mike islandman
Aktiv medlem
stefohl skrev:
Min käre felfinnare, det är ganska svårt att ge en fullständig beskrivning av hur man går tillväga i ett kort svar. Men om du insisterar, så kommer här lite mer fakta.
Skannern jag använde är Imacon-skannrar, vanligtvis ansedda som de bästa skannrarna som finns idag. Det finns så klart trumskannrar som anses ge bättre resultat, men det är mycket få som använder dem idag. Jag har använt ett par olika modeller, men den mest högupplösande jag har använt vid dessa tester är Imacon 848, som skannar med 8000 ppi. De är också utrustade med ett mycket bra objektiv från Rodenstock och ett bra system för filmplanhållning. Jag har provat många modeller av skannrar, men inte hittat en bättre i prislägen under 500.000 kr.
Återigen ett par olika skrivare, eftersom jag har gjort dessa tester vid ett par olika tillfällen. Till exempel har jag använt Epson 4000, som ger en maximal upplösning på 2880 dpi. Men eftersom utskriftsmetoden var exakt densamma för både digital fil och skannad fil, menar jag att den inte har en påverkan på bedönmingen.
Urvalet gjordes bland kunniga yrkesfotografer, vana att bedöma bildkvalitet. Frågan de har fått har varit om de anser att bild 1 eller bild 2 har bättre detaljåtergivning.
Det har också varierat. När jag har varit petigast har det varit 5 personer som helt oberoende och vid helt olika tillfällen fått göra bedömningen.
Ja, nu har jag inte försökt göra en vetenskaplig rapport, utan praktiska tester för att se och jämföra olika kameror och kamerateknologier. Jag har försökt att utforma dem på ett vettigt sätt och jag tycker inte att du visat att det har varit något fel på de metoderna hittills. Så du får nog fortsätta att fråga, så kanske jag hittar något fel i mina testmetoder.
Men slutsatsen står fast. Det är ingen tvekan att digitala kameror av bra kvalitet ger en högre detaljåtergivning än vad den bästa filmen kan ge. När man testar kameror av bra kvalitet på runt 8 megapixlar väger det jämnt, går du upp högre i upplösning får du en bättre detaljåtergivning.
MVH/Stefan
Tack för dina svar och jag har aldrig antagit att du har undermålig utrustning eftersom du är en yrkesfotograf. Du bekräftar däremot mina misstankar om möjliga felkällor för att din slutsats ska vara helt riktig.
Du utgår nämligen från den subjektiva och proffessionella bildbedömning som dina kollegor gör. Normalt är det en merit att kunna bedöma en bild ur ett yrkesperspektiv, men inte när det ska vara en objektiv bedömning. För en van betraktare borde kunna se skillnad mellan en digital bild och en analog bild, vilket jag antar en yrkesfotograf klarar av efter kanske tusen bilder eller mer.
Jag antar att dessutom att dina kollegor också använder digitalkameror vilket gör dem till initierade och redan frälsta när det gäller undret digitalkamera. Tillsammans diskvalificerar de dem som bedömningsgrupp i ett sådant blindtest.
Det hade varit mer intressant om du haft vanliga människor och ett större antal deltagare med en blandning av fotovana och ick fotovana personer. Resultatet hade kanske blivit detsamma, men det hade förmodligen givit en mer rättvis bild.
Tyvärr tror jag aldrig de värderingar som en yrkesfotograf har och de som en ingenjör har någonsin kommer att mötas och det på grund av helt olika synsätt på världen. Det beror på vilket yrkesval man gjort och den utbildning som man har genomgått. Allt det färgar den bedömning man gör och vad man tycker om till exempel tekniska specifikationer för digitalkameror .
/Mikael