Hej Piawa! Trevligt att mötas så här i en forumtråd.
För att fortsätta att ta tråden ytterligare en bit bort från ursprungsfrågan, kan det ju hos användarna finnas olika skäl till varför man ansluter sig till ett forum. För mig har Fs främst handlat om att lägga upp bilder, få kritik och själv ge synpunkter på andras bilder - att utveckla bildseendet och därmed också tekniken.
Parallellt under de 10 första åren var jag aktivt i ett annat forum med inriktning på Nikon dslr (Sverige D70 tror jag att det hette) och där var det för min del renodlat teknikfrågor inriktat på Nikon-kameror. Där lärde vi oss av varandra jättemycket och kunde ställa de mest dumma frågor som nybörjare till att efter en tid bli kunnig i hur hantera kameran för önskat resultat. Tror att jag var en av några få kvinnor som var aktiva där.
Här på Fs har jag också i perioder varit aktiv i forumet och har väl ställt till med en massa trassel till och från i trådarna.
Dessutom helt onödigt engagemang då det aldrig resulterade i något.
Jag vet inte vad som skulle få fler unga och däribland även kvinnor att aktivera sig på Fs. För många år sedan fanns det någon liten, sluten grupp/sällskap/specialintresse med enbart kvinnor som kommenterade varandras bilder och i viss mån även diskuterade tekniska frågor. Egentligen borde det väl inte behövas något speciellt för kvinnor, det handlar enbart om vilket bemötande man får oavsett om det gäller bildkritik eller i forumtrådar. Jag antar att det fortfarande förekommer i viss mån ett "revirhackande" bland gamla forumrävar och i det sammanhanget borde de väl kanske skärpa till sig, men jag kan ha helt fel - fenomenet har kanske tonats ner numera?