Ibland är det dessutom bra att tvingas, eller åtminstone ledas, utanför normalspåret.
Länge köpte jag kameror för att ta stillbilder, även av sådant som rör sig. Men video har trängt sig på, kanske mest för att vi blivit tvungna att bli videoproducenter (både inspelat och i direktsändning) på jobbet. Kunderna kunde inte resa under pandemin och nu har de upptäckt att det är bekvämt att stanna hemma.
Snabbt inser man att redigera video är något helt annat än att lägga ihop bilder i ett webalbum. För att bli bättre började jag göra video hemma.
I fotoklubben vill de gärna se bildspel. Hittills har jag mest varit besvärlig där också och istället hållit föredrag om hur jag tar actionbilder, för de som ofta fotograferar fiskmåsar och näckrosor. Men nu har jag ju insett att ett videoredigeringsprogram klarar att skapa vilka bildspel som helst, så nu har jag övat på det. Det är också något annat än att välja bilder till ett webalbum, för i bildspelet ska man välja hur länge en bild ska visas, vad som ska sägas om den (om man spelar in berättarröst), vilka texter som ska läggas till och (värst av allt för mig, som nätt och jämt är musikalisk nog att vissla på en hund) välja ut lämplig musik till bildspelet.
Hu. Men nu har jag övat lite. Som vanligt är jag besvärlig. Det finns en vedertagen sanning i fotoklubben att ett bildspel är tre minuter långt. Har provat det. Det senaste jag knåpat ihop är på exakt 14 minuter. Har inte visat det än där, men ska bli intressant att se om alla somnar efter 3:01 eller om de hänger med till slutet.
Nästa steg blir två. Har nu skrivit storyboard till en kortfilm. Den innehåller allt som behövs för att bli en kioskvältare.
En solbadande tjej, en stalker och ett stunt.
Två av de äldsta barnbarnen är utsedda som skådespelare, men det vet de inte om än. Där finns för övrigt en bra pedagogik i att de själva får vara med att skapa en film full med fusk, så de från insidan ser att mycket av de miljarder filmer de kan se på nätet inte alls visar verkligheten.
Dessutom har jag tänkt skapa något bildspel, när jag nu fått blodad tand, som jag tänkt ska innehålla en blandning av stillbilder och videosnuttar. Det går ju bra att hantera i ett videoredigeringsprogram. Vet inte vad det ska handla om än.
Så visst kan en fotoklubb öka kompetensen, eller bredda den, om man plockar upp handsken.
Största hindret här har nog varit att videoredigeringsprogram av något slags ambitionsnivå är, om möjligt, än värre än dito stillbildsprogram på att vara sega att lära sig. De första gångerna jag försökte göra något alls utöver att trava klipp efter varandra tog allt som tog en minut att komma på mer än en timme att få till. Men nu börjar jag få kläm på hur man ska göra, och i vilken ordning det ska göras, för att det ska bli smidigt att genomföra.
Det finns automatisk redigering också. Plocka fram önskade videoklipp och stillbilder och tryck på Skapa film. Film blir det, men den ser förstås rätt mainstream ut.
Däremot har jag med ett annat intresse tittat på film på senare tid, för att faktiskt lägga märke till hur proffsen gör. Av en anledning, hoppas jag. Sen apar jag efter eller gör annorlunda, beroende på vad jag vill visa. Nyttiga lärospån det också.
Ibland läser jag här att någon skriver att de vill veta något om någonting som ska användas för stillbilder. OBS! Ej video.
Då vill jag ge rådet att förakta inte video. Det kan gå runt och komma tillbaka som insikter om hur man kan ta bättre stillbilder också. Eller bättre visa sina stillbilder, för ett bildspel är faktiskt en trögrörlig video.