580 EX II är bättre än ST-E2 av tre anledningar:
1.) Blixten använder blixtljuset att styra slavarna med. Blixtljuset är starkare och kan tack vare vridbar reflektor riktas mer optimalt, speciellt om det inte ska användas i själva bilden.
2.) Blixten kan hantera tre blixtgrupper, A och B för huvudljus och C för bakgrunden. ST-E2 kan hantera A och B.
3.) Samt den uppenbara att 580 EX II kan bidraga till belysningen i bilden, om det är en fördel. Vilket det kan vara, av samma anledning som man har utfyllnadsblixt i dagsljus ibland.
1) "Om det inte ska användas i själva bilden", där har ju ST-E2 lika fördel då den inte skickar ut ngt alls (inget synligt ljus). Att den är starkare tror jag inte på, och vi har tagit upp det förut, men tror fortfarande 580EX styr via IR även fast den även skickar ut synligt ljus. Här behöver jag en annan källa eller ett test för att tro annat...
Du kan ju även vrida å sikta med en ST-E2 om du har en sladd typ OC-E3, men om du har två blixtar på olika håll blir det svårare, här kommer Radiopoppers in, och ngt som skulle komplettera fint för egen del. Men inomhus fungerar det ofta väldigt bra.
Den absolut största fördelen med ST-E2 är att den inte distraherar å ger synligt ljus när den kommunicerar med andra blixtar. Men mest av allt saknar jag radiostyrning, o numero två är möjlighet till manuell inställning av varje blixt, samt även individuell exponeringskompensation på plus/minus tre steg.
Till trådskaparen föreslår jag lite prioritering, hur viktigt är ETTL? Hur och var ska du fota någonstans?
Visst Canon's sändare är dyrare än Cactus trigger's men en del billigare än Elinchrome's variant Skyport, å det är även mellan Skyport's och ST-E2 det kan stå emellan...
Om du lär dig en bra exponering med ett visst avstånd på blixtarna som du vet fungerar typ: halv styrka på blixten, cirka 2 meters avstånd till motivet bländare 4, ISO 400 som exempel. Slutartiden spelar sällan in på mängden blixtljus när du håller dig under 1/250 sekund, och därför styr du mängden omgivningsljus med just slutartiden, som du vill ha med i bild...