ANNONS
Annons

Materialfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
Hallå! Håller på att tar mina sista kort till projektarbetet jag gör i skolan. Har kollat igenom massor av bilder och försöker efterlikna ljus och teknik såpass mycket att jag kan använda det på egen hand i andra situationer.
Mycket har jag klarat av på egen hand fast nu är det två saker som jag gärna skulle vilja få svar på.
Många reklamfoton har en väldigt blank yta under sig. Undrar vilket material ni/dom använder sig av?

Bilagor

• image002.jpg
    image002.jpg
    4.7 KB · Visningar: 470
Läste för länge sen om en tråd här på fotosidan som handlade om hur man kunde bygga en avtryckare av 2 papper som reagerar på att det rör varandra.
Har endast bilden från den tråden. Hoppas det är ok att jag lägger upp den.

Skulle vilja bygga en egen sådan, undrar om vad det krävs?

tacksam för all hjälp =)

Bilagor

• image004.jpg
    image004.jpg
    6.1 KB · Visningar: 471
Hum, ibland står det stilla i huvudet =) tack... om någon vet nått om min andra fråga så skriv gärna..

hur gör man för att undvika att man får två reflektioner från en glasskiva (den har två blanka ytor vilket gör att spegelbilden blir lite skum). Kan man blästra ena sidan och därigenom slippa refl. kanske även måla den blästrade ytan vit?

/PG

Biulden via länken nedan är plåtad antingenmed hjälp av en glasskiva, eller mer troligt en spegel som jag låter bakgrunden reflektera sig i samt legomodellen. Polirsationsfilter för att öka kontrast och släcka ut vissa reflexer.

För att få svävande bilder som på mobiltelefonen i bilden nedan byggde jag en ställning som jag fäste den på. Ställningen syns inte i bild i och med att den döljs av själva telefonen. Antigen kan ställningens fot placeras bakom bakgrunden och ett spröt stickas ut genom den och fästa objektet, eller så kan ställningen placeras så att den inte syns.

Andra idéer att göra detta på är som tidigare beskrivit att placera saker på en glasskiva och vända dem rätt efter fotografering. Flygande champangekorkar med sprudlande champange kan fixax genom att ha en upp och ned vänd flaska med en kork fast satt i fixläge och plåta den fallande vätskan. Kameran placeras så att önskad bildvinkel syns. Flaska och kork fast monterade med dolda stag.

Bilden på lego

Bilagor

• crw_2379-1s.jpg
    crw_2379-1s.jpg
    14.7 KB · Visningar: 237
tänkte fråga hur jag undviker dom hårda skuggorna som blir efter ljuset vid produktfoto. försöker hålla ner kostnaderna, annars hade jag köpt ett litet tält. finns det några andra knep?

Hårda skuggor får du på grund av att ljuskällan är liten.

Om du reflekterar ljuset i en vit yta innan det träffar motivet blir ljuskällan större och skuggorna mjukare.

När jag gör enkla och snabba produktfotograferingar, hos en kund till exempel, brukar jag rikta ljuset upp i vitt tak för att få en stor ljuskälla.
Hr jag med mig grejer använder jag en vit frigolitskiva i storlek 70x100 (som jag kan knäcka till mindre bitar).

Vill jag ha en vit bakgrund lägger jag produkten på ett ljusbord med svart papp runt kanterna för att undvika ströljus.

Här är en typisk snabbild som tog kanske 15 minuter att få till i köket, med en kompaktkamera och en blixt upp i taket.

Den är inte så bra som jag vill ha den men med lite mer pill med ljuset skulle den bli bra.
Framförallt skulle jag vilja reflektera in lite ljus på namnet med en vit pappbit.

Bilagor

• walker.jpg
    walker.jpg
    29.2 KB · Visningar: 173
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar