill ju ha lite substans och riktig feeback på det jag gör, samtidigt som jag, precis som de allra flesta människor, vill ha bekräftelse.

Sen är väl regeln att man ska kommentera andra för att själv få ladda upp ett lovvärt initiativ som jag själv inte ser som ett problem öht. Den ger mig bara "en spark i r***n" till att inte vara så lat och istället försöka hjälpa andra att bli bättre, utifrån de kunskaper och preferenser jag har.

Bra skrivet.

De (alltför få) gånger jag kommenterat i mjukstart har jag försökt tänka på att de som lägger in bilder där är nybörjare som kanske inte har så mycket foto- eller bildtekniskt kunnande ännu. Det är ju bara ett år sen jag själv satt i nybörjarsitsen och ville ha feedback och tips för att bli bättre. Varje positiv kommentar är förstås trevlig (de gånger man faktiskt fick en kommentar), men när man fick konstruktiv kritik så var den verkligen extremt givande eftersom de gjorde att man lärde sig nåt nytt. Nu lite senare har jag därför försökt ge samma slags kritik då jag kommenterat i mjukstart, och för det mesta fått riktigt bra respons på kommentarerna.

Det är svårare att kommentera i bildkritik eftersom man kan anta att fotografen kan en hel del och kanske inte önskar tips på hur man kunde förbättra bilden. Därför blir det kanske "mjukare" kommentarer i den poolen för min del, vilket kanske är lite paradoxalt...
 
Bra skrivet.

De (alltför få) gånger jag kommenterat i mjukstart har jag försökt tänka på att de som lägger in bilder där är nybörjare som kanske inte har så mycket foto- eller bildtekniskt kunnande ännu. Det är ju bara ett år sen jag själv satt i nybörjarsitsen och ville ha feedback och tips för att bli bättre. Varje positiv kommentar är förstås trevlig (de gånger man faktiskt fick en kommentar), men när man fick konstruktiv kritik så var den verkligen extremt givande eftersom de gjorde att man lärde sig nåt nytt. Nu lite senare har jag därför försökt ge samma slags kritik då jag kommenterat i mjukstart, och för det mesta fått riktigt bra respons på kommentarerna.

Det är svårare att kommentera i bildkritik eftersom man kan anta att fotografen kan en hel del och kanske inte önskar tips på hur man kunde förbättra bilden. Därför blir det kanske "mjukare" kommentarer i den poolen för min del, vilket kanske är lite paradoxalt...

Tack.

Själv så håller jag mig undan från Bildkritik ganska mkt ännu. Till största delen för att Jag sas "slår underifrån", precis som du beskriver det. Erfarenhet och ökat självförtroende kommer säkerligen att rätta till det med tiden.
 
Om införandet av villkoret inte gjorde någon större eller klart påtaglig förbättring avseende kommentarsfrekvensen, kanske det går att göra en justering som ger en större frihet men fortfarande uppmuntrar ett ökat kommenterande? En förändring till en generell och gemensam regel för alla pooler, sällskap och grupper skulle väl inte innebära att det blir en försämring för någon? Uppläggning av en bild i någon pool/sällskap/grupp ställer då krav på en kommentar i någon av poolerna/sällskapen eller grupperna (men inte nödvändigtvis i samma grupp som den egna bilden läggs upp i). Med en sådan förändring skulle det förmodligen bli roligare att kommentera igen för alla.

Som regeln fungerar i dag, försöker jag uppmana medlemmar att lägga bilder i kritikpoolen av flera skäl, men helt klart också för att få fler bilder att välja emellan när jag ska kommentera. Tyvärr går ju det då samtidigt emot tanken, eller om det är ett önskemål, att begränsa antalet bilder som läggs upp i bildkritikpoolen.
Som det är nu, måste jag vid kommenterande se till min egen framtida möjlighet att lägga upp bilder i bildkritikpoolen, eftersom min begränsade tid för kommentarer ser ut som den gör. Jag har upptäckt att många av dem som kommenterar bilder hos mig, inte har så mycket bilder i just bildkritikpoolen. Det tar en massa tid att leta efter bilder hos medlemmen som ligger i "rätt pool" samt att det ibland kan vara en väldigt gammal bild jag till slut hittar samtidigt som jag ser att fotografens senare bilder i andra grupper är av en bättre och helt annan kvalité. Då blir det faktiskt mindre lyckat att vara begränsad till just bilder i bildkritikpoolen.
Slutligen hoppas jag att det inte gått prestige i den här frågan och att för den skull går det inte att tänka mer flexibelt kring regeln och villkoret.
Vänligen
Nonno

Som jag ser det så har regeln inte inverkat negativt utan snarare tvärtom (se graf: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1519854&postcount=586). Sen hade det ju som sagt varit ännu bättre om det stigit, men utan regeln så hade kanske kommentarerna dalat istället!?

Jag har aldrig tänkt att med medvetet letar efter en viss fotografs bilder när man kommenterar. Då förstår jag dilemmat med kvotering per pool. De gånger jag kommenterar så tar jag bara de bilder som hamnar framför mig och framförallt siktar på de som saknar en första kommentar.

Att ha en generell kvot skulle kunna innebära att vissa pooler samlas kommentarer men i andra dumpas bilder. Det tål att funderas på och jag hoppas att det inte upplevs som prestige bara för att vi inte ändrar det, vi har vid flera tillfällen justerat lanserade funktioner med tiden, så någon större prestige har vi inte. Det kanske är så att vi tycker att det totalt är bättre än innan dock men det får vi fundera lite till på.
 
Som jag ser det så har regeln inte inverkat negativt utan snarare tvärtom (se graf: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1519854&postcount=586). Sen hade det ju som sagt varit ännu bättre om det stigit, men utan regeln så hade kanske kommentarerna dalat istället!?

Jag har aldrig tänkt att med medvetet letar efter en viss fotografs bilder när man kommenterar. Då förstår jag dilemmat med kvotering per pool. De gånger jag kommenterar så tar jag bara de bilder som hamnar framför mig och framförallt siktar på de som saknar en första kommentar.

Att ha en generell kvot skulle kunna innebära att vissa pooler samlas kommentarer men i andra dumpas bilder. Det tål att funderas på och jag hoppas att det inte upplevs som prestige bara för att vi inte ändrar det, vi har vid flera tillfällen justerat lanserade funktioner med tiden, så någon större prestige har vi inte. Det kanske är så att vi tycker att det totalt är bättre än innan dock men det får vi fundera lite till på.

En så himla stor skillnad är det väl inte på kommentarsfrekvensen över tid? Med en generell kvot hade det nog varit möjligt att kommentarerna kanske hade haft en högre kvalité och egentligen finns det väl inget som säger att de då till antalet hade riskerat att dala.
Jag följer ju rekommendationen om att motkommentera istället för att frekvent tacka för kommentarer. Innan villkoret/regeln infördes så valde jag precis som du själv beskriver, men hos en bestämd medlem. Det kan jag ju inte göra nu ifall jag i framtiden skulle vilja börja lägga upp nya bilder här på sajten igen.
Sammantaget förstår jag av ditt svar att det för min del inte blev något positivt svar, även fast du försöker vara diplomatisk och säga att ni i alla fall ska fundera lite till.
Vänligen
Nonno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.