Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medelålder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är 77+ så då höjer vi medelåldern två snäpp.
Problemet med åldersstrukturen i fotoklubbarna känner jag väl till. Många av de nya medlemmar som kommer är i medelåldern och har fått tid (och råd) till fotograferandet och hänger med i många år sedan. En fotoklubb, liksom Fotosidan, har ju en social dimension också.
 
Det behöver förstås inte alls ha med ålder att göra... men upplever att fotosidan har blivit betydligt sömnigare sedan jag köpte min första digitala systemare, Nikon D70 2004. Just de där åren, när utvecklingen på den digitala sidan var så stark,det hände så mycket - då var diskussionerna särskilt intensiva.
 
Det behöver förstås inte alls ha med ålder att göra... men upplever att fotosidan har blivit betydligt sömnigare sedan jag köpte min första digitala systemare, Nikon D70 2004. Just de där åren, när utvecklingen på den digitala sidan var så stark,det hände så mycket - då var diskussionerna särskilt intensiva.

Absolut. Hela branschen hade ju gigantisk medvind under den perioden. Dessutom mycket mindre andra sajter/plattformar som lockade. Här finns ett inlägg om det https://www.fotosidan.se/blogs/flatljus/var-det-battre-forr-3.htm
 
Tänkte gå in och skriva tidigare att Fotosidan är Skandinaviens största med CA:200000 medlemmar och det stämde så gott som, det finns så mycket från fåglar till insekter, Datorer och mycket mera att hitta samtal om, kanske inte alla fotar stenhårt varje dag utan vi får besök av många. Man var ju inne och glutta innan man blev medlem så att säga.
 
Mycket intressant statistik! Tack David!
Ser ju lovande ut med att medlemstillströmningen inte avtagit helt och hållet.

En liknande situation tror jag finns bland dom som meckar med gamla jänkare. För mig är det kul att se en gammal fin amerikansk bil komma åkande. För mina barn, kanske inte så mycket.
Pratade med min granne. Han är bilintresserad och har en plats i ett närliggande garage där en samling bilintresserade entusiaster brukar hålla till. Jag kommenterade en gång att det numera är så få bilar som står utanför huset jämfört med hur det var för tio år sedan. Hans svar var att "vi börjar bli gamla!".
Här kanske det finns mer hopp för tillväxten är när det gäller att skruva i gamla bilar. Möjligen kan väl trenden och populariteten med EPA-traktorer vara en faktor som kan tala för att bilintresset inte kommer att dö ut helt och hållet.
Kanske en parallell till intresset för LP-skivor. Inte mainstream längre men det försvinner inte helt och hållet.
 
Tack elmfeldt för statistiken!

Jag har drygt en månad kvar till 43, så jag drar väl ner medelåldern. Jag blev nyfiken när jag såg statistik från Lomography, som är en sida för analog-foto. Den statistiken är baserad på en undersökning med frågor. Merparten av deltagarna (totalt drygt 5000) var under 30. Bland de över 30 var merparten män, bland de under 30 var merparten kvinnor.

Jag hänger lite på ett annat forum med övervägande del analogfotografer, eller såna som fotar både analogt och digitalt. Utan att ha sett någon statistik upplever jag att åldersfördelningen på det stället är ungefär som här, så jag blev nyfiken på varför just Lomography har en så stor andel yngre medlemmar, och dessutom en väldigt jämn könsfördelning.

Spekulationer mottages gärna :) Jag har mina egna, men tänkte vänta lite med dem.
 
Mycket intressant statistik! Tack David!
Ser ju lovande ut med att medlemstillströmningen inte avtagit helt och hållet.

En liknande situation tror jag finns bland dom som meckar med gamla jänkare. För mig är det kul att se en gammal fin amerikansk bil komma åkande. För mina barn, kanske inte så mycket.
Pratade med min granne. Han är bilintresserad och har en plats i ett närliggande garage där en samling bilintresserade entusiaster brukar hålla till. Jag kommenterade en gång att det numera är så få bilar som står utanför huset jämfört med hur det var för tio år sedan. Hans svar var att "vi börjar bli gamla!".
Här kanske det finns mer hopp för tillväxten är när det gäller att skruva i gamla bilar. Möjligen kan väl trenden och populariteten med EPA-traktorer vara en faktor som kan tala för att bilintresset inte kommer att dö ut helt och hållet.
Kanske en parallell till intresset för LP-skivor. Inte mainstream längre men det försvinner inte helt och hållet.
När det gäller gamla bilar tror jag en del av svaret är att de blivit för dyra för ungdomar. Jag hade en Ford Mustang, årsmodell 1970. Jag köpte den 2002 för 48000kr och sålde den 2007 för 85000. I dag hade jag inte fått en under 200000kr i det skick den hade när jag sålde. Jag var 22 när jag köpte den, men skulle nog påstå att få 22-åringar i dag skulle kunna lägga mellan 1500000 och 200000 på en nöjesbil.

Sen var man ju tvungen att lära sig skruva på sin bil när man var yngre. Gammal skrot var allt man hade råd med, och pengar till verkstadsbesök fanns inte.

391DD032-FAA3-41C7-9F99-A60B57E31B3E.jpeg
 
Målet med Fotosidan är en så livfull community som vi förmår. Åldern är inte avgörande utan vi är ute efter fotointresserade som vill utvecklas. Så om man tänker på foto på 80-talet när jag började härja i den lokala fotoklubben i området där jag bodde i Lund så var ju det också "äldre" och jag som 13-15 åring absolut yngst, sen var det en riktig boom runt 2005-2006 och nu är fotointresse återigen mer av en hobby än något som många är intresserad av. Vilket säkert kan appliceras på de flesta intressen!?
 
När det gäller gamla bilar tror jag en del av svaret är att de blivit för dyra för ungdomar. Jag hade en Ford Mustang, årsmodell 1970. Jag köpte den 2002 för 48000kr och sålde den 2007 för 85000. I dag hade jag inte fått en under 200000kr i det skick den hade när jag sålde. Jag var 22 när jag köpte den, men skulle nog påstå att få 22-åringar i dag skulle kunna lägga mellan 1500000 och 200000 på en nöjesbil.

Sen var man ju tvungen att lära sig skruva på sin bil när man var yngre. Gammal skrot var allt man hade råd med, och pengar till verkstadsbesök fanns inte.

Visa bilaga 168287
Ford mustang kunde man köpa för fem tusen när jag tog körkort. Jag tyckte det var dyrt och valde istället mellan tusenkronorsbilarna Volvo Amazon och Ford Taunus. Det blev den senare. Några stycken. Man kunde också köpa en MG med ekerfälgar för 5000. Ångrade mig många år att jag inte skramlade ihop pengarna.
Jag tror flertalet medlemmar på Fotosidan är i den fasen i livet att man har råd att unna sig. En Harley Davidson, Ford Crown Victoria, BMW, eller en schysst kamerautrustning. Sedan söker vi bekräftelse av likasinnade i detta forum. Eller hur? 😉
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar