Annons

Medelålder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nog finns det nya bildvinklar att prova med, ser på nya Bregott reklamen med kossan som käkar frukost och bilden genom det svajande gräset filmat lite underifrån, tycker det är en häftiga bilder, i och med att det är en film så ser man gräsets rörelse, svårare att få fram med stillbilder förstås, komposition är viktigt, man känner liksom den korta sommaren i Sverige i sina bästa stunder. Sant att blir för mycket superskarpa bilder tänk genom åren, stående bilder på smådjur har varit för många för mig när man tittar på gamla bilder.

Kanske aaaaningen generaliserande. 😉

Jag skulle snarare säga så här: Kvinnor gillar att använda teknik och prylar, men har mer sällan behov av att diskutera, analysera och älta teknik och prylar. De är ofta mer målinriktade. De använder prylarna som verktyg för att skapa slutresultatet, bilden.
Det finns däremot gott om män som fullkomligt älskar att prata om fototeknik och fotoprylar. Ibland så mycket att man får känslan att prylintresset är deras enda drivkraft för att att hålla på med fotografi. Bilder, det är sekundärt. Prylarna, och de ständiga drömmarna om nya prylar, det ger kicken. 😉

Nu har jag också generaliserat grovt. Fy på mig! Men en liten, liten gnutta sanning finns nog där. 😂
Ligger nog en hel del i det du beskriver. Män och det stora intresset för prylar, det gäller ju inte bara foto. Som för cyklar, hemmaljud, mobiler ... Har goda exempel i min närhet! Men vi kvinnor inklusive mig själv kan ju förstås också tycka om fina saker, roliga att ha och använda, såsom kameror och objektiv. Men kanske inte måste förstå och diskutera allt kring dem, eller hela tiden vara på jakt efter det nyare, bättre och skarpare; efter att testa, jämföra och drömma om fotoutrustning. Och vi har ju andra forum på nätet där vi kvinnor är mer aktiva; där vi diskuterar våra liv, våra relationer, våra tankar och känslor om hur det är på ett djupare plan. Några av de bästa har bara kvinnliga medlemmar, vilket jag tror bidrar till att det blir särskilt tryggt och prestigelöst. Därmed inte sagt att det manliga perspektivet på något sätt skulle vara sämre - eller bättre - än det kvinnliga, det intressanta är ju att vi (återigen generaliserat) är lite olika.

Ligger nog en hel del i det du beskriver. Män och det stora intresset för prylar, det gäller ju inte bara foto. Som för cyklar, hemmaljud, mobiler ... Har goda exempel i min närhet! Men vi kvinnor inklusive mig själv kan ju förstås också tycka om fina saker, roliga att ha och använda, såsom kameror och objektiv. Men kanske inte måste förstå och diskutera allt kring dem, eller hela tiden vara på jakt efter det nyare, bättre och skarpare; efter att testa, jämföra och drömma om fotoutrustning. Och vi har ju andra forum på nätet där vi kvinnor är mer aktiva; där vi diskuterar våra liv, våra relationer, våra tankar och känslor om hur det är på ett djupare plan. Några av de bästa har bara kvinnliga medlemmar, vilket jag tror bidrar till att det blir särskilt tryggt och prestigelöst. Därmed inte sagt att det manliga perspektivet på något sätt skulle vara sämre - eller bättre - än det kvinnliga, det intressanta är ju att vi (återigen generaliserat) är lite olika.
Intressanta tankar, Piawa!
Hur skulle forumet behöva förändras för att få fler kvinnor intresserade att delta? Har du idéer kring detta?
Kan man göra något, eller ska man bara acceptera att diskussionsforum på nätet är en manlig domän? Är det kanske bra som det är?

Edit: Jag pingar nonno och mossboll också, eftersom ni har skrivit i tråden tidigare. Vore kul att få ett bredare kvinnligt perspektiv.

Senast ändrad:
Eftersom tråden handlar om medelålder så ger jag mitt bidrag. Jag är 74.
Så som de flesta redan konstaterat: Medelåldern är hög på fotosidan.
En anledning är så klart att här finns något för alla åldrar. Jag började med foto som 11-åring för 63 år sedan.

Det roligaste på fotosidan tycker jag att läsa PRYLAR. Det mesta är med. Det är skoj att läsa vad folk tycker och vad de väntade sig.....

Apropå ungdomar till en fotoklubb. Jag har vid några tillfällen utvecklat ungdomssektioner till fotoklubbar och fått dessa synpunkter för att det ska fungera:

1) Träffas minst en gång i veckan, på egna möten.
2) Egen ledningsgrupp bland ungdomarna.
3) Gemensamma fotoutflykter, även hela helger.
4) Fotokurser och tips kring foto, sociala media, mobilfoto, analogt mörkrum.
5) Utflykter till fotoutställningar och andra fotoarrangemang.
6) Träffa/besöka kända fotografer.

Mvh Terje

Fotoutflykter med 30-årsgräns för att slippa att gubberiet i vanlig ordning tar över hela showen :cool:

Jag är för, fastän jag själv inte skulle få följa med....

Jag har varit mer eller minimalt aktiv här på sajten från tid till tid. Under de första 4 - 5 åren hade jag ett stort kontaktnät med många kvinnor på sajten. Jag vet att det var väldigt många som läste forumtrådar, men tyckte inte att det var lönt att lägga energi på att delta då det ofta inte resulterade i något alls. Det var ett återkommande ältande, trådar som spårade ur eller att tråden plötsligt tog en annan riktning än det som trådskaparen funderade kring. Jag var väl också medskyldig till allt det där i viss mån.
Så jag tror att det ofta handlade om klokskap från kvinnornas sida att välja bort forum och istället lägga ner energi på att titta och kommentera bilder. Det var kvinnor som var kunniga i hanterandet av kamerorna, så jag tror inte att det handlade om osäkerhet i första hand. :)
Jag blir alltid glad när jag ser någon kvinna som gör inlägg här på Forumet, en slags systerlig gemenskap bland alla män. Skönt att inte känns sig ensam! Trevligt ses, Nonno ☺️ Även om vi liksom männen kan ha olika utgångspunkter för vårt intresse i fotografering. Teknik, utrustning, bilder etc. Och ja, man väljer och väljer bort, som annars på nätet, vad som passar. Jag minns när jag var ny så kollade jag runt bland trådarna om det fanns någon typ "kvinnor/tjejer som fotograferar", trodde nog det skulle finnas, men icke. Vilket jag tolkar som att det egentligen inte funnits behov av någon sådan.

Jag blir alltid glad när jag ser någon kvinna som gör inlägg här på Forumet, en slags systerlig gemenskap bland alla män. Skönt att inte känns sig ensam! Trevligt ses, Nonno ☺ Även om vi liksom männen kan ha olika utgångspunkter för vårt intresse i fotografering. Teknik, utrustning, bilder etc. Och ja, man väljer och väljer bort, som annars på nätet, vad som passar. Jag minns när jag var ny så kollade jag runt bland trådarna om det fanns någon typ "kvinnor/tjejer som fotograferar", trodde nog det skulle finnas, men icke. Vilket jag tolkar som att det egentligen inte funnits behov av någon sådan.
Hej Piawa! Trevligt att mötas så här i en forumtråd. :)
För att fortsätta att ta tråden ytterligare en bit bort från ursprungsfrågan, kan det ju hos användarna finnas olika skäl till varför man ansluter sig till ett forum. För mig har Fs främst handlat om att lägga upp bilder, få kritik och själv ge synpunkter på andras bilder - att utveckla bildseendet och därmed också tekniken.
Parallellt under de 10 första åren var jag aktivt i ett annat forum med inriktning på Nikon dslr (Sverige D70 tror jag att det hette) och där var det för min del renodlat teknikfrågor inriktat på Nikon-kameror. Där lärde vi oss av varandra jättemycket och kunde ställa de mest dumma frågor som nybörjare till att efter en tid bli kunnig i hur hantera kameran för önskat resultat. Tror att jag var en av några få kvinnor som var aktiva där.
Här på Fs har jag också i perioder varit aktiv i forumet och har väl ställt till med en massa trassel till och från i trådarna. :giggle: Dessutom helt onödigt engagemang då det aldrig resulterade i något.
Jag vet inte vad som skulle få fler unga och däribland även kvinnor att aktivera sig på Fs. För många år sedan fanns det någon liten, sluten grupp/sällskap/specialintresse med enbart kvinnor som kommenterade varandras bilder och i viss mån även diskuterade tekniska frågor. Egentligen borde det väl inte behövas något speciellt för kvinnor, det handlar enbart om vilket bemötande man får oavsett om det gäller bildkritik eller i forumtrådar. Jag antar att det fortfarande förekommer i viss mån ett "revirhackande" bland gamla forumrävar och i det sammanhanget borde de väl kanske skärpa till sig, men jag kan ha helt fel - fenomenet har kanske tonats ner numera? :)

Jag minns när jag var ny så kollade jag runt bland trådarna om det fanns någon typ "kvinnor/tjejer som fotograferar", trodde nog det skulle finnas, men icke. Vilket jag tolkar som att det egentligen inte funnits behov av någon sådan.
Det vore rätt sorgligt om det skulle behövas särskilda trådar för kvinnor som fotograferar. Fotografering inte en sport som behöver könsuppdelas, tycker jag. Om det skulle finnas behov av sådana trådar så säger det mer om männen som frekventerar forumet än om kvinnorna.
Misogyni kan ta sig många uttryck, och det är inte alltid den misogyne förstår att han är det.

Här på Fs har jag också i perioder varit aktiv i forumet och har väl ställt till med en massa trassel till och från i trådarna. :giggle: Dessutom helt onödigt engagemang då det aldrig resulterade i något.
Det här är intressant, nonno. Du har försökt vara aktiv i forumet men upplevde att det var bortkastad tid och att det inte gav dig något. Förklara gärna vad som gick fel.

Det är intressant att förstå vilka faktorer som avskräcker folk från att delta. Jag tror inte att det enbart handlar om manlig/kvinnlig kommunikation. Jag tror att det också finns många män som inte känner sig välkomna här. Här finns en speciell jargong som inte passar alla.

Hej Piawa! Trevligt att mötas så här i en forumtråd. :)
För att fortsätta att ta tråden ytterligare en bit bort från ursprungsfrågan, kan det ju hos användarna finnas olika skäl till varför man ansluter sig till ett forum. För mig har Fs främst handlat om att lägga upp bilder, få kritik och själv ge synpunkter på andras bilder - att utveckla bildseendet och därmed också tekniken.
Parallellt under de 10 första åren var jag aktivt i ett annat forum med inriktning på Nikon dslr (Sverige D70 tror jag att det hette) och där var det för min del renodlat teknikfrågor inriktat på Nikon-kameror. Där lärde vi oss av varandra jättemycket och kunde ställa de mest dumma frågor som nybörjare till att efter en tid bli kunnig i hur hantera kameran för önskat resultat. Tror att jag var en av några få kvinnor som var aktiva där.
Jag vet inte vad som skulle få fler unga och däribland även kvinnor att aktivera sig på Fs. För många år sedan fanns det någon liten, sluten grupp/sällskap/specialintresse med enbart kvinnor som kommenterade varandras bilder och i viss mån även diskuterade tekniska frågor. Egentligen borde det väl inte behövas något speciellt för kvinnor, det handlar enbart om vilket bemötande man får oavsett om det gäller bildkritik eller i forumtrådar. Jag antar att det fortfarande förekommer i viss mån ett "revirhackande" bland gamla forumrävar och i det sammanhanget borde de väl kanske skärpa till sig, men jag kan ha helt fel - fenomenet har kanske tonats ner numera? :)
Ja, mycket trevligt att träffas! Intressant med din långa erfarenhet här. Jag har också Nikon och är med i några fotogrupper på FB, mest män där också, hajar till lite när det dyker upp en kvinna till ☺Men jag känner att här på Fotosidan finns nog mer och djupare kunskap om det mesta. Jag håller på att tränga in i DSLR-foto, en rätt ny skön värld som öppnar sig, och funderar en hel del över teknik och hur man ska tänka och göra. Jag är rätt prestigelös och inte så rädd att ställa nybörjarfrågor heller. Men visst vore det extra bra att ha en rutinerad kvinna att vända sig till! Jag tror dock som du att det handlar mest om bemötandet i forumtrådarna som avgör om man känner sig hemma eller inte. Eller att ämnena drar iväg till nivåer där intresset svalnar. Men roligt att ha fått kontakt med dig!

