Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Man kan se senaste kommentarerna på förstasidan, eller alla kommentarer, liksom vilka favoriter folk har valt. Tittar man på en medlems bilder kan man välja mest visade, mest kommenterade och mest utvalda favoriter. Det finns ett flertal sätt att bara titta på redan kommenterade bilder, men inget sätt alls att bara få fram okommenterade, man liksom styrs mot de redan kommenterade bilderna. Var finns länken till "(går)dagens okommenterade bilder, ge dem en chans" eller något liknande? Vilken skillnad skulle det göra om man i bildpoolen kunde välja "visa okommenterade först"? Det vore roligare med lämpor än med tvång.
 
Det finns ju i varje grupp/pool, typ
"Det finns xy okommenterade bilder, Kommentera några nu!" eller sånt.
I kritikpoolerna finns det länken "Endast okommenterade".

Är jag på någonmedlems profil så tittar jag på bildernas översikt (alltså inte i albumen) så ser man ju också vilka inte har fått kommentarer. Inte sammanstält så men det går ändå snabbt.
 
Nej, nu sa jag tom fel: Även på profilerna finns länken till endast okommenterade ju. Att hitta okommenterade bilder har jag aldrig haft svårt för.
 
Om jag går på din profil och där på "bilder(8)", så finns det en länk direkt över bildernas ram, under det där med mest visade, favoriter etc. Om jag går på den ("endast okommenterade" då ser jag med en gång att det är två på din profil.

I poolerna står den länken jag nämde på vänstra sidan under poolens beskrivning och ovanför de nya medlemmar om jag kommer ihåg rätt. Annars måste jag snabbt gå in och kolla.
 
Jag tycker de är väldigt mycke bilder i kritikpoolen som egentligen inte är ute efter kritik. Om man har en bild man tycker är kanon och är nöjd med på alla sätt o vis så tycker ja inte man ska lägga den för kritik. De känns lite som om många inte söker kritik utan bara fiskar beröm. Samt att många inte ger kritik utan bara ger beröm.

Om man måste kommentera för att få lägga upp bilder så kommer de bli fler kommentarer. Frågan är ju dock om de skulle innebära mer kritik eller mer "Bra!" kommentarer. Ja tycker de skulle vara bättre om man istället för att ha en historisk kommentara räknare så har man en kommentar per vecka. Vill man lägga ut en bild för bildkritik en vecka måste man kommentera en bild den veckan.

Ide vore ju även att lägga in ett "minsta antal tecken" i kommentatorfältet. De behöver inte vara ett högt krav, bara så de blir en bildkritikkommentar som kan räknas som en mening istället för ett enskilt ord. "Snyggt fotat!" är inte riktigt kritik i mina ögon, "Snyggt fotat! bra komposition, fokus och skärpa." är de däremot.

Sen skulle ja även se att man tvingas ställa en fråga för vad man önskar få ut av kritiken. tex "är bilden för mörk? Bilden känns fel, varför? Hur ser beskärningen ut?" Man skulle även kunna tänka sig en liten "klicka i" lista med vanliga frågor...men de skulle ja helst vilja undvika. Lite ska man behöva anstränga sig.
 
Senast ändrad:
Per, I stort håller jag med dig. Det kan dock finnas en poäng i att inte ange vad man vill ha kritik på, och det är att inte "styra" betraktaren. Men det beror ju såklart på vad det är för bild, o.s.v. För de allra flesta bilder så är det nog lämpligt att ange vad man vill ha kritik på.
 
Per, I stort håller jag med dig. Det kan dock finnas en poäng i att inte ange vad man vill ha kritik på, och det är att inte "styra" betraktaren. Men det beror ju såklart på vad det är för bild, o.s.v. För de allra flesta bilder så är det nog lämpligt att ange vad man vill ha kritik på.
Jo ja förstår den poängen men då tycker ja man ska tvingas skriva något ändå. Är man toknöjd med en bild så ska man inte lägga den i kritikpoolen. Om man inte är helt nöjd kan de ju räcka med "Är de något ja bör förbättra?" Att kunna lägga upp en bild helt utan kommentar om vad man vill ha ut tycker ja är lite störande.
 
Jo ja förstår den poängen men då tycker ja man ska tvingas skriva något ändå. Är man toknöjd med en bild så ska man inte lägga den i kritikpoolen. Om man inte är helt nöjd kan de ju räcka med "Är de något ja bör förbättra?" Att kunna lägga upp en bild helt utan kommentar om vad man vill ha ut tycker ja är lite störande.

Jag fetmarkerade en rad i citatet som jag håller med om extra mycket, hoppas det är ok! :)

Är man själv 100% nöjd med en bild så har man troligen betydligt svårare att ta till sig kritiken, dessutom "stjäl" man ju en "plats" från någon som kanske verkligen vill ha kritik.
 
Förutsatt att man ska utvecklas.. så är väl utveckling oavsett vad det gäller enklast och störst där man är minst utvecklad.. hur ska man kunna konkret beskriva vad man vill ha kritik på när man inte vet så mkt om det? Det blir mer luddigt när folk kommit en bit påväg och har lärt sig grunderna, men för absoluta nybörjare tror jag det är extremt svårt att beskriva vad dom söker kritik på.
När jag jag var absolut nybörjare för inte så längesen så var dom mest oväntade och svårförstådda kommentarerna dom mest givande, alltid. Det öppnade dom dörrarna som behövdes för att se nya sätt.

Kan man uttrycka vad man söker så bör man ju det helt klart, men det bör ju ligga i uppladdarens intresse, att göra det till ett tvång är väl snarare ett neurotiskt sätt att tala om för människor hur dom ska bete sig för att komma till en plats som dom inte själva valt.

Jo ja förstår den poängen men då tycker ja man ska tvingas skriva något ändå. Är man toknöjd med en bild så ska man inte lägga den i kritikpoolen. Om man inte är helt nöjd kan de ju räcka med "Är de något ja bör förbättra?" Att kunna lägga upp en bild helt utan kommentar om vad man vill ha ut tycker ja är lite störande.
 
Är man själv 100% nöjd med en bild så har man troligen betydligt svårare att ta till sig kritiken, dessutom "stjäl" man ju en "plats" från någon som kanske verkligen vill ha kritik.

Att man själv är 100% nöjd innebär ju inte att bilden inte kan förbättras ännu mer.
Stjäla en plats gör man ju inte heller då det inte finns någon begränsning av hur många bilder som kan läggas upp.

Mvh Mattias
 
Att man själv är 100% nöjd innebär ju inte att bilden inte kan förbättras ännu mer.
Stjäla en plats gör man ju inte heller då det inte finns någon begränsning av hur många bilder som kan läggas upp.

Mvh Mattias

Nej, det har du självklart rätt i. Mitt argument var dock inte att den inte kan förbättras, utan att fotografen kan ha svårt att ta till sig kritiken. Många som ser sina bilder som "100%" perfekta går i svaromål på negativ kritik, istället för att ta till sig kritiken. Och det leder ingenvart.

Självklart stjäl man ingen plats, det var därför jag skrev det inom citationstecken. Jag tror du förstår vad jag menade egentligen. Diskussionen handlar ju om att inflödet är för stort så inte alla bilder blir kommenterade.

/Mvh Christoffer
 
En tanke ja hade var att dels göra någon form av kommentera såhär mycke själv och lägg upp så här många bilder att bli kommenterade på. Och att man dels delar upp "bildkritik" kategorin i två. Så de finns tre kategorier, mjukstart, bildkritik och Hårdgranskning. I Hårdgranskning kan sen de bilder som kräver lite mer kunskap och stirrande ligga. Men ja är osäker på hur mycke detta skulle nyttjas...
 
Det har funnits tre "nivåer", men detta system har avskaffats. Jag kommer dock inte ihåg varför det avskaffades.
 
Jag tycker de är väldigt mycke bilder i kritikpoolen som egentligen inte är ute efter kritik. Om man har en bild man tycker är kanon och är nöjd med på alla sätt o vis så tycker ja inte man ska lägga den för kritik. De känns lite som om många inte söker kritik utan bara fiskar beröm. Samt att många inte ger kritik utan bara ger beröm.

Någon föreslog, tidigare i tråden, att okommenterade bilder ska auto-raderas. Någon svarade att det är precis de bilderna som ska ligga kvar. Tydligare blir det inte att det finns olika idéer om vad Bildkritik handlar om.

Vissa vill ha en utställningsplats. Andra vill ha en workshop.
 
Ni som är gamla rävar här:
Har det någon gång funnits någon slags överenskommelse i vilket förhållande kritikpoolerna och intressgrupperna står? Några bilder ser man ju i både och. Vad är det för mening med kritikpoolerna överhuvudtaget om det finns intressgrupper? Jag trodde att man i princip lägger en bild i bara en pool just för att det inte ska bli överflödning överallt. Om man inte får någon kommentar här då inser jag att man lägga in bilden där också. Men om man redan har fått kommentarer....?
Hur är det egentligen?
 
Jag är ingen gammal räv men som det är nu så kan du lägga in en bild i hur många grupper du vill utöver bildkritikpoolen, det som begränsar är gruppernas individuella krav på innehållet.

Poängen med grupper är väl snarare att folk lättare ska hitta likasinnade som delar samma intresse och bildspråk, för att få fler och mer givande kommentarer.
Att grupperna skulle ha som mening att hindra flödet i andra pooler är såklart inte fallet, det är möjligtvis en positiv bieffekt men knappast grundtanken.

Ni som är gamla rävar här:
Har det någon gång funnits någon slags överenskommelse i vilket förhållande kritikpoolerna och intressgrupperna står? Några bilder ser man ju i både och. Vad är det för mening med kritikpoolerna överhuvudtaget om det finns intressgrupper? Jag trodde att man i princip lägger en bild i bara en pool just för att det inte ska bli överflödning överallt. Om man inte får någon kommentar här då inser jag att man lägga in bilden där också. Men om man redan har fått kommentarer....?
Hur är det egentligen?
 
Det har funnits tre "nivåer", men detta system har avskaffats. Jag kommer dock inte ihåg varför det avskaffades.

Har inte varit medlem så länge här, men jag har uppfattat det som att poolen "hård kritik" blivit ersatt av "kritisk massa", dit det ju är ganska hårda ansökningskrav. Troligen har det varit problem med att folk inte har kunnat ta kritiken de fått, och kanske att folk inte kunnat ge hård kritik ett på konstruktivt sätt....
 
Jag tycker de är väldigt mycke bilder i kritikpoolen som egentligen inte är ute efter kritik. Om man har en bild man tycker är kanon och är nöjd med på alla sätt o vis så tycker ja inte man ska lägga den för kritik. De känns lite som om många inte söker kritik utan bara fiskar beröm. Samt att många inte ger kritik utan bara ger beröm.

...

Ide vore ju även att lägga in ett "minsta antal tecken" i kommentatorfältet. De behöver inte vara ett högt krav, bara så de blir en bildkritikkommentar som kan räknas som en mening istället för ett enskilt ord. "Snyggt fotat!" är inte riktigt kritik i mina ögon, "Snyggt fotat! bra komposition, fokus och skärpa." är de däremot.

Sen skulle ja även se att man tvingas ställa en fråga för vad man önskar få ut av kritiken. tex "är bilden för mörk? Bilden känns fel, varför? Hur ser beskärningen ut?" Man skulle även kunna tänka sig en liten "klicka i" lista med vanliga frågor...men de skulle ja helst vilja undvika. Lite ska man behöva anstränga sig.

Jag tycker mig ha läst att "minsta antal tecken"-funktionen redan finns. Har dock aldrig testat saken då jag aldrig kunnat fatta mig så kort.. ;-)

Håller också helt med om det som du skrev i första stycket. Jag undrar bara hur väl den idén rimmar ihop med det som ju står i bildkritikpoolens beskrivning:

Om din bild
Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!

Jag anser att den första meningen är fullt tillräcklig. Eller i alla fall är utropstecknet i den andra meningen onödigt. Jag tror inte jag är ensam om att tycka att då man är extra stolt över en bild som man tycker blivit riktigt bra, är inte bildkritikpoolen det rätta stället för bilden. Jag själv lägger helst in bilder där som jag är lite kluven med...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.