Annons

"Men det är ju ingen riktig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
om det är ngn tröst så får man mkt mer skit om man har en digital kompakt :D (nej, inte särskrivning)


/anders, som inte visar vad han har i sin kameraväska (kompakt+dslr)
 
Varför bryr du dig?
Behöver du världens medhåll för att känna dig trygg i det du gör?
Eller har du börjat tvivlar du på om det du har är en riktig kamera?

/Magnus
 
Byt kompisar!!

Känns onödigt att fortsätta att träffa dessa tråkmånsar!!

Träffa andra, som uppskattar dina bilder i stället!! :)
 
.Z. skrev:

Ang. 19åriga tjejer så har jag upplevt dom stöddigare än killar i samma ålder:)

Jag har utbildat i processteknik och hade då tjejer och killar i 18-19årsåldern och killarna var klart mer ödmjuka medan tjejerna hade en tendens att vara mer själviska och hårda.
//Larsa

Men det är faktiskt sant! Som 19-årig tjej vet jag vad jag pratar om. :) Jag gick ju samma fotokurser som dessa tjejer, om än inte samtidigt, och de killar som jag träffade var väldigt ödmjuka och intresserade av ALL sorts fotografi.
Kan t.ex. ta killen i min paralellklass som satt och suckade över att han aldrig fått chansen att hålla i en digital systemkamera... jag satt bredvid och hörde, varpå jag öppnade min kameraväska och slängde (kanske inte slängde) upp min D100 framför honom. Oj vad hans ögon lystes upp. Efter det gick vi ut på en fotorunda där han fick testa vad den gick för. Killen var överlycklig... :D
 
du kan ju alltid kontra med att fråga dem om de vet vad ordet "kamera" egentligen kommer från.

Det torde vara lika mörkt kring d100:ans sensor som det är kring deras film... ;-)
 
Sidde skrev:
du kan ju alltid kontra med att fråga dem om de vet vad ordet "kamera" egentligen kommer från.
Upplys mig!
Jag orkar inte slå upp det, när ölen är slut så släcks renoveringsljuset för idag.
Förresten så är alla husets böcker nerpackade.
 
lyteskomik skrev:

Har fått höra både det ena och det andra, mest att "en digitalkamera är ingen riktig kamera, allting ställs ju in automatiskt och varenda människa kan fixa till bilderna i photoshop". Gud vad sur jag blir.

Önskar jag kunde säga att dom kommer att växa ifrån det. Men, men... Jag har upplevt kvinnliga akademiker i mer än vuxen ålder som uppför sig precis som det där. Säg 'kvinnligt nätverk' och jag springer. Åt motsatt håll. Det finns en gruppmentalitet där som klöser ögonen ur allt som inte följer stimmet. (Hoppsan 'stim' är visst ett ord man inte får använda i sammanhanget, he, he. Hittills har jag sprungit till England och förskansat mig på puben - där slipper jag dom. Därmed inte sagt att det inte finns skithögar på puben också, men inte just av den typ du nämner.)

Mitt råd - för vad det kan vara värt - är att tiga still. Ge dom rätt. Ligg lågt. Bid din tid. En vacker dag kan du ge betalt med ränta. Du vet själv när ögonblicket är det riktiga. Kanske är det en fantastisk digital bild som väcker deras beundran, kanske en fotograf, kanske en föreläsning om 'att måla med ljus' - vad vet jag - men du kommer att känna när ditt ögonblick är inne.
Låt dom krypa in i säcken själva - och sedan är det bara för dig att dra igen snöret!
Det enda du behöver är tålamod. Nästan oändligt tålamod. Slå inte till för tidigt! Ju längre du väntar, desto effektfullare blir ditt tillslag.
Som engelsmännen säger: Hämnden är en rätt som bäst serveras kall.
I visshet om att ditt ögonblick kommer en dag kan du nu lugnt njuta av alla stolligheter du får höra. Lagra dom i en liten mental bok med guldpärmar. Dom blir guld värda en dag.
Lycka till!
/Gitte
 
Re: Re: "Men det är ju ingen riktig kamera"

gitte edelman skrev:
Önskar jag kunde säga att dom kommer att växa ifrån det. Men, men... Jag har upplevt kvinnliga akademiker i mer än vuxen ålder som uppför sig precis som det där. Säg 'kvinnligt nätverk' och jag springer. Åt motsatt håll. Det finns en gruppmentalitet där som klöser ögonen ur allt som inte följer stimmet. (Hoppsan 'stim' är visst ett ord man inte får använda i sammanhanget, he, he. Hittills har jag sprungit till England och förskansat mig på puben - där slipper jag dom. Därmed inte sagt att det inte finns skithögar på puben också, men inte just av den typ du nämner.)

Mitt råd - för vad det kan vara värt - är att tiga still. Ge dom rätt. Ligg lågt. Bid din tid. En vacker dag kan du ge betalt med ränta. Du vet själv när ögonblicket är det riktiga. Kanske är det en fantastisk digital bild som väcker deras beundran, kanske en fotograf, kanske en föreläsning om 'att måla med ljus' - vad vet jag - men du kommer att känna när ditt ögonblick är inne.
Låt dom krypa in i säcken själva - och sedan är det bara för dig att dra igen snöret!
Det enda du behöver är tålamod. Nästan oändligt tålamod. Slå inte till för tidigt! Ju längre du väntar, desto effektfullare blir ditt tillslag.
Som engelsmännen säger: Hämnden är en rätt som bäst serveras kall.
I visshet om att ditt ögonblick kommer en dag kan du nu lugnt njuta av alla stolligheter du får höra. Lagra dom i en liten mental bok med guldpärmar. Dom blir guld värda en dag.
Lycka till!
/Gitte
'

tycker man ska skratta lite hånfullt.
haheho typ. brukar jag göra. helt underbart.

och fattar dom inte det. då är de inte värda mycket....
 
passar på att ställa en fråga som har med ämnet att göra:

Tycker ni det är "fusk" eller på något sätt "sämer" att använda automatiska inställningar på kameran?

Jag anser att så länge man har koll på vad kameran gör för inställning finns det aldrig anledning att ställa in tid och bländare manuellt. Gör kameran inte som man vill kan man får köra halvautomatiskt men varför köra manuellt?
Mer rattar att vrida på, mindre tid till bilden! Vad tycker ni?
 
Carl Hellman skrev:
passar på att ställa en fråga som har med ämnet att göra:

Tycker ni det är "fusk" eller på något sätt "sämer" att använda automatiska inställningar på kameran?

Jag anser att så länge man har koll på vad kameran gör för inställning finns det aldrig anledning att ställa in tid och bländare manuellt. Gör kameran inte som man vill kan man får köra halvautomatiskt men varför köra manuellt?
Mer rattar att vrida på, mindre tid till bilden! Vad tycker ni?

Nja, jag håller inte med. Lathet att bry sig om inställningarna är första steget till att inte bry sig om resultaten heller.
Att vrida på rattar är att bry sig om bilden. Eller tänka på rätt exponering och rätt bländare/slutartid är det viktiga. Men om man slipper så slutar man göra det också.

Jag tycker det är bara bra att det ibland krävs lite eftertanke, vilket är anledningen till att jag gillar analogt också.
Bromsklossen ger mig bättre bilder, det är inte gratis och det kommer inte bilder direkt - mer tanke per bild = bättre bilder.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Nja, jag håller inte med. Lathet att bry sig om inställningarna är första steget till att inte bry sig om resultaten heller.
Att vrida på rattar är att bry sig om bilden. Eller tänka på rätt exponering och rätt bländare/slutartid är det viktiga. Men om man slipper så slutar man göra det också.

Jag tycker det är bara bra att det ibland krävs lite eftertanke, vilket är anledningen till att jag gillar analogt också.
Bromsklossen ger mig bättre bilder, det är inte gratis och det kommer inte bilder direkt - mer tanke per bild = bättre bilder.

/Henri
jag menar inte att man ska trycka av som en lite tok och köra efter point-and-shoot modellen. vad jag mena var att om jag ser vad kameran kommer använda för tid och bländare vet jag hur bilden kommer bli och jag slipper vrida fram och tillbaks på rattarna varefter jag flyttar kameran lite gran. Då får man mer tid till kompositionen och slipper missa bilder pga man skruvade på rattarna. Är man inte nöjd med tid/bländar-förhållanet är det ju bara att köra A eller S läget på kameran. Jag tycker automatik med eftertanke funkar bättre än helmanuellt.
 
Ingen riktig kamera?

Ja du, dina "vänner" verkar ju väldigt förnuftiga med sitt resonemang, NOT.

Det är som att säga att alla bilder tagna med digtalkamera är inget värt ungefär. Det är som du säger lika lätt/svårt att plåta med analog eller digital. Fördelen med analog är att alla färger stämmer bättre än med digital. Oftast är det ett handikapp med digitalkamera mot analog, men det är definitift inget fusk hur man nu kan tänka i de banorna.

Digital Tv är det fusk? Är Filmer som är filmade med digital videokamera inte ok? Sånt trams.

Man får väl plåta manuellt eller med automagin påslagen, det är slutresultatet som räknas, tanken / kompositionen samt ögonblicket. Sen får man gärna förfina i photoshop eller labba i mörkerrum om man vill det är fullt tillåtet.

Folk verkar inte ha bättre för sig än att gnälla tydligen.
 
Carl Hellman skrev:
Tycker ni det är "fusk" eller på något sätt "sämer" att använda automatiska inställningar på kameran?
I princip så använder alla en automatisk ljusmätare. Men man bör veta hur den fungerar så att man vet när den behöver lite hjälp på traven.
 
Resultatet som räknas...

Hejsan Karolina....

Det är väl inget att bry sig om vad andra tycker och tänker....du gör väl precis som du själv vill, eller? Det är väl resultatet som räknas först och främst, det där speciella som du vill uttrycka som fotograf/konstnär.
Vissa är extremt tekniskt inriktade, andra har en betydligt busigare och mer konstnärlig stil med mycket självdistans som vågar släppa loss tack vare sin kreativa självkänsla.
Hitta dig själv bara, vad DU vill göra och säga. Kanske väljer du en tekniskt hårddragen linje, kanske inte. Genom att prova dig fram och experimentera så kommer du att hitta DIN väg, åsså är det bara att tuta och köra och skita i vad andra anser...för det angår ju ingen annan än DIG vad DU gör...Se´n att man får taskig, hyfsad, bra eller ingen kritik alls för det man uträttat, det är en helt annan femma.

Med vänliga hälsningar Silja
 
Håll huvudet högt Karolina och bry dig inte om vad dina "bättre vetande vänner" anser om saken i fråga.

En dag kommer de alla vakna och inse att det finns flera vägar fram till målet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.