Senast ändrad:
Det här är intressant, nonno. Du har försökt vara aktiv i forumet men upplevde att det var bortkastad tid och att det inte gav dig något. Förklara gärna vad som gick fel.

Det är intressant att förstå vilka faktorer som avskräcker folk från att delta. Jag tror inte att det enbart handlar om manlig/kvinnlig kommunikation. Jag tror att det också finns många män som inte känner sig välkomna här. Här finns en speciell jargong som inte passar alla.
Så är det för mig eller I alla fall under lång tid var det så. Några år sedan tappade jag helt intresset. Fick ibland reda på att man inget visste eller förstod. Till och med att man kunde hålla käften om man inte har något bättre att komma med. Det man ville framföra fick man ibland äta upp. Att man inte höll med eller i vissa fall hade blivit medvetet missuppfattad hade inget värde. Man suckade och lät det bero

Det känns som om det är något bättre numer eller så har jag tjockare skal idag. Så för mig har det primärt inget med manligt och kvinnligt att göra. Det är debatt klimatet som sådant. Men tror jag hellre skulle vilja ha synpunkter eller berätta och tycka något I grupp med en stor andel kvinnor.

Vissa trådar har av och till varit fruktansvärda att läsa. Spårat ut fullständigt. Man skäms på något sätt att man är på samma plats. Två eller flera turades om att i långa trådar slå varandra i huvudet med minst sagt mikro argument och i flera fall tom förolämpa varandra. Man vill helt enkelt vinna en tuppfäktning. Till vilket pris som helst. Det ebbar ut när en till slut inser att det blev ett fulltidsjobb detta att kommentera i en tråd.

Så det är ur den aspekten jag skulle vilja se att mer makt ges till TS. Stänga ned tråden eller på något sätt moderera. För några år sedan blev svaret att det inte skulle låta sig göras

Det vore rätt sorgligt om det skulle behövas särskilda trådar för kvinnor som fotograferar. Fotografering inte en sport som behöver könsuppdelas, tycker jag. Om det skulle finnas behov av sådana trådar så säger det mer om männen som frekventerar forumet än om kvinnorna.
Misogyni kan ta sig många uttryck, och det är inte alltid den misogyne förstår att han är det.
Ja det kanske inte finns sådana behov, och jag tror vi kvinnor klarar oss ändå. Men en intressant erfarenhet i sammanhanget är att grupper med bara kvinnor ofta kan ha en rätt hög grad av empati och prestigelöshet (om man generaliserar lite), det må vara på nätet eller annars.

Ja David hade kunnat kommit in redan vid första svaret efter TS, förnämliga tabeller som var betydligt bredare än vad jag tror TS tänkt, klart slut efter några berömsidor och Tack. Lite av den gamla Militäriska korta stilen, men då återstår varför såg tabellerna ut som dom gjorde vilket skapade nya inlägg vilket leder till mera undran bland annat för lite ungdomar, kvinnor med mera. Klart att en ny tråd kanske kunnat startats för större korrekthet för ämnet blev så brett eller att det skulle gå att skapa ny rubrik i tråden som påtalar varför såg tabellerna ut som dom gjorde. Vad jag sett genom åren så bildas nästan alltid följdfrågor efter Starten av en tråd, så det blir nog liknelser av snack vid fikabordet med att det är svårt att korta ner samtal vid ett fikabord till skriven text, vid fikabordet kan man snabbt göra en lite ändring vid missförstånd osv. Det man säger under 5 minuter kanske kräver 5-6 A4 sidor i text och då måste dom vara skrivna för att passa många olika läsare vilket är mycket svårt och alltid genom historien skapat problem för många läsningar från myndigheter, politiker med mera.

Det ligger så långt tillbaka så jag vet inte om det ens är värt att lägga ytterligare tid på det. Men det handlade väl mest om lite olika uppfattningar om vad som skulle leda till fortsatt positiv utveckling av Fs. Det fanns väl två eller kanske fler läger som försökte påverka åt lite olika håll. Det var ett oerhört argumenterande och mycket aktivitet i en del trådar. Det var nog tröttsamt för många att se och läsa. :)

Ja, mycket trevligt att träffas! Intressant med din långa erfarenhet här. Jag har också Nikon och är med i några fotogrupper på FB, mest män där också, hajar till lite när det dyker upp en kvinna till ☺Men jag känner att här på Fotosidan finns nog mer och djupare kunskap om det mesta. Jag håller på att tränga in i DSLR-foto, en rätt ny skön värld som öppnar sig, och funderar en hel del över teknik och hur man ska tänka och göra. Jag är rätt prestigelös och inte så rädd att ställa nybörjarfrågor heller. Men visst vore det extra bra att ha en rutinerad kvinna att vända sig till! Jag tror dock som du att det handlar mest om bemötandet i forumtrådarna som avgör om man känner sig hemma eller inte. Eller att ämnena drar iväg till nivåer där intresset svalnar. Men roligt att ha fått kontakt med dig!
Jag tänker att det bara är att ta kontakt med de du känner att du skulle vilja vända dig till. Jag tror att du säkert blir vänligt bemött. De flesta delar nog med sig av den kunskap som finns. Tag kontakt via att kommentera en bild som du har någon sorts fundering kring, det kan ju var ett enkelt sätt att få kontakt? Du har mängder med duktiga fotografer här på Fs med olika inriktningar på deras fotograferande och som säkert hjälper till i de flesta fall.

Det ligger så långt tillbaka så jag vet inte om det ens är värt att lägga ytterligare tid på det. Men det handlade väl mest om lite olika uppfattningar om vad som skulle leda till fortsatt positiv utveckling av Fs. Det fanns väl två eller kanske fler läger som försökte påverka åt lite olika håll. Det var ett oerhört argumenterande och mycket aktivitet i en del trådar. Det var nog tröttsamt för många att se och läsa. :)

Ja nog var det en del duster :) men jag minns knappt vad det handlade om. Ofta får jag för mig att det var detaljer?! Nåt som jag vagt minns var projektet ”den högre skolan”? :oops: Får väl leta i gamla trådar.:)

Men det var en rolig tid. På sitt sätt.

Jag tänker att det bara är att ta kontakt med de du känner att du skulle vilja vända dig till. Jag tror att du säkert blir vänligt bemött. De flesta delar nog med sig av den kunskap som finns. Tag kontakt via att kommentera en bild som du har någon sorts fundering kring, det kan ju var ett enkelt sätt att få kontakt? Du har mängder med duktiga fotografer här på Fs med olika inriktningar på deras fotograferande och som säkert hjälper till i de flesta fall.
Låter bra! Tack för dina vänliga råd, ska ta dem till mig. Kram ☺️

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar