Ta det lugnt. Det finns både bra och dåliga fotoklubbar. Jag har varit medlem i många genom åren. Några gånger har jag bytt fotoklubb för att jag har känt att verksamheten inte intresserar mig längre. Eller för att ett fåtal medlemmar styr och ställer för mycket.
Våldigt intresant diskussion, inte minst den om fotoklubbar.
Jag är föreningsmänniska, trivs i föreningar, och har varit aktiv i ett stort antal olika.
Tyvärr verkar flertalet ha problem med nyrekrytering på senare tid, det är synd, för mångfald brukar vara det jag uppskattar bäst.
Som nyinflyttad här gick jag med den lokala fotoklubben.
Det var något av det värsta jag upplevt. Inbördeskrig. Styrelsen mot några medlemmar, på internet och på möten.
Extremt tävlingsinriktat och elitistiskt.
Hälften av medlemmarna lämnade. Jag bland dem.
Vad göra?
jag frågade efter lämplig fotoklubb här på FotoSidan.
Du Acke rekommenderade mig Mölnlyckes.
Tack för det.
Så här blir det för mig, så här tänker jag.
Jag fotar mest makro och natur i största allmänhet.
Vårgårda har en fotoklubb som ordnar Naturfotofestivaler. Jag har varit på två sådana, och tycker att det varit jättebra.
Jag tar mig nästan lika enkelt dit som till Mölnlycke.
I vår kommun har vi en bra och aktiv lokalavdelning av Natur- skyddsföreningen.
Jag gick på en föreläsning med bildvisning om sländor, som de ordnade.
Jag gick med på en exkursion som de ordnade. Flertalet hade kamera med sig.
Visserligen inte någon fotoklubb, men inte helt olikt heller.
I år har jag betalat medlemsskap till båda dessa föreningar.
Får se vad jag orkar, och hur det blir.
Även om jag inte följde ditt råd Acke, så var det till stor gädje för mig. Jag visste hela tiden att det fanns ett alternativ som jag kunde prova.
Nu har jag berättat hur det gick. Tack Acke.
Min tanke är så här ......
Om man har ett specialintresse till, förutom fotograferandet, kan man ju gå med i en sådan förening, och fota där, om det passar.
Då kan man få publik och uppskattning på köpet.
Till Naturskyddsföreningens nästa föredrag om sländor, kanske de kan förmås ta med någon av mina makrobilder ......