Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerasamlare och vad kan man göra åt dem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fujis sensorlösningar borde ju kvalificera någon modell. Sigmas senaste med Foveon hade ett utpris på 70.000:-, men hamnade sanbbt på 20.000:- ny. Har ju hänt förr att man i samlarkretsar långt i efterhand uppvärderat ovanliga kameror som aldrig riktigt slog igenom. Så varför inte?

Själv skulle jag vilja slå ett slag för Sonys "kompaktkamera" R-1 med stor sensor och Zeisszoom. Har sett lysande bilder tagna av etablerade utställningsfotografer som använt den.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1

//Lennart

PS. Att samla på sensortillverkare måste bli otroligt utrymmeskrävande. Vet inte hur många personer det ingår i varje utvecklingsteam:) DS

Ja och det blir nog väldigt dyrt med all mat. För man vill nog ha en levande samling.

Aspman och Husman!

Ni är sanslöst roliga. Dagens garv att läsa.
Keep it up.

Annars är nog Hasselblad Lunar en kamera som kan bli ett kuriosaobjekt i framtiden.

/Mats

Det finns åtminstone två serier av Minolta Dynax 7 Limited Edition. De kan gå att skilja åt genom det fullständiga serienumret (inklusive ledande nollor).

Har sett ett par säljas för några år sedan, och priserna rörde sig då om runt 200-250 Euro. Tyckte att det var billigt. Jag hade gett betydligt mer för min ordinarie D7:a. Vilket jag dock tyckte att den var värd. :)
.

Det var intressant. Vet du var man kan hitta mer information om det?

"inklusive inledande nollor"...
Serienumret är ju liksom inte speciellt långt :)
Jag mindes fel, min kamera har serienummer 160, inte 163 som jag tidigare skrev. Fler siffror är det alltså inte, bara 0160, det är hela serienumret.
DynaxSerial.jpg

Så här ser förresten hela skönheten ut, alldeles nytagen bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/269440/2886899.htm

Drägelfaktorn för samlare torde vara avsevärd! :)

Tyvärr har jag vid något tillfälle blandat ihop kamerahuslocken och gjort mig av med en Sony-kamera med ett Minolta-lock. Nu sitter det ett lock märkt Sony på den här, vilket inte är optimalt.

Om någon har ett Minolta-lock i fint skick och vill byta till ett Sony så hör av dig till mig så byter vi.

Edit:
Hittade den här tråden om 40 stulna Limited-kameror:
http://www.dyxum.com/dforum/40-limited-edition-dynax-7s-stolen-uk_topic53880_page5.html

For the records, Minolta manufactured 700 units of the Dynax 7 Limited (2162-250) for the European market. These units feature a "Dynax 7 Limited" name plate and a 4-digit serial number. In addition to this, there have been two variants of the Alpha 7 Limited: The first "α-7 Limited" variant (2162-650) had 4-digit serial numbers as well and was available in Japan and other Asian countries except for China. The second "α-7 Limited" variant (2162-091), sometimes nicknamed Alpha 7 Limited (modell II), features 8-digit serial numbers and was only available in China - not exactly limited at all, it seems. With the exception of the number of digits of the serial number, both Alpha 7 Limited variants are identical in functionality and appearance. I don't know the number of manufactured Alpha 7 Limited units. There never was a Maxxum 7 Limited, apparently because the North American film market was already too small by the time of the introduction of the camera, 2001.

/Mats

Senast ändrad:
Den kameran ska du nog inte släppa iväg för lättvindigt. Finns en snubbe på min hemort som kom över en billigt (med dess speciella kartong. Dock inte i det superba skick du beskriver att din har, men enl gängse nomnklatur som brukar användas B+).

Han blev erbjuden 2.900:- för den (hade gett 300:- för den) och ansåg att han gjort en bra affär, men fick senare reda på av den han sålt den till att "den kommer att stiga med tiden".

Jag vete f-n hur väl det stämmer. Ej heller numreringen på det huset (han har själv glömt det). Men du kan kontakta någon kamerasamlare (finns många som du kan googla fram).

Du kanske kan få ihop till 1/3 D600 genom att sälja den:).

//Lennart

Nä, som sagt den vill jag inte släppa ifrån mig så lätt.
Hon är ju så fin!
Dynax7Limited-400.jpg

Kan vara en anledning att återgå till Sony i alla fall, men inte nåt av det där nya elektroniska laggande junket. Ska kanske återanskaffa en A900 och ett par vä utvalda Zeiss-glas och en F58-blixt för en spottstyver. Duger ju trots allt rätt bra till stillbildsfoto i bra kjus och så får NEXen och en dedicerad filmkamera användas av andra så får jag ha den för mig själv. :)

Annars är jag på god väg. Har nu två Nikon-objektiv och en SB900 blixt och har beställt diverse tillbehör. Finansieringen är klar och jag väntar bara att ett gyllene tillfälle för kamerahus ska ramla över mig, vilket troligen blir alldeles när som helst...

/Mats

Ja, väldigt få har ännu upptäckt att SLT-tekniken utgör en av de kameratekniska innovationer som allra mest kommer att påverka våra fotografiska möjligheter. Inte många har kommit längre än att de stött på dess nackdelar, vilket man ju gör allra först. Men efter att jag haft möjlighet att "leka" med en A77 under ca fyra månader, så är min fotografiska världsbild nu fullständigt förändrad.

Detta är en revolution - tro inget annat!

Hehe - du lär aldrig komma att kvala in som kamerasamlare... :)
.

Nä jag kommer aldrig samla annat än en del objektiv jag kanske inte egentligen behöver.

Jag tror också SLT-spåret kommer intressera en del. Det har ju visat sig inte bara vara en dagslända trots allt och den är väl inne på tredje generationen nu.

Nej, jag tror inte alls att jag är unik i det avseendet. Det tycks finnas rätt många "samlare" som faktiskt använder sina gamla kameror.

"Hela tiden" är dock en lätt överdrift för mitt användande. Så mycket tid över till fotande har jag inte. Jag är glad om jag hinner ta ett par bilder varje dag, men det kan gå många dagar mellan tillfällena.

Min kamerasamling har sitt ursprung i att jag aldrig[1] har sålt någon av de kameror jag har köpt nya. De har fått vara kvar när jag har bytt upp mig eller kompletterat min utrustning. Sen insåg jag häromåret att de kameror jag suktade efter som tonåring numera är jättebilliga, så jag har köpt några stycken av nostalgiska skäl. Sen fortsatte det med gamla "antika" kameror, och de är nästan roligast.

[1] Inte helt sant. Min Olympus OM-1 sålde jag för att finansiera köpet av en OM-2. Numera har jag dock en OM-1(n) igen. :)

Så skulle det ju i värsta fall kunna gå för mig med. Jag har idag en OM-2 (min systers gamla), en Pentax MX, en KM D7D, och Sony A350, A550, A580, NEX 7. Vid sidan av det har jag en analog kompakt (Olympus) och två Ricoh (R3 och R7). Jag hade en A55:a också men den bytte jag bort mot en A580 hos Sony Center, då den strulade. Sen har jag två gamla bälgkameror som varit min mammas, så som du ser så håller mitt ointresse för samlande att helt gå överstyr. Det pågår ju fast jag av något skäl tror att det inte gör det. Den enda som har en realistisk uppfattning om bulken av detta är min fru förstås som tycker att jag bryter mot en av våra regler om "en ny in - en gammal ut". Även mina objektiv tar plats och jaghar nu
11 A-mountobjektiv plus 11 objektiv jag har till NEX:en varav nio är gamla manuella av olika fabrikat. Jag gillar dem för att de är så galet välgjorda och nätan alla mina gamla Konica AR-objektiv är nästan i nyskick märkligt nog.

Så det är inte alls för att jag behöver allt det där som mina hyllor är fulla med gammal t skräp, utan för att jag uppenbarligen likt dig inte köper saker för att jag behöver dem utan för att jag också tyckt att det ju inte kostar många spänn i dag med gamla objektiv. .... men jag undrar om jag faktiskt inte borde sälja av en del av mina gamla Minolta AF-objektiv trots allt. De använder jag inte mycket eller så får jag dumpa dem på min son. Han tar faktiskt lite bilder när han är ute och åker ibland med min gamla A550.

Jag fortsätter lura mig själv lite med att jag faktiskt inte har en samlares intresse men om någon utomstående skulle komma på besök så tror nog en del att jag också samlar på gamla kameragrejor men det är fel för jag bara magasinerar dem.

Annat var det med det gamla plantagehus jag besökte på Barbados i vintras. Där kan vi snacka om intresse för att samla kameror. De hade en hel vägg från golv till tak med kameror i långa rader. Dessutom gamla optiska instrument för utprovning av glasögonglas. Ett optikfeak dessutom tydligen.

När det gäller böcker så önskar jag att det fanns något enkelt sätt att få in alla texterna i ett elektroniskt minne. Det är mycket bekvämare att ha allting sökbart på en dator.

Dessutom skulle jag kunna slänga ut alla bokhyllor!

Visst, men jag ser en del fördelar med analoga skrifter också och jag kommer nog fortsätta med att prenumerera på DN så länge jag ser att läsa. Det är faktiskt den sista lyxen i mitt liv och det är fortfarande överkomligt och oöverträffat. Kvalitetspressen försvarar fortfarande sin plats.

Kan vara en anledning att återgå till Sony i alla fall, men inte nåt av det där nya elektroniska laggande junket. Ska kanske återanskaffa en A900 och ett par vä utvalda Zeiss-glas och en F58-blixt för en spottstyver. Duger ju trots allt rätt bra till stillbildsfoto i bra kjus och så får NEXen och en dedicerad filmkamera användas av andra så får jag ha den för mig själv. :)

Annars är jag på god väg. Har nu två Nikon-objektiv och en SB900 blixt och har beställt diverse tillbehör. Finansieringen är klar och jag väntar bara att ett gyllene tillfälle för kamerahus ska ramla över mig, vilket troligen blir alldeles när som helst...

/Mats

Jo, den är vacker! Jag kommer dock aldrig att hamna på Sonyspåret igen (förutom stickspåret med NEX). Har blivit totalt tillvand med att köra på önskad tid/bländare och ett väfungerande auto-iso och alltid få gångbara bilder trots taskigt ljus. Likaså jätteskönt att slippa plåga livet ur plånbok/bankkort för att skaffa Zeissgluggar när N gör så många bra gluggar i mellanprisskiktet som optiskt sett är lika bra.

85/1.8 kostar en tredjedel av 85/1.4ZA och är skarpare ut i hörnen liksom i mittskärpa t ex. Och det finns flera. Sedan verkar det som om tredjepartstillverkarna får högre jämnhet i tillverkningen på C/N-gluggar eftersom de tillverkas i betydligt längre serier. Har blivit av en massa problem som iofs inte var stora var för sig men sammantaget irriterande sedan systemskiftet. Jag saknar vinklingsbar LV dock, men A900 hade ingen LV alls. Att den sedan var en väldigt trevlig/snygg kamera är en annan sak. Eller rättare sagt en underbar kamera som gott kunde fått sensorn som nu hamnat i D600 eller i D800 och en vinklingsbar display med focuspeaking samt video.

Men, känner du att du inte pallar med A99 så duger A900 otroligt bra och den står upp bra mot en 1DsMkIII t o m. Rekommenderar dig ett annat spår dock. Annars blir det bara reprissändningar av dina åsikter om "elektroniskt laggande junket". Ibland ska man byta spår-ibland inte.

Kul att ha dig tillbaks på en tråd igen, förresten!

För övrigt platsar väl A900 i mint condition som ett blivande samlarobjekt.

//Lennart

Visst, men jag ser en del fördelar med analoga skrifter också och jag kommer nog fortsätta med att prenumerera på DN så länge jag ser att läsa. Det är faktiskt den sista lyxen i mitt liv och det är fortfarande överkomligt och oöverträffat. Kvalitetspressen försvarar fortfarande sin plats.

Visst! Och folk som missat den verkliga njutningen (genom att hiva badkaret och installera duschkabin) genom att ligga i badkaret och läsa DN och ha en pilsner på kanten vet inte vad de missat av livets goda. Att blaskan blev lite veckig och blöt gjorde inget. Det kom ju en ny i brevlådan nästa dag.
Vid sådana livsnjutarexcesser blir en surfplatta precis så flat och platt som den verkligen är.
Och tänk vad fjolligt det skulle vara att sitta i bastun med en surfplatta:)

//Lennart

så som du ser så håller mitt ointresse för samlande att helt gå överstyr. Det pågår ju fast jag av något skäl tror att det inte gör det.
"Resistance is futile".

nätan alla mina gamla Konica AR-objektiv är nästan i nyskick märkligt nog.
Det tycks vara en allmän egenskap hos gamla Konica AR-objektiv. Antingen har de använts väldigt lite (föga troligt) eller så är de mycket välbyggda.

Kvaliteten på texterna är väl oberoende av om de läses på papper eller på skärm?

Eller menar du papperskvaliteten? :)

Kvaliteten på texterna är väl oberoende av om de läses på papper eller på skärm?

Stenis som är gammal skärgårdsbo torde säkerligen vara medveten om vilken mängd små sommarstugor som har utedass. Här kan ju oberoende av textens kvalitet papperstidningen användas till andra "ändamål".
Tror inte surfplattan kan göra samma nytta där.

//Lennart

Jo, den är vacker! Jag kommer dock aldrig att hamna på Sonyspåret igen (förutom stickspåret med NEX).

Samma sak med mig. Sony Alpha-spåret är nedlagt för gott för mig sedan de totalt förstört allt som var bra med systemet efter fiaskot A99. Tror jag kompletterar med en billig Minolta--zoom på Tradera och behåller Dynaxen.

85/1.8 kostar en tredjedel av 85/1.4ZA och är skarpare ut i hörnen liksom i mittskärpa t ex.

Gäller det enbart AF-S 85/14,8G, eller är det samma sak med den äldre AF-varianten.
Det här, är det alltså samma glugg fast med skruvdrift typ?
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=192849

Jag håller som sagt på och samlar ihop ett nytt system.
Bara kamerahuset kvar. Ville ha en D600, men blivit tveksam efter rapporterna om avskavningarna som ger damm på sensorn och har sneglat på D800 istället.
Vill egentligen hellre ha D600 för att den sensorn lockar mer. Tänkte därför köpa D600 fabriksnytt med hopp om att Nikon åtgärdat problemet och åtminstone ha full garanti.

Begagnatmarknaden funkar ju inte riktigt. Folk annonserar ut sina halvårs gamla D600 för 14 000 kr, samtidigt som de kan köpas nya för under 13 000 i Tyskland och för tillfället 15 000 i Sverige. En lite billigare finns på köp och sälj, men borde ligga på 12 000 eller mindre för att det ska vara nån vits att köpa beg. Objektiv och blixtar mm. är en annan sak.

Priset på D600 har legat still på det länge nu och jag väntar mig en kraftig dipp närsomhelst och slår till då. Under tiden köper jag på mig tillbehören här och var. :)

Men, känner du att du inte pallar med A99 ...
Yuäck!

så duger A900 otroligt bra
Been there, done that.
Jo, den var bra, men dags att gå vidare nu.

Den har dock potential att bli samlarkamera så småningom som du säger.
Max Gennel sålde ju nyss en sprillans ny A900, det ryckte faktiskt lite i köptarmen ett kort ögonblick, men nån modern Sony lockar inte

Kul att ha dig tillbaks på en tråd igen, förresten!

Tack!, men det kännns faktiskt bara sisådär kul :-(

/Mats

Senast redigerad av en moderator:
Visst! Och folk som missat den verkliga njutningen (genom att hiva badkaret och installera duschkabin) genom att ligga i badkaret och läsa DN och ha en pilsner på kanten vet inte vad de missat av livets goda. Att blaskan blev lite veckig och blöt gjorde inget. Det kom ju en ny i brevlådan nästa dag.
Vid sådana livsnjutarexcesser blir en surfplatta precis så flat och platt som den verkligen är.
Och tänk vad fjolligt det skulle vara att sitta i bastun med en surfplatta:)

//Lennart

Jag trodde det bara var dumsnålt villafolk som slängde ut badkaren och installerade snåldusch dessutom men se där fick man ju revidera den teorin - åtminstone lite grand i kanten. Nää redan de gamla romarna fattade att ett bad var livskvalitet.

Det är inte bara Vasa-loppet som är Gustav Vasas fel. Han gjorde ju slut med katolicismen och då stängde de baden i Stockholm och införde det kollektiva vardagssnusket som inte bröts förrän Lubbe Nordström rasade mot lort-Sverige och fick någon form av fason på vanorna igen när man vädrade ut fattig-Sverige.

Surfplatta i bastun verkar ju käckt. Det har han säkert redan löst Per. Han har säkert fixat någon vädertätad strömsnål variant som funkar åtminstone i en ångbastu. Då behöver det ju inte vara riktigt så skitvarmt att kretsarna kroknar.

Både och förstås men jag är nog ändå mer noggrann med papperskvaliteten på toalettpapper faktiskt. Det västa jag varit med om i den vägen var när jag mellanlandade på en Aeroflotflygning från Asien i Öst-Tyskland. Det måste allt varit ett folk med stenarslen de gamla tagelskjortorna i partiet som tvingade folket till den späkningen . Man kunde nästan tro att pappret hade kvistar i sig! Det kändes nästan som om man just gått i ett medeltida gisseltåg under peståren bara efter ett toabesök på flygplatsen.

Haha! Den var också bra! Absolut värd att lägga på minnet, ifall det t.ex. framöver skulle dyka upp någon blivande fru i ens liv... :)
.

Gunnar, de gör det inte om du tänker magasinera dem bara. Problemet är att fruar inte kan magasineras utan de måste underhållas, så du har inget val där är jag rädd. Det är mycket enklare med gamla kameror. De kan däremot magasineras på enklaste sätt och just det ger ju utrymme för att man ska hinna underhålla sin fru också.

Både och förstås men jag är nog ändå mer noggrann med papperskvaliteten på toalettpapper faktiskt. Det västa jag varit med om i den vägen var när jag mellanlandade på en Aeroflotflygning från Asien i Öst-Tyskland. Det måste allt varit ett folk med stenarslen de gamla tagelskjortorna i partiet som tvingade folket till den späkningen . Man kunde nästan tro att pappret hade kvistar i sig! Det kändes nästan som om man just gått i ett medeltida gisseltåg under peståren bara efter ett toabesök på flygplatsen.

Verkar uppvisa slående likheter med John Wayne!

"It's rough, it's tough and it won't take shit from nobody"

/Mats

Samma sak med mig. Sony Alpha-spåret är nedlagt för gott för mig sedan de totalt förstört allt som var bra med systemet efter fiaskot A99. Tror jag kompletterar med en billig Minolta--zoom på Tradera och behåller Dynaxen.

Gäller det enbart AF-S 85/14,8G, eller är det samma sak med den äldre AF-varianten.
Det här, är det alltså samma glugg fast med skruvdrift typ?
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=192849

/Mats

Annonsen gäller en D-variant som i princip ger samma resultat som G-varianten. Tror det är fler bländarlameller i G-varianten, men är inte säker. Båda får väldigt högt betyg och ritar snygga kurvor i MTF och bildexemplen är också talande. I detta test används en D3x (samma sida redovisar resultaten för ett alla Nikons gluggar i stort sett plus ett antal från tredjeparts)

http://www.photozone.de/nikon_ff

Själv föredrar jag G-varianten p g a AF-S driften vilken är att jämföra med SSM, men D-varianten är lika bra som en 85/1.4 ZA.

Ingen fara att skaffa D600 ny idag. Här nere på MM har de haft nya precis inne och inte ett spår av olja eller skav syntes på demoexet. Att jag själv föredrar D800 beror på andra orsaker. Hade D600 funnits när jag handlade hade det bkivit en sådan ändå, tror jag. Bildkvaliteten är ju minst i D3X-klass med högt DR men D600 orkar betydligt mer högre upp på känslighetsskalan.

De som begär höga priser för beg D600 har inte koll på marknaden. Ny pendlar den mellan 14 o 15k beroende på vecka verkar det som, men på senare tid har priset legat kring 15k.

Hade jag råd för tillfället hade jag skaffat en D600 för att ha 2 likvärdiga kamerahus. Men de planerna lär nog realiseras till senvåren i alla fall,

Håll dig kvar på trådarna:) Du kan maila mig om dina inlägg försvinner. Jag tror inte det ligger någon "bevakning" på dig.

Jag skulle också behållt Minoltan. Den gör sig både i en samling eller som stand-alone.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar