Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajka

Medlem
Jag har blivit lite sugen på att prova på mellanformat och undrar om det är någon som kan tipsa om en bra nybörjar kamera för mellanformat. Gärna någon som inte äter hela plånboken, vad jag förstått så är dom där rätt dyra jämfört med småbild...
tack
 
En begagnad Hasselblad 500C eller Mamiya 645 kanske? Mellanformatare kan man hitta hur billigt som helst just nu. En komplett Mamiya 645 pro tl i nyskick med magasin, sökare och optik kan du t.ex. få för några tusen.
 
Mamiya 645 har jag blitt lite sugen på. Vad bör man då ha för mer utrustning? Exp mätare å grejor?
 
Lajka skrev:
Mamiya 645 har jag blitt lite sugen på. Vad bör man då ha för mer utrustning? Exp mätare å grejor?

645 har tillverkats i olika versioner sen 70-talet. Den senaste (förutom AF) är 645 pro tl som ju har ttl blixtautomatik. Till huset behövs en sökare, standardsökaren har inte inbyggd ljusmätning men det finns i de dyrare modellerna. Annars kan man köpa en separat ljusmätare. Jag köpte faktiskt härom dan en Minolta spotmätare på ebay för $79 (nypris en bit över 4000:). Sen behöver du ett magasin för 120 film och ett objektiv. Det finns flera kompletta Mamiyor på blocket just nu. Annars är det inte så dumt att köpa på ebay där dom ligger från $500 och uppåt.
 
Ja, jag kollade på blocket...hittade en för 2500 fast det va inte helt komplett iofs...men den såg fräsch ut. Otroligt, begagnat e bra :) Tack för tipset iallafall, ska fortsätta leta på.
 
Kiev har väl snarare dåligt rykte. Kiev-kamerorna från 80-talet och tidigt 90-tal präglades av dålig kvallitet. Ska du köpa en Kiev så se till att du får en uppgraderad variant bl.a. med pentacon-6 bajonett. Det framgår inte av annonsen ovan vilken version det är. De upphottade är betydligt bättre än ryktet. Uppgraderade kan köpas nya hos t.ex. www.kievcamera.com och www.araxphoto.com.

Jag har en från kievcamera och den har jag till och med vågat fota bröllop med.
 
den billigaste mellanformataren borde väl vara Holgan, går att köpa av Kaffebrus på tradera, jag beställde en idag, 399:-
 
Galaxens President skrev:
Kiev har väl snarare dåligt rykte. Kiev-kamerorna från 80-talet och tidigt 90-tal präglades av dålig kvallitet. Ska du köpa en Kiev så se till att du får en uppgraderad variant bl.a. med pentacon-6 bajonett. Det framgår inte av annonsen ovan vilken version det är. De upphottade är betydligt bättre än ryktet. Uppgraderade kan köpas nya hos t.ex. www.kievcamera.com och www.araxphoto.com.

Jag har en från kievcamera och den har jag till och med vågat fota bröllop med.

Ja, det stämmer. De har rätt så dåligt rykte även om de nyare modeller håller helt ok kvalité, framförallt med tanke på priset.
 
Jag har nyss beställt o betalt en Arax 60 mlu med lite tillbehör, hur kameran fungerar återkommer att se men av det jag läst ska Arax kamerorna vara ordentligt uppfräshade om man gämför med en beggad Kiev. Nog det billigaste bästa du kan hitta om du inte hittar en beggad superbillig Mamaya...
Tänk på att om du köper en Hassy eller Mamaya med slutaren i optiken så drar det iväg ganska fort i pris när du vill tillöka familjen med nya objektiv.
En av nackdelarna som är på alla Kiev och Arax är att blixt synken är prutt men eftersom jag ändå kör med fast ljus om jag ska plåta studio så skiter jag i det.

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter av min Arax när jag tagit några rullar, jag ska till Enland på turné med en grupp för dokumentering så det blir väll ett ordentligt test av kameran. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.