ANNONS
Annons

Kamerasamlare och vad kan man göra åt dem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är grejerna inte fler än att man kan räkna dem, så har man en bit kvar tills man kan kalla sig för samlare..
Spiken på huvudet eller kanske rättare sagt huvudet på spiken! Det skall jag förtälja till min fru :)

Blev lite fel! Rättning: 3 F, 3F2, 3F3, 3F4, 1 F5, 2 Nikkormat Ftn, 1 Nikomat EL och en F90x. Why not - jag gillar dom!

Aha. Det där räknas inte som komplett vansinne, utan bara som lite dubletter. :)

Jag har också några få dubletter, och ska nog bara behålla de exemplar som fungerar bäst och/eller är minst slitna.

Kul med din serie av F-kameror! Nu fattas bara en F6 ...

Småsamlare! :)

Jag menar inte dig, Kjell, utan Richard de Stoutz som Per länkade till tidigare. Är grejerna inte fler än att man kan räkna dem, så har man en bit kvar tills man kan kalla sig för samlare...

Brain Cue, Alameda, Kalifornien verkar uppfylla kraven - han har mellan 1.000 och 2.000 st. Fast efter över 50 år av samlande har han tydligen tröttnat. Säljes "på rot"...
http://www.petapixel.com/2013/02/14/massive-1000-piece-camera-collection-being-auctioned-on-ebay/
.

Försent att lägga rabarber på den samlingen. Den gick tydligen för $60000 (cirka 390000 kronor).
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190798956382

Attans att jag var sent ute. Det finns en Minolta XM i samlingen. :)

Aha. Det där räknas inte som komplett vansinne, utan bara som lite dubletter. :)

Jag har också några få dubletter, och ska nog bara behålla de exemplar som fungerar bäst och/eller är minst slitna.

Kul med din serie av F-kameror! Nu fattas bara en F6 ...

Ja, med tiden blir det nog en F6 också :)

Är inte hela samlargrejen lite tragisk? Först jobbat någon som en galning och lever halvt på vatten och bröd kanske för att bygga upp sin samling och sedan skingras allt för vindarna när de ointresserads arvingarna skänker allt till små smulor eller lämnar in en säck till LP-Foto eller Stadsauktion.

... eller är det vägen det handlar om och inte målet? Jag har bara aldrig förstått det här med samlande annat än när det gäller böcker men där sparar i alla fall jag mina eftersom det finns texter i dessa som man kan ha nytta av. Jag har bara svårt att se vad jag ska med gamla kamerahus som jag aldrig kommer använda praktiskt. Är Per ett undantag som aktivt använder sina hela tiden?

Objektiv kan jag ju första för de kan ju vara till nytta men gamla kamerahus? Jag tror jag skulle ha mer kul med gamla fågelholkar än kamerahus om jag ska vara helt ärlig, så tråkig är nog jag.

Gunnar har ju en poäng med KM D7D som samlarobjekt (första DSLR med antiskak) men det är ju för mig undantaget som bekräftar regeln. Det är ju en sensor i ett analogt hus eller hur? För mig räcker det med de åtta kamerahus jag har. Jag har aldrig köpt en kamera för att ställa den på hyllan och jag kommer aldrig göra det heller tror jag. Mina råkar bara vara årsavlagringar från ett intresse.

Ett annat exempel kunde kanske vara A55:an, första generationens SLT-kamera full med kul teknik - en riktig leksak om man tycker det är kul.

Ja, väldigt få har ännu upptäckt att SLT-tekniken utgör en av de kameratekniska innovationer som allra mest kommer att påverka våra fotografiska möjligheter. Inte många har kommit längre än att de stött på dess nackdelar, vilket man ju gör allra först. Men efter att jag haft möjlighet att "leka" med en A77 under ca fyra månader, så är min fotografiska världsbild nu fullständigt förändrad.

Detta är en revolution - tro inget annat!

---
Jag tror jag skulle ha mer kul med gamla fågelholkar än kamerahus om jag ska vara helt ärlig, så tråkig är nog jag.
---
Hehe - du lär aldrig komma att kvala in som kamerasamlare... :)
.

Jag har bara svårt att se vad jag ska med gamla kamerahus som jag aldrig kommer använda praktiskt. Är Per ett undantag som aktivt använder sina hela tiden?
Nej, jag tror inte alls att jag är unik i det avseendet. Det tycks finnas rätt många "samlare" som faktiskt använder sina gamla kameror.

"Hela tiden" är dock en lätt överdrift för mitt användande. Så mycket tid över till fotande har jag inte. Jag är glad om jag hinner ta ett par bilder varje dag, men det kan gå många dagar mellan tillfällena.

Objektiv kan jag ju första för de kan ju vara till nytta men gamla kamerahus?
Min kamerasamling har sitt ursprung i att jag aldrig[1] har sålt någon av de kameror jag har köpt nya. De har fått vara kvar när jag har bytt upp mig eller kompletterat min utrustning. Sen insåg jag häromåret att de kameror jag suktade efter som tonåring numera är jättebilliga, så jag har köpt några stycken av nostalgiska skäl. Sen fortsatte det med gamla "antika" kameror, och de är nästan roligast.

[1] Inte helt sant. Min Olympus OM-1 sålde jag för att finansiera köpet av en OM-2. Numera har jag dock en OM-1(n) igen. :)

Jag har bara aldrig förstått det här med samlande annat än när det gäller böcker men där sparar i alla fall jag mina eftersom det finns texter i dessa som man kan ha nytta av.

När det gäller böcker så önskar jag att det fanns något enkelt sätt att få in alla texterna i ett elektroniskt minne. Det är mycket bekvämare att ha allting sökbart på en dator.

Dessutom skulle jag kunna slänga ut alla bokhyllor!

Apropå samlande och eftersom det här är Sony- (& Minolta) forumet, så tänkte jag undra om nån vet värde på en gammal klenod jag har :).

Det är en Minolta Dynax 7 Limited Edition (no. 163) .
http://www.mhohner.de/sony-minolta/onebody/7lim

Alltså en specialmodell av Dynax 7 som gjordes i begränsad upplaga.
Den har lite utökade finesser, minne för fler filmrullar och bätrte grafik på infoskärmen, men framförallt är det lite bling-bling med 24 K guldinlägg på programrattarna och logga i guld och en makalöst fin låda i läder med stoppad guldfärgat siden på insidan, samt jubileumsrem och diverse papper med äkthetsintyg med japanska signaturer.

Hade tänkt att ha kvar den för att användas lite då och då.
Var ju vettigt då jag hade alla dessa passande objektiv och blixtar mm, men nu har jag ju gjort mig av med hela klabbet av Sony-utrustning och håller på att bygga upp ett Nikon-system istälet.

En av de allra bästa SLR-kamerorna som fanns/finns med otroliga finesser som autobracketing och dubbelexponering osv. Rätt coola grejer, men jag har inte använt de speciellt mycket.

Köpte ett par rullar film och plåtade en del med den i somras. Fantastiskt fin kamera och när man är inkörd på A900 m.fl. känner man sig hemma direkt. Zeiss 135an funkade ypperligt på den :).

Mitt exemplar är väldigt lite använt och absolut nyskick, så även förvaringsboxen och ytterkartongen och allt som följde med.

Kan den ha något värde att tala om just för att det är den här speciella limited-utgåvan?

Om det bara är lite mer än "typ ingenting" som andra analoga kameror är värda så behåller jag den och inhandlar nån Minolta-zoom på Tradera, men om det finns en marknad för entusiaster som vill ha just en sådan så kan det vara värt att sälja den. Var hittar man dem i så fall? Ebay?

Vad kan den tänkas betinga för värde?

Lite mer än en vanlig verkar det vara på Ebay ialla fall.
http://www.ebay.com/itm/Minolta-Dyn...074470173?pt=Film_Cameras&hash=item1c3099cd1d

/Mats

Apropå samlande och eftersom det här är Sony- (& Minolta) forumet
Det är det alltså inte. Det här är Retrokameror-forumet.

så tänkte jag undra om nån vet värde på en gammal klenod jag har :).

Det är en Minolta Dynax 7 Limited Edition (no. 163) .
http://www.mhohner.de/sony-minolta/onebody/7lim

Jag hittar ingen avslutad auktion (eller fastprisförsäljning) på Ebay för en sådan kamera, utan bara denna annons (och den hade du tydligen också hittat). Det är nog lite optimistiskt att tro att det priset är det som kameran kommer att säljas för.

Håll bevakning på den annonsen och se om den blir såld.

En annan variant är att bjuda ut den för en krona på Tradera och se vad du får den såld för. Jag lovar att bjuda, men inte så högt som ovanstående Ebay-pris. :)

Den kameran ska du nog inte släppa iväg för lättvindigt. Finns en snubbe på min hemort som kom över en billigt (med dess speciella kartong. Dock inte i det superba skick du beskriver att din har, men enl gängse nomnklatur som brukar användas B+).

Han blev erbjuden 2.900:- för den (hade gett 300:- för den) och ansåg att han gjort en bra affär, men fick senare reda på av den han sålt den till att "den kommer att stiga med tiden".

Jag vete f-n hur väl det stämmer. Ej heller numreringen på det huset (han har själv glömt det). Men du kan kontakta någon kamerasamlare (finns många som du kan googla fram).

Du kanske kan få ihop till 1/3 D600 genom att sälja den:).

//Lennart

Hade tänkt att ha kvar den för att användas lite då och då.
Var ju vettigt då jag hade alla dessa passande objektiv och blixtar mm, men nu har jag ju gjort mig av med hela klabbet av Sony-utrustning och håller på att bygga upp ett Nikon-system istälet.
Och du behöll inget alpha-objektiv alls? OK, det avgör saken. Du måste helt enkelt sälja kameran billigt till mig.

Annars har jag ett Minolta AF 28-90/3.5-5.6 (eller nåt sånt) i fin silverplast-finish som du kanske vill köpa? :)

När det gäller böcker så önskar jag att det fanns något enkelt sätt att få in alla texterna i ett elektroniskt minne. Det är mycket bekvämare att ha allting sökbart på en dator.

Dessutom skulle jag kunna slänga ut alla bokhyllor!

Näh! Någon jäkla måtta får det vara på perversionerna. Men föredrar du att läsa fina böcker på dator så må du väl göra det. Fast bokhyllorna kan du ju spara och ställa gamla kamerakåkar i.

//Lennart

(uppfödd bland, och fortfarande omgiven av måånga böcker)

Det finns åtminstone två serier av Minolta Dynax 7 Limited Edition. De kan gå att skilja åt genom det fullständiga serienumret (inklusive ledande nollor).

Har sett ett par säljas för några år sedan, och priserna rörde sig då om runt 200-250 Euro. Tyckte att det var billigt. Jag hade gett betydligt mer för min ordinarie D7:a. Vilket jag dock tyckte att den var värd. :)
.

Näh! Någon jäkla måtta får det vara på perversionerna. Men föredrar du att läsa fina böcker på dator så må du väl göra det. Fast bokhyllorna kan du ju spara och ställa gamla kamerakåkar i.
Inte på dator. På läsplatta eller surfplatta eller vad man vill kalla det. En sån är lika lätt som en bok, men kan innehålla rätt många böcker (vilket är en fördel om man är på resa).

//Lennart

(uppfödd bland, och fortfarande omgiven av måånga böcker)
Samma här, men jag blir ibland frustrerad av att inte komma ihåg var jag läste nån viss passage, och det är stört omöjligt att hitta i ett stort bibliotek med böcker.

Jag tror att Sigmas och Fujifilms digitala systemkameror kan bli intressanta i framtiden. Relativt få kameror ute på marknaden och ovanliga tekniska lösningar.

Skulle även inte bli förvånad om vissa börjar samla på olika bildsensorer/sensortillverkare snarare än kameratillverkare och kameramodeller.

Jag tror att Sigmas och Fujifilms digitala systemkameror kan bli intressanta i framtiden. Relativt få kameror ute på marknaden och ovanliga tekniska lösningar.

Skulle även inte bli förvånad om vissa börjar samla på olika bildsensorer/sensortillverkare snarare än kameratillverkare och kameramodeller.

Fujis sensorlösningar borde ju kvalificera någon modell. Sigmas senaste med Foveon hade ett utpris på 70.000:-, men hamnade sanbbt på 20.000:- ny. Har ju hänt förr att man i samlarkretsar långt i efterhand uppvärderat ovanliga kameror som aldrig riktigt slog igenom. Så varför inte?

Själv skulle jag vilja slå ett slag för Sonys "kompaktkamera" R-1 med stor sensor och Zeisszoom. Har sett lysande bilder tagna av etablerade utställningsfotografer som använt den.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1

//Lennart

PS. Att samla på sensortillverkare måste bli otroligt utrymmeskrävande. Vet inte hur många personer det ingår i varje utvecklingsteam:) DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar