Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

master-sändare, vilken ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilliemarck

Medlem
Hej allesammans,
Ända sedan jag köpte min 580EX II har jag känt att en master-sändare skulle vara ett bra inköp. När man skrapar på ytan är dock marknaden oändlig och jag tycker det verkar väldigt svårt att veta vad man ska ha. Vad är fördelarna med canons egna sändare genemot andra, jag la märke till att den är avsevärt dyrare?
Vidare undrar jag ifall 580EX II går att använda som sändare, dvs kan man få den att fungera som master utan att blixten slår?

tack!
 
580EX II fungerar som sändare utan att blixten slår. I alla fall på en 1d mark III. Bara att stänga av huvudblixten i menyn för fjärrstyrning av blixtar. Borde gå med vilken kamera som helst.
 
Funkar att använda bara som master på min 40D, men ej hittat hur detta skall bli möjligt på min 5D Mk I.
 
Har själv Canons ST-E2 sändare.
Den funkar kanon inomhus men är lite kinkigare utomhus.

Är lite intresserad av radiopopper men vill gärna se lite recensioner först…
Kan vara värt att kolla på.
 
Funkar att använda bara som master på min 40D, men ej hittat hur detta skall bli möjligt på min 5D Mk I.
Då får du ställa in det på själva blixten istället. 5D är för gammal för att kunna styra blixten från kameran, som du kan göra med 40D.

Håll inne ZOOM tills du kan vrida på hjulet för att ställa blixten som master. När du tryckt SEL/SET (i hjulet) för att bekräfta det, trycker du sedan kortvarigt upprepade gånger på ZOOM, tills de tre små strecken framför blixtsymbolen på blixtens display blinkar, tillsammans med texten on. Rulla på hjulet så att blixten blinkar med OFF istället och tryck på SEL/SET.
Nu har du blixten i masterläge utan att den själv bidrar med något blixtljus i bilden. Alltså som en ST-E2 fungerar, fast bättre.
 
Då får du ställa in det på själva blixten istället. 5D är för gammal för att kunna styra blixten från kameran, som du kan göra med 40D.

Håll inne ZOOM tills du kan vrida på hjulet för att ställa blixten som master. När du tryckt SEL/SET (i hjulet) för att bekräfta det, trycker du sedan kortvarigt upprepade gånger på ZOOM, tills de tre små strecken framför blixtsymbolen på blixtens display blinkar, tillsammans med texten on. Rulla på hjulet så att blixten blinkar med OFF istället och tryck på SEL/SET.
Nu har du blixten i masterläge utan att den själv bidrar med något blixtljus i bilden. Alltså som en ST-E2 fungerar, fast bättre.
På vilket vis fungerar den bättre än en ST-E2?
Använder inte 580EX IR för att kommunicera med de andra blixtarna?
 
Fördelen med Canons egna system är att det fungerar med blixt-automatiken. Om du skaffar andra synkutrustnimgar boa tä ex radio blir det manuella inställningar som gäller.
Å amadea sidan är Canons system IR-baserat och kräver ofta fri sökt för att fungera medan ett 3:é parta län bara radiobaserat.
 
580EX II fungerar som sändare utan att blixten slår. I alla fall på en 1d mark III. Bara att stänga av huvudblixten i menyn för fjärrstyrning av blixtar. Borde gå med vilken kamera som helst.

Min blinkar alltid till lite även fast man stänger av detta i master läge, sen bidrar det ju ioförsig med knappt ngt ljus till bilden, men den blinkar till lite...
 
Min blinkar alltid till lite även fast man stänger av detta i master läge, sen bidrar det ju ioförsig med knappt ngt ljus till bilden, men den blinkar till lite...

Den hjälper till att få slavblixten att trigga som jag förstått det. Försökte också stänga av detta och trodde det var ett felaktigt beteende ifrån början. Men så skall det vara. ^^
 
Ja, det är så det är. När du trycker på knappen för att ta en bild med en blixt, med E-TTL, går först en mätblixt och sen huvudblixten iväg, tätt inpå varandra.
Kör man med trådlös automatik á la Canon sker detta en gång för varje blixtgrupp, alltså upp till tre gånger (A, B och C), varefter kommandoblixten för bilden går iväg och slutligen den blixt som faktiskt lyser upp motivet när slutaren är öppen.
Ett jädra blixtrande i rask följd (jag tycker allt ser ut som en blixt när det händer).

580 EX II är bättre än ST-E2 av tre anledningar:
1.) Blixten använder blixtljuset att styra slavarna med. Blixtljuset är starkare och kan tack vare vridbar reflektor riktas mer optimalt, speciellt om det inte ska användas i själva bilden.
2.) Blixten kan hantera tre blixtgrupper, A och B för huvudljus och C för bakgrunden. ST-E2 kan hantera A och B.
3.) Samt den uppenbara att 580 EX II kan bidraga till belysningen i bilden, om det är en fördel. Vilket det kan vara, av samma anledning som man har utfyllnadsblixt i dagsljus ibland.
 
580 EX II är bättre än ST-E2 av tre anledningar:
1.) Blixten använder blixtljuset att styra slavarna med. Blixtljuset är starkare och kan tack vare vridbar reflektor riktas mer optimalt, speciellt om det inte ska användas i själva bilden.
2.) Blixten kan hantera tre blixtgrupper, A och B för huvudljus och C för bakgrunden. ST-E2 kan hantera A och B.
3.) Samt den uppenbara att 580 EX II kan bidraga till belysningen i bilden, om det är en fördel. Vilket det kan vara, av samma anledning som man har utfyllnadsblixt i dagsljus ibland.

1) "Om det inte ska användas i själva bilden", där har ju ST-E2 lika fördel då den inte skickar ut ngt alls (inget synligt ljus). Att den är starkare tror jag inte på, och vi har tagit upp det förut, men tror fortfarande 580EX styr via IR även fast den även skickar ut synligt ljus. Här behöver jag en annan källa eller ett test för att tro annat...

Du kan ju även vrida å sikta med en ST-E2 om du har en sladd typ OC-E3, men om du har två blixtar på olika håll blir det svårare, här kommer Radiopoppers in, och ngt som skulle komplettera fint för egen del. Men inomhus fungerar det ofta väldigt bra.

Den absolut största fördelen med ST-E2 är att den inte distraherar å ger synligt ljus när den kommunicerar med andra blixtar. Men mest av allt saknar jag radiostyrning, o numero två är möjlighet till manuell inställning av varje blixt, samt även individuell exponeringskompensation på plus/minus tre steg.

Till trådskaparen föreslår jag lite prioritering, hur viktigt är ETTL? Hur och var ska du fota någonstans?

Visst Canon's sändare är dyrare än Cactus trigger's men en del billigare än Elinchrome's variant Skyport, å det är även mellan Skyport's och ST-E2 det kan stå emellan...

Om du lär dig en bra exponering med ett visst avstånd på blixtarna som du vet fungerar typ: halv styrka på blixten, cirka 2 meters avstånd till motivet bländare 4, ISO 400 som exempel. Slutartiden spelar sällan in på mängden blixtljus när du håller dig under 1/250 sekund, och därför styr du mängden omgivningsljus med just slutartiden, som du vill ha med i bild...
 
580 EX II är bättre än ST-E2 av tre anledningar:
1.) Blixten använder blixtljuset att styra slavarna med. Blixtljuset är starkare och kan tack vare vridbar reflektor riktas mer optimalt, speciellt om det inte ska användas i själva bilden.
2.) Blixten kan hantera tre blixtgrupper, A och B för huvudljus och C för bakgrunden. ST-E2 kan hantera A och B.
3.) Samt den uppenbara att 580 EX II kan bidraga till belysningen i bilden, om det är en fördel. Vilket det kan vara, av samma anledning som man har utfyllnadsblixt i dagsljus ibland.

1) "Om det inte ska användas i själva bilden", där har ju ST-E2 lika fördel då den inte skickar ut ngt alls (inget synligt ljus). Att den är starkare tror jag inte på, och vi har tagit upp det förut, men tror fortfarande 580EX styr via IR även fast den även skickar ut synligt ljus. Här behöver jag en annan källa eller ett test för att tro annat...

Du kan ju även vrida å sikta med en ST-E2 om du har en sladd typ OC-E3, men om du har två blixtar på olika håll blir det svårare, här kommer Radiopoppers in, och ngt som skulle komplettera fint för egen del. Men inomhus fungerar det ofta väldigt bra.

Den absolut största fördelen med ST-E2 är att den inte distraherar å ger synligt ljus när den kommunicerar med andra blixtar. Men mest av allt saknar jag radiostyrning, o numero två är möjlighet till manuell inställning av varje blixt, samt även individuell exponeringskompensation på plus/minus tre steg.

Till trådskaparen föreslår jag lite prioritering, hur viktigt är ETTL? Hur och var ska du fota någonstans?

Visst Canon's sändare är dyrare än Cactus trigger's men en del billigare än Elinchrome's variant Skyport, å det är även mellan Skyport's och ST-E2 det kan stå...

Om du lär dig en bra exponering med ett visst avstånd på blixtarna som du vet fungerar typ: halv styra på blixten, cirka 2 meters avstånd till motivet bländare 4, ISO 400 som exempel. Slutartiden spelar sällan in på mängden blixtljus när du håller dig under 1/250 sekund, och därför styr du mängden omgivningsljus med just slutartiden, som du vill ha med i bild...
 
"styr via IR"?
Blixten skickar ut vad den skickar ut, strömstyrkan genom blixtröret styr frekvensspektrat. En bröllopsfotograf jag samtalat en del med fick 50% längre räckvidd med en 580EX med IR-filter monterat på blixthuvudet än vad han fick med ST-E2. ST-E2 innehåller ett fullt normal urladdningsrör - men med ett inbyggt IR-filter framför utlysningen. Den är egentligen inget annat än en mindre blixt.

Fotodioden som sitter som avkännare i blixtarna i slavgrupperna däremot - de är mycket känsligare för IR än för det synliga spektrat. Alltså "behövs" inte den synliga delen av spektrat i en 580 för att styra slavblixtarna. Om man inte vill att ledblixten ska synas är det lätt att införskaffa och montera ett IR-filter, det monteras precis som ett vanligt vitbalans-färgfilter på blixten - men ser helt svart ut.
 
Så med andra ord, om man äger en 580EX II och vill kunna styra via IR är en 430EX eller ev. en till 580EX II ett betydligt bättre inköp än vad ST-E2. Detta med tanke på att man då kan styra blixten för sig samt använda den som upplättning, allt detta för den minimala prisskillnaden av 600kr (priset räknat exkl moms och på 430 mot ST-E2). I mina öron låter valet som en självklarhet, om någon har en annan vinkel på dilemmat som inte inbegriper prisskillnaden så berätta gärna!
 
"styr via IR"?
Blixten skickar ut vad den skickar ut, strömstyrkan genom blixtröret styr frekvensspektrat. En bröllopsfotograf jag samtalat en del med fick 50% längre räckvidd med en 580EX med IR-filter monterat på blixthuvudet än vad han fick med ST-E2. ST-E2 innehåller ett fullt normal urladdningsrör - men med ett inbyggt IR-filter framför utlysningen. Den är egentligen inget annat än en mindre blixt.

Fotodioden som sitter som avkännare i blixtarna i slavgrupperna däremot - de är mycket känsligare för IR än för det synliga spektrat. Alltså "behövs" inte den synliga delen av spektrat i en 580 för att styra slavblixtarna. Om man inte vill att ledblixten ska synas är det lätt att införskaffa och montera ett IR-filter, det monteras precis som ett vanligt vitbalans-färgfilter på blixten - men ser helt svart ut.

Men problemet torde kvarstå med att det behövs klar sikt eller väggar att studsa mot för att få blixtarna att aktiveras kontra radio.
Eller?
 
Nu vet jag inte om man lagt till master mojlighet till 430exII men ettan var det bara möjligt att ha den som slav.
 
Nej, 430 EX II kan fortfarande bara vara slav. "Värstingmodellen" behövs för att vara master.

Ljusstyrd blixt kräver direkt sikt eller något att studsa i, det är helt rätt. Där är radio naturligtvis överlägset. Finessen med ljusstyrningen är förstås att det inte behövs något mer än så. Inga extra tillbehör.

Jag har aldrig använt ST-E2, men det känns som om enbart skillnaden i storlek på den och 580 EX II (eller motsv.) bör innebära att det är mer klös i blixten än i ST-E2. En extra blixt får man ju också "på köpet" då, jämfört med att kanske ha en ST-E2 och en 430 EX II istället.

Att det skulle finnas något annat att styra med än blixtljuset från en 580 EX II faller på att det finns ingenstans någon annan signal kan komma ut. Dessutom vore det ju befängt att bygga in dubbla blixtanordningar i samma mojäng, när det räcker med en.

Jag ser inte heller riktigt vad det är som distraherar när en ö580 EX II pratar med slavarna? Det gör den ju i omedelbar anslutning till när bilden tas, och då blixtrar det ju ändå här och där, när man har flera slavar.

Såvitt jag kan se är ST-E2 en produkt som svävar mellan onödig och helt onödig.
 
Jag har tidigare testat Cactus systemet som säljs på Ebay, vilket funkar om än inte så bra... Dessutom tröttnade jag på att vänta på att Radiopopper Jr kom ut så för ett par veckor sedan beställde jag dessa: http://www.alienbees.com/cybersync.html

Funkar helt utmärkt och kostar inte en förmögenhet. Visserligen är det inte ETTL, men jag skulle ändå aldrig använda mig av det...

/Mattias
 
Naturligtvis! :) ("fri sikt"....)
Radiopopper verkar fungera bra enl. de användare som lagt ut recentioner än så länge, jag är själv intresserad... Mest pga att man fortfarande kan köra med korta slutartider, den stöder ju allafunktioner som Canon/nikon själva kör. Annats funkar skyports bra för mig, men jag saknar 1/1000s slutartid i solljusupplättning...

Det som stör mig med förblixtarna (kommunikationen) är att om man fotar människor så får de gärna en anspänning runt ögonen - de hinner inte blinka, så kraftiga är ju inte blixtpulserna, men det syns en del (tycker jag).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.